יעקב פרידמן. מנכ"ל אליצור נתן אשקלון. צילום: אליצור נתן אשקלון
יעקב פרידמן. מנכ"ל אליצור נתן אשקלון. צילום: אליצור נתן אשקלון

מנכ"ל אליצור בכדורעף: “נוותר על העלייה לליגת העל בגלל התקציב מהעירייה”

אשקלון לא מצליחה לבלוט ביותר מדי ענפי ספורט. אך דווקא בתחום כדורעף הנשים היא קוצרת הצלחות ואחרי עונה מצוינת של אליצור נתן אשקלון היא עלתה לליגת העל. אך לדברי מנכ”ל הקבוצה, כל ההישג הזה עומד בסכנה בשל התקציב הנמוך שהעירייה מקצה לו. ולא, הוא לא מבקש מיליונים. תוספת של מאתיים אלף ש”ח בלבד, תאפשר לו לשרוד בליגת העל. בעירייה כבר מבטיחים תוספת, אך ספק אם זה יספיק

פורסם בתאריך: 19.6.20 12:05

     

השבוע התקיימה ישיבת הנהלה באיגוד הכדורעף, בה הוחלט שקבוצת הפועל מטה אשר תוכרזנה כאלופת המדינה בליגת הגברים והפועל כפר-סבא בליגת הנשים. כמו כן בסיכומים לגבי שאר הליגות שהתפרסמו הוכרז, כי קבוצת הנשים של אליצור נתן אשקלון, שסיימה במקום הראשון במחוז דרום והוליכה את הבית העליון במקום הראשון בליגה הלאומית (מאזן המשחקים בעונת 2019-20 היה 15 ניצחונות לעומת הפסד 1 בודד) זכאית לשחק בעונה הבאה בליגת העל.

קבוצת הגברים של אשקלון סיימה את העונה במקום 5 (מתוך 10) בבית העליון של הליגה הלאומית ובעונה הקרובה תמשיך לשחק בליגה הלאומית.

קבוצת הנערות של המועדון סיימה את העונה כאלופת מחוז דרום, המשחקים של פליאוף העלייה לליגת העל לנערות בוטלו עקב הקורונה, וכרגע במועדון מצפים להחלטת איגוד הכדורעף.

קבוצת הנוער של הבנים, קבוצה חדשה שמורכבת ברובה משחקנים חדשים סיימה את העונה במקום השישי וזאת לפני שהספיקה להשלים שלושה משחקים עקב מגפת הקורונה.

מנכ"ל אליצור נתן אשקלון, יעקב פרידמן וגביעים שצברה הקבוצה

מנכ"ל אליצור נתן אשקלון, יעקב פרידמן וגביעים שצברה הקבוצה

“היו לי לילות לבנים”

בשנת 1995 הוקמה קבוצת נוער של אליצור אשקלון בכדורעף, אך רק 3 שנים לאחר מכן הוקמה אגודת אליצור-נתן אשקלון. קבוצת הגברים עלתה במהלך השנים עד לליגה הלאומית ומי ששיחק בשורותיה לאורך כל השנים הוא יעקב פרידמן, כיום בן 39, שבשנת 2016 הפך להיות מנכ”ל האגודה. בריאיון ל”כאן דרום”, סיפר פרידמן על שביעות רצונו מהעונה האחרונה של קבוצת הנשים, על הקשיים הכלכליים וחוסר התמיכה מהעירייה, ועל קרנבל כדורעף החופים שככל הנראה יתקיים באשקלון בקיץ הקרוב.

יעקב, איך הגעת לתפקיד שלך כיום כמנכ”ל אליצור-נתן אשקלון בכדורעף?
“במשך כל השנים שקבוצת הגברים קיימת, שיחקתי במדיה. עלינו מליגה ב’ עד לליגה הלאומית במשך כמעט 10 שנים, בחלקן גם הייתי קפטן. בשנת 2016 נכנסתי לתפקיד מנכ”ל האגודה, ומאז אני ממשיך לשחק מדי פעם אך רק לכיף וכדי לשמור על כושר. מדי פעם שיש משחק שאנחנו כבר ביתרון מבטיח אז אני משחק כמה דקות. אם היינו בליגת העל אז גם את כמות הדקות הקטנה הזאת כבר לא הייתי יכול לשחק. בלאומית אני יכול כי בכל זאת יש לי ניסיון הרבה שנים בענף. בכל מקרה, נראה לי שזאת העונה האחרונה שלי כשחקן”.

איך אתה מסכם את העונה של קבוצת הנשים של האגודה?
“הייתה לנו קבוצת נשים מצוינת העונה, סיימנו במקום הראשון במחוז הדרום ובבית העליון בליגה הלאומית, ניצחנו 15 משחקים מתוך 16. בנוסף הגענו לחצי גמר האיגוד, מתוך 50 קבוצות שהתמודדו במפעל. בגלל הקורונה הליגה וגביע האיגוד נעצרו וזה מאוד ביאס אותי ואת השחקניות. עד שיש לנו קבוצה בעונה מעולה שבאמת היה לה סיכוי טוב לזכות בדאבל, עצרו את העונה. לא כל עונה יש סיכוי ממשי לזכות בדאבל. למרות שקיבלנו זכאות לשחק בעונה הבאה בליגת העל, זה לא שווה הרבה כי לא הוכתרנו כאלופה, וביטלו לנו את הגביע שכבר הצלחנו להגיע בו לחצי הגמר לאחר ש-50 קבוצות התמודדו במפעל. הקבוצה יכלה להיות מוכתרת כאלופה, עם פסטיבל שלם, לקבל צלחת אליפות. לא היה לנו משחק אליפות שיכולנו להרים בו מסיבה גדולה.

“ידענו שניאבק העונה על עלייה לליגת העל כי השארנו כמעט את אותה קבוצה כמו שהייתה עונה לפני כן, החלפנו שחקנית אחת בלבד ובנוסף הצטרפו כמה לסגל כמה בנות מקבוצת הנערות. ההמשכיות עזרה למאמן החדש שהגיעה, הסגל כבר היה מגובש. יש לנו שחקנית אשקלונית בשם אנה יבסיקובה, ששיחקה בחו”ל ובין השאר באזרבייג’אן, זכתה באליפויות בארץ במדי קריית אתא ובחו”ל. יש לנו בסגל שחקנית נוספת ששיחקה במדי נבחרת ישראל באליפות אירופה היחידה אליה הנבחרת העפילה. אלה שחקניות ברמה של ליגת העל ולכן הן היו שחקניות משמעותיות העונה בליגה הלאומית.

“הבאנו מאמן מרחובות כי יש בעיה רצינית של חוסר במאמנים מאשקלון, אני מחפש מאמנים נוספים לאגודה ופשוט אין באשקלון ובכלל בדרום. בעונה הבאה כנראה מאמן קבוצת הנשים יאמן גם את הגברים שהמאמן שלהם פורש. בנוסף לכך שהסגל כבר היה מגובש, נכנסנו לרצף ניצחונות, כל ניצחון הביא ביטחון וגיבש עוד יותר את הסגל. לבסוף רשמנו 15 ניצחונות והפסד בודד, היה לנו רצף במהלך העונה של שישה ניצחונות רצופים, כל אחד מהם בתוצאה המוחצת 3-0. פירקנו כל קבוצה שהגיעה מולנו, רגע לפני שהתחילה התפשטות הקורונה, פירקנו את האלופה של מחוז צפון מכבי תל-מונד”.

שחקניות אליצור נתן אשקלון עם בצוות המקצועי. צילום: אליצור נתן אשקלון

קבוצת הנשים של האגודה קיבלה זכאות לשחק בעונה הבאה בליגת העל. האם תנצלו אותה?
“כנראה שלא, מסיבות כלכלית. העונה אישרו לנו תקצוב של 218 אלף ש”ח לכל האגודה. כדי להמשיך לתקצב את האגודה עם קבוצת נשים שתשחק בליגת העל, אנחנו צריכים בעונה הבאה תקצוב של לפחות 400 אלף ש”ח. פחות מזה, אין לנו בשביל מה לממש את הזכות לעלות לליגת העל. כשעולים לליגת העל צריך להחליף את רוב הסגל, ואז אם לא הולך לך ואתה יורד בחזרה ללאומית, אתה לא יכול להחזיק את השחקניות בסכומי ליגת העל, ואתה נשאר בלי סגל. אני פוחד שאם נעלה, זאת תהיה עונה חד פעמית וזהו, ובגלל הקורונה יש עוד יותר חוסר וודאות מבחינת תקציבים. אך אם האגודה שלי תתוקצב ב-400-450 אלף ש”ח בעונה הבאה, אני לא פוחד לנסות לעלות לליגת העל ואני אבנה קבוצה שתישאר בליגה.

“אסור לשכוח שהתקצוב שמקבלים מהעירייה מתחיל לזרום רק בינואר-פברואר והעונה מתחילה בספטמבר. בליגת העל ההוצאות הן פי 4 מבליגה הלאומית. שחקנים דורשים שכר נורמלי, דירה, חדר כושר. לפני שנה כשקבוצת הגברים שלנו שיחקה בליגת העל, הבטיחו לנו תקצוב, בסוף קיבלנו רק חצי ממה שהבטיחו לנו וסיימנו בגירעון. סיימנו במקום השביעי מתוך שמונה קבוצות, לקראת סוף העונה שחררתי את השחקנים כי לא היה לי איך לשלם להם, שיחקנו עם שחקנים אלמוניים ולבסוף ירדנו ליגה”.

שחקני אליצור נתן אשקלון. צילום: אלכס פרסקובסקי

שחקני אליצור נתן אשקלון. צילום: אלכס פרסקובסקי

“אין לובי בעירייה לכדורעף”

פרידמן גם מביט על שאר ענפי הספורט בעיר כמו כדורסל וכדורגל שלא ממש מביאים הישגים אך זוכים לתקציבי עתק, ומבין שהם יותר פופולאריים מכדורעף, אך סבור שצריך להיות יחס בין ההצלחה לתקציב.

“גם אם חושבים שכדורעף זה לא הענף הכי פופולארי, אי אפשר לשחק בליגת העל עם תקצוב עירייה כל כך נמוך”, הוא מסביר, “באשדוד יש אגודת כדורעף שקיימת רק 3 שנים וזינקה מהליגות הנמוכות לצמרת ליגת העל, הם מקבלים תקצוב של 1.4 מיליון ש”ח מהעירייה. בעירייה צריכים להבין ששחקני ליגת העל לא יבואו לשחק עבור משכורת של 1,500-2,000 ש”ח בחודש, בטח לא באשקלון שזה רחוק מהמרכז, שחקני ליגת העל רוצים דירה ותנאים.

זאת בעיה, אני עדיין לא אלונה ברקת.

העירייה משקיעה המון בכדורגל ובכדורסל, ענפים בהם הקבוצות האשקלוניות לא יביאו אליפות בקרוב לעיר. בכדורעף, עונה אחת עם השקעה של מיליון וחצי ש”ח ואנחנו נתמודד חזק על האליפות. בענפים האחרים כל איש הנהלה מרוויח 40 אלף, אני לא מרוויח רבע מזה ועושה פה הכל לבד באגודה. אני אוהב את הענף ולא כאן בשביל כסף. הבעיה היא שהכדורעף ענף שנחשב פה פחות פופולארי, ובאשקלון אין לובי בעירייה לכדורעף. אני מנסה לפתח כאן את הענף אבל אני לבד, קשה לי מאוד, אני צריך תמיכה וקשה לי למצוא מישהו שיעזור לי. אם היו לי פה מאמן או שניים מאשקלון שיעזרו לי המצב היה טובה יותר”.

האם מגיע קהל למשחקים שלכם?
“מגיעים פחות מ-100 צופים לצערי, למרות כמה שניסינו לפרסם. אבל כסף מביא קהל לדעתי, עם תקצוב אפשר לעשות שלטי חוצות, להביא שחקנים פופולאריים שמביאים קהל. קהל יבוא שתהיה חשיפה גדולה יותר לענף ולקבוצה, זה תלוי גם באיגוד הכדורעף ובתקשורת הספורט שלא נותנת יותר מדי חשיפה בטלוויזיה ובאינטרנט לכדורעף”.

משחק כדורעף של אליצור נתן אשקלון. צילום: אליצור נתן אשקלון

משחק כדורעף של אליצור נתן אשקלון. צילום: אליצור נתן אשקלון

כמה ילדים וילדות מתאמנים במחלקת הנוער שלכם? לכמה השאיפה להגיע בעונה הבאה?
“במסגרת תחרותית 30-40 ילדים, במחלקה כולה 100 ילדים. אין לי מספיק כסף כדי לפתוח קבוצות תחרותיות נוספות. כשפותחים קבוצה תחרותית בכדורסל, מקבלים תקציב פי 3 מהעירייה מאשר שאנחנו מקבלים. אני חושב שצריך לחזק קצת את הענפים החלשים כדי שיהיה קצת גיוון בעיר. הכדורעף הוא ענף שקשה יותר ללמד אותו. בכדורגל ילד מבקיע גול מרוצה, בכדורסל ילד קולע לסל מרוצה, בכדורעף צריך ללמוד המון יסודות וסוגי מכות בכדור, זה קשה יותר ללמידה, בסוף ילדים מתייאשים ולא רוצים ללמוד את זה יותר”.

מה המטרות של האגודה בעתיד?
“לפתח את ענף הכדורעף ברמה הכי גבוהה באשקלון. להגיע ל-150 ילדים שישחקו במסגרת תחרותית במחלקת נוער, וכמובן שהקבוצות הבוגרות יצליחו. לא יודע אם זה יקרה בליגת העל כי כבר אין לי חשק מרוב שנכוויתי עם קבוצת הגברים כשהיינו שם, אני פוחד לעלות לליגת העל כי היו לי כבר לילות לבנים בעקבות כך, הייתי מחויב מבחינת כסף לשחקנים, הבטיחו לי מימון ולא קיבלתי ובסוף יצא שהייתי חייב לשחקנים כסף. אנשים לא מבינים שצריך לפתח פה תרבות ספורט, להשיג הרבה דברים דרך הספורט, בעיקר דרך הילדים והחינוך”.

קרנבל כדורעף החופים בקיץ הקרוב באשקלון

פרידמן מספר כי כשהוא נכנס לתפקיד מנכ”ל האגודה, אחד הדברים הראשונים שעשה היה הקמת אגודת כדורעף חופים בחסות המועדון שלו ותחת חסות של איגוד הכדורעף. “עונת כדורעף החופים מתחילה עוד שבוע בטורניר בנהריה, ובאוגוסט יש את אליפות ישראל הגדולה בה יכול להשתתף כל שחקן או שחקנית בכל גיל, בתנאי שיש לו כרטיס שחקן באיגוד כדורעף החופים. לכל שחקן יש דירוג על פי המשחקים שהוא שיחק בעבר, באיזה מקומות סיים וכו’. בקיץ שעבר שחקניות האגודה דניאלה שקליארנקו ושלי ספומייב זכו באליפות ישראל לנערות, ובאליפות ישראל לגברים (רמה ב’) זכו במקום השני האחים ריצ’רד ורפאל גונצ’ריוק”, הוא מספר.

השבוע התקיימה במחלקת הספורט של העיר פגישה עם איגוד הכדורעף בקשר לקיום טורניר גדול בחופי אשקלון, לכל השנתונים – בנים ובנות. “באיגוד דורשים עזרה במימון מהעירייה ואישור להשתמש בשטח. האיגוד מספק את הציוד, השופטים וכל מה שדרוש. כל מי שרשום באיגוד כדורעף החופים, יכול לשחק, ומי שלא רשום יכול להירשם דרכנו, לעבור בדיקה רפואית ולשלם 90 שקלים עבור פתיחת כרטיס שחקן. הטורניר יתקיים בקונספט של זוגות, אפשר להחליף פרטנרים בין כל משחק ולא חייב לשחק עם פרטנר קבוע.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




“כל מי שהענף מעניין אותו מוזמן לפנות אליי ולהירשם, אנחנו רוצים להשקיע הקיץ בכדורעף חופים בעיר ולערוך אימונים במשך כל שבוע בחוף דלילה. רוצים להגדיל את כמות השחקנים בחופים. זה הרבה יותר מושך את האנשים מכדורעף אולמות, אני רואה הרבה אנשים שמשחקים בחוף כדורעף בשביל הכיף ומאוד הייתי רוצה להפוך אותם לספורטאים תחרותיים, שיהיה להם את הרגש התחרותי בגוף כשהם משחקים. יש לנו שחקן מצוין שמשחק אצלנו העונה בהרכב בליגה הלאומית בכדורעף אולמות, וגילינו אותו בכדורעף החופים לפני כמה שנים”, מספר פרידמן.

מעיריית אשקלון נמסר בתגובה: "קבוצת כדורעף נשים אליצור נתן אשקלון מקבלת תמיכה מהעירייה בהתאם לתבחינים. הסכום השנה עומד על 218 אלף שקלים במקום 250 אלף שקלים בשל ההגבלות על הפעילות הספורטיבית בתקופת הקורונה. עיריית אשקלון מעודדת את הספורט ההישגי בעיר ומברכת על כל הישג משמעותי אליו מגיעות הקבוצות השונות אשר באפשרותן לבקש מענק עלייה בהתאם לתבחינים. נוסיף כי במידה והקבוצה תמשיך לליגת העל, ובהנחה שלא יהיו שינויים בתבחינים ובסכום התמיכות, הם עתידים לקבל תמיכה גבוהה יותר מהעירייה".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר