הרב יצחק יוסף. צילום: ליאור מזרחי
הרב יצחק יוסף. צילום: ליאור מזרחי

למה דווקא הרב הראשי מפיץ תיאוריות קשר? | עינב קורן

עינב קורן תוהה איך שזה שדווקא בעם שסבל כל כך מעלילות דם מצד אנטישמים צומח רב ראשי שמפיץ תיאוריית קשר שלפיה העלייה ההמונית מברית המועצות נועדה לפגוע במפלגות החרדיות

פורסם בתאריך: 10.1.20 12:35

     

שמועות הן חלק אינטגרלי מהחיים שלנו בעיקר אלה שמתפתחות במהירות שיא מפה לאוזן. שמועה עסיסית היא כזו שצומחת לרוב מתוך סקרנות רבה וצורך בהסברים כשחסר מידע. הדוגמה הקלאסית של הקיצון היא תופעת הקונספירציות – תיאוריות הקשר. כל תיאוריית קשר, ויש רבות ברחבי העולם, מתחילה במקרה שאין לו פתרון או הסבר הגיוני והופך מיד לתיאוריה שכזו. התיאוריות האלה, מלבד היותן שירות מוגזם לדמיון שלנו, משרתות בדרך כלל ארגונים, גופים ובעלי השפעה בעיצוב מציאות מעוותת אצל ההמון.

אחת מתיאוריות הקשר הנפוצות דווקא קשורה בעם היהודי, לשם דיוק, תיאוריית "השתלטות היהודים על העולם". התיאוריה הזו משרתת כמובן תפיסות אנטישמיות ושפע אינטרסים להפחיד את ההמון כדי שיצעדו עם קלשונים ולפידים בכל מפגש עם היהודי "המאיים". חלק מרכזי בתיאוריה האנטישמית מזוהה עם הפרוטוקולים של זקני ציון. הפרוטוקולים הללו הם לא אחרים מאשר סיכום ההרצאה של בנימין זאב הרצל בישיבה סודית של הקונגרס הציוני הראשון. לטענת מקורות אנטישמיים אלה, הקונגרס הציוני הוא למעשה הסוואה של התכנסות חשאית של זקני ציון, שתכליתה החלטות על עניינים חובקי עולם, כמו גורלן הכלכלי והביטחוני של מדינות מסוימות. התיאוריה גורסת שאותם זקני ציון מנהלים את העולם כולו כדי להשיג שליטה בלעדית ומשתמשים בכוחם ובקשרים שלהם כדי לערער ולהשחית מוסרית מנהיגים ועמים שלמים. יש שטוענים שהם אף האחראים להתנעת מלחמת העולם הראשונה.

עינב קורן. צילום: נועם דוד - גלימפס הפקות

עינב קורן. צילום: נועם דוד – גלימפס הפקות

אם לא די בזה, לפני כשנה שידר אתר החדשות ADF סרט דוקומנטרי שבמרכזו תיאוריית קשר שפותחה על ידי החיזבאללה, ארגון הטרור הלבנוני. הטענה המרכזית שלהם היא שהסרט "סופרמן" הוא בפני עצמו כלי בידי העולם היהודי שמעוניין להשתלט על ארצות הברית והעולם. על פי החיזבאללה, היהודים "נדחו על ידי החברה האמריקנית האמיתית", ולכן "ניסו לשנות את דעת הציבור עליהם על ידי המצאת דמויות קולנועיות שיהוו מודל לחיקוי". הטענה מתבססת על העובדה שדמותו של גיבור העל סופרמן הומצאה על ידי היהודי ג’ו שוסטר "כדי להתמודד עם כל מי שקרא תיגר על חזון העולם היהודי". לטענתם, קלארק קנט הממושקף משמש גיבור חלש שמעורר הזדהות ומייצג את היהודי החכם שעובר שינוי והופך לגיבור על. בסרט, ממשיך ארגון הטרור הלבנוני בהסבר, "כולם רצו להיות כמו סופרמן, גיבור החלל החיצון שלא היה יכול להשתלב בחברה". הוליווד, לדבריהם, היא בעצם המצאה יהודית שעיצבה את צורת המחשבה והדרך שבה האמריקנים ראו את ארצם. ההאשמה של חיזבאללה שהיהודים מנהלים מניפולציות עולמיות ומעצבים דעת קהל היא לא רק בגדר תיאוריית קשר אלא ניסיון לייחס ליהודים תפקיד בלוחמה האנושית.

ה"כוח היהודי" מאז ומעולם נתפס בקרב ציבורים שלמים כסוד שצריך לפצח כדי להבין את הישרדותנו כעם. החל מ"תבלין השבת" שהקיסר הרומי אנטונינוס ניסה לגלות מול רבי יהודה הנשיא כשנשאל על ידיו מה הופך את ארוחת השבת לכל כך טעימה. הרבי ענה כמובן בביטחון מלא שאין תבלין סודי, אלא הכוונה והמטרה שבהכנת התבשיל. ועד לסיפור עם רוסי על גיבור בשם גולובן. אל תטעו, גולובן הוא אינו יהודי כלל וכלל, למעשה הוא אתאיסט רוסי. לגולובן יוחסו כוחות מיסטיים לטובת הכלל (מעין סופרמן רוסי), ולכן הוא הוערץ גם על ידי הכפריים הנוצרים על אף שלא היה אדם דתי. סיבה נוספת שבגינה העריצו אותו נבעה מההנחה כי הוא פועל לחלץ שני סודות יקרי ערך של היהודים: סוד שפתי יהודה – האפשרות של אדם לתת עדות שקר מבלי להיתפס; והסוד השני הוא לא אחר מאשר "הירק השעיר" (כן, כן קראתם נכון), שאפשר לטענתם ליהודים לשתות מבלי להשתכר. לתפיסתם, העובדה שהיהודים לא חשפו עד היום את מקור העשב הסודי הזה רק מעידה על חוסנם של בני העם היהודי.

בגדול זה די מחמיא לחשוב שאנחנו עם סגולה, אבל לו רק הבינו כל מספרי הסיפורים שאין שפנים בכובע, אלא שבבסיס היהדות עומדת התנהגות אנושית מוסרית, כולנו היינו חיים בנחת יחסית. אנחנו עם שמקדש את החיים באשר הם, אנחנו המצאנו את "חיה ותן לחיות".

על כן מצאתי את דבריו של הרב הראשי יצחק יוסף כתיאוריית קשר על כך שהועלו המוני גויים לישראל מארצות חבר העמים מתוך שיקולים זרים כדי ליצור איזון פוליטי. כך טען הרב: "העלו אותם פה לארץ שיהיה משקל נגד החרדים, שאם יהיו בחירות, לא יהיה הרבה לחרדים. בשביל זה העלו אותם פה לארץ, גויים גמורים, ממש גויים גמורים. לצערנו הרב, אנחנו רואים את פרי ההסתה שהם עושים".

הערותיו מתייחסות בין היתר לתופעת חגיגות הנובי גוד, שדובר בהן מספיק כדי להבין שכשם שהכשירו את המימונה והסהרנה, יש מקום לכבד מסורות עממיות של כל תפוצות ישראל. אבל מעל לכול דבריו מכוונים להתנהלות פוליטית גרידא. בין שנגנה או נסכים עם דברי הרב, ראוי שנזכיר לעצמנו שהתגוששות מנהיגות רוחנית בזירה הפוליטית, אין בה אלא להרחיק ולעורר פחד, שנאה וכעס.

אחרי ההיסטוריה הקונספירטיבית שייחסו ליהודים, כולל עלילות דם מסוכנות, ראוי שדווקא אנשי ציבור ובפרט יהודים-ישראלים יקפידו על מסרים של לכידות ואהבת אדם, כי אחרת אנחנו לא יותר טובים ממבקשי רעתנו. שבת שלום של מחשבה טובה וקבלה הדדית.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר