גדעון סער ומירי רגב. צילום: אמיל סלמן
גדעון סער ומירי רגב. צילום: אמיל סלמן

למה פיני ביטון כל כך נפעם ממירי רגב?

פיני ביטון נפעם משרת התרבות מירי רגב וממה שהיא מייצגת, בטוח שראש הממשלה שנאבק בגדעון סער רק עשה לו שירות טוב ומודה לאבי גבאי שמרסק את מפלגת העבודה

פורסם בתאריך: 8.2.19 09:42

     

“לכי תספרי לכולם שאת מירי רגב”

מירי רגב, שרת התרבות והספורט של ישראל, לא יורדת מהכותרות. כחמש שנים של עשייה מוכחת בתחום התרבות והספורט תמיד הייתה מלווה במאבקים גם במחיר ששילמה על תדמיתה. פעילות זו, שמביאה אותה להיות שוב בחמישייה הפותחת של הליכוד לא גרמה לה ולו פעם אחת להבליג ולהמשיך הלאה, היא לא חוסכת ביקורת על האמנים, מחלקת שבחים לנתניהו ומספרת על המחיר האישי שגובה ממנה הכהונה בכנסת.

האמת שאת מירי הכרתי באופן אישי לפני מספר שנים בחתונת ילדיהם של פיני סבח והרצל שמריז. השיחה שלי איתה רובה התנהלה בשפה המרוקאית, ואז התוודעתי לאישה כובשת, חייכנית וכריזמטית. כעת כשהיא, מירי רגב, מסתערת על צמרת רשימת הליכוד בפריימריז, מצאתי לנכון להזכיר לכולם את העובדה שרגב, לרוב, העלתה את עצביה החשופים של החברה הישראלית. המאבק בין שרת התרבות לאמני ישראל הסתיים בסופו של יום בניצחון של הצדק והערכים שאותם ייצגה רגב.

פיני ביטון "בלי חשבון"

פיני ביטון. "בלי חשבון"

פרשת סירובו של השחקן נורמן עיסא להופיע בתיאטרון שבבקעת הירדן קיבלה מיד מענה בצורת איום של השרה שלא לתמוך בתיאטרון אלמינא שהקים יחד עם רעייתו היהודייה גדעונה רז. מירי לא דפקה חשבון. לכל מעשה שנגד את ערכיה ואת מה שהיא מייצגת באה תגובה נחושה מצידה. יהיו כאלה, ויש רבים במחנה השמאל, כמו גם באמצעי התקשורת, שלא יאהבו אותה. אני אישית מאוהב באישה הזאת. מאוהב בפשטות שלה, מאוהב בעובדה שהיא ויתרה על גינוני הכבוד וההתייפייפות הפופוליסטית.

היה קשה ללא מעט אנשים להבין שרגב נבחרה בהליך דמוקרטי ובאה עם אג’נדה ברורה. היא באה לשנות. ואם צריך על הדרך לעשות אפליה מתקנת, היא לא היססה לרגע, שלא לדבר על מקומה המכובד בכל הנוגע להעצמת נשים בפוליטיקה בישראל. וכמו שאמרה אשת הברזל מרגרט תאצ’ר: “בפוליטיקה אם אתה רוצה שמשהו ייאמר, בקש מגבר… אם אתה רוצה שמשהו ייעשה, בקש מאישה”.

שעתם היפה של חברי המרכז

תקופת הפריימריז בליכוד היא התקופה היפה ביותר בחייו של איש מרכז – “תקופת החיזור”. שיטת הפריימריז הינה כידוע “מיני-דמוקרטיה” המאפשרת ייצוג רחב ומעורבות לכל חברי המפלגה. יש שיאמרו שזהו כוחה, יש שיאמרו שזהו גם חסרונה. לא בכדי מפלגות רבות כבר לא פועלות בשיטה זו ומעדיפות שלל אלטרנטיבות כמו ועדה מסדרת, מועצת חכמי תורה או שליט יחיד – שיטות עם חסרונות רבים משל עצמן. מה יהיה עתידה של שיטת הפריימריז? האם כדברי חלק מהפרשנים היא הגיעה אל קיצה? אין לדעת, מה שבטוח, לתסיסה, לפעילות ההמונים ולסחף הפופולרי שמביאה עמה תקופת הפריימריז עדיין לא מצאו תחליף. כך קורה גם הפעם כשגולת הכותרת היא הדילים.

מי נמצא בדיל? מי לא נכנס לדיל? עד כמה הדיל באמת שווה? כל זה מן הסתם כבר ידוע בעת יציאת הגיליון. בעת כתיבת שורות אלה רק הסתיימו הבחירות. תוצאותיהן מן הסתם, כבר פותחות מהדורות ומככבות בפאנלים פוליטיים תקשורתיים. על פי המסתמן, יהיו שינויים מהותיים בעשירייה הפותחת. מה שמחזק את המצדדים בשיטה זאת כשיטה הטובה ביותר כיום.

ברשותכם אתעכב מעט על השיטה: שיטת הפריימריז הגיעה לארץ כהבטחה גדולה, אך כיום הפגמים בשיטה חשופים לכול. הפריימריז מאפשר לקבוצות לחץ להשתלט על המפלגות הגדולות. משמעות הביטוי “פריימריז” היא בחירות מקדימות. כל פוליטיקאי זוטר יודע שקבוצות ממוקדות שמחליטות להתאגד ולהתפקד למפלגה ולהצביע בבחירות המקדימות בתור גוש אחד שוות וחשובות בפועל הרבה יותר מכמות גדולה של מצביעים בבחירות הכלליות.

לפי ההערכות, קול אחד בפריימריז שווה כמו 45 קולות בבחירות הכלליות. כלומר, קצת יותר מ-2% מבעלי הקולות יקבעו במי 98% האחרים יבחרו. את השיטה הזו ניצלו היטב – לפחות כדי לקבל דריסת רגל מאסיבית ותהודה רחבת היקף – “הליכודניקים החדשים”. קבוצת הליכודניקים החדשים הפעילים עוד מלפני מערכת הבחירות לכנסת ה-18 (ב-2013) מאגדים היום כשמונה-עשרת אלפים חברי ליכוד רשומים.

חזונם המוצהר: בכנסת הבאה (ה-21) הם יריצו מועמדים משלהם, וזאת בנוסף לפרסום רשימת מומלצים, כפי שעשו במערכות בחירות קודמות. זו בהחלט קבוצת כוח שיכולה להוביל מהלכים המשנים את פני המפלגה. חבר הכנסת יואב קיש, שקיבל תמיכתם בעבר, הפך לאחד המתנגדים להם ואף ניסה להעביר תקנות שיחסמו את דרכם. כנראה שדווקא הוא, שנהנה מכוחם, הבין לאן זה יכול להוביל. היותם חבורה מגוונת בעלי דעות לא הכי אוהדות, עד כדי מתריסות לביבי – הם אשכרה יוצאים נגדו בגלוי! – מהווה מלבד משב רוח מרענן בפוליטיקה גם סכנה לניצול לרעה של שיטת הפריימריז. מאחר שהם מכוונים בעיקר לבחירות הבאות, יהיה עוד זמן לבחון זאת. ימים יגידו.

“חרב גדעון”

דבר אחד בטוח: גדעון סער הוא האיום היחיד שקיים היום בתוך הליכוד על ביבי. תשאלו מי קבע? ביבי קבע.

ברור לכול שאם אין כאן קונספירציה, הרי שביבי בעצמו העניק משמעות וכוח גדול מאוד לעצם נוכחותו של גדעון סער שוב בחיים הפוליטיים בכלל ובליכוד בפרט. גדעון סער נכנס חזרה לרשימה הגבוהה בליכוד, ואין לי ספק שמעתה הוא יהיה האיש הכי מעניין בהנהגה העתידית. חזרתו לזירה וסימונו על ידי המנהיג כמאיים הופכת את כל התנהלותו למסקרנת.

לטעמי, ביבי עשה שירות דוב לעצמו בעצם המתקפה על סער. התוצאות מעידות על הפסד לביבי בכל הנוגע לניסיון להעלים את סער. מה המשמעות של זה? נדע מן הסתם בהמשך. אם סער יידחק הצדה חרף הצבעתם של החברים, יהיה בכך עוד מבחן לחברי המרכז, לפחות במה שנוגע לשאלה עד כמה הנאמנות לביבי יכולה לאפשר זאת.

תודה מעומק לבי ל… אבי גבאי

ההשתלחות חסרת הרסן של אבי גבאי השבוע בראש הממשלה נתניהו הפכה אותו לבדיחה בעיני רבים, גם כאלה שהם חברי מפלגת העבודה. אפילו אלה שאהבו לשמוח לאידה של הגברת ציפי לבני על הזובור שעשה לה בשידור חי הבינו שהבחור פשוט "לא לגמרי מחובר". האמת היא שככל שנוקפים הימים ומועד הבחירות מתקרב, הבחור רק הולך ומידרדר.

כאיש ימין, וכמרוקאי גאה שעלה לארץ בתחילת שנות ה-60 וחווה דבר או שניים על משמעות הפנקס האדום והקיפוח שהיה כאן, אין לי אלא להודות לאבי גבאי על שהוא נוקם את נקמת הוריי ובני דורי במפלגה שעשתה בעבר הכול כדי שאדע שאני סוג ב’. תודה לך, אבי גבאי, ובהצלחה רבה במשימתך הקדושה: חיסולה הסופי של מפלגת העבודה.

אחטא לאמת אם אומר שאין במפלגה הזאת אנשים ראויים. יש שם כמה פרלמנטרים צעירים ונמרצים שעשו דבר או שניים בתחומי החקיקה, ועל כך יישר כוח. אבל יחד עם זאת, המותג הזה, מפלגת העבודה, על כל מה שהוא משדר, מבחינתי הגיע למיצוי. ויפה שעה אחת קודם.

תודה, תומר

כשמגיעה מילה טובה יש לאומרה. אני מניח שהספקתם להבין שאני משתדל מאוד להיות ענייני בכל הנוגע למה שקורה בעיריית אשקלון. יש לי מן הסתם השגות לגבי מספר החלטות שמתקבלות במועצה. לא אעלה אותן כעת, בוודאי לא לפני שאדע לפניי ולפנים את משמעותן בפועל. יש הרבה החלטות שמלכתחילה נראות כהחלטות שגויות, אבל בהמשך המציאות מוכיחה אחרת. ויש החלטות שמלכתחילה נראות מצוינות ובהמשך מסתבר אחרת.

אבל על החלטה אחת אני בוודאי יכול לברך ולהודות: השארת תעריפי הארנונה ברמה הנוכחית שהיא בין הנמוכות במדינה. שלא תטעו, אני בטוח שיש משפחות רבות שמתקשות לעמוד בנטל הנ”ל, אבל חייבים להודות על האמת: משרד הפנים הוא גורם מכריע בתחום, והרשות יכולה למתוח את זה לקו התחתון, אבל לא מתחת לזה. גם החלטה על הפחתה של 50% בתעריף השטחים המשותפים לבנייני משרדים, מסחר ושירותים מהווה בשורה חיובית לבעלי העסקים בעיר.

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר