היכל התרבות אשקלון. צילום יח"צ

דעה: אשקלון זקוקה לחיי תרבות

עם כל הכבוד להגירה החיובית המחמיאה שאשקלון נהנית ממנה, אם רוצים להביא לפה תושבים - ולא רק בגלל מחירי הדיור - חייבים לפתח את חיי התרבות בעיר וליצור לאשקלון אופי ייחודי. רק כך נוכל לשמור על התושבים הקיימים גם לאחר שייפתר משבר הדיור

פורסם בתאריך: 23.2.18 13:56

     

“נהפוך את אשקלון למטרופולין – לעיר של 250 אלף תושבים”, אמר ביום שלישי ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו בטקס חנוכת האגף החדש בבית החולים ברזילי. זהו חזון חשוב עבור העיר הקטנה שלנו שהולכת לשנות את פניה ללא היכר בשנים הקרובות.

השבוע פורסמו נתוני מאזן ההגירה הפנימית בישראל. לא מפתיע לגלות שאשקלון נמצאת במקום הרביעי במאזן ההגירה החיובית, עם תוספת של 1,359 תושבים לאחר שעברו אליה 4,455 תושבים חדשים לעומת 3,096 שעזבו את העיר. תושבים חדשים זה דבר משמח, זה אומר שהעיר שלנו אטרקטיבית לאחר שרבים מוצאים את מקומם בה, וזה טוב ומבורך. אך לנתונים האלה יש סיבה עיקרית וברורה: מחירי הדיור בישראל.

לא רק מחירי הדיור. בניין בשכונת אפרידר באשקלון. צילום: אלירם משה

עליית מחירי הדירות אינם מאפשרים לזוגות צעירים לרכוש דירה בערים שבהן הם נולדו, ולכן הם נודדים לערים שבהן המחירים זולים יותר. זו הסיבה להגירה המסיבית לאשקלון מערים כמו אשדוד, ראשון לציון, חולון ועוד. זה חיובי, זה חשוב, וכולנו צריכים להיות שמחים ולברך על תושבים אשקלונים חדשים.

חשוב עוד יותר שאשקלון לא תהיה עבורם ברירת מחדל, אלא עיר שהם יהיו מבסוטים לגור בה מבחירה, עיר שיש בה מגוון תרבותי לכל הגילים: ילדים, נוער וצעירים, משפחות ואוכלוסייה בוגרת.

ברק חדריאן

כיום הפסטיבל היחיד שנותר בעיר הוא “דרום עולה” הנערך בסוכות, ואין בו שום תחושה ומהות של תוכן ייחודי מלבד האמנים שמגיעים. פסטיבל “בריזה” המיתולוגי היה פסטיבל בירה שידע למשוך אליו קהל גם בגלל דוכני הבירה השונים. זוהי רק דוגמה אחת איך פסטיבל על בסיס טהרת הבירה הישראלית מושך קהל מבחוץ שרוצה ליהנות מבירה מקומית איכותית וממוזיקה מול חופי הים של העיר. דוגמה נוספת לתוכן ייחודי הוא פסטיבל הסרטים “עין יהודית” שבוטל, ויש עוד דוגמאות כמו פסטיבלי שירה וזמר עברי בעיר השכנה אשדוד.

בנוסף, תרבות היא גם חשיפה לתכנים חדשים, הרצאות ואקטואליה שמושכים את הציבור לעזוב לערב אחד את השלט והטלוויזיה ושלל תכניות הריאליטי ולספוג תוכן מעניין ליד הבית, דוגמת אירועי עדות, הרצאות, ספרות, שירה והעשרה. מחלקת התרבות בעירייה צריכה להתאים את עצמה מחדש ולחשוב איך מושכים קהל לאירועים.

לפני כמה חודשים יצא לי לעבור במתחם שרונה בדרכי לתחנת הרכבת בעזריאלי. באותו ערב הקימו יריד ענקי פתוח לקהל הרחב של דוכני אוכל, והיה בו מגוון מוצרים באוויר הפתוח. אנשים רבים עברו במקום, התרשמו, טעמו ולקחו הביתה. לפעמים לא צריך סיבה למסיבה כמו חג, פסטיבל או לחכות לחופשת הקיץ. מספיק שמשתמשים במרחב הציבורי למלא צורך שנותן מענה לתושבים, ויש מגוון תרבותי שלא חשבו עליו קודם.

מאות משתתפים בהיכל התרבות. צילום: דוברות העירייה

נכנסתי אל אתר העירייה לראות אולי יש דברים שאינני מכיר שאכן קורים. אבל בתוך עירי אני חי; ולצערי, מה שלא ידוע לכול גם לא מופיע באתר. לדעתי, אתר עירייה צריך להכיל עשרות אירועים שמופצים מדי שבוע לציבור ופונים לכל האוכלוסייה.

לסיום, בואו נדבר רגע על התושבים שעוזבים, בהם גם חברים שלי, שנדדו לערים כמו שדרות, נתיבות וקריית גת כי אין באפשרותם לרכוש דירה בעיר. בתכנית הגג הגדולה שאושרה צריכה העירייה להכניס דיור בעדיפות לילידי העיר, הקטנת מספר התושבים העוזבים רק תועיל לעיר ותחזק אותה. חובה לתת למי שכאן ולחדשים שמגיעים סיבות טובות להישאר.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר