הפגנת זוכי מחיר למשתכן מול עיריית אשקלון

"מחיר למשתכן עובד בערים אחרות אבל נתקע באשקלון"

כמעט 7,000 משפחות זכו בהגרלות מחיר למשתכן באשקלון, אבל העתיד של רבות מהן עדיין לוט בערפל. חלקן לא יודעות מתי תתחיל בניית הדירה שלהן ואיך היא תיראה ואחרות לא יודעות כמה היא תעלה. "משרד הבינוי והשיכון לוחץ על הקבלנים", נמסר בתגובה

פורסם בתאריך: 4.8.19 11:20

     

עשרות מפגינים התייצבו ביום שלישי האחרון ברחבת עיריית אשקלון והפגינו על הסחבת בפרויקט המחיר למשתכן בעיר, שנראה שהפך לבועה שבקרוב מאוד תתפוצץ לזוכים בפנים. מאות זוגות צעירים זכו בזכות לרכוש דירה מוזלת במסגרת הפרויקט שקידם שר האוצר משה כחלון בכל רחבי הארץ. המיזם יצא לדרך בקול תרועה רמה, אולם ככל שחולף הזמן, עולות עוד ועוד סוגיות, בעיות וחסמים, אשר מונעים מפרויקטים לצאת לדרך ומייאשים את הזוכים.

יצאו להפגין. הפגנת זוכי מחיר למשתכן מחול עיריית אשקלון

על פי הנתונים שיש במינהל ההנדסה של עיריית אשקלון, נראה שלזוגות הצעירים יש בהחלט סיבה טובה לחוש מתוסכלים. מתוך 126 פרויקטים במסגרת מחיר למשתכן בעיר באשקלון רק ב-36 מהם הגיש היזם בקשה להיתר. בעיר היין, למשל, מתוכננות לקום יחידות דיור ב-66 מגרשים. אלא שרק 21 בקשות להיתר הוגשו – פחות משליש. בעיר ימים ישנם תשעה מגרשים, ושם המצב טוב יותר – שמונה בקשות להיתר הוגשו. בשכונת אגמים העתידית, ממזרח לשדרות יצחק רבין, מתוכננים 38 מגרשים במסגרת המיזם, אלא שטרם הוגשה אף לא בקשה אחת להיתר. במתחם אינפילים שבשכונת שמשון מתוכננות יחידות דיור בשמונה מגרשים, ששם הוגשו שבע בקשות להיתר. ובשכונת המתנחלים מתוכנן המיזם בחמישה מגרשים, וכאן טרם הוגשו בקשות להיתר.

"לא נשב יותר בשקט"

הזוכים קיימו את ההפגנה תחת הכותרת "מחיר כבד למשתכן", הם הצטיידו בחולצות ושלטי מחאה שעליהם נכתב בין היתר: "600 משפחות מחכות לבית", "הגרלות כמו חול ואין מה לאכול", "רצינו מפתחות, קיבלנו הבטחות", ‘"הבטחתם דירה! מה עם הדירה? איפה הזכייה?" במהלך ההפגנה ירדו אל המפגינים חבר המועצה שי רובין וסגן ראש העירייה דורון נקשרי.

"ירדו אלינו כל מיני אנשים מהעירייה, שאני אפילו לא יודעת מי הם, וניסו כרגיל לסבן אותנו", אומרת אחת ממארגנות ההפגנה מיטל סדגן. לדבריה, הגורמים טענו שהסחבת כלל לא קשורה לעיריית אשקלון, והכול תלוי למעשה רק בקבלנים. מנגד, טוענים הזוכים, שהם דיברו עם הקבלנים אינספור פעמים, והם מצדם מגלגלים את האחריות חזרה לידיה של העירייה.

הפגנת זוכי מחיר למשתכן מול בניין עיריית אשקלון

בסופה של ההפגנה קיבלה סדגן שיחת טלפון מלשכת ראש העיר, ובה נקבעה עמם פגישה לשבוע הבא. "הודענו מראש שאנחנו לא מעוניינים בתשובות, אנחנו רוצים לראות מעשים. זה ברור שהכול בידיים של העירייה. אם יש קבלן שמתעכב, בכוחה לקנוס אותו ולהפעיל סנקציות כדי לקדם את הפרויקטים. זה מה שעשו בערים אחרות, ואת זה לא עושים באשקלון. המטרה של ההפגנה הזאת הייתה לקבל איזושהי התייחסות, כי כבר שלוש שנים כמעט מתעלמים מאיתנו. ברור שלא ציפיתי שיביאו לנו פתרונות כאן ועכשיו, אז הפגישה הזאת היא כבר צעד משמעותי עבורנו. יחד עם זאת, חשוב להבהיר שהפסקנו להיות נייר סופג ולא ניתן שימשכו אותנו עוד. כבר בימים הקרובים נתכנס כדי לחשוב על הצעדים הבאים שלנו, לא נשב יותר בשקט".

סדגן (34) נשואה לירון (39), והשניים הורים לארבעה ילדים (2, 4, 6, 8). כיום הם מתגוררים בשכירות באזור ומשלמים על הדירה שלהם 5,500 שקלים בחודש. כששמעו על פרויקט המחיר למשתכן החליטו לקפוץ על המציאה ובחרו דווקא להשתתף בהגרלה באשקלון. "מבחינה כלכלית, זה מה שיכולנו להרשות לעצמנו, ויותר דרומה כבר לא בא בחשבון", היא מסבירה, "מעבר לזה, יש לנו משפחה בעיר, אנחנו באים לכאן הרבה ורואים עיר מתפתחת. אז חשבנו שזה יהיה מקום טוב לגדל בו את הילדים שלנו".

"אנחנו חסרי אונים". משפחת סדגן

בני הזוג זכו בהגרלה לפני קצת יותר משנתיים בפרויקט בעיר הימים. זמן קצר אחר כך זומנו לכנס ראשון, ומאז לא קרה שום דבר. "אמרו שיהיה כנס נוסף תוך זמן קצר, אבל החודשים חלפו, ושום דבר לא זז. לאחר תקופה מסוימת הבנתי שמושכים אותנו. ניסיתי לקבל תשובות מהקבלן, שהפנה אותי לעירייה, שהפנתה אותי חזרה לקבלן".

סדגן הבינה שמשהו מתרחש כאן, ופתחה קבוצת ווטסאפ לכל זוכי הפרויקט, ואליה הצטרפו במהרה הזוכים של כל התכנית באשקלון. "זו הפכה להיות קבוצת מחאה, שבה חברים היום הזוכים של כלל הפרויקטים בעיר, כי הסתבר מהר מאוד שכולם תקועים. עצוב לראות שבערים אחרות הזוכים כבר קיבלו מפתח, ואנחנו חסרי אונים. זו תחושה עמוקה של אכזבה וחוסר אמון במדינה ובעירייה. זאת הייתה ההזדמנות שלנו לקנות בית, והתקווה הגדולה הזאת הופכת לאט-לאט לאכזבה. אני מקווה שהדברים יסתדרו בקרוב, שנקבל מענה ראוי ולא נרגיש שמנסים לחפף אותנו".

"הרבה זוגות הרימו ידיים"

גם נטלי (32) ושי (37) אוהד זכו בפרויקט בשכונת עיר היין. קרוב לשלוש שנים חלפו מאז יום הזכייה, וזה הפרט היחיד שהם יודעים על הדירה העתידית שלהם. "לא היה אפילו כנס אחד, ואין לנו אפילו מושג איך הפרויקט ייראה", היא אומרת.

בני הזוג, הורים לשני ילדים קטנים (2.8, 3.5), מתגוררים בשכירות בשכונת נווה הדרים בעיר ומשלמים כל חודש 4,000 שקלים. "עד עכשיו גם שני הילדים היו במסגרות פרטיות. עוד לא התחלתי את החודש, וכבר שילמתי 10,000 שקל על שכירות וגנים, זה מטורף. כשנפתח הפרויקט בעיר, ראינו בו הזדמנות לרכוש סוף סוף דירה משלנו ולא להוציא סכומים גבוהים כל כך על דירה שלא תהיה אף פעם בבעלותנו".

מתי יתחילו לבנות את הבית שלהם? אילוסטרציה: הראל מעוז משה

החודשים חלפו, וגם בני הזוג אוהד החלו להבין שמשהו לא טוב מתרחש כאן ונכנסו לסחרור של טלפונים. "אנחנו פורפרה במשך שנתיים ושמונה חודשים, פשוט כך", אומרת נטלי, "יש המון שמועות ואין אף לא תשובה אחת. תחילה שמענו שהפרויקט הוקפא, עכשיו שומעים שהוא בכלל מבוטל. לא ברור איפה הדברים עומדים, ובינתיים המדד עולה והמחירים עולים. אנחנו זוג צעיר עם שני ילדים קטנים, ואנחנו רוצים לדעת לחשב את הצעדים שלנו קדימה, אבל זה בלתי אפשרי כי יש חוסר ודאות. חשבנו גם לעבור בינתיים להורים כדי לחסוך קצת, אבל אם הפרויקט לא ייצא לדרך, זה לא רלוונטי. אנחנו לא יודעים מה קורה איתנו, מרגישים תלויים באוויר, וזה פשוט מרתיח. שלוש שנים של חוסר ודאות, והכי גרוע שאין מענה מאף גורם. אם היינו יודעים שהפרויקט בוטל, אולי היינו משתתפים בהגרלה בערים אחרות, שם יש התקדמות, ואנשים כבר נכנסים לדירות שלהם. מאוד מתסכל שאין לנו למי לפנות ועם מי לדבר. אנחנו שומעים גם על הרבה מאוד זוגות שהרימו ידיים וביטלו. אנשים בעיר כבר מתייאשים ולא מאמינים שמשהו ייצא מהפרויקט הזה. לצערי, אני יכולה להבין את התחושה הזאת וגם אנחנו כבר שוקלים את הצעדים שלנו. חבל מאוד שפרויקט מבורך כל כך, שעובד יפה בערים אחרות, נתקע באשקלון".

"זה כבר לא ישתלם לנו כלכלית"

גם ישראל בן עלי (35) מאוכזב. לפני כשנה הוא ואשתו שגית (28) זכו גם הם באופציה לקנות דירה מוזלת בפרויקט עיר היין. להם המזל שיחק פעמיים והם גם זכו בפרויקט בבאר שבע. אולם כשנפלה בחלקם הזכות לרכוש דירה בעיר שלהם, הם מיהרו לבטל את הזכייה בעיר הדרומית ובחרו להישאר באשקלון. השניים הורים לארבעה ילדים (0.3, 2.5, 4, 5) ומתגוררים כיום בדירה שכורה בשכונת אפרידר, שעליה הם משלמים 3,000 שקל. "כשזכינו מאוד שמחתי, הרגשתי שהנה, אנחנו בדרך לבית משלנו. אף פעם לא הייתה לנו דירה משלנו, והרגשנו שזו הזדמנות בשבילנו. ברך השם, יש לנו ארבעה ילדים, אבל זה לא פשוט כלכלית. אז אנחנו מצמצמים ושמים בצד כל חודש לדירה העתידית, שאנחנו לא יודעים מה יעלה בגורלה".

עיר היין. הדמיה: ארמון אדריכלים

עיר היין. הדמיה: ארמון אדריכלים

חודשים מספר אחרי הזכייה הוזמנו בני הזוג לכנס של הזוכים, אולם ביום של הכנס קיבלו הודעת ביטול מפתיעה. "פתאום אמרו לנו שהכנס מיועד רק לזוכים בפרויקט עיר הימים וביטלו את כל השאר. חברים שלי שהיו בכנס אמרו שהבטיחו להם שתוך חודשיים הכול ייסגר מול הקבלן, אבל גם שם לא קרה שום דבר. מאותו שלב הבנתי שמדובר בדיבורים באוויר. זה היה לפני הבחירות, גלאם היה מחובר לכולנו ולכחלון, והתחושה היא שהכול היה בסך הכול ספין פוליטי".

לאחר הזכייה קיבלו בני הזוג הודעה ממשרד השיכון והבינוי שהקבלן הוא זה שייצור איתם קשר להמשך ההליך. השניים המתינו כמו עוד רבים אחרים, אך לא נעשתה שום פנייה כזאת. "כשראיתי שהדברים לא זזים, פניתי אני לקבלן, שמאז ממציא בכל פעם המצאות חדשות, והתחושה היא שמתחמקים ממענה".

לדבריו, גם הם מתחילים לחשוב בשנית על הפרויקט ובודקים את הכדאיות שלו לעתיד: "מדד תשומות הבנייה עולה, וגם אם נגיד הכול יסתדר, ואנחנו נקבל מפתח עוד ארבע שנים, זה כבר לא ישתלם לנו כלכלית. מה גם שבמשך כל הזמן צריך לשלם גם שכירות במקביל. יש לנו חברים שזכו בבאר שבע והם הולכים לקבל מפתח כבר בחודשים הקרובים. מאוד מתסכל שדברים מתנהלים בצורה כזאת".

בן עלי השתתף גם הוא בהפגנה שנערכה השבוע ומתכוון להגיע בשבוע הבא לפגישה שנקבעה להם עם ראש העיר. "אנחנו קודם כול רוצים לדעת דבר אחד פשוט, איפה זה עומד", הוא מסכם, "לא ייתכן שאנשים מחכים למעלה משנתיים ולא מקבלים שום מענה. אנחנו נדאג לזרז את ההליכים ולעשות הכול כדי שהזוכים גם לא ייפגעו כלכלית".

גלאם: "פניתי לשרת הבינוי והשיכון"

בעירייה אומרים כי ראש העירייה תומר גלאם מודע היטב לבעיה וכי ללשכתו הגיעו פניות לא מעטות מזוכים אשר הלינו על אי התקדמות התהליכים הרבים וההכרחיים לקיומו של המיזם.

גלאם, כך אומרים בעירייה, פנה לשרת הבינוי והשיכון יפעת שאשא-ביטון וביקש ממנה לזרז את היזמים המתוכננים להקים את הפרויקטים שלהם באשקלון. "ראש העיר ציין בפני השרה כי עיריית אשקלון, באמצעות מינהל הנדסה ואגף תכנון, עושה את כל הנדרש בזמני שיא על מנת להאיץ את התהליכים ונותנת קדימות לכל יזם שפונה בנושא", נמסר מהעירייה. "כך למשל, מרגע שבקשה נקלטת במשרדי העירייה, הגורמים המקצועיים הרלוונטיים מתכנסים לטובת העניין ופועלים במרץ לקידומו. כחצי מבודקות התיקים במינהל ההנדסה מתעסקות אך ורק בנושא זה".

שרת הבינוי שאשא ביטון עם גלאם, מנכ"לית ומהנדסת העירייה

שרת הבינוי שאשא ביטון עם גלאם, מנכ"לית ומהנדסת העירייה

בעירייה מציינים כי כל בקשה נידונה בזמן שיא כדי שאף פרויקט לא ישהה מעבר לזמן שהוגדר ויושלם אף מוקדם מהצפוי. בעירייה ידעו היום לספר גם על מערכת "רישוי זמין" מתקדמת שהוקמה לטובת היזמים להגשת היתרים בקלות ובכמה צעדים פשוטים ומהירים.

"ביקשתי מהשרה את התערבותה בנושא מול היזמים", אמר גלאם, "אני מבטיח כי הם יפגשו במיטב גורמי המקצוע ברשות, שישמחו להעניק להם ליווי וטיפול צמודים, ענייניים ומקצועיים ודלת פתוחה לכל שאלה וסיוע בכל עניין. חשוב לי להדגיש לתושבים כי המדיניות שלי בנושא מאוד ברורה ובלתי מתפשרת – לפעול במהירות וביעילות האפשרית כדי לקדם כל יזם ולזרז כל פרויקט. אין לי ספק כי כפי שהשרה פעלה עד כה לטובת הציבור בישראל בכלל ותושבי אשקלון בפרט, כך היא תפעל גם במקרים אלו".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




תגובה: "משרד הבינוי והשיכון לוחץ על הקבלנים"

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר בתגובה: "באשקלון יש 6,745 זוכים, אשר ייהנו מדירות חדשות בכ-30% הנחה ממחיר השוק. הפרויקטים נמצאים בשלבים שונים, כאשר ישנם פרויקטים עם היתר מלא, היתר בתנאים, ובחלקם הוגשה בקשה להיתר. חלק מהקבלנים בשלבים סופיים של השלמת תנאים להיתר. כך למשל בפרויקט עיר ימים אין יחידות דיור שטרם הוגשה בהן בקשה להיתר, ובעיר היין יש הגשות שנמצאות בתהליך. אחד הפרויקטים לא עמד בתנאים, מכיוון שהקבלן שינה את אופן חישוב הדירה לאחר בדיקה ואישור של חברת הבקרה. הקבלן התבקש לעדכן את החישוב בהתאם להוראות החוק אך מסרב. כמובן שאין באפשרות המשרד וחברת הבקרה לאשר מחיר שנוגד את הוראות החוק. משרד הבינוי והשיכון לוחץ על הקבלנים לסיים הליכי היתר. הזוכים מעודכנים בכל שלבי העבודה".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר