חיילים מגיעים לקבלת טיפול. למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: דן קינן

ביקור רופף: שערוריית הטיפול הרפואי בחיילי אשקלון

חיילים תושבי אשקלון שזקוקים לטיפול רפואי יכולים לקבלו רק במרפאת ביקור רופא בעיר השכנה אשדוד. מלבד הטרטור שכרוך בנסיעה לעיר אחרת, החיילים מתלוננים על עומסים בלתי נסבלים והמתנה שנמשכת שעות ארוכות. התלונות הגיעו גם לראש העירייה בפועל תומר גלאם, והוא פנה לרמטכ”ל בבקשה שיבחן את הנושא. בעקבות פניית “כאן דרום” נמסר מצה”ל: “בימים אלה החל תהליך עבודה לפתיחת סניף ביקור רופא בעיר”

פורסם בתאריך: 16.11.17 23:48

     

עד לפני כעשור חיילים שלא חשו בטוב בעודם בבית היו צריכים לפנות לרופא קצין העיר או למרפאות צבאיות שהיו רשאיות לטפל בחיילים בחופשה. התורים היו בלתי נסבלים, ההמתנה ארוכה, והצטברו אינספור תלונות על יחס הרופאים והקושי להשיג חופשת מחלה, גימלים בשפה הצבאית. התלונות הרבות הביאו את משרד הביטחון וצה”ל לעשות חושבים מחדש, וכך הועברו השירותים לרשת המרפאות האזרחית 'ביקור רופא'.

הרשת פרושה בכל רחבי הארץ ונותנת מענה מנהריה בצפון ועד אילת בדרום. אלא שלא כל המרפאות מורשות לטפל בחיילים, וכך חיילי אשקלון נאלצים להגיע למרפאה באשדוד, אף על פי שיש מרפאת ביקור רופא בעיר. לפי איך שזה נראה בשטח, הבעיות שניסה צה”ל לפתור לפני שנים — העומסים, ההמתנה הארוכה ורופאים שקורסים תחת הנטל — עומדות לפתחו שוב.

 

חייל בבית חולים סורוקה בבאר שבע. אילוסטרציה: עופר וקנין

“מאות חיילים מכל האזור”

“לפני כשלושה חודשים לקחתי את הבן שלי לביקור רופא באשדוד ונחרדתי”, מספר רונן שירז, אב לחייל תושב העיר. “היו שם מאות חיילים מכל האזור, פשוט כמות בלתי נתפסת. הגענו במוצאי שבת בשמונה וחצי בערב ויצאנו משם באחת בלילה. יש כאן בעיה שאף אחד לא נותן עליה את הדעת. אם נניח חייל יוצא משם בשעה כזאת, והוא הגיע בתחבורה ציבורית, אין לו איך לחזור הביתה. אם הוא יוצא ללא גימלים, הוא הולך לישון בשעה שתיים בלילה לכל הפחות וקם לבסיס בשש בבוקר. במקרה שלנו, הבן שלי קיבל אמנם גימלים והוא קיבל גם מרשמים לתרופות, אלא שהמקום היחיד שבו ניתן לקנות אותן זה סופר פארם אשדוד, באשקלון אין הסדר. יצא שחזרנו הביתה, ויום למחרת נאלצנו שוב לחזור לאשדוד כדי לקנות את התרופות, זה פשוט אבסורד”.

שירז החליט לפנות לרמטכ”ל ושלח לו מכתב, ובו הוא הציג בפניו את הבעיה. “קצת אחר כך שלחו לי הודעה שהמכתב התקבל והנושא בבדיקה, ומאז לא שמעתי מהם יותר”.

מכתב לרמטכ”ל

תלונות החיילים וההורים הגיעו גם אל שולחנו של ראש העירייה בפועל תומר גלאם, וגם הוא כתב מכתב לרמטכ”ל. “אני פונה אליך בעקבות בקשות רבות שהגיעו ללשכתי מצד חיילים ובני משפחותיהם על הקושי בקבלת שירות רפואי באשקלון”, כתב גלאם, “הוצגה בפניי תמונת מצב עגומה על עומס בל יתואר של חיילים חולים ושעות המתנה ארוכות. בנוסף, לחיילים שאין באמתחתם רכב, ישנו קושי להתנייד לאשדוד, ובשעות מאוחרת התחבורה הציבורית לא רלוונטית.


לחצו כאן להורדת האפליקציה של "כאן דרום אשקלון" באנדרואיד

לחצו כאן להורדת האפליקצייה של "כאן דרום אשקלון" באייפון


המשמעות היא שחיילים שמגנים על המדינה ושומרים עלינו בשגרה ובחירום לא מקבלים מענה בסיסי הנוגע לבריאותם בשל המרחק. יש לציין כי העיר אשקלון מונה כ-149 אלף תושבים, ועם הסכם הגג היא צפויה לגדול, דבר שעלול להחמיר את המצב”.

לסיום כתב גלאם: “בשמי ובשם התושבים אני פונה אליך בכל לשון של בקשה לתקן את העיוות שנוצר ולבחון מתן מענה לחיילים תושבי אשקלון והסביבה במוקד ביקור רופא בעיר או תחת כל פלטפורמה שתראה לנכון”.

“המתנה של שלוש-ארבע שעות”

“זה פשוט סיוט, אין מילה אחרת לתאר את זה”, אומרת ג’, חיילת תושבת אשקלון. היא התגייסה לפני שנה ונזקקה לשירותי המרפאה כמה פעמים, והיו גם פעמים נוספות שהתלוותה לבן זוגה או לחברה. “אם זה נופל על מוצאי שבת, אז ההמתנה שם היא לא פחות משלוש או ארבע שעות, בימים רגילים מינימום שעתיים. זה בלתי נסבל, במיוחד כשאתה סובל מכאבים או מחום גבוה. באחת הפעמים היה לי חיידק בבטן, נאלצתי לבקר בשירותים כל כמה דקות וסבלתי מכאבים איומים. נסעתי עד אשדוד, כשבדרך עצרתי כמה וכמה פעמים וכל הדרך בכיתי מכאבים. עד שכבר הגענו היינו צריכים להמתין שעות. זאת התעללות, אני לא מבינה למה לחיילים מאשקלון אין מרפאה בעיר. יש לי חברה שאין להם רכב במשפחה, והיא פשוט נשארת ללא טיפול רפואי, מגיעה חולה לבסיס ומתחננת שם לאקמול. מרפאה אחת שנותנת שירות לכל החיילים של אשדוד, אשקלון והמושבים בסביבה, זה פשוט לא הגיוני”.

החיילים מתלוננים גם על העובדה שהמרפאה נותנת שירותים גם בשעות מאוד מוגבלות, מחמש אחר הצהריים ועד חצות. “ומה קורה אם לא מרגישים טוב באמצע הלילה או אם זה משהו דחוף?" תוהה חיילת אחרת. “אין לנו אופציה אחרת, אלא רק לפנות למיון. העניין הוא שהמצב לא תמיד מצריך מיון, אז סובלים כל הלילה ועד השעה חמש של יום למחרת, כשהמרפאה באשדוד נפתחת”.

“תחושה שמנסים לתקתק”

“כל השירות שלי הייתי שם פעם אחת ולא חזרתי יותר”, אומרת מ’, שהשתחררה לא מכבר. “היו עוד הרבה פעמים שלא הרגשתי טוב, אבל העדפתי לוותר על התענוג ולסבול בבסיס. חבל מאוד שחיילים בצה”ל לא זוכים לטיפול רפואי ראוי וצריכים לוותר עליו בגלל הדברים הללו”.

גם מ’, קצין קרבי מאשקלון, נאלץ לוותר על הטיפול הרפואי לא פעם. “היו כבר מקרים שחזרתי לבסיס עם דלקת גרון וגם עם דלקת ריאות, כי אני לא מוכן לעבור את כל הסיוט הזה במרפאה באשדוד. יש שם עומס שהוא לא הגיוני. יש בפנים אולי 30 כיסאות, כולם תפוסים, וחיילים מחכים בחוץ. הרבה באים לקחת מספר, הולכים הביתה וחוזרים שוב אחרי שעתיים או שלוש. אנחנו לא יכולים להרשות את זה לעצמנו כי אנחנו באים מאשקלון, אז נאלצים להתייבש שם שעות. יש בדרך כלל שני רופאים על כמות בלתי נתפסת של חיילים, ולצערי ככה גם נראה המענה שהחיילים מקבלים. יש תחושה שמנסים לתקתק את כולם כמה שיותר מהר, ולא מבררים לעומק את הבעיה, וכל זה בגלל העומס הרב והלחץ. אני ממש לא מבין איך זה הגיוני שמרפאה שנותנת מענה לעיר גדולה כמו אשדוד צריכה לקלוט גם חיילים מאשקלון ומהסביבה כולה”.

צה”ל: “החל תהליך לפתיחת סניף באשקלון”

בעקבות הטענות שעלו פנינו לדובר צה”ל בתהייה על המצב, ונמסר לנו בתגובה כי החל תהליך לפתיחת מרפאה בעיר אשקלון, “לא הייתה מרפאה באשקלון שנסגרה. חיילי צה”ל מקבלים מענה בסניף באשדוד ובבאר שבע, ובמקרי הצורך בבית החולים באשקלון. צה”ל רואה חשיבות רבה במתן שירותי רפואה איכותיים וזמינים לחייליו ופועל באופן שוטף לשיפור השירות. בתוך כך נוספו בשנה האחרונה חמישה סניפים של ביקור רופא ברחבי הארץ, וכן הורחבו שעות המענה ומספרי הרופאים במרפאות. בימים אלה החל תהליך עבודה לפתיחת סניף ביקור רופא בעיר”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר