אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ועיריית אשקלון מקימות תחנה לחקר הים. צילום: דוברות עיריית אשקלון
אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ועיריית אשקלון מקימות תחנה לחקר הים. צילום: דוברות עיריית אשקלון

שת"פ ראשון מסוגו: אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ועיריית אשקלון מקימות תחנה לחקר הים

תחנה לחקר הים תוקם בעיר אשקלון ותפעל במסגרת "המרכז לחינוך ימי' של עיריית אשקלון המוקם בימים אלו במרינה בעיר. המרכז יוקם בשיתוף פעולה של עיריית אשקלון ואוניברסיטת בן גוריון בנגב, ומטרתו להוות בסיס לביצוע מחקרי בתחומי מדע מגוונים, ולספק פתרונות מדעיים לסוגיות סביבתיות

פורסם בתאריך: 8.1.23 20:33

     

עיריית אשקלון ו-30 מדעניות ומדענים של המרכז לחקר הים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, חברו להקמת תחנת מחקר חדשה לחקר הים שתהווה בסיס לביצוע מחקרי בתחומי מדע מגוונים, ותספק פתרונות מדעיים לסוגיות סביבתיות. מדובר בשיתוף פעולה ראשון מסוגו בין עיריית אשקלון לאוניברסיטת בן גוריון בנגב.

פתיחת תחנת המחקר באשקלון סוכמה בפגישה שהתקיימה לפני מספר ימים בין ראש עיריית אשקלון, מר תומר גלאם ונשיא אוניברסיטת בן גוריון בנגב, פרופ' דניאל חיימוביץ. בפגישה נכחו גם מנכ"ל העירייה, עידן דוד, ראש מינהל חינוך ותנו"ס בעירייה, יובל זוזט, מנהל האגף לחינוך על יסודי, צורי דביר, מנהל אגף משאבי חינוך, אילן ז'נו וראש המחלקה למדעי כדור הארץ והסביבה באוניברסיטת בן גוריון, פרופ' סיגל אברמוביץ'.

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ועיריית אשקלון מקימות תחנה לחקר הים. צילום: דוברות עיריית אשקלון

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב ועיריית אשקלון מקימות תחנה לחקר הים. צילום: דוברות עיריית אשקלון

אחת מהפעילויות המחקריות החשובות שיעשו בתחנה היא פעילות מחקרית שתבוצע על ידי תלמידות ותלמידים מבתי הספר התיכון באשקלון, בהנחיית מדעניות ומדענים מביה"ס לקיימות ושינויי אקלים של האוניברסיטה. במסגרת התוכנית המדעית הייחודית יילמדו תחומי הנדסה וטבע באחריות מרכז חוסידמן של האוניברסיטה, ויכללו קורסים במדעי הים, כמו: ביולוגיה, כימיה, פיסיקה, מיפוי, איסוף וניתוח נתונים, מסלולי חקר הכוללים ניתוח ממצאים וכמובן סיורים במעבדות ובשטח.

אחת השאיפות של עיריית אשקלון היא להביא לפתיחת קורס מקדים לתלמידי כיתות י' כבר בשנת הלימודים הבאה בנושא 'מדעי הים', מה שיאפשר פתיחת "מגמה על" אזורית בנושא חקר הים ברמת 5 יח"ל (למידת חקר). השלב הבא בתכנון תחנת המחקר יערך בעוד כשבועיים, כאשר יתקיים סיור של מנהלי בתי הספר התיכוניים של אשקלון בקמפוס מרקוס של אוניברסיטת בן גוריון בנגב, על מנת שאלו יכירו את ההזדמנויות העומדות בפניהם לקידום המגמות, חידושן והפניית התלמידים ללמידה באוניברסיטה.

תחנת המחקר צפויה אף לקדם שיתופי פעולה עם גופים ממשלתיים ובין-אוניברסיטאיים, כולל רשות הטבע והגנים, המכונים לחקר הימים והאגמים, המכון הבין-אוניברסיטאי באילת והמרכז הישראלי לחקר הים התיכון, ותאפשר נגישות לעבודת מחקר בים לצד פעולות חינוך, הכשרה והרחבת הנושא לקהילה, ותשלב היטב באסטרטגיה הלאומית לשיקום הסביבה הימית ושמירה על בריאות המערכות האקולוגיות שלה. כבר עתה קיימת תוכנית להכשרת בני נוער מהעיר אשקלון בנושאי ים וסביבה.

מרכז לחינוך ימי במרינה. צילום: אלדד עובדיה

מרכז לחינוך ימי במרינה. צילום: אלדד עובדיה

"האוניברסיטה מחויבת להתמודדות הגלובלית עם שינויי האקלים. הדבר כולל איתור ופיתוח תשתיות מדעיות נוספות, כי בסופו של דבר הפתרונות למשבר העולמי יבואו מתוך המעבדות שבאוניברסיטאות, תוך שיתוף פעולה רחב של אקדמיה-תעשיה-רשויות מקומיות-ממשלה-וגורמים בינלאומיים. אנו שואפים להקמת מרכז מחקר שיכלול תשתית של מעבדות רטובות ויבשות ויאפשר פעילות אנליטית בליווי חוקרים", ציין נשיא אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, פרופ' דניאל חיימוביץ.

"שמח וגאה על שיתוף פעולה ראשון מסוגו בין העירייה לאוניברסיטת בן גוריון לטובת מערכת החינוך העירונית ולמען עתיד ילדינו", אמר ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם. "אני משוכנע כי השלוחה שתיפתח באשקלון תהיה רק ההתחלה לשיתופי פעולה אקדמיים נוספים שיזניקו את תלמידות ותלמידי העיר קדימה להישגים אדירים חדשים״.

אשקלון. צילום: אדי ישראל

המרינה באשקלון. צילום: אדי ישראל

פרופ' סיגל אברמוביץ, ראש המחלקה למדעי כדור הארץ והסביבה ומיוזמות המרכז לחקר הים של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, אמרה כי "המרכז הימי בעיר אשקלון בשיתוף אוניברסיטת בן-גוריון יהווה מרכז לקידום המחקר והחינוך לשמירה של המערכת האקולוגית הייחודית של החוף הדרומי בישראל, כשמורת טבע רגישה המייצגת מגוון ביולוגי עצום".

"הדנ״א של המרכז הימי יהיה הגנה על בתי הגידול הימים תוך כדי גיוס תלמידים ותלמידות תיכון לביצוע והתנסות פעילות מחקרית ואיסוף נתונים, בהנחיה של חוקרים וחוקרות מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב״, סיכמה.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר