שעון מים. צילום: אלירם משה
שעון מים. צילום: אלירם משה

20% משעוני המים שנבדקו נמצאו לא תקינים: מסקנות דו"ח ועדת הבדיקה לתאגיד מי אשקלון

1 מכל 5 שעוני מים שנשלחו לבדיקת מעבדה בשנת 2021 על ידי תאגיד מי אשקלון נמצא לא תקין, כך עולה מדו"ח הוועדה שהוקמה בעקבות תלונות של צרכנים בנוגע לליקויים במדידת צריכת המים הביתית. יחד עם זאת הדו"ח קובע מסקנות חיוביות בנוגע להתנהלות התאגיד בכל הפרמטרים שנבדקו. "זו לא שקיפות זה טיוח", מסרה עו"ד תמר קידר

פורסם בתאריך: 5.1.23 15:11

עדכון אחרון: 5.1.23 15:45

     

ועדת הבדיקה שמונתה לבדוק טענות של צרכנים על מדידת צריכה חריגה של מדי המים והטיפול בהן, סיימה את עבודתה ומסרה את מסקנותיה.

כזכור, ראש העירייה, תומר גלאם, הנחה למנות ועדת בדיקה לתפקוד התאגיד בכל הנוגע לטענות של צרכנים על ליקויים במדידת צריכת המים הביתית. הצרכנים טענו כי הם נדרשים לתשלום חשבונות מים גבוהים יחסית לצריכה, והנושא הונח לפתחה של ועדת הבדיקה. לצורך קיום הבדיקה נשכרו שירותיה של חברת אודיט בקרה וביקורת, לה ניסיון רב בעבודת ביקורת בכלל ובתאגידי מים בפרט. הוועדה החלה במהלך חודש דצמבר 2021 ובמהלכם ערכה דו"ח ביקורת פנימית בנושא.

משרדי תאגיד מי אשקלון

התקופה שנבדקה במסגרת הדו"ח הינה שנת 2021 עד מועד הביקורת. מטרת הביקורת הייתה לבחון קיומם של תהליכי בקרה סדורים ונאותים ביחס למדי המים בהם עושה התאגיד שימוש וכן טיפול בתלונות בנושא מדי המים שבשימושו.

תזמון פרסום הדו"ח הוא לא מקרי. כי כבר בתחילת השבוע פנתה עו"ד תמר קידר לעירייה באמצעות חופש המידע ודרשה לקבל את הדו"ח. לאחר מכן, בישיבת המועצה, שהתקיימה ביום שני, טען רה"ע, תומר גלאם בעקבות פנייה של חבר המועצה איתי סהר, כי הדו"ח פורסם לתקשורת, מה שלא היה נכון. הדבר הביא גם לפנייה של "כאן דרום" לעיריית אשקלון בבקשה לקבל את הדו"ח.

איתי סהר. צילום: ענת קזולה, קיו עלית

איתי סהר. צילום: ענת קזולה, קיו עלית

לצורך הביקורת קיימו חברי הוועדה שיחות עם בעלי תפקידים בתאגיד ליישום הכללים וההוראות, כמו-כן נסקרו מסמכים שונים ונערכו בדיקות מדגמיות.

הביקורת התמקדה בנושאים הבאים: בקרת טיב הליך הרכש של מדי המים, בדיקת מועדי החלפות מדים, מנגנון מעקב צריכות חריגות ושליחת התראות, הטיפול בתלונות צרכנים על מדי מים כולל תוצאות בדיקות מעבדה, הטיפול במדים משומשים. הוועדה ערכה בדיקות של מדי מים שהועברו לבוררות עקב טענות צרכנים על מדידה לקויה. מהבדיקה שנערכה עולה כי התאגיד, באמצעות עובדיו, מקיים מנגנוני בקרה סדורים ונאותים בהתאם לנדרש באמות המידה וכללי המים החלים עליו בקשר עם רכישת והתקנת מדי מים וכן מענה לציבור התושבים.

שעון מים. צילום: אלירם משה

הוועדה מצאה כי מתוך עשרות אלפי מדי המים המותקנים בעיר, נדרשו 83 מהם לבדיקת בוררות במעבדה ונמצא כי 17 מתוכם לא היו תקינים. 16 מתוכם הם מדי מים בגודל 3/4 צול ואילו 1 הוא מד מים אוקטב בגודל 3 צול, שהתאגיד עושה שימוש ב-768 כאלה.

הוועדה ציינה כי התאגיד מצידו מקיים את הליך הטיפול בבירור בצורה נאותה בהתאם לאמות המידה, וכן מקיים בדיקות תקינות דיוק מדגמיות בגין כל רכישה של מדי מים. "תוצאות הבירורים המצביעים על אי תקינות כמעט כולם במדי 3/4" מעידים מחד על התנהלות שקופה של התאגיד מול צרכניו. מאידך, מומלץ לתאגיד לברר ולהשוות את מקרי המדים הלא תקינים למצוי בתאגידים אחרים, כאלו הרוכשים מאותן חברות וכאלו הרוכשים מחברות אחרות, כדי להשיג סבירות ובמידת הצורך לקבל החלטות בנושא", ציינה הוועדה.

דירקטוריון תאגיד "מי אשקלון". צילום: דוברות עיריית אשקלון

דירקטוריון תאגיד "מי אשקלון". צילום: דוברות עיריית אשקלון

במענה לכך השיבו בתאגיד לוועדה לאורך כל השנה ובאופן שוטף מתבצע הליך בקרה ובקשת הסברים מהמעבדה לגבי המקרים בהם מד המים נמצא לא תקין וכי התאגיד אינו מגיב "בסלחנות" למקרים לא תקינים. בהתאם להמלצה, התחייבו בתאגיד לפעול להשוואת נתוני המדים הלא תקינים בתאגידים נוספים הפועלים מול אותה המעבדה.

בנושא אחר הוועדה דגמה גם 11 מקרים בהם לקוחות פנו לבירור מול התאגיד. מהבדיקה עלה כי ב-4 מקרים הודעת התאגיד בכתב לא עמדה בדרישה למתן מענה כתוב לצרכן תוך 14 ימי עסקים. הוועדה המליצה על מתן מענה לצרכן בתוך פרק הזמן הקבוע באמות המידה. בתאגיד השיבו לנושא זה כי המקרים שנדגמו אינם מהווים מקרים קלאסיים של בירור חשבון. הפניות לבדיקת החיוב הוגשו במרבית המקרים בחלוף 30 יום ממועד האחרון שנקבל לתשלום החשבון המדובר. אי לכך לא מדובר כלל במקרים של בירור חשבון אלא במקרים בהם לבקשת לקוח או משיקול דעת התאגיד מד המים נשלח לבדיקת בוררות ולכן המענה ללקוח ניתן במסגרת הליך בוררות מד מים ולא הליך של בירור חיוב חריג. הנהלת התאגיד הודיעה כי בכפוף לאישור הדירקטוריון תאמץ את מסקנות הוועדה ותפעל לתיקון הליקויים במקום בהם הדבר נדרש.

בתוך כך, הנחה ראש העיר את מנכ"ל התאגיד, להאיץ את תהליך התקנת מדי המים החכמים לקריאה מרחוק, מדים שיאפשרו לצרכנים מעקב עצמי אחר צריכת המים ויתריעו בזמן אמת על חריגות.

מדי המים החכמים שהוחל בהתקנתם

מדי המים החכמים שהוחל בהתקנתם

"הוועדה אמנם סיימה את בדיקותיה אבל אנחנו נמשיך באופן יזום ושוטף לבדוק ולבחון את פעילותם של מדי המים", מסר גלאם, "ובמקביל, לשפר באופן מתמיד את המענה השירותי לתושבים לתאגיד, בכל נושא. אנחנו לא מסתפקים בזה וכבר מתחילים בתהליך התקנת מדי מים חכמים שיאפשרו בקרה מרחוק ומעקב עצמי לתושבים, ובנוסף, יתריעו על חריגות בזמן אמת".

שי חזוט, מנכ"ל תאגיד מי אשקלון, הודה לחברי הוועדה על העבודה המקצועית והיסודית שביצעו: "אני שמח על הבדיקה. כל תלונה המתקבלת בתאגיד נבדקת בצורה יסודית ומקצועית, מדי המים השנויים במחלוקת נשלחים לבדיקת מעבדה בלתי תלויה ואנו פועלים בהתאם לממצאים. כמובן שבמקום בו נדרש לתקן ולשפר ליקויים מינוריים שנמצאו, נעשה זאת כפי שנדרש. נמשיך להעניק לצרכנים שירות איכותי וטוב ונפעל לשפר כל העת את חוויית השירות לצרכנים".

רוצים לקרוא את הדו"ח המלא? הקליקו: https://www.mei-ashkelon.co.il/?id=224

עו"ד תמר קידר. צילום: אדי ישראל

עו"ד תמר קידר. צילום: אדי ישראל

עו"ד תמר קידר מסרה בתגובה לפרסום הדו"ח: "בכל הכבוד – הדו"ח שפורסם היום, רק לאחר שהגשתי בקשה ביום שני השבוע לפי חוק חופש המידע (לפני ישיבת מועצה), איננו משקף את התלונות של התושבים שנאספו בטרם ההודעה על הבדיקה. תחילה אומר שזה מביש ומבזה את הציבור שדוח ציבורי מעין זה מתפרסם רק שנה אחרי קבלת הממצאים שבו. שנית, מדובר בבדיקה לא רלוונטית לתלונות התושבים על צריכה חריגה, במדי מים במקומות שונים בעיר. אין התייחסות לעשרות ומאות תלונות של תושבים. במועדים הרלוונטיים עו"ד רונן שירז אסף עשרות הודעות על חיובים בגין צריכה חורגת. לא בוצעה בדיקה יסודית של הטענות. מדובר בדוח חלקי, שאינו משקף את התמונה ואני דוחה את ממצאיו. כמו כן, יש לומר דרשני, לנוכח הסתרתו של הדוח למשך למעלה משנה מעין הציבור ופרסום שקר גס על ידי מר שקיפות מלאה במועצה השבוע, כאילו ממצאיו כבר פורסמו. צר לי, זה לא דוח רציני שנדרש לסוגיות שהיה אמור לבחון לגבי התלונות הספציפיות שהיו כאמור למעלה מעשרות. זו לא שקיפות זה טיוח".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר