יואל דוידי
יואל דוידי

איש העסקים יואל דוידי: "אני אנצל את זכויות הבנייה בשוויצריה הקטנה עד המטר האחרון"

רגע לפני הדיון הגורלי בוועדה המקומית לתכנון הבנייה על פרויקט מעורר המחלוקת "שוויצריה הקטנה" וכשהוא מצויד בחוות דעת של מהנדס העיר לשעבר ובתמיכה של אדריכלית העיר הנוכחית, מצהיר יואל דוידי כי דבר לא יעצור אותו מלממש את זכויות הבנייה במגרש. והשכנים המתנגדים? "יש פה כוונות זדוניות שמסתתרות ואני לא פראייר", אומר דוידי

פורסם בתאריך: 12.7.22 12:30

     

ביום ראשון השבוע, פרסמה אשת החינוך האשקלונית הוותיקה, מונה ברק, פוסט זועם בפרופיל הפייסבוק שלה. הפוסט שזכה לתגובות ושיתופים רבים ועורר דיון בכל הנוגע ליחסי הון-שלטון.

"הקבלן דוידי מתכוון לבנות על שד' ירושלים מרכז מסחרי בן 2 קומות, ומעליו 2 בלוקים בני 9 קומות" כתבה ברק, "דבר שיהיה בחזקת קטסטרופה לכל דיירי בלפור ושד' ירושלים. לציין שלא מכבר נחנך, במרחק 100 מ' משם, מרכז מסחרי חדש… ביום שלישי, השבוע, תשב הוועדה, בראשות תומר גלאם, לדון בבקשה. תושבי השכונות נערכים להתנגדות חריפה. אישור התוכנית יהיה כמו תקיעת אצבע בעיני הדיירים, כמו הכרזה שפרנסי העיר מעדיפים את בעלי הממון על פני התושבים".

מתחם שוויצריה הקטנה. צילום: אלירם משה

היא אף פנתה לגלאם בעצמו בפוסט וציינה "להזכירך שאתה ראש העיר של כול התושבים שבחרו בך, ולא רק של אדון דוידי". היא גם ציינה את תרומתה לחינוך בעיר במשך 47 שנים, "ואדון דוידי", תקפה ברק, "אשר מלבד הגדלת הונו, מה עשה למען העיר?… בנייה זו תגרום לזיהום אוויר, רעש, בעיות חנייה שגם היום לא ניתן להם פתרון, ועוד ועוד… פונה אליך בבקשה להרחיק מעלינו את רוע הגזירה, כי הדבר בידך".

"שם טמון הרווח האמיתי של דוידי"

הפוסט של ברק נסוב על פרויקט הנדל"ן הידוע בשם "שוויצריה הקטנה" ובאופן ספציפי יותר – החלק הדרומי שלו (מגרש 802א'). מדובר בשטח חולי שעמד זמן רב בשממונו ולפני מספר שנים גודר על ידי היזם יואל דוידי אשר מתכנן לבנות במקום. מה הוא מתכנן? מרכז מסחרי ומעליו שני בנייני מגורים בגובה 9 קומות כל אחד.

מונה ברק

מונה ברק

אלא שהדבר לא פשוט ודוידי מודע לקשיים העומדים לפניו בקידום הפרוייקט. זו אינה הפעם הראשונה שדוידי מנסה לקדם את המיזם הזה. בפעם הקודמת המיזם הזה היה חלק מכתב האישום שהוגש נגד דוידי ורה"ע לשעבר, איתמר שמעוני. זה קרה לאחר שאדריכל העיר לשעבר, אריק ברששת העיד וסיפר על כך לחוקרי להב 433. "אני רוצה להתייחס לפרויקט נוסף של דוידי, שלדעתי שם טמון הרווח האמיתי לדוידי", סיפר אז ברששת לחוקרי המשטרה בעדות שנחשפה ב"כאן דרום". "מדובר על פרויקט ששמו שוויצריה הקטנה, מדובר על מגרש 802א שנמצא בשדרות ירושלים".

ברששת הסביר אז כי המגרש עצמו משתרע משדרות קדש ועד למגרש המגודר כיום. וכי על המגרש כולו יש זכויות בנייה שנוצלו ברובן בחלקים הצפוניים שלו ואילו בחלק הדרומי לא ניתן לנצל את אותן זכויות מאחר והתב"ע (תוכנית בניין עיר) במקום מציינת במפורש כי בחלק הדרומי של המגרש יוקם מבנה מסחרי נמוך. הוא אף סיפר כי הבעלים הקודמים של המגרש האחים בן דהן, ניסו לקדם תוכנית בנייה למגורים ובשל התנגדותו זה לא קרה.

אדריכל העיר, אריק ברששת

אדריכל העיר לשעבר, אריק ברששת

גם במקרה הזה, של דוידי, ברששת התנגד וזה כמעט עלה לו במשרתו. זה קרה כאשר שמעוני כינס ישיבה בה השתתפו נציגים של דוידי ומנגד השתתפו הוא ומהנדס העיר דאז, דוד ירון. "מהנדס העיר ואנוכי הבהרנו חד משמעית שעל פי התב"ע החלה במקום ניתן לבנות רק מבנה מסחרי נמוך, והתכנית אינה מאפשרת הקמת מגדלי מגורים", אמר ברששת לחוקרים. זמן קצר לאחר מכן נאמר לברששת כי מבקשים לפטר אותו. "אני בטוח ב-100 אחוז שהסיבה לניסיון לפטר אותי הוא ההתנגדות שלי לפרויקט של דוידי".

הדברים של ברששת הביאו לכך שהפרויקט הזה נכלל בכתב האישום בחלק של מה שנתן שמעוני לדוידי בתמורה לשוחד. בעדותו בבית המשפט סיפר ברששת כי באותה ישיבה כולם נכנסו מחייכים וכי הוא והמהנדס בהתנגדותם היו "משביתי שמחות". הוא גם אמר דבר די מפתיע בעדותו בבית המשפט, "מי שמכיר, לפי התב"ע המקום הזה היה שצ"פ (שטח ציבורי פתוח). ולמה נרשם כך? כדי לשמור על הנוף לים של מדורגי הים שיושבים לכיוון הים ומולם היה השצ"פ וכדי להבטיח את המשך התצפית לים, נקבע שיהיה מבנה מסחרי נמוך כגובה הווילות שנמצאים ממול".

"מבנה מסחרי נמוך". התב"ע של המגרש

ברששת אף אמר כמה כאב לו הלב על אותם זוג מבוגרים, בן דהן, שהגיעו אליו מז'נבה אך הוא נאלץ להשיב את פניהם ריקם, "אמרתי להם יש לכם זכויות ל-52 דירות, שאין לכם איך לבנות אותם", העיד.

בהתייחסו לפרויקט הזה, אמר דוידי בעצמו בבית המשפט כי הפרויקט היה כדאי עבורו גם בבנייה נמוכה למסחר בלבד, "אך ברור שרצונו היה לבנות בנוסף שני מגדלי מגורים, כפי שהציג, מה שהיה תורם לרווחיות הפרויקט", כתב השופטת בהכרעת הדין. יחד עם זאת, חשוב לציין כי בהכרעת הדין קבעה השופטת כי לא הוכח שאכן ההתנהגות של שמעוני באותה הישיבה הייתה חלק מהמתת שלו לדוידי, אך העירה כי הישיבה הזאת כי "נדבך בשרשרת המצגים בהם התרשם דוידי ממעורבות שמעוני בנושא היזמי, מגישתו החיובית כלפיו חרף עמדת הגורמים המקצועיים ומפוטנציאל ההסתייעות בו".

"מחשיכים את עולמנו"

בתגובות לפוסט של מונה ברק, המתגוררת ממול המגרש ותהיה בין אלה שישלמו את המחיר של בניית מגדלים שם, התרחשה קטטה מילולית בתגובות. מצד אחד הייתה זאת שולה מהצרי, אשתו של רוני מהצרי, רה"ע לשעבר ויד ימינו של דוידי כיום. מהצד השני, זהבה חסן, שהיא ובעלה רפי הם בעלי בנייני המגורים באותו המגרש בחלקו הצפוני ומהמתנגדים לתוכנית של דוידי.

מהצרי כתבה כי דוידי "תורם הרבה לעמותות ולאירגונים בעיר הכל בצנעה חבל". חסן הגיבה לה: "ברור שתעני תשובה כזאת, בעלך מכשיר את השרץ". מהצרי הגיבה: "כמה עצוב וחוצפנית לא יודעת פרטים ולשון הרע בפיך השם יסלח לך" וחסן ענתה: "אני לא חוצפנית ואין לי לשון הרע, ובאמת בעלך עובד אצל דוידי כולם יודעים". הוויכוח הזה מסמל את אחד המאבקים העסקיים הגדולים בעיר בין שני אנשי העסקים הבכירים יואל דוידי ורפי חסן.

אבל בצד המתנגד לדוידי אין רק את חסן ואת ברק, יש גם עשרות דיירים שאף תלו שלטים על המרפסות שלהם והגישו התנגדויות לרוב לוועדה המקומית.

מחאת הדיירים הסמוכים לפרויקט

מחאת הדיירים הסמוכים לפרויקט

"בתהליך רכישת הדירות שלנו, הוצגה הפנינו לבקשתנו, תוכנית התב"ע דאז, שלא היה בה שום סימן לשום בניין", כתבו דיירים מרחוב בלפור ומשד' ירושלים לוועדה, "בעקבות זאת, החלטנו להשקיע מיטב כספנו וכוחותינו לרכישת הדירות שייהנו מנוף פתוח אל הים ומאוויר חופשי… הקמת בניינים רבי קומות מול בתינו נותנת תחושה שיורים בנו, בחיים, שתוקעים לנו אצבע בעין, שמחשיכים את עולמנו".

חוברת ההתנגדויות מכילה עשרות עמודים ובהם דברים שכתבו התושבים שלא מתכוונים לוותר. היום אחר הצהריים אמורה להתכנס הוועדה ולשמוע את ההתנגדויות לתוכנית, כאשר חלק מהדיירים ייכנסו לישיבה עצמה וחלק מהם יפגינו בחוץ.

דוידי: "אני לא פראייר"

"יש לנו מענה לכל ההתנגדויות", אמר הבוקר דוידי, "הגשנו תוכנית בינוי על זכויות הבנייה שיש לי על מגרש למגורים. הכל על פי התב"ע".

אבל התב"ע קובעת במפורש "מבנה מסחרי נמוך".
"שמרנו על הנחיות העיצוב ויש בנייה נמוכה. אני עושה חזית מסחרית ותהיה בנייה נמוכה של קומה אחת".

יואל דוידי

יואל דוידי

מה שדוידי בעצם עושה כאן הוא מעניק פרשנות לתב"ע, פרשנות שהיא שונה ממה שהעניק לה האדריכל לשעבר, ברששת. הוא בעצם אומר שתהיה בנייה נמוכה בקצה הדרומי, אך מאחר ובתב"ע לא כתוב מה גודלו של המבנה שאמור להיות נמוך, אז הוא יחליט כמה ובכך הוא יוכל לבנות מגדלי מגורים ובצידם הדרומי מבנה נמוך עם חזית מסחרית. "אריק ברששת חשב בצורה איקס, זה לא אומר שמה שהוא חושב זה מה שצריך להיות. גם בתקופה של אריק ברששת היועצים המשפטיים אמרו שאפשר לבנות", אומר דוידי.

אדריכלית העיר מירב שניר בדעה שלך?
"אף אחד לא מתנגד בצוות המקצועי של עיריית אשקלון כולל הצוות המשפטי".

אדריכלית עיריית אשקלון, מירב שניר

אדריכלית העיר, מירב שניר

דוידי צפוי להגיע היום ולהשתתף בדיון כאשר יחד איתו יגיעו יועצים משפטיים ואדריכלים "מהשורה הראשונה בארץ", הוא אומר.

קראת את הפוסט של מונה ברק?
"אנשים לא מבינים וכותבים דברים שהם לא נכונים ובלי להבין. יש בעלי אינטרסים שם שעושים הכל כדי להכשיל אותי. אני לא אתן לאף אחד להפיל את רוחי או לגרום לי למכור את המגרש הזה. יש פה כוונות זדוניות שמסתתרות ואני לא פראייר".

אתה מדבר על רפי חסן?
"אני לא אומר שמות וכולם יודעים מי".

אז מה עומד ברקע הסכסוך בין שני אנשי העסקים? דוידי אומר כי לא ידועה לו. "אני לא יודע מה המניעים שלו. מניעים נסתרים. אני יכול להניח הנחות אבל זה ביני לבין עצמי. מוזר לי כל ההתנהגות הזאת ומה שאני לא בטוח אני לא אגיד".

אגב, דוידי אומר כי מה שמנע מהבעלים הקודמים של המגרש לבנות עליו מגורים, זה לא בגלל התב"ע כמו שאומר ברששת, אלא בגלל שהם לא הגישו תוכנית בינוי לכל המגרש כולו, אלא רק לחלק שלהם. "לימים ברנע נכסים (מגדלי המגורים של חסן בחלק הצפוני, ד"ל) הגישו תוכנית בינוי רק על המגרש שלהם, פעם ראשונה לא אישרו להם וכעבור חצי שנה כן אישרו להם. ועדת הערר העבירה ביקורת על העירייה", אומר דוידי.

מהנדס העיר לשעבר, דוד ירון, בבית המשפט

מהנדס העיר לשעבר, דוד ירון

דוידי מגלה שמי שגם כן תומך בבניית המגורים במקום, הוא מהנדס העיר לשעבר, דוד ירון. "יש לי חוות דעת שלו שכן אפשר לבנות", הוא אומר ומציין שהוא מחזיק גם בחוות דעת משפטית של אחד מעורכי הדין המובילים בארץ בתחום התכנון והבנייה, אלי וילצ'יק, "הוא אמר שאני יכול גם 17 קומות, אבל אין לי זכויות לזה ואני לא רוצה לעשות תב"ע ולבקש זכויות כי פה אני יכול להיתקע. אבל בזכויות שיש לי למגורים, בוודאי שאני אנצל אותם. עד המטר האחרון אני אנצל".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר