המרכז הרפואי ברזילי. צילום: אורי קריספין
המרכז הרפואי ברזילי. צילום: אורי קריספין

בשורה ענקית לאשקלון: ביה"ח ברזילי קיבל אישור לבצע צנתורי מוח

המאבק להקמת יחידה מצילת חיים לצנתורי מוח בברזילי, נשא פרי והיום התקבל האישור המיוחל

פורסם בתאריך: 7.3.22 18:41

     

לא פעם מגיעים לחדר המיון במרכז הרפואי ברזילי מטופלים אשר לקו באירוע מוחי – שבץ. מדובר בחולים תושבי אשקלון אך גם תושבי ערי ויישובי האזור כגון שדרות, קרית מלאכי או קריית גת שזהו בית החולים הקרוב לביתם.

שבץ הוא מקרה רפואי דחוף שבו מגיע כריש דם למוח וחוסם את זרימת הדם לאזורים שבעזרתם מתפקד הגוף. שבץ נוסף הוא כשנוצר שטף דם במוח ואז המצב הוא חמור יותר.

ניתוח במרכז הרפואי ברזילי. צילום: דוברות ברזילי

במקרה של שבץ מהסוג הראשון ישנן ארבע 'שעות זהב' מרגע שהחל האירוע, שבהן החולה יכול לקבל טיפול שעשוי להחזירו לתפקוד מלא. את הטיפול הזה אמנם מבצעים בברזילי אך ישנם מקרים בהם יש צורך בהול לבצע צנתור במוח, הליך כירורגי עדין שצריך להתבצע על ידי מומחים שכן כל טעות יכולה לפגוע במקום אחר במוח ולגרום לנזקים אחרים בלתי הפיכים.

עד היום, המטופלים שהיו מגיעים לברזילי ונזקקו לצנתור מוח, היו מועברים למרכז רפואי אחר, בדרך כלל לסורוקה בבאר שבע או לשיבא בתל השומר היות ובברזילי, למרות שקיים כבר צוות מיומן ומחלקה נוירולוגית חדישה.

אלא שכעת, המציאות הזאת משתנה, זאת לאחר שמשרד הבריאות אישר להפעיל את ההליך מציל החיים הזה בבית החולים ברזילי.

"מדובר בבשורה משמחת לעיר אשקלון והצלת חיים כפשוטו!! זה מתן שיוויון שירותים רפואיים לתושבי הדרום", מסר חבר המועצה, עמיחי סיבוני, "זה מאבק שהתחלתי ביולי 2020 שבמהלכו הפכתי כל אבן ורתמתי מספר גורמים עד שמשרד הבריאות נכנע ואישר את הברור מאליו. יישר כוח להנהלת המרכז הרפואי ברזילי שלא הרפו עד שהתוצאה הגיעה".

חבר המועצה, עמיחי סיבוני. צילום: נועם פיינר

בית החולים ברזילי הגיע להישגים משמעותיים בטיפול בשבץ מוח ומוביל בכך ברמה הארצית על פי מדדי האיכות. זמן ביצוע CT קוצר, זמן הזרקה של נוגדי קרישה (TPA) קוצר, מתבצעת עבודה עם הקהילה ועם מד"א, לרבות קוד שבץ עפ"י הודעה מוקדמת.

במסגרת ההיערכות, נפתחה מחלקה נוירולוגית עם יחידת שבץ מוחי בעלת 6 מיטות – מחלקה נוירולוגית חדשה ומודרנית.

לבית החולים הצטרף רופא שעבר התמחות בצינתורי מוח בחו"ל, ויחד עם מנהלת יחידת שבץ הפך בית החולים למרכז ידע בנושא, המטפל ומשקם את החולים בטכנולוגיות מתקדמות ביותר.

פרופ' חזי לוי: "משמח מאוד שמשרד הבריאות התיר לנו לבצע צינטורי מוח לחולים שלקו בשבץ מוחי. הדבר יכול לסייע רבות בהצלת חיים והחשת השיקום לחולים שלקו בשבץ מוחי , כאשר בזמן נתון ומוגבל צריך לצנתר את מוחם ולפתוח את החסימה בכלי הדם וכך להציל את תאי המוח מהרס בגלל היעדר חמצן. אני רוצה להודות למשרד הבריאות על הבקרה המקצועית על הסיוע וההירתמות".

מאבק ארוך

הנהלת המרכז הרפואי ברזילי וכן אנשי ציבור פעלו בעניין הזה לא מעט זמן.

פרופ' חזי לוי. צילום: דוברות משרד הבריאות

פרופ' חזי לוי. צילום: דוברות משרד הבריאות

כבר לפני כשנתיים וחצי פנה פרופ' חזי לוי, מנכ"ל ברזילי, למשרד הבריאות בעניין וכתב: "אני סבור כי לאור הידע אשר נרכש, והציוד שנרכש, בית החולים ברזילי מסוגל ורוצה לבצע את הצנתורים בבית החולים ולטפל בחולים במסגרת היחידה לטיפול נמרץ בשבץ".

אמבולנסים בכניסה לחדר המיון בברזילי. צילום: מאור רביעי

אמבולנסים בכניסה לחדר המיון בברזילי. צילום: מאור רביעי

לפני שנה וחצי היה זה חבר המועצה, עמיחי סיבוני שפנה השבוע לשר הבריאות דאז, יולי אדלשטיין בבקשה שיפעל לקדם את הנושא. "אני פונה אליך בשם כל תושבי אשקלון והאזור על מנת לקבל את אישור צנתורי המוח באופן בהול. ברור לכל אדם שבשנת 2020 ראוי ששירותי רפואה מצילי חיים יהיו בכל בתי החולים בארץ… ייתכן שזו פרוצדורה מנהלית כזו או אחרת שאנשי משרדך מתעסקים בה בשגרה, אך עבור תושבי אשקלון והסביבה זה ממש עניין של חיים ומוות ברגע מאוד קריטי. על כן אנחנו מבקשים ודורשים שירותי בריאות טובים יותר כאן בברזילי גם בתחום צנתורי המוח".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר