תומר גלאם. צילום: אתר הכנסת
תומר גלאם. צילום: אתר הכנסת

"לא עושים טובות לתושבי אשקלון": דיון מיוחד בכנסת בעניין אפליית העיר אשקלון

ועדת הכספים של הכנסת קיימה דיון מיוחד תחת הכותרת "הפסקת אפליית תושבי אשקלון – העיר המופגזת והמאוימת בישראל". פיקוד העורף הציג נתון לפיו 4,000 בתי אב בעיר אינם ממוגנים

פורסם בתאריך: 8.12.20 16:31

     

ההבטחות החוזרות והנשנות שגם מתגלות פעם אחר פעם כעקרות, נמאסו על תושבי אשקלון. בעוד עשרות יישובים בעוטף עזה נהנים מהטבות מס ומתקציבים מוגדלים, תושבי העיר אשקלון שעל פי נתוני משרד הביטחון היא העיר המטווחת ביותר בישראל, מופלים לרעה, אינם מקבלים הטבות דומות כשכל חטאם, כך זה נראה, שהם מתגוררים בעיר גדולה.

הבוקר התקיים דיון מיוחד בוועדת הכספים של הכנסת, יומיים לאחר שהיה אמור להתקיים דיון בישיבת הממשלה ובו אישור חבילת הטבות לאשקלון, דיון שירד מסדר היום ועורר את זעמו של ראש העירייה, תומר גלאם.

ישיבת ועדת הכספים הבוקר בכנסת. צילום: דוברות עיריית אשקלון

ישיבת ועדת הכספים הבוקר בכנסת. צילום: דוברות עיריית אשקלון

הדיון הבוקר התקיים בוועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, עסק בהצעתם של חברי הכנסת קרן ברק, מאיר כהן, אלכס קושניר, אופיר סופר ויעקב אשר, בנושא "הפסקת אפליית תושבי אשקלון – העיר המופגזת והמאוימת בישראל", במסגרתו הוצג כי אשקלון בניגוד ליישובים רחוקים יותר מגדר המערכת, לא זוכה להטבות מס מספקות לתושבים, איננה זוכה להכרה מתאימה במסגרת מפת אזורי העדיפות הלאומית, וכן מופלית לרעה במסגרת מיסוי אזורי התעשייה ובמסגרת הנחות ארנונה לתושבים.

סגנית יו"ר הכנסת, ח"כ קרן ברק (ליכוד) הייתה ראשונת הדוברים. "כולנו שומעים כל היום בחדשות על מצבה של אשקלון ברמה הביטחונית. אם תעשו סקר בקרב אזרחי מדינת ישראל כולם יגידו שאשקלון נמצאת מבחינה ביטחונית במצב בעייתי", אמרה ברק, "למרות היותה רחוקה 14 קילומטר מרצועת עזה ונמצאת תחת איום ביטחוני מתמיד משנת 2003 , העיר אשקלון עדיין אינה מוגדרת כאזור עדיפות לאומי א' ולפיכך לא זכאית לקבל הטבות שמוענקות לערים מתוקף הגדרה זו. ביום ראשון האחרון נושא אשקלון היה צריך להיות בסדר יומה של הממשלה – להפוך את אשקלון לאזור פיתוח לאומי וזה לא קרה בגלל המצב הפוליטי הבעייתי. אשקלון נמצאת במצב ביטחוני קשה ובהיעדר סיוע מהמדינה. תעשיות רבות לא מגיעות לאשקלון, נוצרה פגיעה קשה בארנונה, משפרי דיור עוברים למושבים באזור במקום להישאר באשקלון. אנו צריכים לעזור להם בהטבות מס ובהנחות בארנונה במהרה".

ח"כ קרן ברק. צילום: אתר הכנסת

ח"כ קרן ברק. צילום: אתר הכנסת

ברק אף סיפרה על הצעת החוק שהיא הגישה לתיקון החוק לעידוד השקעות הון וזאת על מנת לסייע לעסקים המוקמים בעיר אשקלון. עוד הוסיפה ואמרה כי במידה והצעת המחליטים להפיכת העיר אשקלון לאזור עדיפות לאומית והפיכתה לפיתוח א' לא תעלה ביום ראשון לסדר יומה של ההמשלה, אזי חברי הוועדה יעלו זאת כהצעת חוק פרטית.

ח"כ אלכס קושניר. צילום: אתר הכנסת

ח"כ אלכס קושניר. צילום: אתר הכנסת

ח"כ אלכס קושניר, מי שהצעת חוק שלנו בנושא כבר נפלה, פתח בגילוי נאות על מקום מגוריו, "אני חייב גילוי נאות, אני תושב אשקלון. תושבי העיר אשקלון הם תמיד נכס אלקטורלי במהלך מערכות הבחירות. אין שר, כולל דרעי, אשכנזי ואלי כהן, שלא הבטיח מול המצלמה שאשקלון צריכה לקבל עדיפות א' והטבות מס וברגע שנגמרות הבחירות לא קורה כלום", אמר קושניר, "ראש העיר תומר גלאם הגיע לכאן לכנסת, קיבל הבטחה מראש הממשלה, משרים, וכולם ועבדו עליו. או שזה חוסר אכפתיות, או שזה שלומיאליות, או שזה פשוט ההרגל שאפשר לשקר בפנים לתושבי העיר ולא ייקרה שום דבר. יש פה חברי כנסת מכל סיעות הבית, בואו נקבל החלטה שאשקלון תוגדר כאזור בעדיפות לאומית א' והטבות מס. במקום לחשב מרחק מהגבול לחשב תוך כמה זמן רקטה נופלת. תושבים בדרום אשקלון לא ממוגנים ואמא צריכה לרוץ עם התינוק למחסה. אני לא רואה פתרון למיגון של דרום העיר, זה לא קיים, זו התעלמות שתעלה בחיי אדם לתושבי אשקלון".

ח"כ הילה שי וזאן. צילום: אתר הכנסת

ח"כ הילה שי וזאן. צילום: אתר הכנסת

ח"כ הילה שי וזאן (כחול לבן) דיברה על ההצעה למימון הטבת אזור עדיפות א' לאשקלון מהכנסות המדינה וקצא"א הצפויות מהסכמי אברהם: "הגיע הזמן להפסיק להשתמש באשקלון רק כשרוצים לנהל קמפיינים. 50 שנה שקצא"א לא שילמה ארנונה לא לאשקלון ולא לאילת. שוחחתי עם ראש העיר אילת, נמצא פה ראש עיריית אשקלון, שוחחתי עם חבר המועצה איתי סהר שנלחם עבור העיר שלכם בכל מקום אפשרי. הגיע הזמן. חיפשנו מקור תקציבי – הנה מקור תקציבי. אם אשקלון ואילת שותפות אז גם עכשיו כשיש 'אקזיט' הן צריכות להיות שותפות והן צריכות לקבל חלק מההכנסות. אם זה מה שצריך כדי להעביר את אשקלון לאזור עדיפות א' אז זה מה שצריך לעשות".

טרם דבריו של ראש העיר, החמיא לו ח"כ משה גפני (יהדות התורה): "מאז שהכרתי אותך אני רואה ראש עיר שדואג לכל תושבי העיר בלי משוא פנים. אני רואה את תנופת הבנייה הבלתי רגילה, אשקלון היום הופכת לעיר ענקית, היא עיר מופגזת ולכן אנחנו נעשה כל מאמץ יחד עם כל החברים מכל המפלגות לסייע לך".

ח"כ משה גפני. צילום: אתר הכנסת

ח"כ משה גפני. צילום: אתר הכנסת

ראש העירייה, תומר גלאם הגיב לדבריו של קושניר ואמר כי אף פוליטיקאי לא עבד עליו "הם עבדו על עצמם", אמר גלאם. בהמשך הוא הגביר את קולו וזעק את זעקתם של תושבי העיר. "שלא נתבלבל, אף אחד לא עושה לנו טובות", אמר גלאם, "התושבים שלנו נותנים את החוסן הלאומי למדינת ישראל, לשרים, לקבינט, לצבא ההגנה לישראל, ונותרים ללא כלים וללא מענה. כשזה נוגע לעיר אשקלון, מדובר בדיני נפשות, מאחר ורקטות של 350 ק"ג יודעות להגיע רק לעיר אשקלון. אז בעוטף, בכל שנתיים מחדשים את ההטבות, שיחדשו. אבל אנחנו באשקלון לא מקבלים אפילו את הבסיס. לא אזור פיתוח א', לא אזור עדיפות לאומית. כלום. וזה ביזיון, שאני כראש עיר צריך שנה להתרוצץ ולהגיד את הדברים בפנים. החברים יושבים בקבינט הביטחוני, כולם יודעים את רמת הסיכון של העיר אשקלון. אני אמשיך להילחם, בכל דרך, כדי שתושבי אשקלון יקבלו את מה שמגיע להם. אני מצפה גם מכם, לא משנה מאיזו מפלגה, לפעול, כדי שתושבי אשקלון יפסיקו להיות מופלים לרעה".

תומר גלאם. צילום: אתר הכנסת

תומר גלאם. צילום: אתר הכנסת

רע"ן הנדסה בפיקוד העורף, אנדריי בלאוסוב הציג נתון חמור לפיו "בעיר קיימים פערי מיגון ב- 4,000 בתי אב. אנחנו כפיקוד העורף לא תומכים בתעדוף של עיר כזו או אחרת ונרצה לעזור בכל מה שאפשר, אין בידינו תקציב".

סמנכ"ל ממשל וחברה במשרד רוה"מ ליאור פרבר: "במסגרת החלטת ממשלה דו שנתית שמתגבשת בהיקף של 200 מיליון שקל, אנחנו ניתן 25 אחוז קרקע משלימה לעיר אשקלון במקום ה-15 הקיימים כיום ולכן האטרקטיביות של האזורים הלא מוגנים אמורה לסייע להגדיל את הפעילות הכלכלית. אין פה עלות תקציבית".

צפו בישיבה במלואה:


צילום: אתר שידורי וועדות הכנסת

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר