בית התמחוי אורות יהודה
בית התמחוי אורות יהודה

“הדלת שלנו פתוחה לכולם”: בית התמחוי באשקלון שעושה טייק אווי בקורונה

תכירו: בית תמחוי טייק אווי. בשכונת שמשון נפתח בית תמחוי, אך בגלל מגבלות הקורונה הוא נאלץ לעבוד במתכונת של טייק אווי. עם הסגרת הסגר הם מזהים שם עלייה במספר הנזקקים ופונים למי שיכול תרום שיעשה זאת ומי שזקוק לארוחה חמה שיבוא לאכול: “הדלת שלנו פתוחה לכולם, אנחנו לא בודקים אף אחד”

פורסם בתאריך: 30.10.20 13:58

     

בחודש ספטמבר האחרון נפתח בשכונת שמשון בעיר בית התמחוי “אורות יהודה”, שהוקם על מנת לספק ארוחות חמות למי שידם אינה משגת. המקום נפתח ביוזמת הגרעין התורני “אורות אשקלון” יחד עם איש העסקים אודי סעדה, שהחליט לפתוח אותו לזכרו של סבו יהודה ז”ל. ובסיוע של חבר המועצה שי רובין. לאחר חודשים ארוכים של מחשבה, איתור תורמים פוטנציאליים, חיפוש מקום ושיפוץ מקיף בסכום גדול מאוד, נפתחה ה’מסעדה’ המקומית והנעימה הזאת.

אודי סעדה ומשפחתו

אודי סעדה ומשפחתו

“זה מקום חם ונעים, שכיף לבוא ולאכול בו”, אומר אליהו פלאח מנכ”ל הגרעין התורני, “בשל המגבלות של הקורונה והתו הסגול, עדיין לא פתחנו את המקום לסועדים שיבואו וישבו בו. אבל החל מחודש ספטמבר אנחנו מספקים מנות חמות בכל יום במתכונת של ‘טייק אווי’. ברגע שיוסרו המגבלות של הקורונה אנשים יוכלו גם לבוא ולאכול בתוך כותלי המקום”.

“שירגישו שותפים”

המקום עצמו יכול להכיל כ-80 איש בפנים וכ-30 סועדים בחצר. נכון לימים אלה הוא פתוח בכל יום בין השעות 12:00 בצהריים ועד 14:00 וניתן להגיע ולקחת ארוחה חמה בעלות סמלית של שני שקלים בלבד.

“התשלום הוא כדי לתת לאנשים הרגשה טובה, שהם שותפים ונותנים תמורה. שירגישו שהם ‘קונים’ את הארוחה ולא מקבלים נדבה או תרומה”, מסביר פלאח, “ככל שתגדל כמות הדורשים, אנחנו נגדיל גם את שעות הפעילות של המקום לפי הצורך. אין לנו מגבלה של שעות. שכרנו את המקום והתאמנו אותו עבור מטרה זו ונפעל כמה שעות שצריך. אם נצטרך נסגור גם ב-16:00, אין עם זה בעיה”.

בית התמחוי אורות יהודה

בית התמחוי אורות יהודה

מי מבשל?
“האוכל מבושל בקייטרינג של הגרעין התורני ‘אורות טעמים’, הוא מאושר, כמובן, על ידי משרד הבריאות. אנחנו מביאים בכל יום אוכל חם וטרי ממטבח שלנו, שנמצא בסמוך לבית התמחוי”.

איך אתם מגייסים את הכספים לצורך הפעילות שלכם?
“אודי הוא התורם המרכזי והוא זה שמגייס את הכספים עבור הפעילות. בכל חודש הוא תורם סכום נכבד, שמתבסס על תרומות של אנשים טובים, בכסף הזה אנחנו רוכשים את המזון”.

כמה מתנדבים יש לכם?
“יש חמישה מתנדבים קבועים, מתנדב אחד בכל יום. זה המצב כרגע בשל המגבלות, אבל ברגע שהן יוסרו והפעילות שלנו תגדל נגייס מתנדבים נוספים. כבר שוחחנו עם מספר מנהלי בתי-ספר, במטרה לעשות שיתוף פעולה ושישלחו אלינו תלמידים כחלק מפרויקט ‘מחויבות אישית’, אנחנו ארגון שמוכר ככזה שיכול להביא אליו תלמידים במסגרת הפרויקט הזה. כבר פעלנו בשיתוף פעולה עם ‘אמית’ ו’אורט אדיבי’ וקיבלנו תלמידים. יש גם, כמובן, מתנדבים אחרים, תושבי העיר שמגיעים לעזור ולהתנדב”.

הרגשתם שבתקופה הזאת הצורך לסיוע מסוג זה גדל?
“הצורך הולך וגדל. בימים של הסגר אנשים באמת לא יצאו מהבית, אפילו לא לאכול. אבל עכשיו, כשכבר מותר לצאת, אנחנו בהחלט מזהים עלייה משמעותית באנשים שזקוקים לאוכל חם. יש נהירה של אנשים למקום”.

“אין אצלנו סלקציה”

בית התמחוי הוא, אומנם, יוזמה חדשה, אבל מזה למעלה משנה שאורות אשקלון מחלקים גם ירקות ופירות בכל יום חמישי וגם כאן נרשמה עלייה משמעותית בנזקקים, מאז החלה תקופת הקורונה. “בימי חמישי מגעים כ-60 איש לקחת ירקות ואנחנו בהחלט מזהים עלייה במספר הזה מאז שהגיע הקורונה”, אומר פלאח, “בכל חודש אנחנו מגדילים את הכמות, בהתאם לצורך שהולך וגדל. אלה בעיקר אנשים מבוגרים, שמגיעים אלינו, הרבה מתושבי השכונה שנעזרים בנו כי קשה להם לצאת ולקנות. אני שומע עדויות של אנשים שקשה להם ואין להם מה לאכול, סיפור על בסיס יום-יומי”.

מנכ"ל הגרעין התורני אליהו פלאח. צילום: הרצל כהן

מנכ"ל הגרעין התורני אליהו פלאח. צילום: הרצל כהן

ובימים כאלה יותר קשה לגייס תורמים ומתנדבים?
“עם המתנדבים אין בעיה, יש הרבה אנשים שמוכנים לבוא ולעזור. מבחינת התורמים, זה קשה כמו בכל מקום. אבל לשמחתנו יש עדיין אנשים שתורמים. ככל שנגדיל את נפח הפעילות שלנו, נצטרך יותר ויותר תורמים כדי שיעזרו לזה לקרות. כרגע נפח הפעילות נקבע גם על פי התרומות שהצלחנו להשיג, ככל שהתרומות יגדלו נוכל להאכיל עוד ועוד אנשים. בינתיים מסתדרים עם מה שיש”.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




כל אחד יכול לבוא לאכול? או שאתם צריכים מסמכים ואישורים?
“הדלת שלנו פתוחה לכולם, אנחנו לא בודקים אף אחד ולא מסתכלים. ההנחה הבסיסית היא שמי שמגיע לאכול אצלנו זקוק לכך. אין לנו שום סלקציה. נפגשנו גם עם נציגי הרווחה באשקלון וביקשנו שיפנו אלינו אנשים ספציפיים, אבל לטענתם יש מענה מספק בעיר בבתי הקשישים”.

למה אתם זקוקים?
“במקומות כאלה תמיד צריך כוח אדם אנושי, אז נשמח אם יצטרפו אלינו עוד מתנדבים. אנחנו בעיקר זקוקים לתורמים של כספים ומזון, שיסייעו לנו להגדיל את הפעילות שלנו”.


"אורות יהודה" רחוב שפינוזה 7, שכונת שמשון

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר