מחסום הקורונה סמוך לצומת אשקלון. צילום: אלירם משה
מחסום הקורונה סמוך לצומת אשקלון. צילום: אלירם משה

"מחסום נושם": איך מחליטה המשטרה את מי לעצור במחסומי הקורונה ואת מי לא?

את חלקנו מרתיעים המחסומים מלצאת מהעיר ואחרים בכלל מרגישים שאין בכלל סגר ואפשר לנסוע לאן שרוצים. כתבנו, אלירם משה, התלווה לקצין המבצעים של משטרת אשקלון, רפ"ק משה שטרית ושמע ממנו איך המשטרה אוכפת את הסגר ואיך זה באמת שיצאתם מהעיר בלי סיבה מוצדקת ולא נתפסתם

פורסם בתאריך: 14.10.20 20:18

     

מרגישים בחוץ סגר או שנראה כאילו החיים בחוץ נמשכים כסדרם? כשבועיים לאחר הטלת הסגר הכלל, כשהדעות על נחיצותו חלוקות יצאנו למחסום שהקימה המשטרה ביציאה מאשקלון כדי לראות מקרוב ולהבין מה באמת עושים השוטרים במחסום ואיך זה ככמעט כל אחד מאיתנו כבר יצא מעירו ואף אחד לא עצר אותנו.

פגשנו במחסום סמוך לצומת אשקלון את קצין האג"מ במשטרת אשקלון, רפ"ק משה שטרית שהסביר לנו איך זה עובד ולמה באמת רבים מאתנו חולפים על פני השוטרים במחסום מבלי שנעצר.

אוכפים את הסגר. צילום: דוברות המשטרה

אוכפים את הסגר. צילום: דוברות המשטרה

"המטרה של המחסום היא לאכוף את הסגר שקיים ברחבי המדינה כאשר הרעיון הוא שכל מי שלא אמור להתרחק מביתו, אמרו להיעצר פה במחסום, אחרי תשאול של השוטרים שנמצאים פה ובודקים את הסיבה שבגינה הוא מבקש לצאת מהעיר. יש מספר החרגות שכן מתירות לצאת מעיר לעיר: עובדים חיוניים, טיפול רפואי וכיוצא בזה. ברגע שהשוטר במחסום מבין שהאדם שמבקש לצאת מהעיר יש לו סיבה שהיא חוקית, שהיא לא חורגת מהתקנות, הוא מאפשר לו את היציאה ובוודאי אדם שאין לו סיבה שמניחה את הדעת ושחורגת, אז נאסר עליו לצאת מהעיר ובמקרים מסוימים גם נאכף כנגדו דו"ח על הפרת הסגר" אומר שטרית ומסביר מה היא למעשה שיטת ה'מחסום נושם' שעל פיה פועלת המשטרה בכל רחבי הארץ: "הרעיון של המחסום הזה, זה מצד אחד לאכוף את הסגר ומצד שני כמה שפחות לפגוע בשגרת החיים, ולכן אנחנו משתדלים בשעות העומס להיות יותר סלקטיביים בבדיקה שלנו ובשעות הפחות עמוסות לעצור את הרכבים ולשאול אדם אדם לסיבתו הוא, למה הוא רוצה לצאת מהעיר".

פעילות המשטרה במהלך סגר הקורונה. צילום: דוברות המשטרה

פעילות המשטרה במהלך סגר הקורונה. צילום: דוברות המשטרה

מי שאין לו אישור?
"אנחנו נותנים לשוטרים את השיקול דעת לקבל את ההחלטה, הווי אומר שאם השוטר מתרשם שעל אף שיש פה הפרה של התקנות והאדם בתום לב לא היה מודע למה מותר ומה אסור – יש לשוטר את השיקול דעת להסביר לאותו אזרח שהוא מפר את התקנות, לבקש ממנו להסתובב לחזור לעיר ללא אכיפה. יש מקרים שאנחנו מזהים שאותו אזרח מפר בצורה מובהקת את התקנות ואז כן נאכף כנגדו דו"ח".

מחסום הקורונה סמוך לצומת אשקלון. צילום: אלירם משה

מחסום הקורונה סמוך לצומת אשקלון. צילום: אלירם משה

מה יש לך לומר לכל אלה שמספרים שהם נוסעים ורואים שהשוטרים יושבים ולא עוצרים רכבים?
"העבודה של השוטרים פה היא עם הרבה שכל ישר, עם הרבה שיקול דעת, הווי אומר ברגע שהשוטר מבין ומזהה שהבדיקה שלו, בעיקר בשעות הבוקר, כשאנשים יוצאים לעבודות ונדרשים להגיע לטיפולים רפואיים, שעצם הבדיקה מייצרת עיכובים גדולים ופקקים גדולים, אז בהתאם לשיקול הדעת המחסום יותר נושם ואנחנו מאפשרים מעבר קצת יותר חופשי לאותם אזרחים שרוצים לצאת. אבל ברגע שהתנועה דיי דלילה השוטרים עוצרים את הרכבים, מתשאלים תשאול מאוד מאוד קצר, שאלה אחת-שתיים, מבינים אם יש אישור לעבור ומעבירים, ואם אין אישור אז מחזירים חזרה אחורה".

מה קורה בתוך העיר בנושא הזה?
"בתוך העיר אני חייב לומר ויאמר לזכות תושבי אשקלון שהם די מפנימים ודי מבינים את המשמעות של חשיבות הסגר, המשמעות של חשיבות של להישמע להנחיות כך שבסך הכל אני יכול לבוא ולומר שבאופן יחסי העבודה שלנו בתוך העיר היא די טובה, כמובן שיש את אותם אזרחים שלמרות הכל, למרות שמבינים ויודעים מה אסור ובכל זאת בוחרים שלא לציית לתקנות ולהוראות וכנגד אותם אלה אנחנו אוכפים בדו"חות".

מחסום הקורונה סמוך לצומת אשקלון. צילום: אלירם משה

רפ"ק משה שטרית מתשאל נהג במחסום הקורונה סמוך לצומת אשקלון. צילום: אלירם משה

היו פה מקרים חריגים?
יש לנו לצערי לא מעט אנשים שנעצרו לבדיקה שגרתית במחסומים ובבדיקה מתברר שאותם אנשים נמצאים בבידוד בית והם במודע מפרים את בידוד הבית. אין צורך לציין מה פוטנציאל הסכנה לאדם שנמצא בבידוד בית. יכול להיות שבאותו רגע הוא לא מגלה תסמינים והוא אפילו לא מודע לזה שהוא נשא והוא יוצא החוצה והוא נפגש עם אנשים וזה מה שנקרא מבחינתנו הפצת המחלה בצורה מסוכנת. לצערי היו לנו מספר מקרים כאלה במחסומים וכמובן שבאותו רגע אותם אנשים הוחזרו במהירות לבידוד בבית ונאכף כנגדם דו"ח, כי פה מעבר להפרת התקנות יש פה גם רשלנות שהיא מסוכנת וחשוב גם להעביר את המסר לאותם אנשים שנמצאים בבידוד. אם אתם אמורים להיות בבידוד בית תהיו בבידוד בבית, תצייתו לדבר הזה כי אתם לא יודעים אם אתם חולים או לא חולים. כל יציאה שלכם מבית מסכנת אתכם ומסכנת את הסביבה שלכם".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




איך השוטרים יודעים האם בן אדם אמור להיות בבידוד או לא?
"יש לנו אפשרות לבדוק את האנשים באמצעות המערכות הממוחשבות שלנו ויש לנו את הפירוט לגבי אותם אלה שאמורים להימצא בבידוד. מעבר לזה במחסומים האלה יש גם אירועים חריגים שהם לא רק בהיבטי הקורונה, נהגים שנעצרים לבדיקה שגרתית ובחיפוש ברכב, על פי התרשמות של השוטר נמצאים סמים, נהגים שנוהגים תחת השפעת אלכוהול וגם זו סכנה בפני עצמה וכל מקרה כזה שמגיע לפתחנו מטופל הצורה היסודית ביותר".

זה סגר זה?קצין המבצעים במשטרת אשקלון,רפ"ק משה שטרית מסביר איך המשטרה אוכפת את הסגר ואיך זה באמת שיצאתם מהעיר בלי סיבה מוצדקת ולא נתפסתם >>>https://www.kan-ashkelon.co.il/news/58116

Publiée par ‎כאן דרום אשקלון‎ sur Mercredi 14 octobre 2020

תוך כדי ששטרית מדבר איתנו השוטרים ממשיכים לעצור אנשים. צוות המחסום בדרך כלל מורכב משוטר בקבע ושני שוטרי מג"ב בשירות חובה שמתגברים אותו.

השבוע נתפסה באותו מחסום צעירה בשנות ה-20 לחייה כשהיא נוהגת תחת השפעת סמים וברכבה אף נתפסו כמעט רבע קילו קנאביס.

על פי המתווה שמסתמך, נכון ליום רביעי, בתחילת השבוע הבא צפוי ביטול הסגר אלא אם תחליט הממשלה על הארכתו ואם זה יקרה המחסומים ביציאות מן הערים ימשיכו להיות חלק מהנוף החדש של ערי ישראל.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר