עורך הדין ברק בריגה עם נציגי התושבים בשטח המיועד. צילום: מתן נעים
עורך הדין ברק בריגה עם נציגי התושבים בשטח המיועד. צילום: מתן נעים

"הזדעזעתי מהתוכנית": מי רוצה להקים דירות להשכרה בלב שכונת וילות באפרידר?

על שטח ציבורי בלב שכונת הווילות באפרידר הוחלט להקים מבנה בן מספר קומות ובו 45 יחידות דיור להשכרה. התושבים מתנגדים ויוצאים למאבק אליו מצטרף גם האדריכל גיורא שפיר שאומר כי מדובר בפגיעה בציר היסטורי המוביל מהשכונה אל הים. “בכוונת העירייה לתמוך בהתנגדות דיירי השכונה”, נמסר מהעירייה

פורסם בתאריך: 24.7.20 17:03

     

תושבים בשכונת אפרידר גילו להפתעתם כי תוכנית שאושרה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מבקשת להקים על 45 יחידות דיור להשכרה בלב שהשכונה ועל גבי שטח ציבורי.

מדובר בשטח ריק הנמצא בפינת הרחובות הנשיא-דרום אפריקה, בסמוך לרחוב הרקפת. השטח עצמו הוא כאמור שטח ציבורי רחב מאוד וגדול והוא אחד הנתיבים הרגליים המובילים משכונת אפרידר לכיוון הים ולכיוון הגן הלאומי.

השטח המדובר ברחוב הרקפת

נתיב רגלי המוליך לים. השטח המדובר ברחוב הרקפת

“רוצים לטלטל את השכונה”

התוכנית כאמור כבר אושרה והתושבים מתגייסים כדי לעצור אותה. “התכנית הזו היא זוועה, אני לא יודעת ולא מצליחה להבין כיצד אושרה תכנית כזו”, אמרה אחת מדיירות השכונה, “איום ונורא. אסור שזה יצא לפועל, כל השטח ציבורי, כביש הגישה לים, השטח הפתוח, הכל ייהרס, לו הייתי רוצה כך הייתי הולכת לברנע, פה הרי יש משהו אחר. הורסים לנו את כל השטח הפרטי, לא משאירים כלום, גם ברחוב הדרור הסמוך, ניסו לפגוע בחורשת האורנים, התנגדו ומאז הם נוטעים עצים בעצמם כדי לא לתת יד לכך. הם רוצים לטלטל את כל השכונה. איפה כל מה שהבטיחו לנו כל השנים? למה הראוותנות והשחיתויות הללו? אנו ניאבק ונפעל ככל יכולתנו למנוע זאת”.

אחד המתנגדים הוא האדריכל האשקלוני הידוע גיורא שפיר, “כשאופיע בפני הוועדה אומר להם, ‘לאט לכם למה להרוס חלקה טובה? תנו להיסטוריה לשפוט. אין מחסור בעיר המשלשת את תושביה, מה לכם בפינה היסטורית להפוך אותו לנטע זר? תנו לדורות הבאים להחליט ואל תפגעו בנכסים היום. הזדעזעתי לראות את התכנית, שפוגעת בציר היסטורי שחייב להישמר פתוח”, הוא אמר.

את המתנגדים מייצג עו”ד ברק בריגה ממשרד עו”ד בריגה-ביטון, אשר מוביל את המאבק המשפטי והציבורי.

ברק בריגה. צילום: דודו גוונים

ברק בריגה. צילום: דודו גוונים

“שינוי הייעוד הדרמטי והתוכנית המופרכת פוגעים בתושבי שכונת אפרידר הוותיקה ובתושבי העיר אשקלון באופן שאינו מתקבל על הדעת”, הוא אומר, “נעשה כל שביכולתנו על מנת למנוע את המהלך הזה ולשמור על אופייה הייחודי של שכונת אפרידר, על רווחת התושבים וכן על השטחים הציבוריים הפתוחים המעטים אשר נותרו בעיר, לא ניתן יד לפגיעה בנכסים האסטרטגיים של העיר שלנו”.

 

“פגיעה מהותית”

מסמך ההתנגדות הוגש לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אשר אמורה לדון בהם, “המתנגדים הינם ברובם תושבים מוותיקי העיר אשקלון, מי אשר רכשו את נכסיהם באיזור שבנושא, מתוך הידיעה וההבנה כי דירותיהם בשכונת ‘אפרידר’ ובאיזור התוכנית המדוברת הינו בעל מרקם ואופי ייחודי. איזור אשר עתיד להתפתח בהתאם לתוכנית המתאר ובדגש על פיתוח השצ”פ (שטח ציבורי פתוח) המתוכנן בשטח שבנדון, שטח אשר מהווה כשביל גישה מרכזי מערבה בואכה לים”.

השטח הפתוח שצפוי להפוך לפרויקט מגורים.

השטח הפתוח שצפוי להפוך לפרויקט מגורים

שכונת אפרידר באשקלון שבה מצוי שטח התוכנית נוסדה בשנת 1950. בשכונת זו ישנם שני צירי גישה מרכזיים שמובילים לחוף הים ולפארק הלאומי בעיר, אשר מאופיינים בשטחים ציבוריים ירוקים, פארקים, מדשאות וכדומה וזאת בהתאם לתוכניות בניין ערים שאושרו החל משנת 1964. הציר הראשון הוא הדשא הגדול-פארק בולטימור ומשם לים והציר השני הוא רחוב הנשיא דרך השטח הציבורי הזה ומשם לים ולגן הלאומי.

במהלך השנים נבנה בשטח התוכנית מרכזיית טלפונים של חברת “בזק”, לפני מספר שנים נקנה שטח מרכזיית בזק על ידי יזם פרטי המבקש לשנות את ייעוד השטח לבנייה של צמודי קרקע בסמוך לרחוב הרקפת.

אלא שבנוסף התוכנית אשר הוגשה מבקשת אישור לבניית שני מבני ציבור בשטח המוגדר כשטח ציבורי “כאשר באחד מהם מתבקשת האפשרות לבנות בניין מגורים המכיל 45 יחידות דיור להשכרה תוך ביטול שבילי הגישה לים וכן בניגוד מוחלט לייעוד השטח המקורי ובניגוד לייעודו ותכליתו החשובה והאסטרטגית לאיזור בפרט ולעיר אשקלון ככלל”, נכתב בהתנגדות, “אישור התוכנית באופן המוצע יביא לפגיעה מהותית ובלתי הפיכה במתווה השכונה ובייעוד השטח החשוב אשר משמש כנכס צאן ברזל לתושבי השכונה כולה בפרט ולעיר אשקלון בכלל, כמו כן, יובהר כי לתוכנית מוצעת זו קיימת התנגדות ציבורית עזה הן מטעם בעלי הקרקעות הגובלים לשטח התוכנית והן מצד הציבור הרחב. שטחי השצ”פ שבתוכנית וכן שטחי השצ”פ המעטים שנותרו בשכונת אפרידר, כגון הדשא הגדול ופארק בולטימור הם אלו הגורמים להפיכתה של שכונת אפרידר לשכונה כה שקטה, יוקרתית ומבוקשת בעיר אשקלון”.

המרחבים של שכונת אפרידר. צילום: אדי ישראל

בקרבת מקום ממוקם ביתה של האמנית הבינלאומית אילנה שפיר ז”ל, אמו של האדריכל גיורא, כך שהאו מכיר היטב את האזור ואת השכונה ולא רק בפן המקצועי. מה שהוא גילה זה שהוועדה החליטה על דעת עצמה להוסיף את אותו מבנה עם 45 יחידות דיור בר השגה, וזאת לדבריו “מתוך חוסר היכרות עם העיר. תמהתי שהתכנית עברה ונמצאת בשלב התנגדויות, פניתי למהנדסת העיר והתברר שתכנית קודמה לפני כניסתה לתפקיד ולא הייתה בסוד העניינים, והיא אמרה לי שהיא תתמוך בהתנגדויות. היא מתנגדת לדיור בר השגה”.

שפיר אומר כי הוא מקווה שהוועדה המחוזית לא תכפה זאת על העירייה, “השכונה הזו ייחודית, תאר לעצמך שהיו מתכננים בלב קיבוץ, ליד חדר אוכל ומגדל המים, מגדלים. זו המורשת של העיר, ויש חשיבות לשימור”.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




התנגדות גם בוועדה

מסתבר כי לא רק שפיר חושב כי זו טעות איומה, אלא אף חברי הוועדה המחוזית אשר דנו בתוכנית הביעו ספקות רבות במהלך הדיון ובמיוחד לעניין הצורך בבניית מבני ציבור ושינוי ייעוד הקרקע, “אני לא מבינה, יש פה עיר, אנחנו נכנסים לתוך מרקם עירוני. אנחנו מייצרים מגרשים יחסית גדולים. אנחנו לוקחים שטח ציבורי ומשנים אותו”. אמרה רחל קטושבסקי סגנית מתכנן המחוז.

גם יו”ר הוועדה המחוזית דוד לפלר אמר: “אני לא מציע לכלול דירות להשכרה. שכונת אפרידר יש לה אופי באמת מאוד מיוחד”.

בעיריית אשקלון אומרים כי הם מתכוונים להצטרף למתנגדים ולנסות למנוע זאת, “במתחם המדובר הוגשה תכנית מתאר בסמכות וועדה מחוזית ובה נקבעו הוראות לפיהן יוקמו במקום 16 קוטג׳ים וכן מבנה ציבור. במהלך הדיונים החליטה הוועדה המחוזית, בניגוד מוחלט לעמדת ולהמלצת העירייה, להוסיף על הקרקע המיועדת למבנה ציבור 45 יחידות דיור להשכרה. החלטה זו מנוגדת לעמדת העירייה ולראייה התכנונית העירונית ובכוונת העירייה לתמוך בהתנגדות דיירי השכונה, להצטרף לערר שיוגש ולעמוד לצדם במאבק צודק זה”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר