בית הכנסת ברחוב מפל התנור באגמים. מי יפעיל אותו. צילום: אלירם משה

חיכוכים ושוטרים: מה קרה בבית כנסת המריבה בשכונת אגמים?

אנשי חב"ד באגמים ואנשי הרב גלעד בן ברוך, שניהם טוענים כי מבנה בית הכנסת ברחוב מפל התנור שייך להם. העירייה נכון לעכשיו עדיין לא הקצתה אותו לאיש, אבל זה לא מפריע לקבוצות המתפללים להיכנס פנימה ואף להפריע אלה לתפילה של אלה

פורסם בתאריך: 26.5.20 15:43

     

בית התפילה היהודי נחשב מאז ומעולם כמקום שמאחד, מלכד, משרה שלום ואחווה ומחדד את האמונה כי יהודים הם למעשה אחים על אף השוני שלעתים קיים ביניהם.

מה שקורה בימים האחרונים במבנה שמיועד להיות בית כנסת בשכונת אגמים הוא בינתיים רחוק מלהיות מאחד ומקרב.

עד עתה הקימה העירייה בשכונה החדשה שלושה בתי כנסת: האחד מופעל על ידי עמותה המזוהה עם הרב יאשיהו פינטו, השני על ידי עמותה המזוהה עם הרב יצחק ברדה. המבנה השלישי ממוקם ברחוב 'מפל התנור' שבמזרח השכונה, בנייתו כמעט הסתיימה ובשל חוסר הקצאה של העירייה מתנהל עליו בימים אלה מאבק בין שתי חסידויות.

חסימה של הכניסה שבוצעה על ידי אחת הקבוצות

חסימה של הכניסה שבוצעה על ידי אחת הקבוצות

לפני כחודש ימים החלו קבוצת מחסידי חב"ד תושבי השכונה יחד עם עוד עשרות מתפללים שאינם מזוהים עם חב"ד להתפלל במבנה. החסידים הכניסו ציוד למקום, שולחנות, כיסאות, ארון קודש, ספריות וסידורים והחלו לקיים במקום את כל התפילות בימי חול וגם בשבת. המקום, כך כבר הם קוראים לו נקרא בית חב"ד – אגמים.

אלא שמסתבר שדעתם של חסידים אחרים אינה נוחה עם תקיעת היתד של חב"ד בשכונה. אתמול הגיעו תלמידיו של הרב גלעד בן ברוך המזוהה עם חסידות ברסלב ונכנסו למקום על אף שהדלת היתה נעולה. כשהגיעו המתפללים לתפילת המנחה הם מצאו אותם בתוך אולם בית הכנסת ומסרבים לצאת.

השוטרים בפתח בית הכנסת לאחר שהוציאו את המתפללים. צילום: באדיבות המתפללים

במהלך תפילת הלחש בתפילת מנחה, כך טוענים המתפללים, אחד מתלמידי הרב בן ברוך החל להפריע למהלך התפילה. העימותים במהלך הערב, יש לציין, לא הגיעו לכדי אלימות פיזית או מילולית אבל עצם הגעת צוות של שוטרים הגיעו למקום המחישה עד כמה הצדדים אינם קרובים להסכמות. השוטרים ביקשו מהמתפללים לצאת מהמבנה וביקשו מאנשי חב"ד לנעול את המקום.

בית כנסת המריבה באשקלון: בשל מריבה על בית כנסת חדש בשכונת "אגמים" בין שתי קבוצות מתפללים, הוזעקו היום כוחות משטרה למקום. השוטרים הוציאו משם את המתפללים וסגרו את בית הכנסת

Publiée par ‎כאן דרום אשקלון‎ sur Lundi 25 mai 2020

על סלע המחלוקת: מי מבין שתי החסידויות תקבל לידיה את הפעלת המקום. בעירייה עדיין לא התקבלה החלטה, מאחר והדבר אמור לעבור הליך ששל ועדת הקצאות שתחליט למי להעניק את המבנה וזה אולי מה שגרם לתלמידים של הרב בן ברוך להגיע למקום ולהפגין בצורה לא אלימה את המחדל, לדבריהם, שמאפשר לחב"ד להיכנס למקום מבלי שקיבלו אותו בצורה חוקית.



"העירייה החליטה שלא יקרה שום דבר במקום. עוד לא החליטו למי להקצות וכשיחליטו להקצות אז יאללה קדימה: או לרב גלעד או לחב"ד. חב"ד השתלטו על המבנה בלי ועדת הקצאות בלי כלום, עשו לעצמם דין ותפסו חזקה במבנה. לחב"ד יש מספיק מבנים בעיר, הבטיחו את זה לרב גלעד כמו שהבטיחו את זה גם להם ומה שיחליטו שיחליטו, אבל שיחליטו", מסר היום אלון טרמצ'י מאנשי הרב גלעד בן ברוך באשקלון והוסיף: "המצב הזה לא יכול להימשך. אם יחליטו שרוצים להקצות את זה לחב"ד אז 'אהלן וסהלן'. אנחנו לא עבריינים, לא מסיגי גבול ולא רוצים לתפוס חזקה בכח. אין סיטואציה כזו. אבל אם מישהו בא ועושה דין על דעת עצמו זה לא בסדר. זו הנקודה. אם יש חוק הוא חוק לכולם. ברגע שתהיה החלטה של ועדת ההקצאות אז מי שיקבל אותו שיקבל אותו כדין".

אם שומעים את הצד של חב"ד מבינים שמי שגרם לכל הפרשה היא בעצם עיריית אשקלון בכבודה ובעצמה, שממשיכה לא להחליט. "המחלוקת שלנו היא עם ראש העיר. הוא כנראה הבטיח את המקום הזה ליותר מידי אנשים" מסר הרב לוי פלס, ממקימי בית חב"ד באגמים לכאן דרום והסביר "שלא יהיה אף ספק, אני באמת מקווה ומתפלל שהרב גלעד יקבל מבנה גדול ומכובד. אנחנו אוהבים אותו ומעריכים אותו וחלילה אין לנו שום מחלוקת איתו. מה שקורה זה שארבע שנים יש לנו מניין פה באגמים, אנחנו תושבי השכונה וכל שבת מגיעים כ-180 מתפללים. עד עכשיו התפללנו בגן ילדים. שובה ישראל קיבלו בלי שום ועדת הקצאות מבנה אחד, יצחק ירנן (של הרב ברדה) קיבלו מבנה בלי שום ועדת הקצאות, זה ממש אותו סטטוס. מבנה עירייה שפשוט נתנו להם מפתחות ושיהיה לבריאות באהבה רבה. לפני חודש פינו אותנו מהגן, אנחנו כבר שנתיים בגן, בהתחלה הקמנו אוהלים ומועדון דיירים ואצלי בבית. ממש נדדנו ועכשיו בגלל הקורונה העירייה ביקשה שנפנה את הגן ומובן לגמרי, אבל אין לנו איפה להתפלל. ביקשנו מראש העיר כבר לפני שנה שיכנס את וועדת ההקצאות לא רק על המבנה הזה, אלא על עוד שני מבנים. עד עכשיו שום ועדת הקצאות לא התכנסה. הגשנו בקשה למבנה ההוא, אבל הכניסו את שובה ישראל וקבעו עובדות. אני לא יכול ואני גם לא רוצה להוציא את שובה ישראל מהמבנה למרות שהם שם בלי ועדת הקצאות. גם הרב ברדה נכנס למבנה בלי ועדת הקצאות. אנחנו תושבי השכונה, אין לנו ברירה. החסידים של הרב גלעד, אנחנו מאוד אוהבים ומעריכים אותם, הם לא מפה הם לא תושבי השכונה, יש להם מבנה בעתיקות, יש להם מקום ממוזג ונוח ואני מסכים שהם צריכים להשתדרג למקום גדול יותר אבל אנחנו במצב אחר. זה לא שיש לנו מקום ואנחנו רוצים להשתדרג".

בית הכנסת ברחוב מפל התנור באגמים. מי יפעיל אותו. צילום: אלירם משה

ראש העיר פשוט מתעלם, חבל שהוא לא מגלה מנהיגות ופותר את הבעיה הזאת. אני בטוח שיש לראש העיר דרכים לפתור את הבעיה שכולם יהיו מרוצים. רק שנבין, הרב גלעד גר באפרידר, הרב גלעד לא חייב את המבנה באגמים. אם יהיה לו בברנע או אפרידר או בכל מקום הוא ישמח. בכל מקום שראש העיר ימצא לרב גלעד מבנה ואני בטוח שיש, הרב גלעד מאוד מאוד ישמח. היתה לי שיחה עם הרב גלעד ומאוד לא נעים לו והוא אמר לי 'אני מבין אותך'. אין לנו ברירה, כרגע באגמים יש רק מבנה אחד פנוי. אנחנו לא נלך לברנע כי אנחנו גרים פה".

עצוב לראות בית כנסת סגור. מוט הברזל שרותך למשקוף הכניסה לבית הכנסת. צילום: באדיבות המתפללים

חבר המועצה וראש העירייה לשעבר, איתמר שמעוני ביקש להעלות את הנושא לסדר היום של ישיבת מועצת העירייה הבאה. שמעוני קשר את ההבטחות שניתנו לרב בן ברוך בתמיכתו בתומר גלאם לראשות העירייה במהלך מערכת הבחירות וביקש שחברי המועצה יקבלו החלטה על החזרת המבנה לעירייה עד לקיום הליך הקצאה חוקי ובנוסף ביקש, נציין באופן מתריס, שחברי המועצה יקבלו סקירה על העמותות המבקשות להשתמש בבתי כנסת ברחבי העיר והקשרים שלהן לראש העירייה.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




חברת הכנסת בצלאל סמוטריץ' פנה למפקד המחוז הדרומי במשטרה, ניצב יורם סופר וביקש לקבל הסבר לפעילות השוטרים במקום שכן לדבריו השוטרים פעלו לפנות את המתפללים בהיעדר צו או אסמכתא בדבר זכויות החזקה במבנה.

בית הכנסת ברחוב מפל התנור. צילום: אלירם משה

ממשטרת מרחב לכיש נמסר: "אין מתפקידה של המשטרה לנעול או לאטום מבנה השייך לרשות המקומית, בטח שללא צו שיפוטי או מנהלי ולכן אמש טופל אירוע סכסוך בין המתפללים במקום ובהחלטת תופס המקום, בית הכנסת נסגר. אין בכוונת המשטרה לעצור אף אחד אם לא עשה עבירה פלילית שדינה מעצר".

מעיריית אשקלון נמסר בתגובה: "בית הכנסת המדובר נמצא בהליך של ועדת הקצאות על פי נהלי משרד הפנים ועל פי כל דין. כל עמותה העומדת בקריטריונים מורשית להתמודד בהליך זה. עיריית אשקלון פועלת להשבת הסדר הציבורי למקום".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר