כך זה נראה: רשימת השמות והחובות על לוח ההודעות בכיתה

קיר הבושה: המורה חשפה את התלמידים עם החובות הכספיים

שיימינג בחסות בית הספר: על לוח ההודעות באחת הכיתות בבית הספר “רותם” באשקלון תלתה המורה רשימה ובה שמות התלמידים אשר להוריהם ישנו חוב כספי לבית הספר. “הייתי מאוד מזועזע”, אמר אדם שנחשף לרשימה הזאת. ממשרד החינוך נמסר כי “העניין טופל מול הנהלת בית הספר”

פורסם בתאריך: 7.5.20 14:34

     

תופעת התלמידים אשר סובלים משיימינג בבית הספר עולה מידי פעם לסדר היום. במקרה הטוב זה מסתיים כאשר תוכנית טלוויזיה מטפחת את התלמיד ובמקרים פחות הסיפור הזה מסתיים בצורה טראגית. מה שבטוח זה שכל שיימינג או חרם ודומיהם יוצרים צלקות נפשיות המלוות את הילד גם בבגרותו ומשפיעות לא מעט על המשך חייו.

ברוב המקרים האלה, האשמים הישירים הם בדרך כלל התלמידים המחרימים עצמם, אך לעתים זה קורה גם על ידי הצוות החינוכי. כן, אותו הצוות שאמון על שמירת כבודם של התלמידים, ואמור לפעול בכדי למנוע מקרי שיימינג. מקרה שכזה קרה בבית הספר “רותם” שבשכונת שמשון ונחשף כמעט במקרה.

בית הספר רותם באשקלון

במהלך יום הבחירות האחרון לכנסת גם בבית הספר “רותם” כמו בכל בתי הספר האחרים בארץ הוקמו קלפיות בכיתות, כאשר לכל קלפי הוצמדה ועדת קלפי ובה מספר חברים.

“אחד המראות היותר עצובים”

דוד, תושב אשקלון עבד כחבר קלפי באחת הכיתות ומה שהוא ראה שם זעזע אותו – על הקיר של לוח ההודעות, לצד לוח מבחנים, מערכת השעות ומשפטי מוטיבציה, נתלתה רשימה שמית של כל תלמידי הכיתה, כאשר התלמידים שלהוריהם יש חוב כספי לבית הספר מסומנים בהבלטה על ידי מרקר צהוב.

“במהלך היום היו כמה דקות דלילות בבוחרים, אני יוצא מהכיתה כדי לעשן סיגריה ופתאום העין שלי צדה את לוח המודעות”, מספר דוד, “אני מסתכל קצת ואני פתאום קולט את הדף הזה. אני מסתכל עליו ויש פה משהו שהוא לא תקין, משהו שהוא לא בסדר. אני בעצם מבין שמזכירה או מנהלת שלחה למורה את הרשימה עם בקשה ליצור קשר טלפונית עם ההורים והיא בחרה לחסוך כאב ראש ותלתה את זה בכיתה. אני מזדעזע באותו רגע ברמות פסיכיות ואני מנסה לשכנע את עצמי שזה לא זה ושאני לא מבין מה קורה פה. המשקיף של הקלפי בדיוק נכנס והוא מדבר איתי, אני מראה לו את זה והוא מזדעזע לא פחות. יו”ר הקלפי, שהיא מורה בתיכון, נוכחת במקום וגם מסתכלת וכל אחד אוכל הלם טוטאלי”.

רשימת התלמידים שהוריהם חייבים כסף

רשימת התלמידים שהוריהם חייבים כסף

דוד מספר כי הם מיהרו לתלוש את הדף המביש וזרקו אותו לפח אך הדבר המשיך להטריד את מנוחתם עד סגירת הקלפיות. “איך קורה בבית ספר דבר כזה? איך תלמידים אמורים לבוא בבוקר לכיתה ולראות את השם שלהם מתנוסס ולהבין שזה בגלל שההורים שלהם לא שילמו? אז מישהו החליט להביך אותם וזה מה שבחרה המורה שלהם בכיתה לעשות. אני הייתי מאוד מזועזע זה היה אחד המראות היותר עצובים שאני יכול לראות”, סיפר השבוע דוד והוסיף: “כל אחד למד בבית הספר ובסוף כשאנחנו רואים כזה דבר, אני חושב שעוד לא למדנו לקח על ילדים שבוכים להורים שלהם על חרמות בכיתה. עוד לא למדנו לקח על ילדים שקופצים מהחלון, כי דבר כזה בסוף משמש את הילדים בכיתה”.

דוד מתכוון לאינטריגות שקיימות בכל כיתה, המחנות ומאבקי הכבוד שמוכרים לכל מי שלמד בכיתה, “אם מישהו ירצה לפגוע באותו תלמיד זה ישמש אותו. ‘להורים שלך אין כסף’, ‘ההורים שלך לא שילמו’, זה כלי בידיהם של תלמידים שרוצים לפגוע”.

ההוראה: להודיע טלפונית

תחת הכותרת “חובות תלמידים לפי כיתה” מופיע רשימה המכילה את שמות התלמידים, כולל שמות המשפחה שלהם, מספרי תעודות הזהות שלהם, הסכום המקורי כמו גם סכום ההנחה שקיבל אותו תלמיד ולבסוף יתרת החוב.

ברשימה ניתן לראות שהוריהם של 17 תלמידים, ששמם כאמור מודגש בטוש מרקר צהוב, מתוך 30 תלמידי הכיתה חייבים כסף להנהלת בית הספר.

רובם שילמו את רוב תשלומי ההורים אך ניתן גם להבחין בהורים שמתחילת השנה הצליחו לשלם ממש מעט, מה שמותיר אותם חצי שנה לאחר פתיחת שנת הלימודים בחוב של למעלה מ-1,600 ש”ח. החובות של הורי התלמידים שם נעים בין כמה מאות שקלים ועד לכ-3,700 ש”ח.

כך זה נראה: רשימת השמות והחובות על לוח ההודעות בכיתה

מתחת לאותה הרשימה נכתבה הוראה “נא להודיע להורים טלפונית (כאשר מילה זו מודגשת ולא בכדי) להגיע להסדיר תשלומי בית הספר בדחיפות”.

תגובות: “המקרה מנוגד לרוח בית הספר”

פנינו ליו”ר ועד ההורים של בית הספר, חנן בן דוד וכאשר סיפרנו לו על כך הוא לא האמין שדבר כזה קרה בבית הספר. “לא קיים דבר כזה בחיים. זה דבר הכי סודי שיכול להיות, לא רשימה שמית ולא מוציאים כזה חוזר”, אמר לנו בן דוד שנדהם לשמוע מאיתנו שזה אכן קרה, “אם דבר כזה קרה, זה חמור. דבר כזה לא יכול לקרות, כי גם כשהמנהלת מפנה אלי ומבקשת את תשומת ליבי כדי לפרסם בקיר שלנו, של ועד ההורים הבית ספרי שיש בעיית גביה, אני מוציא הודעה כוללת בלי לנקוב שמות כי זה לא מעניין אותי. אנחנו לא מטילים דופי באף הורה ולא נכנסים לו לכיס אלא רק להעיר את תשומת ליבם, אם הם רוצים שהילדים שלהם ישתתפו בכל המערכות, אבל מפה ועד לתלות רשימה שמית בלוח המודעות כדי להטיל דופי, דבר כזה לא מקובל”.

עוד מסר בן דוד: “הזכות לפרטיות הנה זכות בסיסית המגיעה לכל אדם ואזרח בישראל. במסגרת זכויות התלמיד בבית הספר, זכאי כל תלמיד שיכבדו את פרטיותו ולא יחשפו ברבים מידע הקשור בו, ללא הסכמתו. הזכות לפרטיות גזורה מהזכות לכבוד ודין אחד להן. פועל יוצא מפגיעה בזכות התלמיד לפרטיות, על ידי חשיפת מידע מסוים, הוא פגיעה בכבודו כאדם. המקרה הנדון נבדק עד תום והופקו הלקחים שנועדו למנוע הישנות. מבלי לגרוע מהאמור לעיל, ביה”ס מקפיד בכבודם של באי המקום ותלמידיו בפרט. מדובר באירוע חד פעמי שנעשה בתום לב ואנו מצרים על כך”.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




ממחוז דרום של משרד החינוך נמסר כי “אין מקום לתליית הודעה עם מידע רגיש מסוג זה. העניין טופל מול הנהלת בית הספר”.

מעיריית אשקלון נמסר כי “מדובר במקרה המנוגד לרוח בית הספר ולהתנהלות בו. מנהלת בית הספר מצרה על המקרה והנהלים חודדו על מנת למנוע הישנות מקרים דומים”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר