החניון החדש שהוקם מול המרינה. צילום: אלירם משה

מה עומד מאחורי המאבק על החניון בתשלום במרינה?

העירייה אישרה להפעיל חניון בתשלום במגרש במרינה, חניון שאמור להיפתח בימים הקרובים. אלא שמאחורי הפעלת החניון עומדת מחלוקת קשה בין היזם לעירייה. ומה עם המלון שאמור לקום שם?

פורסם בתאריך: 2.1.20 13:05

     

מועצת העירייה אישרה ביום שני צו ההופך את מגרש מספר 9 הסמוך למרינה למגרש חניה, שטח שבמשך שנים רבות שימש כחניון כורכר לבאי המרינה.

בשנה האחרונה גידר היזם משה ג'אן, מנכ"ל ובעלים בקבוצת נ.ג'אן, את השטח ומנע מכלי רכב לחנות בו ולפני שבועות בודדים הוקם במקום חניון אספלט, מקומות חניה סומנו ופתחי יציאה וכניסה הוקמו בו, עמדה אוטומטית לתשלום דמי החניה ואפילו שילוט שמפרט את עלות החניה.

החניון החדש שהוקם מול המרינה. צילום: אלירם משה

אלא שמתברר שמאחורי הפעילות בשטח עומד מאבק בין בעליו לבין עיריית אשקלון. היעוד המקורי של השטח בתב"ע העירונית הוא למלונאות. היזם, משה ג'אן שרכש את המגרש לפני מספר שנים מתכוון להקים במקום מלון, שורטטו התכניות ואפילו הוצגה הדמיה כיצד יראה המלון לכשיוקם אם יוקם. ג'אן ניהל מגעים מול העירייה ואף קיבל בתחילת השנה היתר לבניית המלון כאשר במסגרת ההיתר הוסכם שבמלון שייבנה יוקם גם חניון תת קרקעי בן 3 קומות כאשר שתי קומות מתוכו אמורים לשמש את הציבור הרחב ולא רק את באי המלון.

משה ג'אן. צילום: אבי אלפסי

לאחר קבלת היתר הבניה חסם היזם את הגישה לשטח. בחודשים האחרונים, על רקע עיכובים שונים החליט ג'אן לסלול במקום חנייה שתשרת הציבור.

מלון במאה מיליון

המלון המדובר, הוא מלון סוויטות עם 94 חדרים, כאשר לדברי היזם, עלות התכנון וההקמה שלו נושקת ל-100 מיליון שקלים.

המלון שאמור לקום במרינה. הדמיה: פייגין אדריכלים

בנוסף לזאת היזם מחוייב להקים 3 קומות תת קרקעיות של חניון. לדבריו של ג'אן מאחר ומדובר בסביבה ימית המייקרת את הבנייה עלות התכנון וההקמה של החניון היא כ- 13.5 מיליון שקלים נוספים.

בעקבות ההחלטה להפעיל במקום חניון זמני. פנה היזם לעירייה ופתח בהליכים לקידום העניין. בעירייה ביקשו, כמו שמתיר להם החוק, להפוך את המגרש הריק לחניון כדי לפתור את מצוקת החניה שקיימת באזור ושצפויה לגדול עם השלמת הקמת ה'מרינה VIEW' הסמוך.

סלע המחלוקת: הבעלות על החניון

כאמור, על פי התוכניות במקום, היזם אמור להקים מתחת למלון, חניון לטובת הציבור, ועל זה שני הצדדים מסכימים. אלא שמחלוקת עמוקה התגלעה בין הצדדים. העירייה מצידה טענה כי היזם אמור לבנות את החניון ולהעביר אותו לבעלות העירייה. היזם מצידו טען כי אם הוא בונה את החניון שעלותו לדבריו, 13.5 מיליון ש"ח, לא כולל היטלים שונים, אזי הוא אמור להמשיך ולהחזיק בחניון ולהפעיל אותו בתשלום.

כל צד הציג חוות דעת מצידו, כאשר ג'אן מצידו אמר כי הוא מוכן שהעירייה תיקח בעלות על החניון, בתנאי שהיא תממן את עלות בנייתו. בעירייה כמובן, סירבו להצעה הזו.

"התפתח סכסוך עם היזם. אחזנו בדעה שזה שלנו והיזם אומר 'לא. זה לא שלכם'" הסביר עורך הדין שחר בן עמי שנתן לעירייה חוות דעת משפטית בנושא והוסיף "למה אנחנו טוענים את זה? כי אנחנו יודעים שהיו לאורך השנים במרינה הסכמים שהמטרה שלהם היתה לפצל בין השימושים הציבוריים לפרטיים. אבל אנחנו לא מוצאים את ההסכמים האלה. פנינו לשני המנכ"לים הקודמים של החברה הכלכלית בבקשה לשמוע מהם פרטים והם טוענים שהכוונות היו שהמגרש יהיה שלנו, אף אחד מהם לא מסוגל להצביע על מסמך".


צילום: אלירם משה

במהלך הסכסוך עלו יחסיהם של היזם והיועצת המשפטית של העירייה, עו"ד הילה רווח על שרטון עד כדי תביעה שהגישה האחרונה נגדו על דברים שטען כלפיה.

עו"ד הילה רווח, היועצת המשפטית של עיריית אשקלון

עו"ד הילה רווח, היועצת המשפטית של עיריית אשקלון

רווח יצאה מישיבת המועצה על רק ההליך המשפטי ונמנעה מלחוות את דעתה בנושא. לפני ההצבעה הסביר עורך הדין בן עמי לחברי המועצה את ההגיון המשפטי שבצו החניה שהם נדרשים להצביע בעדו.

"ייתכן שהויכוח איתנו הביא אותו למימוש ההיתר בדרך כזאת שבה הוא סוגר את המתחם. ואז טיכסנו עצה מה עושים. עלו הרבה מחשבות. האינטרס הציבורי זה שהמגרש הזה יהיה פתוח בין אם זה בתשלום ובין אם זה ללא תשלום" מסביר בן עמי "נשארנו עם מגרש שהתרגלו לאורך שנים להשתמש בו כחניה. המגרש (המלון) לא נבנה עם החניון הציבורי, הוא סגר אותו, נשארנו קרחים מכאן ומכאן. אין לנו חניה פתוחה לציבור, אין לנו חניה ציבורית תת קרקעית כי הוא עוד לא בנה… הפתרון היחיד שמצאנו זה להוציא לו צו החניה".

על פי החוק, העירייה יכולה לכפות על בעל מגרש שאינו ממצה את ייעודו ולדרוש ממנו בצו להפוך אותו למגרש חניה לטובת הציבור. אלא שהחוק מגדיר כי במקרה כזה, כשהרשות מחייבת את בעל הנכס להפכו לחניון, ניתנת לו האפשרות להקים את החניון מכספו ובתמורה הוא יוכל להפעיל את החניון ולשלשל לכיסו את הרווחים מהפעלת החניון.

הכניסה לחניון החדש שהוקם מול המרינה. צילום: אלירם משה

"ברגע שהעירייה מזהה מצוקת חניה וברגע שהעירייה מזהה מגרשים ריקים היא יכולה להפוך אותם לחניה. על פי החוק, אחרי אישור צו החניה הארעי אנחנו צריכים לפנות לבעלים ולשאול אותם האם הם רוצים להסדיר את החניה. אם הבעלים מרימים את הכפפה וכן מסדירים את החניה על בסיס אותו צו ארעי הם רשאים לעשות את זה" הסבירה מהנדסת העירייה, ויקטוריה ברנגל.

לאחר ישיבת המועצה הודיע ג'אן וחברת "מרסר בר" שתנהל את החניון כי החליטו לבוא לקראת תושבי העיר ולהוזיל את דמי החניה: במקום 8 שקלים לשעה, יעמוד מחיר החניה על 6 שקלים לשעה או חלק ממנה בלבד. תקרת החניה היומית תיוותר על כנה בסך של 24 שקלים ליום.

תעריפי החניון החדש שהוקם מול המרינה, לפני ההחלטה להוזיל את המחירים. צילום: אלירם משה

דבר מוזר שהתנהל בישיבת המועצה שדנה בעניין זה, היא היעדרותם של חברים רבים ממנה. חלקם מסיבות מוצדקות וחלקם בשל אי רצון לאשר את הצו אשר מאפשר לג'אן להפעיל את החניון.

משה ג'אן, מה לדעתך עומד מאחורי ההתנגדות של חלק מחברי המועצה לאישור לחניון הזה?
"אין לי דעה בנושא ואני לא נכנס לפוליטיקה. הגיוני שאדם שהשקיע 13.5 מיליון שקל ירצה לתת ערך להשקעה שלו. יזמים הם לא אויבים, בלי יזמים אין ארנונה, בלי ארנונה אין חיים. אבל יותר קל לבלבל ולהסית, בדרך כלל המסיתים רוצים שלא ישימו לב לערוותם".

לדברי ג'אן, מה שגם עומד מאחורי ההתנגדות לדבר, הוא מעורבותם של בעלי העסקים במרינה, אשר לדבריהם, כבר נפגעו כלכלית לאחר שג'אן גידר את החניון לפני כשנה. הם טוענים כי חניון בתשלום גבוה יחסית, גם כן יבריח לקוחות.

ג'אן מצידו טוען כי עסקים רבים פועלים שם תוך שימוש בחריגות בנייה ואל להם להיטפל לחניון שאמור לשרת גם את לקוחותיהם.


צילום: אלירם משה

מטעמו של משה ג'אן נמסר: "בינואר 2012 רכשה חברתנו את המגרש נשוא פנייתכם וזאת לאחר קבלת אישורים מהעירייה שאין לה כל טענות או חובות בקשר עם המגרש הנ״ל.

בחודש אוגוסט 2015 הוגשה בקשה להיתר בניה בכפוף לזכויות הקיימות במגרש, שאף נידונה וקיבלה את אישורן של וועדות המשנה במועצה הארצית.

הוצאת ההיתר נמשכה קרוב לארבע שנים ובתאריך 12.2.19 ניתן היתר בניה כדין.

כחלק מהתחייבותנו למועצה המקומית להסדרת נושא החניה טרם בניית/אכלוס המלון נכנסנו לשיחות מול המחלקה המשפטית לצורך הסדרת הנושא.

לצערנו שיחות אלו נמשכו זמן רב מהמצופה ואנו שמחים כי אמש התקבלה הכרעה התואמת את עמדת הגורמים המקצועיים השונים בדבר היעדר מחלוקת בנוגע לזכויותינו הקנייניות במגרש.

בחודשים הקרובים יתבצעו התאמות מחדש לפרוייקט כדי לאפשר היתכנות כלכלית להקמתו ועד אז נפעיל במקום חניון פתוח לרווחת התושבים".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר