אשקלון במבט מלמעלה. צילום: אדי ישראל
אשקלון במבט מלמעלה. צילום: אדי ישראל

לא מרוצים ממקום העבודה ולא ממקום המגורים: אשקלון בתחתית מדד איכות החיים

מדד איכות החיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מגלה כמה דברים שלא ידענו על עצמנו: מה תוחלת החיים בעיר, כמה חולים בסרטן, כמה תינוקות מתים בשנה וכמה נוהגים האשקלונים להוציא על דיור מכל מה שהם מרווחים בחודש והכל ביחס לנתונים בעוד 15 הערים הגדולות בישראל

פורסם בתאריך: 26.12.19 14:42

עדכון אחרון: 31.12.19 00:02

     

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה את הדו"ח החמישי של מדדי איכות חיים בישראל בשלל תחומים ובתוכם גם את המדדים לפי פילוח של הערים הגדולות בישראל, אלו שתושביהן מונים יותר מ-100,000 ובכללן כמובן גם העיר אשקלון.

אז היכן נמצאים תושבי אשקלון ביחס ליתר תושבי הערים האחרות הגדולות בישראל? במקום נמוך מאוד בתחתית הדירוג הכללי. אשקלון נמצאת בקבוצת הערים עם ציון כולל נמוך במדדי איכות חיים, במקום ה-14 מתוך 14 ערים.

אשקלון בתחתית הדירוג

אשקלון בתחתית הדירוג

העיר אשקלון היא אמנם מהמובילות במדד תחושת יכולת להתמודד עם בעיות. אך לעומת זאת, במדדים שביעות רצון מהחיים, הערכה עצמית של בריאות, עודף משקל בקרב ילדי כיתה ז', תחושת הערכה מבני המשפחה ושביעות רצון מהעבודה היא נמצאת במקום ה-14.

מתוך 40 המדדים הזמינים עבור אשקלון, ב-11 מדדים מצבה טוב יותר מהממוצע הארצי, וב-29 מדדים מצבה פחות טוב מהממוצע הארצי.

תעסוקה

עד כמה האשקלונים יוצאים לעבוד? המדד שמרכז את הנתונים בדרך כלל מגיל 20 ומעלה בדק הפעם את הנתונים מגיל 15 ומעלה ומצא כי האשקלונים יוצאים לשוק העבודה מעט יותר מהממוצע הארצי העומד על 61.4%. הנתון ממקם את אשקלון במקום ה-9 בארץ.

פועלים בתחנת הכח רוטנברג. צילום באדיבות לע"מ

פועלים בתחנת הכח רוטנברג. צילום באדיבות לע"מ

תושבי אשקלון הכי פחות מרוצים ממקום עבודתם? רק 74% טענו כי הם מרוצים ממקום העבודה, הנתון ממקם את אשקלון במקום האחרון בין כל הערים הגדולות בישראל, כאשר הממוצע הארצי הוא 88%. אגב, רק תושבי בית שמש ובני ברק הצליחו לעבור את הממוצע הארצי.

בריאות

תוחלת החיים באשקלון היא מהנמוכות שבערים הגדולות: גיל 82 בערך, מתחת לממוצע הארצי. בתחום זה אשקלון מוקמת במקום השלישי מהסוף כשאחריה מזדנבות בת ים ובאר שבע עם תוחלת חיים של קצת יותר מגיל 81.

תחום כואב אחר הוא דווקא תוחלת חייהם של תינוקות או לצורך דיוק כמה תינוקות תושבי אשקלון נפטרו בטרם מלאה להם שנה. בזה אשקלון נמצאת במקום השישי ואם נחפש נחמה נמצא אותה מתחת לממוצע הארצי. ואם בבריאות עסקינן אז אשקלון נמצאת גם במקום האחרון בשיעור האזרחים במדווחים על כך שבריאותם תקינה ומן הסתם גם מתחת לממוצע הארצי.

אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב/ingimage

עדיין בתחום הבריאות. במדד הילדים הסובלים מעודף משקל בכיתה א' ממוקמת אשקלון במקום השלישי אחרי בת ים ובאר שבע. כנראה שבתקופת בית הספר היסודי אוכלים תלמידי אשקלון הכי הרבה או גם לא מבצעים פעילות ספורטיבית שכן תלמידי כיתות ז' באשקלון ממוקמים במקום הראשון בארץ כסובלים מהשמנת יתר.

השמנת ילדים. צילום: דודו בכר

בבריאות הנפש ממוקמת אשקלון במקום השביעי. המדד בחן אנשים מעל גיל 20 שחשו דיכאון בשנים 2017 ו-2018. אשקלון אמנם מקום שביעי אך היא עדיין מעל הממוצע הארצי כאשר כל שש הערים שקודמות לה במדד נמצאות בפער קטן מעליה.

מדד גילויי הסרטן בקרב גברים או נשים מגלה כי נשות אשקלון נמצאות במקום השני בארץ יחד עם נשות חולון שבמקום הראשון, חיפה ותל אביב שמקום השלישי והרביעי בכמות כמעט זהה. מדד הגברים מראה כי גברברי אשקלון ממוקמים במקום החמישי כאשר כל הערים שמקדימות אותה נמצאות בפער מאוד זעום ממנה.

מערכת הבריאות שרבים יטענו כי היא כושלת כבר שנים רבות מקבלת דווקא את אמון הציבור באשקלון. אשקלון ממוקמת במקום ה-11 בכמות התושבים שנותנים אמון במערכת הבריאות, נתון שנמצא מעל הממוצע הארצי.

דיור ותשתיות

בתחום הדיור הנתונים קצת יותר מחמיאים. תושבי אשקלון מוציאים כ-30% מהכנסתם בחודש למימון דיור: קרי לתשלום דמי שכירות או תשלום משכנתא, נתון ששווה בדיוק לממוצע הארצי. אגב, בתל אביב ובבני ברק משלמים התושבים לדיור כמעט מחצית מהכנסתם.

שטרות כסף. אילוסטרציה: דוברות המשטרה

שטרות כסף. אילוסטרציה: דוברות המשטרה

באשר לשביעות רצונם של התושבים מהדירה בה הם מתגוררים ניצבת אשקלון במקום האחרון אך במדד שביעות הרצון מאזור המגורים, מצליחה אשקלון לעלות 2 מקומות והיא נמצאת במקום השלישי מהסוף.

וכמה גרים בכל חדר בבית? אז אשקלון שומרת על זהה כמו יתר הערים הדומות לה ומי שמובילות את המדד הן הערים החרדיות: בית שמש, ירושלים ובני ברק.

ומה עם משך ההגעה לעבודה? באשקלון, כך מגלים הנתונים, כ-50% מהתושבים אינם מרוצים מזמן ההגעה לעבודתם, קצת מעל הממוצע הארצי.

השכלה על תיכונית

על פי הנתונים לכ-65% מהתושבים שעברו את גיל ה-30 יש השכלה על תיכונית: לימודי תעודה במכללה או באוניברסיטה והיא עומדת במקום השישי בארץ בנתון כמעט זה לזה של שכנתה מצפון, אשדוד. בתחום זה אפשר להתעודד: אשקלון מעל הממוצע הארצי.

מכללת אשקלון (צילום: תלמידי עיצוב מדיה)

מכללת אשקלון (צילום: תלמידי עיצוב מדיה)

בתחום הזכאות לבגרות, לתושבים שעברו את גיל ה-26 עומד הנתון האשקלוני על כ-50%, נתון מעט מעל הממוצע הארצי הממקם את אשקלון במקום ה-10 ביחס ליתר הערים הגדולות.

מעורבות אזרחית

בקרוב יערכו בחירות שלישיות לכנסת ולראשות הממשלה בתוך שנה וחצי וזה המקום להתרשם מכמה תושבי אשקלון מעורבים גם במה שקורה במדינה או יותר נכון: במי שייבחרו לשרת אותם בקדנציה הבאה לכנסת או לממשלה. מהנתונים עולה כי קצת יותר מ-60% אחוזים הצביעו בבחירות לכנסת ה-21, אלו שהתקיימו בחודש אפריל האחרון. המדד ממקם את אשקלון במקום ה-12 אחרי תל אביב ולפני באר שבע. בבני ברק למשל שיעור ההצבעה כמעט הגיעו לכדי 80%.

קלפי. צילום אילוסטרציה: AP

כמעט 60% מתושבי העיר מביעים אמון בממשלה, שזה מעט מעל הממוצע הארצי. אשקלון ממוקמת במקום הרביעי כאשר שלוש הערים שמקדימים אותה עושים זה בפער מאוד נמוך.

אם נחליף את האמון מהממשלה למערכת המשפט נגלה שכאן האשקלונים פחות נותנים אמון. כ-50% מתושבי העיר נותנים אמון במערכת המשפט הישראלית. אשקלון ממוקמת במקום ה-13, מתחת לממוצע הארצי הנושק ל60%

סביבה

בתחום הסביבה פותח הדו"ח את המדד הבודק כמה פסולת למיחזור העבירה הרשות המקומית ביחס לפסולת מוטמנת כאשר השאיפה היא להגדיל את אחוז הפסולת הממוחזרת. מלבד אחריות של הרשות לפנות את הפסולת, התושבים הם אלה שממיינים את הפסולת והתנהגותם בתחום משפיעה השפעה ישירה על אחוז הפסולת הממוחזרת שתפנה הרשות.

בתחום זה ממוקמת אשקלון במקום ה-11 עם כ-18% פסולת ממוחזרת כאשר הממוצע הארצי עומד על כ-23%. המצטיינים התחום הם תושבי כפר סבא שממחזרים כ-45% מהפסולת אותה הם מייצרים.

מנקים גם את הפחים. צילום: דוברות עיריית אשקלון

התחום שביעות הרצון מניקיון סביבת המגורים, כמעט 45% מתושבי העיר מרוצים מכך, דבר הממקם את אשקלון המקום ה-10 ברשימת הערים הגדולות. כאשר הממוצע מתקרב לכ-60%.

גרים על רחוב ראשי וסואן? המדד חושף גם עד כמה רעש חיצוני מפריע לתושבים כשהם בדירתכם. כמעט ל-40% מתושבי אשקלון מפריע רעש חיצוני כזה כשהם בדירתם וממקמים את אשקלון במקום החמישי, מעל הממוצע העומד על קצת יותר מ-30%.

גני המשחקים השכונתיים צצים בכל קרן רחוב ואילו הישנים עוברים מתיחת פנים ומתחדשים. בתחום זה כמעט 60% מתושבי העיר מרוצים, נתון כמעט זהה לממוצע הארצי והממקם את אשקלון במקום העשירי. אגב, בכפר סבא למעלה מ-80% מהתושבים מרוצים ובבני ברק ובירושלים ההיפך, פחות מ-40% מרוצים.

רווחה אישית וחברתית

שביעות רצון מהחיים היא מרכיב בהערכת הרווחה האישית. המדד משקף את תפיסת הפרט את חייו כמכלול. המדד כולל את אלו שהשיבו 'מרוצה מאוד' או 'מרוצה' על השאלה: "באופן כללי, האם אתה מרוצה מחייך?".

רק 83% אחוזים מהנשאלים בני-20 ומעלה תושבי אשקלון השיבו בחיוב לשאלה זו. כאשר הממוצע הארצי עומד על 89%. אשקלון ממוקמת במקום האחרון ברשימת הערים הגדולות בישראל.

ומה יהיה בעתיד? האם התושבים חושבים שעתיד מצבם יהיה יותר טוב? בתחום הזה אשקלון לא אחרונה. במדד זה אשקלון ממוקמת במקום ה-9, מעט מתחת לממוצע העומד על 57%.

מה הייתם משיבים לשאלה: "האם הרגשת שאתה יכול להתמודד עם הבעיות שלך ב-12 החודשים האחרונים?" על פי המדד אשקלון הפעם ממוקמת במקום השלישי כאשר מעל ל-75% טוענים שהם מצליחים להתמודד עם הבעיות שלהם. הממוצע הארצי הוא 69%. אגב, דווקא תושבי תל אביב נמצאים במקום האחרון, שם רק 44% ענו בחיוב לשאלה.

נכה. אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE

להתמודד עם הבעיות לבד. אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE

עוד מגלה המדד כי למעלה מ-25% מתושבי אשקלון העידו כי הם חשים מידי פעם בדידות, דבר המבודד את אשקלון במקום ה-5 כאשר הממוצע הארצי עומד על 21%.

האם אתם בוטחים בזולת? בתחום זה נמצאים האשקלונים במקום האחרון יחד עם בני ברק. כאשר רק 29% מהתושבים בוטחים בזולת בעוד הממוצע הארצי עומד על 20%.

ומה עם מילה טובה מהמשפחה? מסתבר שהאשקלונים לא חזקים בתחום ההערכה האישית מקרב בני משפחתם. בתחום הזה אשקלון נמצאת במקום האחרון עם 75% מהעונים מרגישים שבני משפחתם מעריכים אותם.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר