חילולי קברים אשקלון. צילום: AA

"חילולי הקברים": החרדים מבטיחים הפגנה גדולה בימים הקרובים

קבוצה של כמה עשרות חרדים המזוהים עם “אתרא קדישא” נכנסו השבוע לבניין העירייה והתיישבו על כיסאו של ראש העירייה. הם צעקו קצת והורחקו מהמקום, וכל זאת כמחאה נגד עבודות באתר קבורה בשכונת אגמים. עכשיו הם אומרים שההפגנה הגדולה באמת תתקיים בקרוב

פורסם בתאריך: 23.6.19 10:04

     

בתחילת השבוע שעבר, יום ראשון עם שחר הם התארגנו ברכב הסעות מבית שמש וירושלים. לפני שעלו על המיניבוס, הם הספיקו להתפלל את תפילת שחרית והחלו בדרכם לכיוון אשקלון.

מתפללים לפני היציאה למחאה. צילום: AA

הם נסעו לנקודה ספציפית בשכונת אגמים מזרח, הנמצאת מצידו המזרחי של כביש רבין. בריצה קלה הם נכנסו לאתר העבודות הארכאולוגי והחלו להפריע לעבודות הארכיאולוגיות.

מפריעים לעבודות הארכאולוגיות. צילום: AA

חיש מהר הגיע למקום כוח משטרתי והחל לפנות אותם בכוח מהמקום. הם נגררו על האדמה, על הקוצים, אך הם רואים שליחות במחאה הזו.

הכוח המשטרתי בפעולה. צילום: AA

הוצאו בכוח מהמתחם. צילום: AA

נגררים על הקרקע. צילום: AA

מפגינים בכל גיל. צילום: AA

לאחר שהורחקו מאותו האתר, הם עלו שוב על המיניבוס ונסעו היישר למרכז העיר לכיוון העירייה. המחזה של עשרות חרדים לבושי שחורים ומעילים ארוכים הוא מחזה נדיר בעיר אשקלון, והם בלטו מאוד בנוף של סביבת קניון גירון.

יושבים על כס ראש העיר. צילום: AA

מוחים באולם המועצה. צילום: AA

אבל הם היו מרוכזים במטרתם. בזריזות הם הגיעו לבניין העירייה, ושם עלו לקומה הרביעית, קומת הנהלת העירייה.

המאבטח שיושב בכניסה למבואת המשרדים ניסה להרחיק אותם, אך לא ממש הצליח. הם נכנסו אל תוך אולם מועצת העיר, חלקם התיישבו על כיסאו של ראש העירייה, חלקם בכיסאות מסביב, וחלקם יצאו למרפסת הקומה הרביעית וזעקו משם זעקות נגד חילולי קברים.

המאבטח של העירייה בעימות איתם. צילום: AA

במרפסת של הקומה הרביעית. צילום: AA

מתחנת המשטרה הקרובה נשלחו מיד ניידות משטרה. השוטרים סגרו את דלתות העירייה ולא אפשרו לאיש להיכנס אליה. חבריהם שנשארו בחוץ פתחו מיד בהפגנה ובקריאות נגד מנכ”ל החברה הכלכלית יוסי דיין:

“יוסי דיין, תפסיק לחלל קברים ואל תביא טילים על אשקלון”;

“מדינת ישראל לא תצליח אותנו לא בגזירת הגיוס ולא בקברי ישראל”;

“קברי ישראל אינם הפקר”;

“מדינת ישראל רוצה לעקור את היהדות”.

הקריאות משכו למקום סקרנים רבים. והם החלו לשוחח איתם ושמעו מהם הסברים מדוע עיריית אשקלון פוגעת בעיר כשהיא, כך לדבריהם, מחללת קברי ישראל.

“העירייה בונים כביש חדש, ובמקום לעבוד עם הרבנים ולראות איך בונים על פי התורה בלי לגעת בקברים, הם החליטו שמוציאים את הקברים איך שזה”, הסביר אחד מהם. “במקום לבוא עם התורה הם החליטו שמוציאים את הקברים וזהו”.

לדבריו, “לפי כל הסימנים שהארכאולוגים בדקו, וגם אנחנו בדקנו, מדובר בקברים של יהודים”.

מחאה מתחת לעיריית אשקלון

“יוסי דיין אחראי”

את האצבע המאשימה הם מפנים כאמור לאדם אחד – מנכ”ל החברה הכלכלית. “יש אחד, יוסי דיין, שהוא אחראי על זה. אנחנו שלחנו אליו מכתבים, והוא אמר שלא אכפת לו והוא הוציא את כל הקברים. הוא החליט שהוא יוציא את כל הקברים. אנחנו מתנהלים מולם כמה שבועות. הגענו ב-7 בבוקר לארכאולוגים ואמרנו להם לא לגעת בעצמות, כי יהיו להם דינים. מה, חסר להם פה סיפורים? באשקלון? כל הזמן עם המלחמות הם רוצים עוד דברים? לגעת בקברים זה לא כדאי בגלל התורה, ואחרי זה מגיע דינים לכל העיר”.

מודעות לקראת ההפגנה הגדולה

זה צעד מחאה ראשון. מה יהיה בהמשך?

“אם זה לא יעזור, יבואו כל הרבנים ואוטובוסים מכל הערים, וזאת רק ההתחלה. הסברנו לו שזה לא פשוט, הוא לוקח את כל העיר בכיס שלו ועושה מה שהוא רוצה. יש לו פה נשים וילדים. אני דיברתי עם קבלן שהיה לו שטח שם, והוא מכר את השטח בגלל שיש שם קברים, כי הוא לא רוצה צרות. העירייה יודעת מזמן שיש שם קברים, בגלל זה לא בונים שם, ועכשיו החליטו שמוציאים את הכול”.

אבל גם הוא מודע למגבלות שלהם, “המשטרה והעירייה יותר חזקים, אבל אנחנו לא באים עם מלחמות, אנחנו באים לנסות ולשמור על מה שאנחנו יכולים”, הוא אומר.

צפו במחאה באתר הארכאולוגי:

רעיונות בשלושה מיליון שקלים

אותם מפגינים נפגשו בעבר עם דיין והציעו לו הצעות כדי שניתן יהיה לסלול ולבנות במקום בלי לפגוע בקברים הארכאולוגיים. אלא שלדברי גורם בעירייה, הרעיונות שלהם היו מייקרים את העבודות בקרוב לשלושה מיליון שקלים.

מחאה מתחת לעיריית אשקלו

“הם פנו לפני הרבה זמן, יוסי קיבל אותם ואמר להם שאיפה שיש קברים יהודים לא ייגעו. הם המשיכו להתקשקש עם רשות העתיקות, והם הציעו לעשות מעקפים ומנהרות. רק אחרי שרשות העתיקות אמרה שאין שם קברים יהודים, אז החליטו להזיז את זה”.

הם טוענים שמדובר בקברי יהודים.

“אין שום סממן יהודי בקברים. רשות העתיקות תיארכה אותה לתקופה שלא התגוררו בו יהודים. הם החליטו את זה מסיבה אחת: שזווית הקבורה היא לכיוון של ירושלים”.

רמ”י: “מדובר בקברים פאגניים”

את השכונה מפתחת רשות מקרקעי ישראל, וזאת באמצעות החברה הכלכלית. פנינו לרשות ושם אומרים לנו כך: “מדובר בקברים פגאניים מהתקופה הרומית שהפריעו לעבודות התשתיות, ולא הייתה ברירה אלא להעתיקם. הקביעה כי מדובר בקברים פאגניים מהתקופה הרומית התקבלה על ידי רשות העתיקות, על פי בדיקה קפדנית שהיא ביצעה בשטח. רשות העתיקות ביצעה את ההעתקה במקצועיות תוך שמירה על כבוד המת”.

גם ברשות העתיקות אומרים: “רשות העתיקות מבצעת חפירות ארכאולוגיות לפני הקמת שכונה באשקלון. העבודה מבוצעת בתיאום עם כל הגורמים, לרבות משרד הדתות”.

“עצרת מחאה גדולה”

אבל הם לא ממש סומכים על משרד הדתות, “אכן, לא סומכים על המשרד, (אולם על פי רוב הם עובדים בשת”פ איתנו)”, מסר גורם חרדי בתגובה. “יש ארגון מוסמך משנות קום המדינה, בשם ‘אתרא קדישא’, גוף מוכר היטב, שצבר ניסיון רב במהלך השנים, ולהם גם פתרונות מדהימים גם לפרויקטים מורכבים. לפעמים אף מוזילים משמעותית במחיר הפרויקט בשימוש בפתרון החלופי שלהם. ויש המון סיפורים המעידים על כך. ובעבר אף פורסם כתבה בעיתון שהם חסכו למדינה כחצי מיליארד שקל לאחר שהם הציעו פתרון חלופי בבניית כביש עורקי במרכז הארץ. במקרה הספציפי הזה זה שקר וכזב, המשרד לא נתנו להם שום אישור, והם אף הורו להם שלא לעשות את העבודות במתחם”.

מחאה בכל דרך. צילום: AA

אף על פי שאשקלון לא ממש הייתה יישוב יהודי לאורך ההיסטוריה, כך שקברים עתיקים הם לרוב אינם קברי יהודים, המפגינים טוענים אחרת, “אשקלון הייתה יישוב יהודי מאז ומעולם ומוזכרת כמה פעמים במשנה. אשקלון של היום אינו מוכרח שמדובר באשקלון של פעם, כי היום התרחבה העיר, וייתכן שפעם זה היה אשקלון בנטייה צפונית או דרומית, וסביר מאוד שבית הקברות זו היא מיישוב סמוך”.

לדברי אותו הגורם, מתוכננת בימים הקרובים עצרת מחאה גדולה “בראשות רבנים מכל העדות והחוגים, בעיקר מחוג העדה החרדית”.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר