הצוללת הישראלית מול חיפה. צילום: דובר צה"ל
הצוללת הישראלית מול חיפה. צילום: דובר צה"ל

אשקלוני במעמקים: סמל שובל סיים את הקורס המפרך והסודי

סמל שובל מאשקלון עבר בהצלחה את אחד הקורסים המפרכים ביותר של צה”ל, שרק 30, מתוך מאות, מסיימים אותו בהצלחה - קורס לשירות בצוללות. למרות הקושי, הוא מביט בסיפוק ובגאווה על המסלול שעבר וממליץ לצעירים להתגייס ליחידה הזאת שפועלת “בשקט ובדרכי סתר”, הוא אומר

פורסם בתאריך: 20.5.19 11:48

     

גאווה לאשקלון. סמל שובל, תושב אשקלון, בוגר מקיף א’, הפך השבוע לאיש צוות ביחידת הצוללות של צה”ל. מדובר באחד ממסלולי ההכשרה הקשים והמפרכים של צה”ל.

הציבור בישראל נחשף לאחרונה לפרשת הצוללות שעלתה בשנה האחרונה לכותרות ביתר שאת. הפרסומים עסקו בעיקר בחשדות לשחיתות שלטונית, אך תוך כדי גם ניתנה הזדמנות להיחשף לאחת מהיחידות החשובות והסודיות של צה”ל – שייטת 7, שייטת הצוללות של ישראל, שעל פי התחזיות, במקרה של מלחמה כוללת תהווה כוח תקיפה משמעותי מאוד שעשוי להכריע את גורל המערכה על קיומה של מדינת ישראל. הצוללות נטלו חלק כבר במלחמת העולם הראשונה, אבל מאז ועד היום ההתקדמות הטכנולוגית הפכה אותן למכונת מלחמה מהמתוחכמות בעולם הנחשבות לכלי התקיפה המשוכלל, המורכב והיקר ביותר בצה”ל.

צוללת של צה"ל ועליה בוגרי הקורס. צילום: דובר צה"ל

צוללת של צה"ל ועליה בוגרי הקורס. צילום: דובר צה"ל

לא רק במלחמה אלא גם בשגרה עסוקה שייטת הצוללות בפעילות מבצעית: להגן על הגבולות הימיים של המדינה, לשמור על אסדות הגז של ישראל, לאסוף מודיעין מעבר לים הרחק הרחק מגבולות ישראל. מדובר ביחידה אסטרטגית המשמשת כוח הרתעה בזירה התת-ימית בלב שטח האויב.

“לחצים מנטליים ופיזיים”

שובל בן ה-19 נולד וגדל בצפון הארץ ובגיל 10 הגיע עם משפחתו להתגורר באשקלון. הוא אח בכור לשלוש,ה ובכלל לפני שהתגייס לצה”ל לא נחשף לתחום הצלילה.

סצל שוב. צילום: דו"צ

סמל שובל. צילום: דובר צה"ל

לאחר הטירונות מתחילים מאות חניכים קורס צוללן. השם אמנם מבלבל, אבל לא מדובר בצוללן שיורד עם חליפת צלילה ובלוני חמצן להתרשם מאוצרות הטבע המרהיבים שמתחת לפני המים. “זה מסלול ארוך של שנה וחודש. השלב הראשון הוא שלב ממיין, בסיסי וקשה פיזית”, מספר שובל על האימונים הקשים בים, “בעיקר בודקים אותך הרבה מאוד בלחצים מנטליים ולחצים פיזיים. זו תקופה ארוכה שלא מגיעים הביתה, ולדעתי מה שהכי מחזק אותך לעבור ולא להישבר זה החברים פה וכמה אתה מוכן להקריב מעצמך”.

הצוללנים החדשים. צילום: דובר צה"ל

בשלב הקשה נפלטים אחוזים רבים של חניכים, והטובים ביותר מצליחים לשרוד ולעבור לשלב הבא. “אני לא חושב שהיה רגע שבו הרמתי ידיים ואמרתי שאני רוצה לפרוש, אבל היו רגעים מאוד לא קלים”, מספר שובל. “מי שעובר את השלב הראשון עובר לשלב המקצועי, בו המתח בין המפקדים לחניכים נעלם. בעיקר יושבים ולומדים ומתמקצעים על עמדה. יש הרבה הפלגות בשלב הזה וסימולטורים”, מתאר שובל. השלב המקצועי מכשיר כל חניך על פי המגמה שאליה השתבץ – מכונה, גילוי ניווט וקשר, מהו”ב (מערכות הנדסיות ובקרה), נשק, סונאר ואלחוט.

30 הטובים ביותר

לפני מספר ימים נערך טקס הסיום המרגש של קורס צוללן מחזור 115, בבסיס זרוע הים בחיפה. מבין המאות שהחלו את הקורס רק 30 הטובים ביותר, ושובל בהם, זכו לסיים אותו וקיבלו את סיכת הצוללן. הטקס נערך בהשתתפות מפקד זרוע הים, אלוף אלי שרביט, מפקד שייטת הצוללות, אלוף-משנה אסף, משפחות בוגרי הקורס ואורחיהם. "זו התרגשות מטורפת. אחרי כל כך הרבה עבודה קשה אנחנו מחכים כבר להגיע ליחידה עצמה ולצאת מהבה"ד", סיפר שובל השבוע.

הטובים ביותר. צילום: דובר צה"ל

מעתה יש לאשקלון נציג באחת מהיחידות החשובות של ישראל במערכה הביטחונית. לאחר תום שלוש שנות השירות הצבאי מצפים לשובל עוד שנה וארבעה חודשים של שירות כנגד בקבע.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




שובל מקווה שהוא סולל את הדרך לעוד צעירים אשקלונים שמחפשים שירות משמעותי, מעניין ומאתגר. “אני רוצה לומר לצעירים שלפני הגיוס שלהם שישמעו ויבואו בראש פתוח למיונים ליחידה הזאת. אני לפני הגיוס פחות חשבתי על להיכנס לצוללת, ואני רוצה שיהיה ברור שיידעו שבסופו של דבר זו יחידה באמת מדהימה. אין סיבה לחפש את היחידות עם ה’רצח בעיניים’ שלפעמים רואים בטלוויזיה, אלא לפעול בשקט ובדרכי סתר”.

טקס סיום הקורס. צילום: דובר צה"ל

שובל הוא לא היחיד במחזור שלו במקיף א’ שמגיע לתפקיד משמעותי ביותר. בין התלמידים שסיימו איתו את המחזור במקיף א’ והתגייסו יש בוגר שמשרת כלוחם ביחידת יהל”ם, היחידה המובחרת של חיל ההנדסה, לוחם בסיירת צנחנים וצוער שעדיין נמצא בקורס טייס.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר