הכנסת ספר תורה בסניף בני עקיבא באפרידר
הכנסת ספר תורה בסניף בני עקיבא באפרידר

הקרב על הנדל"ן: משבר בין הגרעין התורני ותנועת בני עקיבא

בין תנועת הנוער הדתית והגרעין התורני בעיר נוצר משבר גדול שאפילו הספיק ליצור סדק בקואליציה של ראש העירייה, בלב המחלוקת: מבנה גדול בשכונת אפרידר המשמש את תנועת הנוער כבר שנים רבות וכעת העירייה מתכוונת להקצותו לגרעין. "מדובר רק בחלק מהמבנה", נמסר מהעירייה

פורסם בתאריך: 28.1.19 11:05

     

הציונות הדתית בפוליטיקה הארצית מפולגת. השבוע מתברר כי גם הציונות הדתית בעיר אשקלון שסועה. בימים אלה מתחולל מאבק בין הגרעין התורני"אורות אשקלון" בראשותו של הרב אופיר כהן לבין תנועת בני עקיבא וזאת בשל השימוש בסניף אפרידר של התנועה, הנחשב לאחד מהסניפים הגדולים והנחשבים בעיר. ועדת ההקצאות של העירייה כבר אישרה לפרסם כי המבנה יוקצה לגרעין התורני ובסיעת הבית היהודי במועצה לא מתכוונים לעבור על זה בשתיקה.

בישיבת המועצה שתתקיים הערב אמורה המועצה לאשר את ההקצאה הזאת וחבר המועצה עמיחי סיבוני לא מתכוון לתמוך בה כפי שהיא כיום, ואפילו להתנגד, "אני מקווה שלא נגיע לשם", מסר סיבוני והוסיף כי הוא מבין את טענת בני עקיבא שמסרבת לקבל את הדבר הזה כהנחתה מלמעלה.

עמיחי סיבוני. צילום: פבל

עמיחי סיבוני. צילום: פבל

הסניף קבע את משכנו כבר לפני עשרות שנים במבנה בן שתי קומות ברחוב אורט בלב שכונת אפרידר. מידי שבת וגם באמצע השבוע מתכנסים בו מאות חניכים ל'פעולה' עם מסר חינוכי וחברתי ברוח בני עקיבא, התנועה שנושאת בגאון כבר למעלה ממאה שנה את דגלה של הציונות הדתית.

לפני למעלה מעשור הוקם הגרעין תורני ראשון באשקלון שבהעדר מקום ראוי ומתאים קבע באופן טבעי את משכנו במבנה ששימש את סניף בני עקיבא בשכונת אפרידר. תחילה היה זה בית מדרש ששימש בית כנסת בקומה העליונה של הסניף ולפני למעלה משנה הפך בית המדרש לישיבת גבוהה בראשותו של הרב ערן טמיר.

אלא שמתחילת הדרך היה ברור שמבנה הסניף צר מלהכיל גם את מוסדות הגרעין התורני שמרחיבים את מעגליהם וגם את חניכי הסניף שנאלצים להתמודד לבד מול הניסיונות להדירם מהמקום.

הרב אופיר כהן, רב הגרעין התורני

דבר נוסף אשר עשוי להוות מכשול להקצאה הזו הוא הסכם השימוש שנחתם בשנת 2000 בין תנועת בני עקיבא לבין עיריית אשקלון, אשר מאפשר שימוש במקום למשך 25 שנה עם אופציה ל-25 שנים נוספות.

הסכם השימוש:

פעילי הסניף, שהם ברובם נערים ולכל היותר צעירים בשנות העשרים שעדיין מחוברים לסניף מרגישים כי בגרעין התורני, זה שדווקא אמור לנסות למשוך אותם אליו ולקרבם למשנתו התורנית, מנסה לנשל אותם ממבנה שמשרת את הסניף כבר עשרות שנים.

מנכ"ל הגרעין אליהו פלאח הסביר כי אין בכלל כונה לפגוע בתנועה ושלח עקיצה למפלגת "הימין החדש" בראשותו של השר נפתלי בנט: "בזמן שאנחנו עסוקים בבניה ופיתוח של הישיבה הגבוהה באשקלון (שהיא כיום הישיבה הגדולה ביותר בעיר) יש כאלו שבאים להחריב אותה. תנועת בני עקיבא יקרה לליבנו, לא פגענו ולא נפגע בה לעולם ודווקא ההיפך הוא הנכון. אך במקום לבוא ולהצטרף למפעל התורני הענק שצומח וגדל פה, באים ועושים הכל לחסלו. ואנחנו חשבנו ש"בימין החדש" דווקא עסוקים בבחירות לכנסת".

בעצומה שהם פרסמו בתחילת השבוע תחת הכותרת  "לא תסיג גבול רעך אשר גבלו ראשונים בנחלתך אשר תנחל" נכתב: "איך הייתם מרגישים אם מישהו היה מנסה לדרוש בעלות על הבית שלכם? הבית שאתם גרים בו כבר 66 שנה! הבית שהתחנכתם בו מגיל קטן, הבית שהתבגרתם בו שצברתם בו זיכרונות אין סוף. אנחנו, אלפי חניכי ובוגרי סניף בני עקיבא אפרידר אשקלון רק מבקשים להישאר בבית שלנו!".

עוד נכתב: "אנו דורשים מסמך חתום שהמבנה שייך לנו ושאין אפשרות שייקחו לנו את המבנה בכל שלב שהוא. אנו יוצאים בקריאה לכל אדם שיוכל לעזור לנו לשנות את המצב לפעול, לדבר עם גורמים, לעשות כל דבר שיוכל לשנות את המצב. אנו רוצים ומקווים לשיתוף פעולה חיובי עם הגרעין התורני שעושה דברים טובים באשקלון. אנחנו פונים בדרישה: 'לא תסיג גבול רעך'".

בגרעין התורני מיהרו להבהיר כי "הגרעין יושב במבנה המדובר מאז שנת 2001 וכחלק מהמאמצים להרחבת הישיבה וקבלת תלמידים נוספים הגרעין מבצע הליך חוקי של הקצאת המבנה. אין בהקצאה זו שום כוונה לפגוע באף ארגון ובאף תנועה. הגרעין התורני וראש הישיבה הרב ערן טמיר (שהינו מבכירי רבני הציונות הדתית בארץ) תומכים בפעילותה של תנועת בני עקיבא ושמחים בה. הגרעין התורני רואה בתנועת בני עקיבא ועושה ויעשה ככל שביכולותו לחיזוק הקשר והמשך שגשוגם הרוחני של ילדנו המדריכים והחניכים", כך נמסר.

כזכור, לפני הבחירות החליטו בגרעין התורני לתמוך בתומר גלאם לראשות העירייה. ניתן להעריך את כוחם האלקטורלי בכמה מאות קולות ונראה כי עתה נדרש גלאם לתגמל אותם בהתאם.

אלא שהבוקר ביקשו מהעירייה להבהיר כי לא מדובר בהקצאת המבנה כולו אלא רק חלק ממנו, "בניגוד לפרסומים, לעיריית אשקלון אין ולא הייתה כל כוונה להעביר את תנועת 'בני עקיבא' ממקומה במבנה הקיים ברחוב אורט 19. נדגיש כי התנועה פועלת במבנה מתוקף הסכם שקיים עמם עד לשנת 2025. ייתכן והפרסומים המוטעים נבעו מטעות סופר שנפלה בפרוטוקול ועדת הקצאות, וכאן המקום לחדד ולהבהיר כי המדובר בהקצאת חלק מהמבנה בקומה השנייה, אשר אינו שייך לתנועה, ולא על כלל המבנה. החלק הנ"ל ממילא נמצא בשימוש על ידי 'אורות' הגרעין התורני באשקלון ומדובר על הסדרה של המצב הקיים בלבד, כחלק מתהליך נוהל הקצאות (מפורט באתר העירייה). נוסיף כי, ראש העיר, תומר גלאם, רואה חשיבות עליונה בקיומן של מגוון תנועות העיר בעיר וימשיך לעודד ולטפח אותן, בין היתר, באמצעות הוספת מבנים ברחבי העיר, אשר ישמשו לקידום פעילותן המבורכת והחשובה".

הרב אופיר כהן מסר כי אין מחלוקת בין הגרעין לתנועה, "הכל מסודר והכל מתואם עם מנכ"ל בני עקיבא", מסר הרב.

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר