האנדרטה לזכרו של שלמה צרשניה בתחנה המרכזית באשקלון

"הלב נשבר": למה אנדרטת הזיכרון בתחנה המרכזית כל כך מלוכלכת?

קיר הנצחה שהוקם לזכרו של חבר אגד שלמה צ’רשניה, שנפל במלחמת ששת הימים, עומד כשהוא מוזנח ומלוכלך. אחיינו מתאמץ מאוד לשמור על כבוד המקום ואף פנה בעניין לגורמים הנוגעים בדבר. בינתיים ללא הצלחה

פורסם בתאריך: 25.1.19 11:11

     

בתחנה המרכזית של אשקלון מוצבת כבר יותר מ-50 שנה האנדרטה לזכרו של שלמה צ’רשניה. אינספור אנשים חולפים על פניה מדי יום, ונדמה שאף אחד לא מבחין שהיא הוצבה שם על מנת לסמל חיים שהיו ואינם עוד. ממבט ראשון אכן קשה מאוד להבחין בכך, שכן המקום לא מתוחזק כראוי, מוזנח ומלוכלך.

האנדרטה המלוכלכת לזכרו שלמה צ'רשניה בתחנה המרכזית באשקלון

מי שמנסה בכל כוחו לשמור על המקום הוא תושב העיר שלמה שרי, אחיינו של צ’רשניה, שנולד שנה אחרי שהוא נהרג וגם נקרא על שמו. “כל שבוע אני מגיע לשם כדי לנקות ולסדר”, אומר שרי, “אבל אני כבר לא מצליח להשתלט על כל הלכלוך. כל מה שאני עושה נהרס כבר יום למחרת. שמתי אגרטל עם פרחים והוא נגנב. הנחתי דשא, והוא נהרס. עכשיו ריצפתי קצת מסביב, אבל הפכו את זה לפח אשפה.

שלמה צרשניה

אני מנקה ומסדר ואחרי כמה ימים שוב הכול מלוכלך ומוזנח. לאחרונה עשיתי גדר סביב האנדרטה, אבל מהר מאוד היא הפכה למקום לקשירת אופניים”. לדברי שרי, הוא פנה כבר כמה פעמים לאגד ולעיריית אשקלון. הבטיחו לו שהדבר יטופל, אך שום דבר לא נעשה.

צ'רשניה נולד בגרוזאביץ' מזוביאצקי פולין. עם פלישת הגרמנים לפולין כשהיה בן 4 בלבד, החל במסע נדודים עם הוריו ברוסיה. בהיותו בן 11 הצטרף לשומר הצעיר ועבר להתגורר בברלין. בגיל 14 הגיע צ’רשניה ארצה יחד עם אחיו לפנימיית אונים בכפר סבא ומשם עבר לקיבוץ המעפיל. בשנת 1954 התגייס לצנחנים, הוא נפצע במבצע סיני, אך הצליח להשתקם. בהמשך עבד בחברת מסילות כנהג משאית ומשם עבר לעבוד כשכיר בחברת אגד. צ’רשניה גויס למילואים במלחמת ששת הימים ונפל במהלך המלחמה בג’בל ליבני שבסיני, כאשר ג’יפ הסיור שבו נסע עלה על מוקש. הוא הובא לקבורה בבית העלמין לשעת חירום בקיבוץ בארי ובהמשך לקבורת קבע בהר הרצל בירושלים. הוא הותיר אחריו אלמנה ובן קטן. “הוא היה בחור חרוץ, תמיד הראשון להתנדב לכל דבר”, מספר יששכר צ’רשניה, בן ה-85, אחיו של שלמה. “שרדנו את השואה, תקופה ארוכה של נדודים, עד שהגענו לארץ. עברנו הכול ביחד, עד שהוא הלך למלחמה ולא חזר”.

זמן קצר לאחר נפילתו הוקמה לזכרו האנדרטה המדוברת בתחנה המרכזית בעיר, כמו כן הוציאה אגד ספר לזכרו בשם "אהבנו אותך שלמה".

כך זה נראה השבוע. צואת יונים במקום מקום שמכבד את זכרו של המנוח


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




“דוד שלי היה חבר אגד הראשון שנפל במלחמות ישראל, לכן הוחלט על הקמת האנדרטה דווקא כאן”, אומר שלמה, “היא הוקמה ביוזמת המשפחה וחברי אגד, ואת הפסל יצר בהתנדבות הפסל משה סעדי מקיבוץ כפר מנחם. “אני עצמי עובד אגד, אז אני נמצא במקום כל יום ורואה אותו. כל פעם מחדש נשבר לי הלב, עצוב מאוד לראות אותו ככה. עצוב לי בעיקר על אבא שלי, שצריך לראות את המקום, שמסמל עבורו את זכרו של אחיו, במצב כל כך לא מכבד”.

חניה לאופניים, הזנחה ולכלוך. האנדרטה לזכר שלמה צ'רשניה בתחנה המרכזית באשקלון. השבוע

מחברת אגד נמסר בתגובה: “התחנה המרכזית של התחבורה הציבורית באשקלון ישנה ונושנה. התינה מופעלת על ידי חברות התחבורה: דן בדרום, אגד ואפיקים ובבעלות היזם חברת נצבא. תחנה זו צפויה להעתיק את מיקומה לפרברי אשקלון על פי התוכנית של משרד התחבורה והיזם של המתחם.

"האנדרטה של חברנו שלמה צ׳רשניה ז״ל בנויה על קיר מובנה אשר זוכה לניקוי שבועי של האחראים על ניקיון מתחם התחבורה, אך לצערנו נוסעי התחבורה הציבורית מחנים בסביבתה אופניים וכן משפחות יונים מקננות במתחם תוך שהן מטילות לשלשת באופן שוטף על קיר האנדרטה. הנושא הועבר לטיפולו של מנהל סניף אשקלון ניר בוהדנה בהנחיית מנהל אשכול הדרום של אגד גיל זילברליכט אשר הורה על הגברת קצב הניקיון השבועי במתחם האנדרטה".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר