אילוסטרציה. צילום: א.ס.א.פ. קריאייטיב/ingimage
טלפון סלולרי. אילוסטרציה. צילום: א.ס.א.פ. קריאייטיב/ingimage

"חווינו את זה אישית": סערת הפייק ניוז והמסרונים הגיעה לדיון בכנסת

בבחירות האחרונות הוצפו תושבי העיר אשקלון בעשרות מסרונים עם דיווחים שחלקם היו שקריים והפיצו כזבים לעשרות אלפי אנשים. חבר המועצה אפי מור הגיע לדבר על מה שהוא חווה כאשר קיבל מסרונים שהתחזו להודעות משטרה

פורסם בתאריך: 5.12.18 10:39

     

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת קיימה השבוע דיון בעניין “הפצת מידע כוזב ותקיפות סייבר לשם השפעה על מערכות בחירות”. בין היתר עלה לדיון העניין של העיר אשקלון, ומי שדיבר שם הוא חבר המועצה, אפי מור, מספר 3 ברשימה של איתמר שמעוני.

אפי מור בוועדה בכנסת

אפי מור בוועדה בכנסת

“כדי לפתור את סוגיית הפצת המידע הכוזב, במיוחד מידע שמטרתו להשפיע על תוצאות בחירות, חייבים להביא את העניין למודעות הציבור. מי שמודע, יודע שמידע צריך לבדוק. נגד מועמדים לראשות עיר בבחירות האחרונות היו מערכות שלמות של זיופים והטיות”, אמר יו”ר ועדת המדע והטכנולוגיה ח”כ אורי מקלב בדיון שהיה משותף לוועדת הפנים, וזאת לבקשת חברי הכנסת רויטל סוויד ואלחרומי סעיד.

יו”ר ועדת הפנים ח”כ יואב קיש ציין, “הפצת הפייק ניוז בבחירות המקומיות האחרונות היא תופעה שלא הכרנו במלוא חומרתה עד לאחרונה. הכלים שיש היום בידי המשטרה והפרקליטות, יש בהם כשלים רבים. חופש הביטוי הפך לחופש השיסוי, ואנחנו צריכים להחליט אם רוצים לשים לזה גבול. האם נחצה הקו?”

יו"ר ועדת הפנים של הכנסת ח"כ יואב קיש בכנס תמיכה בשמעוני. כעת הוא פועל מתוך הוועדה למען שמעוני

בדיון המשותף החליטו הוועדות להמליץ לפלטפורמות התקשורת המרכזיות לפרסם תכנית להגברת השקיפות בכל הקשור לתעמולה פוליטית בזמן בחירות, כמו כן, להציע כלים לבדיקת עובדות ולדירוג מידת האמינות של תוכן. הוועדות מבקשות מנציגי הפלטפורמות להציג בפני הוועדות בתוך כחודש את מכלול הפעילויות שהן מבצעות בהקשר לפעילותן בישראל. זאת לשם הגברת השקיפות בקמפיינים פוליטיים ובצמצום הפצת מידע כוזב.

אחד המיסרונים שקיבלו רבבות מתושבי העיר בתקופת הבחירות. ועדת הפנים דנה בנושא

“בבחירות הנוכחיות הייתי מנהל מטה הבחירות של התנועה שלנו”, סיפר מור בוועדה. “חווינו את זה אישית. איתמר חווה את זה בצורה מאוד חזקה, כיוונו לבטן הרכה ונכנסו לנימי נשמתו, לחיי משפחתו וילדיו עם ה-NEWSROOM שרצו בכל שבוע. אני כגמלאי של המשטרה מקבוצה שנקראת POLICE , זו קבוצה שמעדכנת אותנו, גמלאי המשטרה, אבל גם אזרח שמתלונן הוא מקבל מה מצב התיק שלו”. מור סיפר כי ביום הבחירות נשלחו הודעות על מעצרו של שמעוני מאותו השולח שנקרא POLICE, דבר שגרם להטעיה.

סנ”צ גלעד בהט, ראש מדור חקירות באגף החקירות של המשטרה, עשה הבחנה בין דברים שהם שקר לבין עבירה פלילית של התחזות לגורם אחר: “אני מבחין בין תוכן הדברים, שנושק לחופש הביטוי ופתיחת חקירה בנושא מחייבת אישור הפרקליטות, לעבירה פלילית של התחזות או זיוף זהות המוסר. אם מדובר בהסתה לרצח או חשש להסתה לאלימות או גזענות יש ציר מהיר. לא כל מי שאומר לא אמת זו עבירה פלילית”.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




פרופ’ קרין נהון, נשיאת איגוד האינטרנט, תומכת במסלול של הטלת קנסות במקרים כאלה, “אני רוצה שהבית הזה ילחץ שישחררו מידע על ההתערבות של מפעילות הרשתות החברתיות. ועדת הבחירות לא יכולה לנצח את הפייק ניוז לבד. סמסים מגיעים למאות אלפי איש. זה קורה כל הזמן. מדובר בהמון כסף. אחד השינויים עליה ממליצה ועדת בייניש לבחינת חוק הבחירות, דרכי תעמולה, הייתה מסלול מנהלי לקנסות כדי שאדם יחשוב פעמיים בפעם הבאה. חדשות כזב מתפשטות נורא מהר”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר