גלאם וכחלון בפגישת עבודה. צילום: אלדד עובדיה

גלאם מבקש מכחלון: אזור עדיפות לאומית א' לאשקלון

האם חברותם של ראש העיר ושר האוצר יעשו היסטוריה ויאפשרו תקצוב של פרוייקט מיגון חסר תקדים בהיקפו ברחבי אשקלון. מלשכת השר טרם נמסרה תגובה

פורסם בתאריך: 18.11.18 15:59

     

ראש עיריית אשקלון עדיין בפועל, שקיבל טרם הבחירות את תמיכת מפלגת כולנו בראשותו של שר האוצר משה כחלון ושר הכלכלה אלי כהן נדרש לאחר סבב הלחימה האחרון לטפל באחת מנקודות החולשה של העורף באשקלון: מיגון השכונות הוותיקות.

היום, נפנה גלאם להתחיל לטפל במצב שבחסותו נהרג גבר תושב העיר ונפצעו עשרות נוספים. כידוע, בשנים עברו מיגנה ממשלת ישראל את הבניינים הישנים בעיר שדרות. כיום, כמעט לכל בניין דירות ולכל דירה בשדרות קיים מרחב מוגן שאליו נמלטים התושבים במקרה של אזעקת צבע אדום.

באשקלון דרשו כבר לפני עשור למגן את כלל מוסדות החינוך, פרוייקט שיצא לדרך ובמהלכו מוגנו עשרות בתי ספר וגנים שבהם לא היה מיגון. אלא שאת בתי התושבים סרבה המדינה למגן משיקולים תקציביים וייתכן אף שהמענה הטוב שנתנה מערכת כיפת ברזל אפשרה למדינה לדחות בקלות יותר את הדרישה למיגון.

מניחים מיגונית. צילום: דוברות העירייה

אלא שבשבוע שעבר הסתבר שמערכת כיפת ברזל לא מצליחה ליירט את כל הטילים וכשנורים אליה כמות גדולה של טילים היא עלולה לפספס טיל שנוחת בשטח העיר וגורם לנזקים וכאמור גם להרוגים ופצועים קשים.

היום פנה גלאם לחברו משה כחלון בדרישה למגן את השכונות הוותיקות, שבניינים בהן לא קיימים מרחבים מוגנים והתושבים נאלצים בלית ברירה להסתתר בחדרי המדרגות, בעוד הריצה למקלט הסמוך לבניין או במקרה הטוב במרתף הבניין לא אפשרית בפרק הזמן הקצר שעד לנחיתת הטיל בעיר.

כאן נבחנת המחוייבות הפוליטית של גלאם וכחלון האחד כלפי השני.

במכתב מפרט גלאם את ההתרחשויות בשבוע שעבר: "בימים האחרונים העיר אשקלון, בראשה אני עומד, עמדה בפני התקפת ירי חסרת תקדים מארגוני הטרור הפועלים בעזה.

"במהלך 24 שעות בלבד נורו לעבר העיר כ-100 רקטות, שש מהן פגעו פגיעה ישירה ואנושה בבנייני מגורים ובבתי קרקע, בעיקר בשכונות הוותיקות בעיר. בחלק מהמבנים, הפגיעות המשמעותיות הביאו לכך שגורמי ההנדסה אסרו על המשך המגורים בהם.

הדירה בקומה הרביעית שספגה את רוב הפגיעה ונהרסה כלילה

הדירה בקומה הרביעית שספגה את רוב הפגיעה ונהרסה כלילה

"על מנת שהמידע המלא יהיה פרוש בפניך, אציין כי בשכונות הוותיקות בעיר אשקלון (שמשון, גבעת ציון, רמת אשכול ומגדל) קיימים למעלה מ  5,000 מבנים שבנייתם הסתיימה לפני 1980. בשנים אלה, תקן הבנייה הישראלי לא דרש את עמידות הבניינים בפני רעידות אדמה וכן לא הייתה קיימת הדרישה לבניית מרחבים מוגנים דירתיים (ממ"דים). לכן, במרבית השכונות הוותיקות באשקלון, אין ממ"דים בבניינים.

"במציאות ביטחונית כמו זו שחווינו אך לפני מספר ימים, ניתנו לתושבי העיר אשקלון כ שניות 30 על מנת לתפוס מחסה ולהגיע למרחב מוגן. בבניינים בני 3-4 קומות, ללא ממ"דים וללא מעלית, קיים קושי אמיתי, ודאי לתושבים עם מוגבלויות ולקשישים, להגיע למרחב מוגן בתוך פרק זמן קצר שכזה. לכך יש להוסיף, כי בשכונות הוותיקות קיימים גם מספר רב של בתי קרקע ישנים, וגם להם כמעט ואין מרחב מוגן דירתי או מקלט בקרבת הבית, המאפשר הגעה למרחב המוגן בפרק הזמן שקבע לכך פיקוד העורף.

המיגוניות החדשות. צילום: דוברות העירייה

"אני סבור כי, המשך מציאות שכזו, שבה עשרות אלפים מתושבי העיר אשקלון (בשכונת שמשון בלבד מתגוררים כ-40 אלף תושבים) חשופים למציאות ביטחונית קשה כפי שחווינו זה עתה,  כאשר בתיהם אינם ממוגנים, אינה יכולה להמשיך ולהתקיים.

"נכון להיום, אין די במימון ובתמריצים המסופקים על ידי חלק ממשרדי הממשלה כדי להתחיל ולחדש את השכונות הוותיקות באשקלון. נכון להיום הממשלה מספקת מימון שאינו משמעותי או שאינה מספקת תמריצים ממשלתיים אמיתיים שיאפשרו את ההיתכנות הכלכלית הנדרשת בפרויקטים להתחדשות עירונית (תקן שמאי 21) המקודמים באשקלון בשכונות הוותיקות ונועדו לסייע במיגונן.

שכונת שמשון. שנים של הזנחה. צילום: אורי קריספין

"לא זו בלבד, שהרי כל סבב לחימה שכזה, המשתק את העיר, מהווה פגיעה קשה גם בעסקים שלה. לצערי, ישנם בעלי עסקים שטרם הצליחו להתאושש או להעמיד את העסק שלהם מחדש אחרי במצע צוק איתן בשנת  2014. חמור מכך, חלקם אף נסגרו.

"המצב המתעתע באזורנו אינו חדש לנו. הפסקת האש בה אנו מצויים כיום, נפיצה ואנו יכולים למצוא את עצמנו בתוך שעות ספורות בעיצומו של מבצע רחב היקף בעזה. אני סמוך ובטוח כי תושבי אשקלון ימשיכו להפגין את החוסן האדיר שלהם ואת המשמעת האיתנה, אך אל לנו להסתמך על כך. מחובתנו הציבורית, להחזיר להם באותו המטבע ולעשות כל שבידינו כדי להעניק להם את הדבר הבסיסי הנדרש בשעות כאלו – את האפשרות להגן על עצמם ועל ילדיהם באמצעות מיגון ראוי.

גלאם וכחלון. צילום: משרד האוצר

"לצד זאת, אני רואה בימים אלו את צו השעה להענקת מעמד אזור עדיפות לאומית א' לאשקלון. אני לא מוצא כל סיבה לכך שעיר גדולה כמו אשקלון, האסטרטגית ביותר מבחינה ביטחונית באזור, לא תזכה לסל ההטבות והתמריצים אותם מעניקה הממשלה ליישובים נוספים באזור, ובצדק.

"כולי תקווה שתוכל לבחון את הדברים ולהוות לתושבי אשקלון אוזן קשבת כתמיד בממשלת ישראל, בבואה לבחון את הצעדים שניתן לנקוט בהם על מנת להקל על המצב בו מצויה העיר אשקלון".

כעת נותר להמתין לתגובתו של שר האוצר כחלון בתקופה בה יציבותה של הממשלה מוטלת בספק ולראות האם תושבי העיר יצאו נשכרים לאחר שניאותו לבחור לראשות העיר את המועמד מטעם מפלגת כולנו.

מלשכתו של שר האוצר טרם נמסרה תגובה למכתב.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר