עיריית אשקלון

12 מקומות בשלוש שנים: עיריית אשקלון ממשיכה להידרדר ביציבות הפיננסית

האם עיריית אשקלון היא עירייה יציבה פיננסית או יעילה? חברת המידע העיסקי המובילה בישראל חושפת את מה שבעירייה יעדיפו שלא תדעו. ומה קורה במועצות השכנות: חוף אשקלון, לכיש, שפיר ובאר טוביה?

פורסם בתאריך: 6.2.18 11:53

     

עיריית אשקלון מדורגת במקום ה-17 ביציבות הפיננסית שלה ובמקום ה-21 בדירוג היעילות. כך עולה ממחקר שערכה חברת המידע העסקי CofaceBdi במסגרת דירוג BdiCode לשנת 2018.

עיריית אשקלון מדורגת במקום ה-17 ביציבות הפיננסית שלה ובמקום ה-21 בדירוג היעילות. כך עולה ממחקר שערכה חברת המידע העסקי CofaceBdi במסגרת דירוג BdiCode לשנת 2018. רק בשנת 2015 אשקלון דורגה במקום החמישי בארץ ומאז החלה ההתדרדרות למקום העשירי בשנת 2016, למקום ה-13 בשנת 2017 ובשנת 18 כאמור, ההידרדרות לא נעצרה ואשקלון ירדה למקום ה-17.

דירוג היציבות פיננסית של עירייה או רשות מקומית משקלל בתוכו ממספר מרכיבים, כגון ניהול נכון של תקציב, היכולת לגבות תשלומים שוטפים וחובות העבר מהתושבים ועסקים ועוד משתנים רבים.

עיריית אשקלון דווקא מתהדרת ב"פרס מנהל תקין" שקיבלה לפני חודשיים ממשרד הפנים ובין היתר הודיעה העירייה כי הפרס הוענק לאחר עמידה בקריטריון היעילות הכספית.

אשקלון. מבט מלמעלה צילום: אדי ישראל

העירייה דורגה אשתקד המקום ה-13 ביציבות פיננסית וירדה 4 מקומות כאור למקום ה-17. אשקלון שלה 146,386 תושבים (עפ"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) מדורגת בדירוג הסוציואקונומי 5 מתוך 10.

הדירוג מצביע גם השנה על כך שדירוג סוציואקונומי (שגם הוא מופק ע״י הלמ״ס) גבוה של תושבים בעיר לאו דווקא מעיד על היציבות הפיננסית שלה. יצוין שהדירוג הסוציו אקונומי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מבדיל בין האוכלוסיות חזקות לבין החלשות ובוחן בין היתר ההכנסה הממוצעת לנפש, רמת המינוע, אחוז זכאים לתעודת בגרות, אחוז הסטודנטים, אחוז דורשי עבודה, יחס תלות ואחוז ומקבלי גמלה להבטחת הכנסה.

את אשקלון אי אפשר להשוות ללוד, אך למרות התדמית של לוד, עיריית לוד בולטת לחיוב בדירוג, והיא מדורגת במקום השמיני. לוד בולטת בעשירייה הראשונה למרות שהיא מאופיינת בדירוג סוציואקונומי נמוך יחסית לאשקלון ולערים הגדולות, דירוג 4. בעיר מתגוררים כמחצית מכמות תושבי אשקלון – 80 אלף תושבים. אך לוד מדורגת במקום גבוה יותר מעיריות עשירות בהרבה ממנה כמו תל אביב, רמת גן וגבעתיים ואפילו אשקלון.


רוצים לדעת לפני כולם?

לחצו כאן להורדת האפליקציה של "כאן דרום אשקלון" באנדרואיד

לחצו כאן להורדת האפליקצייה של "כאן דרום אשקלון" באייפון


״יציבות פיננסית של עירייה או רשות מקומית מורכבת ממספר מרכיבים, כגון ניהול נכון של תקציב, היכולת לגבות תשלומים שוטפים וחובות העבר מהתושבים ועסקים ועוד" מסבירה תהילה ינאי, מנכ״לית משותפת בחברת CofaceBdi "המשמעות של הדבר הוא שדירוג סוציו אקונומי נמוך או גבוה של התושבים לאו דווקא מעיד על חוזקה הפיננסי של העירייה או המועצה. התנהלות תקציבית ופיננסית של העיריות והמועצות מובילה בסופו של דבר לשירות טוב יותר לתושבים שלה״.

בשנים אחרונות תופעה השחיתות בעיריות ובמועצות התחזקה ומעל חמישים עיריות ומועצות נמצאות או נמצאו תחת חקירת שחיתות. אשקלון היא בין הבולטות ששמה נקשר עם שחיתות עת ראש העירייה הנבחר שלה הושעה מתפקידו ומשפטו מתנהל בימים אלה. עוד עיריות בולטות הן ראשון לציון, כפר סבא, נתניה, רמת גן ובת ים. למרות זאת, ברשויות רבות נראה שתופעה השחיתות לא פגעה פגיעה משמעותית בניהול התקין כפי שמשתקף בדירוג היציבות הפיננסי הנוכחי.

עוד ניתן לראות בדירוג שערי המטרופולין הגדולות בישראל (ת״א, ירושלים, חיפה וב״ש) לא ממש מתברגות במיקומים גבוהים. תל אביב למשל במקום ה-13, ירושלים במקום ה-27, באר שבע במקום ה-21 וחיפה שדורגה במקום ה-25.

מקום 27 בדירוג העיריות היעילות בישראל

במסגרת דירוג היציבות הפיננסית פרסמה CofaceBdi גם את דירוג היעילות של הרשויות, המדרג את היכולת של העיריות והמועצות המקומיות לספק רמה גבוהה של שירותים לתושבים, במינימום משאבים.

מדד היעילות מורכב מ-5 מדדים שונים שמודדים אספקטים שונים מפעילות הרשות.

רמת הכנסות ורמת ההוצאה לפעילות לתושב המהווים אינדיקטור לרמת השירות הניתנת על ידי הרשות. מספר התושבים לעומת עובדי עירייה משקף את יעילות עבודה ברשות. ככל שמספר התושבים לעובד גבוה יותר כך גם הרשות יעילה יותר. יחס הגביה משקף את יעילות הגביה של הרשות. מדד העודף (גירעון) לתושב משקף את יעילות הניהול הכספי של העירייה. תוצאות כל המדדים שוקללו למדד כולל של יעילות.

עיריית אשקלון דורגה במקום ה-21 כשהערים המובילות את הדירוג הן: חולון, רעננה, אילת, באר שבע, קרית מוצקין, ראש העין, כפר סבא, אשדוד, יבנה ומודיעין.

ניתן לראות כי אין התאמה בין דירוג היציבות לדירוג היעילות, אשקלון מדורגת במיקום 17 בדירוג היציבות ובמקום ה-21 בדירוג היעילות. בערים אחרות הפער ברור יותר: אילת לדוגמא המדורגת רק במקום ה – 33 בדירוג היציבות אך מדורגת במקום ה -3 בדרוג היעילות. ומהצד השני: הרצליה המדורגת במקום הראשון ביציבות אך מדורגת רק במקום ה – 15 בדרוג היעילות.

חוף אשקלון: דרוג נמוך מאוד ביציבות הפיננסית

CofaceBdi מפרסמת במקביל גם דירוג דומה למועצות המקומיות והאזוריות. המועצה האזורית חוף אשקלון מדורגת בדירוג נמוך מאוד 72 מתוך 103 רשויות מקומיות ואזוריות. חוף אשקלון עם למעלה מ-17,000 תושבים ועם דירוג סוציואקונומי 7 רשמה ירידה של 9 מקומות מאשתקד, אז היתה מדורגת במקום ה-63.

גם כאן דירוג סוציואקונומי גבוה או נמוך בלבד אינו מעיד דווקא על היציבות הפיננסית של המועצה.

בסקר מופיעות עוד רשויות השכנות לאשקלון: המועצה האזורית שפיר עשתה קפיצה משמעותית ודורגה במקום ה-47 ביציבות הפיננסית לעומת מקום 91 שבו דורגה אשתקד. המדד היעילות ממוקמת שפיר במקום ה-22 הדי מכובד. בשפיר למעלה מ-10,000 תושבים והדירוג הסוציואקונומי שלה עומד על 4, בזכות מושבים ותיקים בה מתגוררת אוכלוסייה מבוגרת.

המועצה אזורית חוף אשקלון. צילום: אלירם משה

גם המועצה האזורית לכיש אמנם אינה ממוקמת במיקום הכי מחמיא: 54 אך עשתה קפיצה משמעותית מהמקום ה-92 בה דורגה אשתקד. במדד היעלות ממקמת לכיש במקום ה-53 שהוא פחות או יותר כמו במדד היציבות. בלכיש למעלה מ-11,000 תושבים והדירוג הסוציואקונומי שלה הוא 6.
אם עסקנו במועצות האזוריות הסמוכות לאשקלון אז אי אפשר להתעלם מהמועצה המקומית באר טוביה שנמצאת השנה במקום החמישי והמכובד, עם דירוג סוציואקונומי של 7, ובה מתגוררים כ-22 אלף תושבים. מדד היעילות ממקם אותה במקום ה-19.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר