הרב יעקב אביטן
הרב יעקב אביטן

"היעד: רב העיר אשקלון": השר הרב יעקב אביטן מסכם 100 ימים בתפקיד

השר לשירותי דת, הרב יעקב אביטן מסכם 100 ימים בתפקיד המאתגר והבכיר. בריאיון חגיגי הוא מספר איך סירב בתוקף לקבל את התפקיד ואיך נודע לו על המינוי יחד עם כל המדינה. הוא גם מסביר איך למרות העיסוק הרב הוא מוצא זמן גם לקדש זוגות, להשתתף באזכרות ולקבוע מזוזות. ומצהיר כי היעד מבחינתו נשאר אחד: רב העיר אשקלון

פורסם בתאריך: 18.9.20 10:36

     

העוברים והשבים ברחוב בית אל בשכונת הסיטי הבחינו זה מכבר בביתן האבטחה שהוקם בכניסה לביתו של השר לשירותי דת, הרב יעקב אביטן. במקום מוצב מאבטח במשך 24 שעות ביממה, אשר בודק ומתשאל את הנכנסים לבית. תחילה הוא מקבל אישור להכניס אדם מסוים לבית ורק אז מגיע שלב התשאול.

עבור מי שמכירים את הרב אביטן, זה נראה לא טבעי. מדובר באיש שתמיד מעורב בציבור, תמיד קיבל כל אחד מהציבור ועמדת המאבטח נראית חריגה. גם הוא עצמו מרגיש ככה, “זה רק מפריע לנו אנחנו לא רגילים לזה. אבל יש חוקים של המדינה”, הוא מסביר.

המאבטח הזה כאמור, נמצא שם בכל שעה. יחד עם זאת, יש גם מאבטח שמלווה אותו בסיורים וביקורים בכותל המערבי או בשטחים, והוא לא ממש מתחבר לנוהל הזה. “זה נעשה למגינת ליבי” הוא אומר, “ניסינו להוריד את זה אבל זה החוק”.

השר הרב יעקב אביטן. צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

לומד תוך כדי תנועה. הרב אביטן על דוכן בכנסת. צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

כבר שלושה חודשים שהוא מחזיק בתואר השר לשירותי דת, כאשר הוא פועל ובעיר לומד תוך כדי תנועה. משרדו אחראי על כל שירותי הדת בישראל, קבורה, נישואים, כשרות וכדומה. לצד זאת תחומי אחריות על הרבנות הראשית, בתי הדין הרבניים, המקומות הקדושים. זה המשרד ובזה הוא מטפל במקביל לפניות ציבור, ופניות תושבים באשקלון וחוף אשקלון.

תקציב המשרד עומד על כשמונה מאות מיליון ש”ח. אלא שרוב תקציבו לא נמצא בבסיס התקציב, אלא רק התקציב למועצות הדתיות. את כל מה שעבר לכך, אומר הרב אביטן, צריכים שרי ש”ס לגייס באמצעות מה שנקרא “כספים קואליציוניים”. “תמיד אומרים ‘כספים קואליציוניים דתיים לוקחים’, אז למדתי מה זה כספים קואליציוניים. מגיע הרב דרעי ולוקח את הכספים הללו ומביא למשרד ואומר לי ‘זה אתה עושה רק מבני דת’. זאת אומרת אתה רוצה לבנות בית כנסת או מקווה, אז הכסף הזה שכולם צועקים ‘געוואלד’, אתה בונה איתו מקווה בקיבוץ של השומר הצעיר, או בונה איתו בית כנסת בשכונה חילונית. הכספים הקואליציוניים חוזרים לציבור הכללי”.

הרב יעקב אביטן חונך בית כנסת בקיבוץ נגבה

"הכספים הקואליציוניים חוזרים לציבור הכללי". הרב אביטן חונך בית כנסת בקיבוץ נגבה, השבוע

“בסוף ‘השר’ ייגמר”

סדר היום של הרב אביטן מתחיל בשעה 6 בבוקר עם תפילת שחרית ומסתיים בשעות הקטנות של הלילה. השינה הזאת לא תמידי מספיקה לו והוא “גונב” מעט תנומות גם בנסיעות הארוכות לאורכה ולרוחבה של הארץ.

אבל יש משהו מוזר. כשהרב אביטן מונה לתפקיד שר, היה ברור כי כבר לא נראה אותו בחופות והלוויות ולא בגני ילדים, ובטח לא באזכרות. אבל הפתעה! הוא עדיין שם. עוד לפני שהוא היה שר, זה היה נראה כמעט בלתי אפשרי ובלתי אנושי להשתתף בכל כך הרבה אירועים שמחים ועצובים, אז עכשיו כאשר הוא שר בממשלה, איך הוא מוצא זמן לכל זה? דוגמה: הריאיון עם הרב נקבע ליום שישי בצהריים, אבל הוא התקשר לדחות אותו כי הוא צריך להספיק לסיים חופה שהוא מקדש בה והספדים בשתי הלוויות וזה רק ביום שישי עד הצהריים.

הרב יעקב אביטן

"הגעתי למקומות שאצלם זו מסורת". הרב אביטן בפתיחת שנה"ל

איך אתה מצליח לתמרן בין כל העיסוקים הללו?
“לפעמים אני מגיע לאשקלון לאזכרה אחת וחוזר לירושלים” הוא מספר, “אני לא יכול לוותר על הציבור האשקלוני וחוף אשקלון. אני קשור איתם. אני מתחיל את הבוקר בגני ילדים וכיתות, בפתיחת שנת הלימודים הגעתי למקומות שאני אצלם זאת כבר מסורת. רציתי להגיע לעוד אבל לא יכולתי, אז הקצבתי לעצמי קצת זמן”.

מה זה קצת זמן? בשעה 10:00 בבוקר הוא כבר היה אמור לנסוע לכיוון ירושלים, אז בין השעות 8:00 ל-10:00 הוא הספיק לבקר בגן ממלכתי, גן ממ”ד, בית ספר יסודי ממלכתי, בית ספר יסודי ממ”ד, תיכון ממלכתי ותיכון ממ”ד. כאשר בכל אחד ממוסדות החינוך הללו הוא נכנס, אמר דברי תורה ובירך את התלמידים בשנת לימודים מוצלחת.

הרב יעקב אביטן בקביעת מזוזה

"מחכים לי לקביעת מזוזה". הרב יעקב אביטן בקביעת מזוזה

“לפעמים אני מגיע הביתה ב-10 בלילה, מחכים לי לקביעת מזוזה של מספרה”, הוא מספר, “גם אם אני בא ל-5 דקות אנשים מעריכים את זה. אני משתדל להגיע, אני לא מצליח כמו פעם להגיע לכולם, אבל אני מאוד משתדל. אני לא מצמצם, אם אני פיזית כאן אני אגיע ואם יש לי חלון להגיע ולחזור, אני אעשה את זה. אני לא מרחם על עצמי. באתי מהצפון באירוע והייתי צריך להיות ביבנה, אז נסעתי לאשקלון לאזכרה ואז חזרתי ליבנה ומשם לירושלים. למרות שיכולתי לחתוך ישר לירושלים”.

ישיבות הממשלה המידיות והתכופות לאור משבר הקורונה הצליחו לפגוע עוד קצת בזמינות שלו, כך קרה בשבוע שעבר, ביום חמישי, עד השעה 15:00 הוא היה סגור כרב מקדש בחופה. אלא שאז הגיע הטלפון מלשכת ראש הממשלה על ישיבת ממשלה שאמורה להתקיים בשעה 17:00, “לכל הזוגות אני אומר מראש שהכל זה על תנאי, אם אני פנוי באותו היום. הכל תלוי באותו היום, אני כבר לא פנוי כמו פעם. אבל משתדלים לעשות למען אשקלון, כי בסופו של דבר ‘השר’ ייגמר ואני אחזור לכאן אז אני לא יכול להיות בנתק. אתה חייב לשמור על הבית ואשקלון וחוף אשקלון זה הבית”.

הרב יעקב אביטן מקדש את הזוג המאושר. צילום: הרצל סולימני

הרב יעקב אביטן מקדש זוג. צילום: הרצל סולימני

אתה אוהב את עבודתך כשר?
“טייטל לא עושה לי את זה והגינונים לא מרגשים אותי. בורא עולם שם אותי באיזה מקום ואני באתי והכל היה מושבת. לא משנה מה הדרך, לא קלה ולא פשוטה, אבל בורא עולם נתן לי בינה ויצאתי במכה אחת בבליץ למינוי רבנים בכל רחבי הארץ. יצאנו לתהליך שחלק רצו לעצור אותנו. עשינו את זה. עכשיו אני יוצא במבצע להקמת מועצות דתיות בכל הארץ. הקמתי כבר 4 מועצות דתיות. בכל הארץ יש ממונים ואנחנו דואגים להרכבים”.

מה עם אשקלון?
“אני בניגוד עניינים על אשקלון, זה היועצים המשפטיים החליטו. אוטוטו נבוא לממשלה ומישהו אחר  יטפל באשקלון וחוף אשקלון בנושאי דת. אבל אנחנו עוזרים לאשקלון בהרבה דרכים אחרות”.

שר בהפתעה

זה לא סוד שרבים רואים ברב אביטן הרב הראשי הבא של אשקלון, לא מעט בזכות זה שהוא מהווה באשקלון סמל ליהדות מאירת הפנים והמקרבת. אפילו הוא עצמו רואה בתפקיד הזה חלום והיו מי שתהו אם המינוי לשר נועד כדי להוריד אותו מהחלום הזה עבור תפקיד בכיר לא פחות.

גנזת את החלום הזה?
“אפילו לא לרגע אחד. זה היעד. זה תפקיד שאני עושה אותו כבר 30 שנה, גם כשהיו פה רבנים ראשיים. את מכירת החמץ האחרונה של שני הרבנים הראשיים, בפסח לפני שהם נפטרו, אני עשיתי. כל החתונות שהרב שרביט קידש אני עשיתי איתו ביחד. אני הייתי בן בית אצל שני הרבנים, מסורת, לא באתי לתמונה והלכתי”.

הרב יוסף שרביט והרב יוסף חיים בלוי זכרם לברכה. צילום רפרודוקציה

"הייתי בן בית אצלם". הרב יוסף שרביט והרב יוסף חיים בלוי זכרם לברכה. צילום רפרודוקציה

טוענים שאריה דרעי רוצה למנות את הרב משה אבוחצירא לתפקיד.
“אנחנו בערב ראש השנה, ואפילו אם היה פורים עזבו אתכם מדיבורי סרק. כל אחד בורא עולם מייעד אותו למקום שלו”.

אז תפקיד השר שקיבלת, זה לא תפקיד שקיבלת במקום רב העיר?
“אפילו לא לרגע אחד”.

לחזק את דבריו מספר הרב אביטן כיצד נודע לו שהוא נבחר לתפקיד שר הדתות ומגלה כי זה נעשה בניגוד לרצונו. “אני לא ביקשתי ולא דרשתי, כשהיו לי פניות בעבר, אני סירבתי. אני הודעתי כמה פעמים שאני לא רוצה שום דבר. יום לפני הרכבת לממשלה, התקשר אליי הרב דרעי ואמר לי ‘אם נגיד, שישימו אותך שר הדתות וגם ראש הוועדה למינוי דיינים, מה אתה אומר?’ אמרתי ‘בשום פנים ואופן’. הוא אמר לי ‘זה שר’. אמרתי לו ‘אתה יודע מה הייעוד שלי, מה הרצונות שלי’. הוא יודע שרק אשקלון ושום דבר לא מעניין אותי. הוא אומר לי ‘אתה יכול להיות שר הדתות, מינוי דיינים, כדאי’”.

הרב יעקב אביטן והשר אריה דרעי

חשב שמדובר בחקיין. הרב יעקב אביטן והשר אריה דרעי

בשלב כלשהו הרב אביטן אפילו חשב שמדובר בחקיין של דרעי שמנסה למתוח אותו, אבל דרעי הצליח לשכנע אותו כי הוא ולא אחר מדבר איתו. “אמרת לו שאני לא רוצה שר ולא רוצה שום דבר. הוא שמע אותי, ואמר לי ‘טוב, לא הייתה שיחה בינינו. לא דיברנו’. מה לי ולזה?”.

באותו היום חגג הרב אביטן יום הולדת 50 וציין אותם באופן מצומצם עם כמה חברים בודדים. “היו לי שתי אזכרות באותו היום, אז קבעתי עם החברים בשמונה וחצי לאחר מכן. אני נוסע, מגיע למקום ופתאום מישהו מתקשר אליי ‘אתה שר הדתות?’. אמרתי ‘אני? מה פתאום?’. אז הוא מספר לי שיש ידיעה כזאת באיזה אתר. אני כותב לאריה דרעי מסרון ‘מה קורה כאן?’ אז הוא כותב לי ‘מזל טוב. ברכה והצלחה’. ואז חזרתי לבית, כי ההורים שלי לא ידעו, אשתי לא ידעה, הילדים לא ידעו, ואז פתאום מלא טלפונים וכל העולם בשנייה ידע על זה. ככה זה היה, לא ידעתי על זה לפני כן כלום”.

אפשר לומר שאתה וכל מדינת ישראל ידעתם על המינוי הזה ביחד. 
“כן, שר הפנים הפתיע. זה מאלוהים. לאחר מכן התברר שחקרו ובדקו ומועצת החכמים אישרה את זה. אבל זאת בהחלט הייתה הפתעה”.

הרב יעקב אביטן

הרב יעקב אביטן

כבר שנים ארוכות שהרב אביטן נמצא בבמה הציבורית, למעלה מ-30 שנה ברבנות, מאז שהפך לרב הכי צעיר בארץ ומילא שורה של תפקידים רבניים. כמו גם בפוליטיקה אליה נכנס בשנת 2013 בראש רשימת ש”ס, אז כיהן כחבר מועצת העיר וממונה על החינוך כללי ובקדנציה לאחר מכן כסגן ראש העיר. לקראת תפקידו בממשלה הוא פרש ממועצת העיר, אך מציין כי הוא עדיין מעורב בנעשה בין חברי הרשימה שלו, “כל חברי המועצה כפופים אליי בלי יוצא מן הכלל. כמו שציינתי אני עדיין עוקב בדרכים שלי”.

גם חבר המועצה אברהם עשור הצטרף לש”ס.
“זה עניין טכני, אבל בלב הוא תמיד היה בש”ס”.

הנואם הצעיר. הרב יעקב אביטן נואם כרב צעיר

מתוך תקופת הכהונה שלו כסגן ראש העירייה הוא מזכיר פעילות אחת שהייתה מאוד חשובה עבורו וזה ההכרה במוסדות החינוך החרדיים. אלה מוסדות המכונים המוכש”ר (המוכר שאינו רשמי) שכעת זוכים לתקציבים שווים כמו כל מוסדות החינוך בעיר, “בסגנות תמיד עשיתי דברים בשקט, מעולם לא ישבתי בכיסא כ’סגן ראש העיר’ – תמיד פעלתי יחד עם כולם בקבלת ההחלטות. בתקופה הזאת קרו דברים מדהימים בחינוך הדתי: שיפוצים של גנים, שיפוצים במוסדות של המוכשר. עשיתי מהפיכה בחינוך – בעבודה איטית ועקבית הכנסתי את כל בתי הספר של המוכש”ר תחת חסותה של עיריית אשקלון”.

לדבריו, כעת יש להנהלות של בתי הספר הללו תקציבים רבים וכי ההורים יכולים כעת לדרוש מהמנהלים השקעה גדולה יותר בתלמידים “יש להם כיום עשרות אלפי שקלים שהבאתי אך ורק למען השקעה בילדים. לא קיבלתי תודה ואני לא מחכה לה. אבל זה בסדר, אנחנו כאנשי ציבור יודעים לשמוע רק טענות ומענות ואני שמח על כך ורגיל לכך. יש הרבה שיודעים להגיד תודה, אבל פה זה לא קרה ואף אחד גם לא טרח להרים טלפון. אבל אני בכל מקרה עוקב ולא אתן לכסף הזה להגיע למקומות לא נכונים”.

הרב יעקב אביטן עם דגם האנדרטה של מיקון קדם.

"יש הרבה מקומות בעיר". הרב אביטן עם דגם האנדרטה שהקים ליד יד לבנים

הייתה מחלוקת בנושא בית הגמלאי שמתכונן להקים אותו סמוך ליד לבנים. ניסו לערב אותך בזה?
“אני פועל למען העיר אשקלון ועושה הכל למענה. מי שיודע, יודע. לא כולם צריכים לדעת הכל. אני רק יכול לומר, שכשנכנסתי לעירייה, כיהנתי לראשונה בוועדה למשפחות נפגעי איבה שאף אחד לא רצה להשתתף בה. עם הזמן דאגתי למשפחות, השוויתי את מעמדן למשפחות חללי צה”ל, ולאט לאט עקב לצד האגודל בניתי את האנדרטה לנפגעי האיבה בבית יד לבנים. המקום הזה מיועד לזיכרון. העיר גדולה, יש הרבה מקומות שניתן לבנות בהם דברים”.

“אי אפשר להחריג הפגנה”

אנחנו נמצאים בתקופת הקורונה. תקופה בה מתקבלות החלטות הרות גורל. מצד אחד בריאות הציבור, מצד שני מפרקים את הכלכלה. כעת התקבל ההחלטה להטיל סגר ארוך לתקופת החגים. סגר שישבש ממש את החיים לתושבים ובעיקר יפגע בעצמאיים.

איך מקבלים החלטה להטיל סגר ולכמה ימים? 
“בוא נגיד את האמת. אנחנו במצב שאף אחד לא יודע עדיין כלום. זה מצב של ניסוי וטעייה. אף אחד לא יגיד לך שהוא מומחה. בסוף צריך לקבל החלטות ואיזונים וזה מה שאתה נדרש לעשות. אתה מתפלל, שומע את המומחים, ועושה את השקלולים. יושבים בישיבות מיטב המוחות, אנשי המל”ל ואנשי ראש הממשלה ודנים בסוגיות הללו. יושב קבינט הקורונה שעות רבות ומגיע להכרעות. אני לא חבר בקבינט, אריה דרעי יושב שם והוא האיש הכי חכם בממשלה הזאת”.

סגר לילי באשקלון

"מצב של ניסוי וטעייה". סגר לילי באשקלון

אבל לא מקבלים את דעתו. הוא התנגד לעוצר הלילי. 
“מקבלים את דעתו. הוא היה בעד התכנית ובעד סגר אבל תוך שמירה על איזון. תמיד יש טענות וגם לנו יש תלונות למה אפשר לטוס לכל מיני מקומות בעולם ולאומן אי אפשר לטוס? מה פתאום הפגנה 15 אלף איש מותר ובתי כנסת עשרה אנשים אסור? אני לא מסין את זה. צריך להחזיר את אמון הציבור. אי אפשר להחריג הפגנה ושאף אחד לא יספר שבהפגנות לא היו נדבקים”.

בסוף הערים שיש בהן אחוזי תחלואה גבוהים, אלו לא הערים מהן יצאו המפגינים. אלה דווקא הערים שנמצאות במצב סוציו אקונומי נמוך, עם משפחות מרובות ילדים שחיות בצפיפות.
“קודם כל גם מההפגנות יצאו הדבקות. כמה אשקלונים נדבקו בנגיף שהם לא דתיים? דרך אגב, איפה עשו את העוצר של הרחובות האדומים באשקלון? בברנע. יש שם ריכוז חרדים? דתיים? אי אפשר להכליל ולתת סטיגמות לקהילות. אסור לעשות את זה”.

זה לא עניין של סטיגמות, זה עניין של קהילות עם מצב סוציואקונומי נמוך. הסטטיסטיקה אומרת שאחוז הנדבקים גבוה יותר בקרב חרדים וערבים. 
“אני חושב שאין קשר ואסור להכליל. אשקלון למשל זאת עיר כמעט בלי חרדים והיא אדומה”.

להבדיל מהחרדים, ברשויות הערביות לא מתנגדים להכללה שלהם כרשויות אדומות. להיפך, הם באים ודורשים סיוע וטיפול. מדוע אצל החרדים זה לא ככה?
“גם החרדים מבקשים לטפל, אבל נוצרה תחושה שכל הזמן מדברים נגדך. שזה מגיע למצב שגמזו מכתב לנשיא אוקראינה שלא להכניס חרדים, התחושה היא קשה”.

רוני גמזו. צילום: מוטי מילרוד

"יש דברים שפקידים לא עושים". רוני גמזו. צילום: מוטי מילרוד

אתה חושב שפרופ’ גמזו אנטישמי כמו שכינו אותו בהפגנות שונות?
“חלילה וחס. גמזו בחור טוב שמשתדל לעשות הכל לטובה. היו לו טעויות קשות אבל הוא התנצל עליהן. יש דברים שפקידים לא עושים. פקיד לא כותב מכתב לנשיא אוקראינה ‘אל תקבל אותם כי הם ידביקו’”.

צריך לאשר לטוס לאומן?
“כן. כמו שטסים לכל מקום בעולם, אז אפשר לטוס לאומן. אם בהפגנה יהיו 15 אלף, אז באומן יהיו שבעת אלפים. אני חושב שצריך לאשר את המתווה שהוצע, כדי שהחסידים יסעו ויתנהלו בקפסולות לפי כל הכללים”.

קבר רבי נחמן מברסלב באומן, אוקראינה. צילום: Nahoumsabban מתוך ויקיפדיה

בעד המתווה. קבר רבי נחמן מברסלב באומן, אוקראינה. צילום: Nahoumsabban מתוך ויקיפדיה

הטעות: פתיחת מערכת החינוך

אז תחת הממשלה שהרב אביטן מכהן בה כשר, הידרדר מצב הקורונה לשיאים שלא ידענו, עם למעלה מ-4,000 בדיקות חיוביות ביום ורמת תחלואה הגבוהה בעולם.

איפה המדינה נכשלה? איך הגענו למצב הזה?
“יש עניין של בידוד מול עניין של כלכלה ובסוף צריך להכריע. בסגר הראשון הכלכלה כמעט התמוטטה. כשפתחנו את הסגר, לאט לאט עלתה התחלואה. אני מרגיש שהיום חסרה מודעות, חסר הפחד שהיה בסבב הראשון. אני רואה התקהלות, אני רואה אנשים שלא שומרים. גם מערכת החינוך לדעתי לא הייתה צריכה לשוב לפעול בספטמבר אלא רק לאחר החגים. כולם חכמים היום בדיעבד”.

"כולם חכמים בדיעבד". חוזרים ללימודים בקורונה. צילום: סיוון מטודי

אנחנו רואים שמדינות בעולם הצליחו להוריד את התחלואה. למה לא לשאול אותן?
“אנחנו כן שומעים ובודקים מה קורה במדינות אחרות. אבל צריך לזכור שבכל מדינה יש אורח חיים שונה. בסוף צריך לקבל החלטות נכונות ובעיקר המון תפילות”.

ההחלטה של הממשלה על עוצר לילי ב-40 ערים בישראל, עוררה ביקורת ותהיות כמו האם במהלך היום אין הפצת נגיף? מה תורם עוצר לילי כאשר גם כך רוב בני האדם נמצאים בביתם וישנים? אבל הממשלה הצביעה בעד, “אני יכול להתווכח עם מומחים? אני יכול להגיד את דעתי”, אומר הרב אביטן.

מה הרציונל שעומד מאחוריה?
“הערבים בגלל ההתקהלויות בלילות. הבידוד והריחוק החברתי עושה את זה”.

אתה חושב שאחרי הסגר הקרוב נראה תוצאות?
“אני מקווה ומתפלל שכן, כי אם לא אז נלך לעוד סבב ועוד סבב”.

סגר לילי באשקלון

סגר לילי באשקלון

מה ההתרשמות שלך מקבלת ההחלטות בממשלה? היא באמת על בסיס מקצועי?
“ראש הממשלה עובד קשה, שעות על גבי שעות, לא יודע מתי הוא ישן. צריך להפסיק להפריע לו לעבוד. אנחנו מדינה דמוקרטית ואין דרך אחרת להחליף שלטון אלא בקלפי. ניסו שלוש פעמים ולא הצליחו. אוי לנו אם ינסו כאן דרך אחרת. אני חושב שלממשלה הזאת יש זכות שאריה דרעי הוא שר בה. הרבה מקשיבים לו, אין שר שלא מעריץ את השר דרעי. ראש הממשלה, שר הביטחון, שר החוץ – כשהוא מדבר, כולם שותקים”.

אתה חושב שאריה דרעי צריך להיות ראש הממשלה?
“בורא עולם מחליט על הכל. יש דברים שלא נדבר עליהם עכשיו”.

איך התפקוד של ראש הממשלה? הוא מצליח לשלוט בכל העניינים?
“תפקוד מדהים. הוא מצליח לשלוט בהכל, מנהל מדיניות בעולם ובארץ. יש לו הבנה לפרטי פרטים בכל נושא. לא יצא לנו לדבר עדיין כי צריך לזכור שישיבות הממשלה לא מתבצעות כמו שהיה נהוג בעבר. בכל פעם יושבים בקבוצות קטנות בשל ההגבלות, לכן פחות יוצא להיפגש ולדבר”.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




“בחירות זה אסון”

אחד הדברים הבולטים כיום שאף מהווים קרע לא קטן בציבור ואפילו בתוך הממשלה בין השותפות הבכירות כחול לבן והליכוד זאת המתקפות על גופי אכיפת החוק והרשות השופטת. מתקפות שמחריפות ככל שעובר הזמן.

מה עמדתך לגבי הביקורת משולחת הרסן על הפרקליטות, על מערכת המשפט?
“כל אחד צריך להכיר את מקומו. בית המשפט העליון לא יכול להתערב בעבודת הכנסת. צריך לשמור על החוק, אבל הוא לא יכול להיות המחוקק. כל אחד צריך להכיר את מקומו”.

אתה חושב שהפרקליטות או היועצים חרגו מסמכותם?
“יש דברים מקוממים”, הוא אומר ומצביע על ההחלטה שלא להרוס את ביתו של המחבל שרצח את החייל עמית בן יגאל ז”ל כהחלטה מקוממת שהתקבלה בניגוד לדעתה של מערכת הביטחון. “אין אדם שהוא חף מטעויות”, הוא אומר.

אם תהיה הצבעה לוועדת חקירה לשופטים?
“יש לנו תנועה, יש לנו מועצת חכמים. אני לא יכול לומר עכשיו מה אני מצביע. כל דבר נבחן ונשקול”.

יצא לך לפגוש את מנדלבליט?
“לא. יצא לי לפגוש משנים שלו כמו רז נזרי, דינה זילבר, ארז קמניץ, אנשים נפלאים שאפשר לעבוד איתם”.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. צילום: אילן אסייג

"כל אחד יכול לטעות". היועמ"ש לממשלה אביחי מנדלבליט. צילום: אילן אסייג

מציירים אותם כאנשי השטן שרק רוצים להרוס ולפגוע בשלטון.
“אני לא במקומות האלה. בעיניי כל אדם הוא אדם ולא אכפת לי מהו וכל אחד יכול לטעות בדרך. תמיד יהיו חילוקי דעות, זה לא אסון גדול. אבל צריך לכבד אחד את השני”.

מה קורה עם אזור עדיפות לאומית א’? כולם הבטיחו וכלום לא קורה. 
“ראינו כולנו את ההצעה של אלכס קושניר. זאת לא חוכמה להיות באופוזיציה ולעלות הטרלות. אנחנו לא נחים, גם שר הפנים וגם אני, מחפשים דרך יצירתית לדאוג לאשקלון. אנחנו עובדים על זה ומחפשים דרך יצירתית לסייע לאשקלון”.

אחת הדרכים היצירתיות היא להכליל את אשקלון יחד עם הנגב והגליל ויש לזה הרבה משמעויות. “זה הרבה כסף. זה לא הטבות מס, אבל הרבה כסף”, הוא אומר.

בגדול, אפשר לומר שהטבות המס של עוטף עזה, לא נקבל באשקלון. בטח לאור המצב הכלכלי בשל משבר הקורונה. “אם לא היה קורונה הייתי מדבר איתך אחרת לחלוטין וביותר ביטחון”.

מתי יהיו בחירות?
“אסור ללכת לבחירות. העם רוצה בריאות ופרנסה. אני נגד ללכת לבחירות ואוי למי שילך לבחירות כי הוא יוריד את ישראל לתהום. זה אסון”.

אברה מנגיסטו

"אני היחיד שכתבתי". אברה מנגיסטו

מה לגבי אברה מנגיסטו, השבוע היה 6 שנים לנפילתו, נדמה ששכחו אותו.
“אני הייתה לי תוכנית רדיו בכל יום שישי הייתי פותח איתו את התוכנית, ביקרתי בבית הוריו. היה אצלנו בסיעה אבא של הדר גולדין, ישב עם הרב דרעי. עושים את הכל עבורם. בכלים שלי אני עושה, ביום שציינו 6 שנים ראית איש ציבור באשקלון שעשה משהו? אני היחיד שכתבתי על זה”.

לסיום הרב אביטן רוצה לברך בשנה טובה את כל עם ישראל “שבורא עולם יסיר את המגיפה הזאת. בתי הכנסת יהיו פתוחים בראש השנה, נערכנו כמו שצריך, פתחנו מוסדות חינוך והכשרנו אותם לתפילה ונתפלל לפרנסה טובה וגמר חתימה טובה”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר