"אני מביא איתי רוח צעירה וחדשנות". עו"ד דנוך. צילום: פבל

"זאת זכות להיות עורך דין": המרוץ לגלימה של עו"ד אלעד דנוך

אחד הצעירים המבטיחים שצמחו בעיר אשקלון, עו"ד אלעד דנוך, יתמודד בשבוע הבא לתפקיד יו"ר מחוז דרום בלשכת עורכי הדין. בריאיון מקיף הוא מדבר על השליחות שהוא רואה בתפקיד, על העבודה שעשה ועושה למען עורכי הדין במחוז ושולל את האפשרות לרוץ לתפקיד ראש העירייה. "אני לגמרי ממוקד מטרה בלשכת עורכי הדין", הוא אומר

פורסם בתאריך: 14.6.19 10:37

     

הריאיון עם עו"ד אלעד דנוך, המתמודד בימים אלו לראשות לשכת עורכי הדין במחוז הדרום, ברשימת “המחוז מנצח”, נערך כשהוא שקוע בעיצומה של עבודה רבה, עובד קשה במשרדו בשעה מאוחרת יחסית ומתארגן לקראת כנס גדול שנערך יום למחרת בבאר שבע.

מדובר בכנס שבו השתתפו עשרות עורכי דין מהמחוז, ובפניהם פרש דנוך את משנתו. אבל זה רק יעד אחד שאליו הגיע בחודשים האחרונים, כמו ערד, דימונה, ירוחם, אילת, אופקים, נתיבות ועוד. הוא מגיע לכל מקום שבו נמצאים עורכי דין, גם אם הם ספורים.

"יש תגובות מאוד חיוביות מהשטח". דנוך נואם בכנס עורכי דין בעומר

“המחוז שלנו בעל שטח השיפוט הגדול ביותר, מתפרש מאשדוד ועד אילת, כולל 251 יישובים בתוכו, מונה 3,991 עורכי דין ולא מעט משרדים”, הוא מספר. “אני מאוד מחובר לדרום, לכן המפגש היומיומי הבלתי אמצעי עם עורכי הדין היה לי מאוד טבעי. פגשתי מאות, אפילו אלפי עורכי דין, ערכתי המון שיחות וזיהיתי צורך אחד מובהק – לראות בלשכה כתובת ובית. לפני כשנתיים נפתחה הלשכה באשקלון, עד אז לא היה מבנה קבע לעורכי הדין בעיר, ומבחינתי זו אבן דרך משמעותית במיוחד, זה גם מסר לעורכי הדין: יש לכם מבנה, יש לכם כתובת, יש לכם בית”.

אנחנו תופסים אותו שבוע לפני הבחירות, שיתקיימו ביום שלישי הקרוב, ב"מאני טיים" בשפת הבחירות. אבל מבחינת דנוך העבודה התחילה לפני ארבע שנים בבחירות 2015. אז כעורך דין עם ניסיון בן שנתיים הוא הצליח להפתיע כאשר הביס את ותיקי הפרקליטים במחוז הדרומי וכבש שליש מהמושבים בוועד המחוז. עדות לניצחון הזה, שהיה גם סוג של חילופי דורות בעולם המשפט הדרומי, היה ניתן למצוא באירוע שארגן דנוך לפני חצי שנה עם סרן זיו שילון ומשך אליו כמעט 300 עורכי דין מכל רחבי המחוז הגדול.

זיו שילון מדליק את נרות החנוכיה עם עו"ד אלעד דנוך וראש העיר, תומר גלאם

“יש לנו תכניות רבות". בכנס שארגן עם זיו שילון, לצד ראש העירייה, תומר גלאם

“אשתי נתנה לי את ברכת הדרך”

דנוך, בן 34, הוא תושב אשקלון שגדל בשכונת אפרידר ומתגורר כיום בברנע. הוא נשוי לספיר, עורכת דין ורואת חשבון העובדת בתפקיד ניהולי בכיר בחברת גדולה. “היא נתנה לי את ברכת הדרך”, הוא מחייך. “האמת שמגיע לה הרבה פרגון על הרוח הגבית והתמיכה. תקופת בחירות יכולה להיות מאוד עמוסה, אבל יש לנו את השבתות ביחד, אנחנו נחים, צוברים כוחות ועושים ריסטרט לשבוע”.

דנוך נולד כאח הצעיר מבין ארבעה אחים להורים אנשי חינוך. אביו אבשלום היה במשך שנים ארוכות מנהל בית ספר בשדרות, ואימו גאולה מורה מוכרת בעיר. הוא בוגר הישיבה התיכונית אור עציון ושירת בגדוד 12 של חטיבת גולני. “שם הבנתי מה הערך האמיתי של חברות”, הוא נזכר בחיוך. “וכיצד אפשר לקחת את עצמך לקצה גבול היכולת. שם בעצם התבגרנו, נכנסו ילדים והפכנו לגברים, עברנו חוויות מדהימות ומצחיקות, ועברנו רגעים מורכבים ולא פשוטים, רכשנו חברים חדשים ואיבדנו גם כאלה במהלך הדרך. סגרנו חודשים שלמים בבסיס, כאשר דבר אחר מאחד אותנו, החברות הקרובה. כששירתנו במוצב על גבול חאן יונס, היה לנו חבר למחלקה שתמיד חושש, שתמיד טען שהוא שומע רעש של חפירות בלילה, כולם היו בטוחים שהוא הוזה, ואפילו צחקו עליו. כשיצאנו משם, גילו מנהרה ענקית מתחת למוצב שלנו. זה כבר לא היה מצחיק”.

"לא מוותרים על אף קול". צילום: פבל

“מגיל קטן הייתי מגן על חבריי”

מיד לאחר הבחירות בשנת 2015 הוא מונה לממלא מקום יו”ר מחוז הדרום, יו"ר פורום הצעירים ויו"ר שלוחת אשקלון וחבר המועצה הארצית למשך שנתיים – כל התפקידים בהתנדבות מלאה ובעודו עורך דין צעיר ביותר. בזמן הזה תכנן וביצע מאות פעילויות בכל התחומים, המקצועיים והתרבותיים, שסייעו לחיזוק מעמדם של עורכי הדין בדרום ובכלל, תוך כדי שהוא מדלג מיום עיון באשדוד להרצאה באשקלון, מגיע לפתיחה בבאר שבע ונוסע לאירוע בערב בקריית גת.

עוד בשלהי 2015 הזמין לדרום דמויות מפתח מעולם המשפט, כמו השופטת בדימוס דליה דורנר, פרקליטי צמרת מעולם הפלילי, כמו אבי חימי, ירום הלוי ויורם שפטל. מפגשים אלו משכו מאות עורכי דין ועד אז לא היו דבר שבשגרה. דנוך ערך מפגשים מקצועיים רבים במגוון רחב של תחומים, למשל עם קברניטי ביטוח לאומי, סדנאות במיסוי מקרקעין עם טובי המומחים, ימי עיון בתעבורה, פעילויות תרבות שהצליחו למשוך מאות פרקליטים, וניהל קשר בלתי אמצעי וישיר עם עורכי הדין, שכיום זוכרים לו היטב את הזמינות, העשייה והנגישות.

"אוהב שאני יכול לתת לאחרים". דנוך במשרדו. צילום: פבל

בפן המקצועי האישי, הוא שותף כיום במשרד דנוך-ריביצקי יחד עם עו”ד אריק ריביצקי. למשרד שתי שלוחות באשקלון ובבאר שבע, המשרד עוסק בתחום הנזיקין והביטוח הלאומי.

“מגיל קטן הייתי מגן על חבריי ביסודי”, מספר דנוך מדוע הוא במקצוע. “כנער נבחרתי למועצת תלמידים. אהבתי לדבר בשם אחרים ולהוציא אותם מצרות. ומעבר לזה, אני רואה במקצוע שלנו שליחות גדולה, לעסוק בדיני נפשות וממונות זו זכות.

“היכולת הזו להשפיע על עתידם של אחרים היא גדולה בעיניי, עורכי דין פוגשים את לקוחותיהם בצמתים המרכזיים של החיים, כל אחד וההתמחות שלו. העוסקים בנזיקין, למשל, פוגשים במהלך עבודתם לקוחות בשעותיהם הקשות ביותר, בזמנים בהם הם מאבדים את היכולת להשתכר או לתפקד, והיכולת לסייע להם היא משמעותית מבחינתי. ואפשר כמובן לעשות היקש לתחומים אחרים, דיני משפחה, מקרקעין, הוצאה לפועל”.

"עו"ד פוגש את לקוחותיו בצמתים המרכזיים של החיים". בכניסה לביה"מ באשקלון. צילום: פבל

מה לגבי התדמית של עורכי הדין? היא נפגעה לא מעט בשנים האחרונות.

“אי אפשר להכליל – אני יכול לומר שאני מכיר באופן אישי המון עורכי דין טובים ואיכותיים, שעושים לילות כימים עבור הלקוחות שלהם, ממש עבודת קודש, מוערכים מאוד בתחומם ומשיגים תוצאות מדהימות”.

“הלשכה היא לא רק ימי עיון והשתלמויות”

רבים נחשפו למחאת המתמחים למשפטים, שטענו כי לשכת עורכי הדין מקשה עליהם את הכניסה יתר על המידה. מנגד, בלשכה טענו כי הצפת המקצוע פוגעת בעוסקים בו. דנוך מצדו חושב שאת הסינון צריך לעשות בשלב מוקדם יותר, “אני חושב שצריך לווסת בשלב מוקדם. מבחני הלשכה צריכים להיות לא פשוטים אבל הוגנים. אך את הסינון צריך לעשות בהתחלה, לא בסוף.

"צריך לעזור לצעירים להשתלב". טקס הסמכה של לשכת עורכי הדין. צילום: יוסי זמיר

“בכלל נושא הצעירים חשוב לי מאוד, הם צריכים לקבל הכוונה ויחס. וכן אפשר לעזור לצעירים להשתלב במעגל תעסוקתי זה או אחר. והלשכה צריכה לקחת חלק בזה ולסייע לעורך דין שסיים את מבחני ההסמכה להשתלב במשרד כל עוד הוא בוחר שלא לצאת לעצמאות. זה הדבר הבסיסי ביותר מבחינתי”.

מה אתה אוהב בתפקיד שלך?

“אוהב שאני יכול לתת לאחרים, זה הדבר שגורם לי לאושר הגדול ביותר, אם זה בעבודה הציבורית בלשכת עורכי הדין, שיש לי את היכולת לעזור ולסייע לאחרים, ואם זה במשרד שלי, שאנחנו עוזרים ללקוחות למצות את הזכויות שלהם אם בביטוח לאומי ואם מול ערכאות משפטיות.

“בסופו של דבר, הלשכה היא לא רק ימי עיון והשתלמויות, אלא היא גם היכולת לסייע לאנשים ולעורכי דין בתחילת דרכם. עורכי דין בשלבי ההסמכה צריכים סיוע, ליווי ותמיכה, ואני בהחלט ניסיתי להיות שם בשבילם”.

תחושת הבטן שלו בנוגע לתוצאות הבחירות היא טובה, הוא שומע את קולות שאומרים לו “אתה לוקח בהליכה”, אבל הוא לא שוקט על שמריו, מבחינתו הדרך לא פחות חשובה מהמטרה. “אני עדיין במטה עובד עם הצוות”, הוא מספר כאשר המחוג נושק לתשע בערב. “אני מרגיש שיש תגובות מאוד חיוביות מהשטח, אני שמח, אבל אף פעם לא מרוצה. אנחנו עובדים קשה מאוד ולא מוותרים על אף קול. שמח שהצלחנו לנטוע שורשים עמוקים בשטח”.

“צעיר? זה יתרון”

דנוך עומד בראש סיעת "המחוז מנצח", המורכבת מ-12 עורכי דין שמגיעים מכל רחבי הדרום עם רוב מוחלט לנשים ועם שלושה נציגים מבאר שבע בחמישייה הראשונה. “יש לנו רשימה מדהימה”, הוא אומר. “יש ייצוג לכל ערי הדרום, לנתיבות, לקריית גת, לאילת, לבאר שבע, לאשקלון ולאשדוד. הרשימה היא פסיפס שנועד לתת מענה לכל עיר, לכן היה לנו חשוב שתהיה נציגות ראויה לכולם”.

"ש יצוג לכל ערי הדרום". דנוך ונבחרת "המחוז מנצח"

טוענים נגדך שאתה צעיר מדי.

“אני סבור שמדובר ביתרון, לא בחיסרון. אני מביא איתי רוח צעירה, רוח רעננה, חדשנות, טכנולוגיה וקדמה. המבחן האמיתי צריך להיות הדרייב, החזון, המצע – מה עשינו עד עכשיו ומה אנחנו מתכננים לארבע השנים הבאות. בסופו של יום, כמעט ממחצית מעורכי הדין בדרום הם צעירים”.

"אנחנו רוצים להכניס יותר חדשנות" דנוך בפתח משרדו. צילום: פבל

דנוך צוחק מהשאלה לגבי רמיזות כי יתמודד בעתיד לראשות עיריית אשקלון ולשמועות בנושא. “אני ממש לא בכיוון”, הוא אומר,  “אני לגמרי ממוקד מטרה בלשכת עורכי הדין”.

“אבי חימי מנהיג בענווה”

נכון להיום מתמודדים לראשות לשכת עורכי הדין שני עורכי דין פליליים מוכרים: עו”ד אבי חימי ועו”ד ציון אמיר. את שניהם מכיר דנוך, אך הוא בחר לתמוך דווקא בחימי. “מדובר באדם ערכי וראוי, גם בזכות העבודה המקצועית שלו, וגם בזכות הדרך שהוא עבר”, אומר דנוך. “למרות ההישגים האדירים שלו, תמיד צנוע ונגיש, עם רגליים על הקרקע, אני מאמין בו וחושב שלא יזיק ללשכה מנהיג שינווט אותה בעוז ובענווה”.

ומה אתה יכול להגיד על ציון אמיר?

“רק דברים טובים”.

"יש לכם מבנה, יש לכם כתובת, יש לכם בית". דנוך בפתיחת שלוחת לשכת עוה"ד באשקלון

מהן המטרות שאתם מציבים אם תיבחרו?

“יש לנו כמה סוגיות ליבה מרכזיות: צרכנות טובה, נבונה ואיכותית לעורכי הדין, לנצל את הכוח הכלכלי והמספרי לטובת עורכי הדין ולהשיג להם הטבות כספיות, בדיוק כמו שמקבלים איגודים מקצועיים מקבילים בכל התחומים.

“אנחנו רוצים להכניס יותר חדשנות, כלים טכנולוגיים, לאפשר לעורכי הדין לבחור את ימי העיון ואת ההשתלמויות שלהם בלחיצת כפתור, לתת להם גישה לספריית הרצאות מצולמת.

“נוכח העובדה שהמחוז גדול, אנחנו רוצים לאפשר לעורכי הדין באילת לצפות בהשתלמויות שהיו בנתיבות או בבאר שבע. אנחנו רוצים להקים קבוצות נטוורקינג לעורכי הדין, כדי ליצור שיתופי פעולה מקצועיים, כל אחד בתחומו. רוצים לדאוג לתחום התעסוקה לצעירים ולהכפיל את כמות הפעילויות בלשכה, בבאר שבע ובשאר המחוז.

“יש לנו תכניות רבות, אבל החשוב מכול זה הקשר האישי והחיבור לעורך הדין, הקשר הבלתי אמצעי, ולתת שירות, גם אם זה בשעות מאוחרות, לעזור ולסייע כדי שעורכי הדין יראו בלשכה כמו בית, והלשכה תיתן להם גב, תהיה שם בשבילם, תמיד”.

עו"ד אלעד דנוך ועו"ד שלמה דודו

"פגשתי אלפי עורכי דין, ערכתי המון שיחות". עם עו"ד שלמה דודו

יש במחוז הזה יותר בעיות כפריפריה?

“זו אוכלוסייה יחסית קטנה שפרושה על שטח מאד גדול מבחינה גיאוגרפית, ואלו דברים שאפשר לפתור, ואנחנו נפתור אותם, כי צריך לתת מענה לכולם, גם לנתיבות וגם לקריית גת, לבאר שבע או לאשדוד, כולם צריכים לקבל מענה. ודינו של עורך דין בנתיבות כדינו של עורך דין בצהלה או בדיזינגוף. אנחנו נעשה את המקסימום כדי שעורכי הדין יקבלו יותר מלשכת עורכי הדין”.

דנוך מסכם: “ב-18 ביוני מצביעים בארבעה פתקים”, הוא אומר. “פתק אחד ליו"ר המחוז, אחד לוועד המחוז, פתק אחד למועצה הארצית ופתק אחד לראש לשכת עורכי הדין”.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר