איתמר שמעוני ועורך דינו בבית המשפט
איתמר שמעוני ועורך דינו בבית המשפט

"תוכנית מושחתת ומתוחכמת": 4 שנות מאסר נגזרו על איתמר שמעוני

יום דרמטי בבית המשפט המחוזי בתל אביב, כשהשופט בני שגיא שלח את ראש עיריית אשקלון לשעבר, איתמר שמעוני ל-4 שנות מאסר בפועל וכן הטיל עליו קנס בגובה 400 אלף ש"ח. על אחיו עופר נגזרו 14 חודשי מאסר. על איש העסקים יואל דוידי ואיש סודו של שמעוני, משה פונטה נגזרו עבודות שירות

פורסם בתאריך: 24.1.21 15:10

עדכון אחרון: 24.1.21 21:33

     

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב בני שגיא, גזר 4 שנות מאסר על ראש עיריית אשקלון לשעבר, איתמר שמעוני שהורשע בעבירות של שוחד, הפרת אמונים, הלבנת הון ועבירות מס. עוד נגזר עליו קנס בגובה 400 אלף ש"ח וכן הוטל עליו קלון, "אני קובע כי דבק קלון במעשיו של הנאשם ובעבירות אותן ביצע", כתב השופט בני שגיא.

על אחיו, עופר שמעוני נגזרו 14 חודשי מאסר וקנס בגובה 75 אלף ש"ח. על איש העסקים יואל דוידי נגזרו 9 חודשי מאסר בעבודות שירות וקנס 250 אלף ש"ח. על יד ימינו של שמעוני, משה פונטה, נגזרו 9 חודשי מאסר בריצוי בעבודות שירות וקנס של 120 אלף ש"ח.

השופט בני שגיא. צילום: תומר אפלבאום

השופט בני שגיא. צילום: תומר אפלבאום

עופר ואיתמר שמעוני נדרשו להתייצב ב-9 במרץ לריצוי מאסרם.

נאשם 1: איתמר שמעוני

בנוגע לאיתמר שמעוני ציין השופט כי הוא הורשע במסגרת האישום הראשון בעבירה של קבלת שוחד בהיקף של 150,000 ש"ח (מדוידי) בצוותא עם עופר, בצירוף עבירת הלבנת הון ועבירה של מרמה והפרת אמונים בשל פעולות בניגוד העניינים והסתרת מידע. במסגרת האישום השני הורשע בעבירה של הפרת אמונים בגין קבלת 100,000 ש"ח מאיש העסקים גבי מגנזי (בצוותא עם פונטה). במסגרת האישום הרביעי הורשע בעבירה של הפרת אמונים בגין קבלת כספים בסך 550,000 ש"ח ממקורות לא ידועים (בצוותא עם פונטה). במסגרת האישום החמישי הורשע בעבירה של שימוש במרמה, עורמה ותחבולה בקשר להכנסות בשנת 2015 בסך 835,000 ש"ח.

איתמר שמעוני ועו"ד שרון נהרי בבית המשפט

איתמר שמעוני ועו"ד שרון נהרי בבית המשפט

בנוגע לתמורה נכתב כי שמעוני העניק בתמורה לדוידי: היתר לעיבוי עמודים בבניין "פאר"; היתר בניה למבנה של מרכז אביאל והקטנת שטחי פרסום העירייה במקומון "אובייקטיבי" המתחרה למקומון בבעלותו של דוידי.

את שמעוני מכנה השופט בני שגיא כ"אדון העבירה" והוסיף כי שמעוני הוא מי "שרקם בצוותא עם אחרים תכנית מושחתת ביסודה, שנועדה לגייס עבורו כספים מצדדים שלישיים אותם היה מנוע, או שהייתה אפשרות ממשית כי היה מנוע מלקבל, בשל מעמדו ותפקידו. עסקינן בתכנית מושחתת ומתוחכמת שנועדה להרחיק את שמעוני ממהלך גיוס הכספים, להסוות את מקורם, ולאפשר לשמעוני לטעון בעתיד כי לא היה חלק מאותו מהלך… העבירות בוצעו על-ידי הגורם הבכיר ביותר בהיררכיה העירונית, לבקשתו, בהנחייתו ועל-פי דרישתו. אין חולק כי ככל שמבצע העבירות מהסוג בהן מדובר נמצא במדרג גבוה יותר בשירות הציבורי, כך גם החומרה הנלווית למעשיו גוברת ומעצימה. הציבור נושא עיניו אל נבחריו, שם את מבטחו בהם, מאמין ביושרם, ומושפע מדרך התנהלותם. שמעוני זכה לאמון רב, אך בחר לנצל את אותו אמון וסמכויות שהציבור העניק לו, לטובת מטרותיו הפרטיות שאין בינן לבין האינטרס הציבורי דבר וחצי דבר".

יחד עם זאת ציין השופט לזכותו של שמעוני את העובדה כי הוא נעדר הרשעות קודמות וכי מדובר היה בעובד ציבור "אשר תרם תרומה משמעותית לקידום העיר אשקלון, לקידום מערכות החינוך בה, לחיזוק תחושת הביטחון האישי של תושבי העיר, במיוחד על רקע המצב הביטחוני, ומי שאוזנו הייתה כרויה לכל אזרח ואזרח".

איתמר שמעוני היום בבית המשפט

איתמר שמעוני היום בבית המשפט

הוא ציין גם את ההשפעה של העונש על בני משפחתו, "אין חולק כי מאז פתיחת החקירה ופרסום דבר הפרשה, עברה ועוברת משפחתו של הנאשם טלטלה קשה. אף אם ניתן לומר כי הנאשם הביא על עצמו טלטלה זו במו-ידיו, לא ניתן לומר זאת על אשתו וחמשת ילדיו שמצאו את עצמם בסיטואציה קשה ומורכבת".

העונש המלא שנגזר על שמעוני הוא 4 שנות מאסר פחות ימי המעצר שאותו ישב בחודש ינואר 2016. הוא אמור להתייצב לתחילת מאסרו בכלא ניצן בתאריך 9 במרץ בשעה 8:00.

9 חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים אם יעבור עבירות שוחד, הפרת אמונים או הלבנת הון ועוד 3 חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים אם יעבור עבירת מס.

קנס בגובה 400 אלף ש"ח או 200 ימי מאסר תמורתו, כמו כן שמעוני נדרש לסיים את כהונתו כחבר מועצה.

עופר שמעוני

עופר הורשע בעבירה של לקיחת שוחד בצוותא עם אחיו איתמר, בכך שקיבל מדוידי כספי שוחד בסך 150,000 ש"ח, נטל לעצמו 55,000 ש"ח, והעביר את היתר לאחיו לצורך תשלום הסכמי הפיצוי.

עופר שמעוני בבית המשפט

עופר שמעוני בבית המשפט

השופט לא קיבל את הטענה שעופר היה רק "צינור" להעברת כספי השוחד. "מדובר במי שנמנה על המעגל הפנימי של המעורבים, היה מעודכן בתוכנית העבריינית, ומי שעמד 'בחזית' אל מול דוידי. השימוש במילה 'צינור' עלול לשוות למעשיו של עופר מימד טכני, ולא כך הם פני הדברים. העובדה כי עופר נטל לעצמו כ-55,000 ש"ח מתוך הכספים שיועדו, על-פי התכנית, לשמש לתשלום הסכמי הפיצוי, אך ממחישה האמור לעיל, גם אם לשיטתו כספים אלה ניטלו לצורך תשלום רכיב המס עבור עסקת ההסוואה (עסקת 'יעדים') שדווחה לרשויות המס".

איתמר שמעוני ואחיו עופר

איתמר שמעוני ואחיו עופר

הוא ציין לזכותו של עופר את העובדה שאין לו הרשעות קודמות וכן ציין את הפגיעה שנגרמה למשפחתו בעקבות ההליך הפלילי.

לאור זאת קבע השופט כי העונש של עופר יהיה 14 חודשי מאסר, הוא אמור להתייצב לתחילת מאסרו בכלא ניצן בתאריך 9 במרץ בשעה 8:00. 6 חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים וקנס בגובה 75 אלף ש"ח או 36 ימי מאסר תמורתו.

יואל דוידי

איש העסקים האשקלוני הורשע במתן שוחד בגובה 150 אלף ש"ח וכן בביצוע עבירת מס בגובה הסכום הזה.

השופט בני שגיא ציין לחומרה את עבירת השוחד וכן את התכנון המוקפד של הסוואת כספי השוחד בכך שהם נרשמו כהעברת תשלום בעסקה, וכן את ניסוח ההסכם בינו לבין עופר, רק בדיעבד תוך הסוואתו כהסכם שנחתם בזמן העברת הכספים.

יחד עם זאת הוא ציין לזכותו של דוידי כי הוא לא הציע את השוחד, אלא נעתר לבקשת השוחד, "במילים אחרות  – דוידי, אשר ניהל עסקים רבים בעיר אשקלון משך שנים רבות, לא התהלך ברחובות העיר וחשב על דרכים עברייניות לקדם את עסקיו, אלא פעל כפי שפעל רק לאחר שראש העיר, באמצעות עופר, הציג לו בקשה לקבלת שוחד", כתב השופט שגיא.

יואל דוידי, היום בבית המשפט

יואל דוידי, היום בבית המשפט

הוא גם כתב כי על רקע כמובן שנכון היה שדוידי יסרב לבקשת השוחד, אך "נראה כי נוכח היקף עסקיו של דוידי בעיקר אשקלון, סירוב נחוש לדרישת ראש העיר היה בעל פוטנציאל של ממש לפגיעה במטה לחמו של דוידי", כתב השופט והוסיף: "דוידי אינו איש עסקים שהגה במוחו תוכנית עבריינית לקידום עסקיו באמצעות תשלום שוחד לראש העיר, אלא איש עסקים שהתנהל ללא דופי לאורך עשרות שנים, והועמד בפני בקשת שוחד שהוצבה לו, באמצעות עופר, על ידי האדם הבכיר ביותר בהיררכיה העירונית ומי שהייתה לו יכולת השפעה משמעותית על עסקיו ומטה לחמו".

לאור זאת קבע השופט בני שגיא כי דוידי ירצה עונש של 9 חודשי מאסר, בהפחתה של ימי מעצרו, בדרך של עבודות שירות בכפר הנופש באשקלון, החל מתאריך 21 בפברואר. 6 חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים וקנס בגובה 200 אלף ש"ח או 100 ימי מאסר תמורתו.

משה פונטה

איש סודו של איתמר שמעוני, משה פונטה הורשע בשתי עבירות של הפרת אמונים בכך שגייס עבור שמעוני במקרה אחד 100 אלף ש"ח מאיש העסקים גבי מגנזי וכן בכך שגייס 550 אלף ש"ח ממקורות שאינם ידועים עד היום.

משה פונטה בבית המשפט

משה פונטה בבית המשפט

הפרקליטות דרשה לגזור על פונטה 20 חודשי מאסר, אך שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, בני שגיא חשב אחרת וכך הוא כתב על פונטה ומעשיו בהכרעת הדין: "פונטה לא רק ריכז את הכספים ולא רק טיפל בהעברתם ותשלומם, אלא היה המעורב הפעיל מכולם בהליכי גיוס הכספים, והוא שפנה לאותם גורמים עלומים וביקש מהם כסף וידע בהכרח מיהם אותם גורמים. הוא גם מי שהחליט לפנות לגורמים שבמובהק יש קושי לפנות אליהם מחמת מעמדם מול שמעוני או מעמדם בעיר וזיקתם האפשרית לראש העיר. פונטה אף שיתף פעולה באופן מלא עם הסוואת גיוס הכספים, הרחיק לכת ויזם וערך הסכמים ורישומים כוזבים והוגדר כמי שנאמנותו 'לא ידעה גבולות וגם החלטתו לשתוק לאורך כל החקירות מצביעה על נחישותו למנוע אפשרות לחשוף את המקורות הכספיים, על כל המשתמע מכך'", כתב השופט שגיא.

איתמר שמעוני ומשה פונטה בבית המשפט

איתמר שמעוני ומשה פונטה בבית המשפט

מנגד, ציין השופט שגיא לזכותו של פונטה את העובדה כי הוא נעדר הרשעות קודמות וכן את העובדה כי הוא לא גרף את הכסף לכיסו, "בניגוד ליתר הנאשמים, לא נטען וממילא לא הוכח כי מדובר במי שגרף סכום כלשהו לכיסו או כל תמורה אחרת, נוכח מעורבותו במעשים בהם הורשע", כתב השופט שגיא.

לאור זאת, הוא קבע כי פונטה, ירצה 9 חודשי עבודות שירות אותם ירצה בדואר אשדוד ברחוב הבושם כבר ב-21 בפברואר, שישה חודשי מאסר על תנאי וקנס בגובה 120 אלף ש"ח או 60 ימי מאסר תמורתו.

בפרקליטות כבר הודיעו לפני כשנה כי יערערו על הכרעת הדין שזיכתה את פונטה מאישומים רבים והותירה על כנן רק שתי עבירות של הפרת אמונים.

 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר