סופה ביילין. צילום אבי אלפסי

סרב להתנצל וישלם: סגן ראש העיר לשעבר יפצה את מ"מ ראש העיר בגלל פוסט בפייסבוק

יורי זמושצ'יק, שהיה סגן ראש עיריית אשקלון בעבר תרגם ופרסם פוסט מכפיש נגד ממלאת מקום ראש העירייה סופה ביילין בו האשים אותה בפלילים. בית המשפט פסק כי מדובר בלשון הרע וקבע כי זמושצ'יק יפצה אותה וישלם בסך הכל כ-30 אלף ש"ח

פורסם בתאריך: 16.12.20 16:17

     

הרשתות החברתיות מאפשרות לכל אדם להעלות על הכתב ולפרסם את הגיגיו ומחשבותיו בכל הגלובוס. לעתים מנוצלת הבמה הזו, שעבר כלל לא היתה קיימת גם כדי להכפיש ולהוציא את דיבתם הרעה על אנשים אחרים וכשמדובר בדמויות פוליטיות שמתכוננות למערכת בחירות רוויית יצרים המשמעות כל פוסטים כאלה יכולים להיות משמעותיים ולגרום לפגיעה באנשים על לא עוול בכפם.

כך גם קרה בינואר 2018 קצת פחות משנה לפי מועד יום הבחירות לראשות העירייה. צבי צור, קצין משטרה בדימוס, פרסם פוסט משתלח בחברת המועצה סופה ביילין. בו כתב בין היתר "אני מתפלא כיצד קבוצה כה איכותית ברמות אינטליגנציה כה גבוהה, הצמיחו מנהיגות כה עלובה כה פטתית כמו סופה ביילין, אינטליגנציה בגובה הדשא. שקרנית פטתית ולא אמינה, מ"מ ראשת עיר עיר והממונה על המנגנון עלאק. איזו בדיחה עצובה, סופה ביילין ממש נושא ללעג בקרב הפקידות הגבוהה בעיריית אשקלון, לא די בכך סופה ביילין חשודה בהתנהלות לא תקינה עד כדי חשד לפלילים!!".

צור כתב עוד על ביילין "כי כל מה שעשתה שהצליחה להכניס מספר עובדים שלא עושים דבר מקבלים שכר על חשבון הארנונה שלנו ומחכים ליום פקודה להביא קשישים לקלפיות ולדרבן בוחרים תוך עבירה על חוק הבחירות, ולפעול למען בחירתה מחדש של סופה ביילין כחברת מועצה על מנת לעשות בעיקר לביתה!!" ולבסוף כתב "איפה מבקר העירייה? איפה היועצת המשפטית? המשטרה בדרך!!".

סגן ראש העירייה לשעבר, יורי זמושצ'ק. צילום: אילן אסייג

סגן ראש העירייה לשעבר, יורי זמושצ'ק. צילום: אילן אסייג

לאחר שצור פרסם את הפוסט, הוא תורגם לרוסית על ידי סגן ראש העיר לשעבר יורי זמושצ'יק, כך שהמסר הועבר גם לציבור יוצאי חבר העמים תושבי אשקלון שאינם קוראים עברית. בצמוד לפוסט המתורגם פורסמה גם תמונה של ביילין ותמונה של עצור בבית משפט יושב ליד שוטר ועוד תמונה של שוטרים. בכותרת הפוסט ציין זמושצ'יק כי מקור הדברים הוא "קצין משטרה בכיר בדימוס צבי צור", כדי להעיד לכאורה על מהימנותו.

ביילין הגישה תביעת לשון הרע נגד צור ונגד זמושצ'יק ודרשה מהשניים פיצוי בסך כ-141,000 שקלים וגם להורות להם למחוק את הפוסט ולפרסם התנצלות פומבית.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




במהלך המשפט החליט כותב הפוסט המקורי, צבי צור להתנצל בפני ביילין והתביעה נגדו נמחקה. זמושצ'יק בניגוד אליו החליט להתעקש, לא להתנצל ולנהל את המשפט עד תומו.

בית המשפט נדרש לבחון האם פרסום הפוסט הוא לשון הרע או לא והאם עקרון חופש הביטוי לא מגן על השניים מתביעה והאם טענתו של זמושצ'יק שתוכן הפרסום הוא נכון ואמת ומשכך החוק מגן עליו. אלא שלאחר ששתי בחינות הראשונות נשללו נשאר לזמושצ'יק להוכיח שאכן יש אמת בפרסום, אך הצליח לעשות כן.

לטענת זמושצ'יק, במשך שנים הוא היה חבר מועצת העיר אשקלון וסגן ראש העיר ונטל חלק בספסלי הנהגת העיר יחד עם ביילין. לדבריו הוא מכיר אותה שנים רבות, ורוח הדברים שפורסמו בפוסט תואמת את התנהלותה. לטענתו, התנהלותה של ביילין אינה תקינה, עד כדי חשש לפלילים, מנהיגותה חלשה ולא משמעותית והיא דואגת למינוי מקורבים ותומכים שלה לתפקידים שונים ברשות.

"הנתבע אינו מסתפק באמור ומוסיף ומפרט בתצהירו האשמות נוספות כנגד התובעת, חלקן האשמות קשות, תוך שהוא מייחס לה העברת מידע מזויף בקשר לפועלה, עשייה בעיקר לעסק המשפחתי, ניצול תפקידה לשימושה האישי, שימוש בכספי ציבור לטובת מטרות אישיות ועבירה על חוק הבחירות במהלך הבחירות לרשויות המקומית בשנת 2018", ציינה השופטת טלמור פרס בפסק הדין, "לטענתו, מתנהלת חקירה בעניין חשדות לזיוף ואי סדרים בבחירות 2018 כנגד מפלגתה של התובעת 'אשקלון ביתנו'. לתמיכה בטענתו כי דבריו הינם אמת, וכי התנהלות התובעת אינה תקינה עד כדי חשד לפלילים, מפרט הנתבע התנהלות התובעת בכמה מקרים". אלא שבמהלך דיוני ההוכחות בהן נחקר זמושצ'יק עצמו וכן ראש העירייה לשעבר, איתמר שמעוני, לא הוכחו הדברים כלל.

צבי צור

התנצל. צבי צור

ביילין שיוצגה על ידי עורכי הדין סער רשף ורסטי בזמן אף ציינה כי מעולם לא הואשמה בפלילים, לא נחקרה על ידי רשויות החקירה ולא הורשעה בשום עבירה ולפיכך הפרסום הינו שיקרי. ביילין צרפה אישור ממשטרת ישראל ולפיו אין כנגדה רישום פלילי, רישום משטרתי בדבר חקירות ומשפטים תלויים ועומדים, או תיקי חקירה שנסגרו.

השופטת ציינה כי "בעוד שניתן לראות בחלק מהדברים ביקורת לגיטימית על התנהלות התובעת כאשת ציבור, על תפקודה בתחום הרווחה וכממונה על המנגנון, הרי שחלק מהדברים הוא בבחינת הוצאת לשון הרע על התובעת, שכן גולמו בהם אמירות פוגעות ומבזות שיש בהם כדי לפגוע בשמה הטוב של התובעת ובמשרתה ולשימה ללעג".

בהתייחסה לגינויים כמו "אינטליגנציה בגובה הדשא" או "בדיחה עצובה" קבעה כי "הדברים חורגים מגבולותיה של ביקורת לגיטימית על אשת ציבור, או שיח פוליטי ראוי. הדברים אינם מהווים ביקורת עניינית על פועלה של התובעת, יש בהם כדי להלעיג את התובעת ולפגוע בה פגיעה אישית שאינה מוגנת על ידי הגנות חוק איסור לשון הרע", כתבה השופטת.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




"לאחר שבחנתי כלל הנסיבות העניין שלפניי, אני מוצאת לחייב את הנתבע לשלם לתובעת את הסך של 20,000 שקלים. כמו כן יישא הנתבע בתשלום הוצאות אגרת משפט בסך של 7,133 שקלים ובתשלום שכר טרחת עו"ד בסך כולל של 4,000 שקלים", חתמה השופטת פרס את החלטתה.

בשולי החלטתה ציינה השופטת כי היא לא רואה מקום לחייב את זמושצ'יק לפרסם התנצלות בנסיבות בהן ספק אם ההתנצלות תהא כנה "ערכה של ההתנצלות נודע מקום בו היא ניתנת מתוך הכרה בעוול, וככל שהיא ניכפת, אני סבורה כי היא חסרת ערך", כתבה השופטת וציינה כי לאורך הדיונים שהתקיימו בפניה נעשו ניסיונות של ממש להביא את הצדדים "להבנות על דרך פרסום התנצלות של הנתבע, אולם הדבר הוליד מחלוקות נוספות ביחס לכנותה וטיבה של ההתנצלות, אופן ניסוחה ודרך תרגומה לשפה הרוסית, וקיים חשש כי חיוב בפרסום התנצלות כאמור, לא רק שלא יביא תועלת, אלא עלול לגרום לסכסוך נוסף".

עורך דינה של ביילין עו"ד רוסטיסלב בזמן מסר השבוע כי הם מרוצים מפסק הדין. סניגורו של זמושצ'יק, עו"ד אדי ווסר מסר השבוע כי בכוונתם להגיש ערעור על פסק הדין.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר