פצוע בתאונת עבודה. אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב / INGIMAGE
פצוע בתאונת עבודה. אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב / INGIMAGE

נפילה מגובה של שישה מטרים: קבלן מאשקלון מואשם כי גרם לתאונת עבודה קשה

במסגרת המאבק בתאונות העבודה הוגש כתב אישום נגד תושב אשקלון שהעסיק פלסטיני בהחלפת תקרה, ממנה הוא נפל ונפצע קשה. חקירת משרד הרווחה חשפה שורה של ליקויי בטיחות במקום

פורסם בתאריך: 20.1.20 13:19

עדכון אחרון: 20.1.20 13:40

     

פרקליטות מחוז דרום הגישה כתב אישום נגד תושב אשקלון בן 67 לאחר שהיה אחראי להעסקתו של פלסטיני שנפצע קשה בתאונת עבודה.

המקרה המצער אירע בקיץ האחרון במפעל "אנבל גד – אריזות פלסטיק בע"מ" ברחוב העמל באזור התעשייה הדרומי.

מפעל הפלסטיק אנבל גד באזור התעשייה הדרומי

הנהלת המפעל היתה מעוניינת להחליף את לוחות הפלסטיק ששימשו כגג למבנה המפעל ולהתקין במקומם איסכוריות כדי שבעתיד יוכלו להתקין על הגג פאנלים סולאריים לייצור חשמל.

המפעל שכר את שירותיו של האשקלוני כקבלן שיבצע את העבודה וזה העסיק צעיר תושב כסייפה בן 33 אשר ישמש כקבלן משנה לביצוע העבודה. הצעיר הגיע למקום שבו מתאספים מידי בוקר עובדים מרצועת עזה כדי למצוא עבודה ואיתר שם מספר פועלים שאיתם תכנן לבצע את החלפת הגג.

העבודה החלה. העובדים בנו סולם ממתכת שאיתו יעלו מהרצפה לגג המפעל ויבצעו את העבודה. הקבלן צייד את העובדים ברתמות למניעת נפילה אלא שמלבד אספקת הרתמות לא בוצעה כל פעולה לקשירתן למקום כלשהו שיציל את העובדים במקרה של נפילה.

באחד מימי העבודה, עלה אחד העובדים על הגג ודרך בטעות על לוח פלסטיק ששוחרר מהברגים שקיבעו אותו. העובד נפל מגובה של שישה מטרים, מגג המפעל לרצפת המפעל, כאשר רתמות הבטיחות שלבש, כאמור כלל לא היו קשורות לנקודת עיגון כלשהי בגג.

כרוניקה של תאונות עבודה. מקום הנפילה. צילום: דוברות המשטרה

כתוצאה מהנפילה הקשה העובד איבד את הכרתו ושכב מוטל על הרצפה עד להגעת צוותי מד"א. הוא פונה כאמור מחוסר הכרה לחדר הטראומה במרכז הרפואי בברזילי לאחר שהורדם והונשם.

שוטרי משטרת אשקלון ביקרו בזירה והעבירו את החקירה לחוקרי משרד העבודה שהחלו לגבות עדויות בשטח ולברר מה גרם לפציעתו הקשה של העובד.

בבית החולים אובחן הפצוע כסובל מחבלת ראש ודימום מוחי, שברים מרובים בצלעות ובעמוד השדרה, שבר בעצם הבריח ושפשוף בדופן החזה האחורי משמאל. הוא עבר ניתוח לאיחור השבר בעצם הבריח והיה מאושפז בית החולים כמעט 40 יום.

חקירת משרד הרווחה חשפה רשלנות בתפקודם של האשקלוני שהתקשר עם בעלי המפעל לשם ביצוע הפרויקט ושהוגדר כקבלן ראשי ושל הצעיר תושב כסייפה ששימש כקבלן מבצע.

בכתב האישום טוענת הפרקליטות כי היות והאשקלוני לא מינה מנהל עבודה מטעמו אזי הוא עצמו היה מחוייב למלא אחר הוראות תקנות הבטיחות ביחס לכל העובדים כולל אלו של קבלן המשנה.

החוקרים מצאו שורה של כשלים של השניים: לא נהגו במידה סבירה של זהירות וקפידה למניעת הסכנה לחייו, בריאותו ובטיחותו של הנפגע, לא דאגו כי לפני העבודה העובד (וככל הנראה כלל העובדים, א"מ) יקבל תדריך בטיחות מקצועי ממדריך מוסמך לעבודה בגובה, לא דאג כי תימצא נקודת עיגון בגג אליה יוכל העובד לחבר אליה את הרתמות למניעת נפילה, אפשרו לנפגע להתחיל את העבודה מבלי שסיפקו לו מידע אודות הסיכונים אליהם יהיה חשוף בעת העבודה על הגג.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




כאמור, כתב האישום הוגש והוא יתנהל בבית משפט השלום בבאר שבע.

תאונות העבודה בישראל כבר הפכו למכת מדינה. כמעט בכל יום נפגעים עובדים בצורה משמעותית וחלק לא מבוטל מהם אף מוצא את מותם בתאונות אלה. הגשת כתבי אישום נגד המעורבים בתאונות אלה התרבו רק בחודשים האחרונים כאשר הופעל לחץ ציבורי ותקשורתי על מוסדות הממשלה להילחם בתופעה הקשה. יחד עם כתה האישום נגד האקשלוני הוגשו עוד שני כתבי אישום: האחד נגד מנהלים שהיו אחראים לפציעת עובד באירוע דומה לזה שבאשקלון בו נפל עובד לאחר שדרך בטעות על פלסטיק ונפל מהגג ארצה. המקרה ארע באביב האחרון באזור התעשייה שער הנגב  וכתב אישום נוסף נגד קבלן שיפוצים שהעסיק פועל שנפל ונפצע כשעבד על ריצוף גרם מדרגות בוילה בשדרות.

"הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה מברכת על הגשתו של כתב האישום בגין פציעתו של עובד שנפל מגג איסכורית שנשבר במפעל אנבל גד באשקלון בשל אי נקיטתם של אמצעי הזהירות הנדרשים, וזאת בתוך פרק זמן של מחצית השנה בלבד ממועד התרחשות התאונה, וכן על הגשתם של 2 כתבי אישום נוספים בגין רשלנות מעסיקים שגרמה לפציעתם הקשה של עובדים במחוז הדרום. הגשתם של כתבי אישום אלה משקפת התקדמות ניכרת, בהשוואה לעבר, בהתנהלותן של המשטרה והפרקליטות במחוז ואופן טיפולן בתאונות אלה" מסרה היום ד"ר הדס תגרי, מנהלת 'הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה' והוסיפה "יחד עם זאת, עדיין מדובר בשיעור מזערי מכלל תאונות העבודה הקשות והקטלניות שמתרחשות מדי שנה בשל רשלנות. מסכת ההפקרות הבטיחותית והזלזול השיטתי בבטיחות עובדים, שנחשפת בעניינן של 3 תאונות אלה – העדר הדרכה נדרשת, העדר ציוד מגן, נהלי עבודה לקויים ובלתי חוקים – מעידה על ההכרח להתנהלות חקירתית ופרקליטותית נרחבת ושיטתית, אשר תבהיר למעסיקים כי התרשלות הפוגעת בעובדים אינה עוברת לסדר היום. במיוחד יש לציין כי תאונות של נפילה מגגות תלולים ושבירים של מפעלים – כפי שהתרחש במפעל אנבל גד ובתאונה נוספת בעניינה הוגש כתב אישום – הן נפוצות ומאפיינות סיכון מוכר במפעלים. נוכח זאת, יש מקום לבחון את גם את אחריותם של מנהלי המפעלים לאי נקיטת אמצעי הזהירות הנדרשים בביצוע עבודות בהם, ולא להסתפק רק בחקירתם והעמדתם לדין של קבלנים וקבלני משנה שנשכרו לבצע את העבודה".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר