עיריית אשקלון
עיריית אשקלון

"שיניתי את דעתי": מה קרה במכרז לתפקיד מנהל אגף הביטחון?

בית הדין האזורי לעבודה ידון בשבוע הבא בעתירה לפסילת המכרז לתפקיד מנהל אגף הביטחון בעירייה. מסמכים שהגיעו לידי "כאן דרום" מגלים מי דירג את ארז שטרית, הנבחר, במקום השני ואחר כך שינה את דעתו ומי אמר לרפ"ק בדימוס צבי צור את המשפט שבכותרת

פורסם בתאריך: 30.8.19 13:11

     

במהלך חודש יולי האחרון התאספו בעיריית אשקלון כמה דמויות בכירות בעלות רקורד ביטחוני. באותו היום התקיימו הראיונות במסגרת המכרז לתפקיד מנהל אגף הביטחון בעירייה.

ועדת המכרזים שקיימה את הראיונות כללה את אירית נתן, מנכ"לית העירייה; חזי רז, נציג משרד הפנים; ועו"ד דב גלבוע כנציג ציבור. מלבדם השתתפו בוועדה, אך לא כבעלי זכות הצבעה, תמר אוחנה מוועד העובדים ואושרת אפריאט, רכזת הוועדה.

לא מדובר בהרכב המקורי של הוועדה, מאחר שזו כללה גם את ממלאת מקום ראש העירייה סופה ביילין, אלא שהיא נפסלה לבקשתו של פעיל הציבור צבי צור. צור, שהתמודד במכרז, טען שביילין הגישה נגדו בעבר תביעת דיבה, ולכן הביע חשש לניגוד עניינים.

"שמועות שהמרכז תפור". רפ"ק בדימוס צבי צור

צור, קצין משטרה לשעבר, מוכר בעיר כפעיל ציבור וכחבר בתנועה לאיכות השלטון. גם הוא הגיע לריאיון באותו היום, זאת לאחר שהצטרף למכרז ברגע האחרון.

כבר בתחילת הריאיון שלו הוא תהה אם נציג הציבור גלבוע יכול להיות בוועדה מאחר שהיו להם בעבר, כך לדבריו, חיכוכים. "אני רוצה להיות בטוח שהמכרז נקי כי היו שמועות שהוא תפור", אמר צור.

נתן הגיבה וענתה לו: "המכרז זך ונקי והכול בסדר. ועכשיו ספר לנו למה אתה מתאים לתפקיד?"

אירית נתן. צילום: זאב שטרן

"המרכז זך ונקי". אירית נתן. צילום: זאב שטרן

צור: "אני מעביר אותך לשורה לפני אחרונה בקורות חיים".

נתן: "אני מבקשת שאתה תציג את עצמך ולא להפנות אותי לשורות בקו״ח שלך".

צור הציג את עצמו כמי שכיהן כקצין חירום שתפקידו לפקח על הקב"טים בכל אזור הדרום וכמי שביקר עבודות של קב"טים מאשדוד ועד אילת. על תפקידו כיום הוא סיפר כי יש לו משרד לחקירות פרטיות שעוסק במודיעין עסקי וכן עובד בשיווק וייעוץ לחברה של רחפנים והזכיר את פעילותו הציבורית, "אני אדם ישר וגאה בזה, חבר בתנועה לאיכות השלטון וחבר באומ״ץ. לכן באתי לכאן בתחושת שיש מכרז נקי וייבחר הטוב ביותר", אמר צור.

נתן ענתה לו: "אני יכולה להבטיח לך שאנו נבחר את הטוב ביותר".

רז, נציג משרד הפנים, שאל את צור מה הוא יודע על התפקיד המוצע, וצור בתגובה סיפר לו על הצעות שהעלה לעירייה בעניין קציני הביטחון עוד בשנת 2004, הצעות שלא התקבלו, "לצערי, אשקלון היא עיר פשע שלא מטפלים בדברים הקטנים", אמר צור.

על עבודתו במשטרה הוא אמר כי פרש בין היתר בגלל "שעבדתי על פי החוקים והנהלים, וזה לא התאים כל כך למשטרה".

רז: "אתה נראה לי טיפוס לוחמני, ולפעמים צריך לבצע את מה שהמפקדים אומרים, איך תסתדר?"

צור השיב כי גם אם זה לא נראה, הוא תמיד לויאלי למערכת שבה הוא עובד, "מבצע את מה שהמפקד שלי יאמר לי, אני אציע לו מה אני חושב, אבל בסוף הוא יחליט", אמר.

בשלב הזה הסתיים הריאיון, ובהמשך היום התייצב ארז שטרית. הוא סיפר כי בתפקידו הוא מכהן כמנהל בשירות הביטחון הכללי בתחום מבצעי, "מתמחה במבצעים ברצועת עזה", כך הגדיר זאת ואמר כי הוא מכהן בתפקיד המקביל לדרגת סא"ל בצבא.

הוא סיפר כי הוא עבד 22 שנים בשב"כ וכי הוא אוהב את אשקלון וציין כי הוא מביא עמו "ידע בנושא ביטחון, וקב"ט חירום באשקלון זה חשוב מכיוון שזה בקו האש ולא רק מטילים וצריך לראות איך עושים תכנית מתכללת לביטחון בעיר. חשוב לייצר ביטחון לתושבים בכל מקום בעיר".

ארז שטרית

"מתמחה במבצעים ברצועת עזה". ארז שטרית

שטרית נשאל על ידי נתן איך הוא רואה את עצמו מניע גרעין ותיק של עובדים שמורכב מקציני ביטחון שרובם אנשי צבא לשעבר, והוא השיב: "גם אצלנו בארגון הקידום הוא לא מכוון גיל. כלומר שהיום אני מנהל אנשים מבוגרים ממני, ולכן צריך לעשות זאת באנושיות ובמקצועיות, לדעת ללמוד מהעובדים הקיימים ולדבר עם כולם בגובה העיניים. אני מניח שיש בעירייה כללי התנהגות שצריך ללמוד אותם".

בסיום הראיונות התקיים דיון בין חברי הוועדה כאשר נציג הציבור גלבוע הודיע כי הוא ממליץ על שטרית ועל מועמד נוסף במקום השני, "מבחינתי שניהם באותו הדירוג", אמר גלבוע.

שינה את הדירוג. עו"ד דב גלבוע

נציג משרד הפנים אמר כי מאחר שהתפקיד גדל והולך להשתנות והוא מסתכל קדימה, הוא מדרג את שטרית במקום הראשון, "ארז שטרית הוא תותח על, בא עם רוח חדשה ויש לו יכולות גבוהות מאוד", אמר רז.

גם מנכ"לית העירייה דירגה את שטרית במקום הראשון והסבירה כי שטרית הוא בעל "מוטיבציה גבוהה מאוד" וכי הוא מביא איתו "רוח צעירה ורוח חדשה".

בשלב הזה הודיע גלבוע כי הוא משנה את הדירוג, "לאחר ששמעתי את הדברים, אני השתכנעתי שארז שטרית מתאים יותר", אמר גלבוע ודירג את שטרית במקום הראשון.

בעקבות זאת הודיעה הוועדה כי שטרית נבחר פה אחד לתפקיד.

"תופעה רעה"

לאחר הודעת הוועדה על הבחירה פנה צור לבית הדין האזורי לעבודה וביקש לפסול את המכרז. בעתירה שהגיש צור הוא כתב כי בעקבות שמועות שהגיעו אליו על כך שמדובר במכרז תפור, הוא החליט להתמודד לתפקיד. עוד סיפר כי שוחח בעניין עם יו"ר ועד העובדים בעירייה, והוא אמר לו כי מי שייבחר זה מישהו מהשב"כ, "הופתעתי מדבריו ושאלתי עצמי, הכיצד שבוע לפני המכרז כבר הגורמים המקורבים, שהוא אחד מהם, יודעים בעצם מבעוד מועד מי הזוכה", כתב צור בעתירה והוסיף: "אחד המועמדים שיצא מהריאיון אמר לכולם שמדובר ב’מכרז תפור’, וזאת רק משום שהמנכ"לית התעסקה בפלאפון ובכלל לא הייתה קשובה אליו, מה שמוביל למסקנה בהכרח, שמבחינתה ואחרים התוצאה הייתה ידועה מראש. עוד יצוין כי בקורות החיים של המועמד שזכה נמצאו סתירות מהותיות למה שקרה במציאות, בקשר לעברו. עוד נודע לעותר כי אימא של אשת הנבחר הינה קרובת משפחה של ראש העיר מר תומר גלאם. כבר עתה יציין העותר כי לדידו, תופעת המכרזים התפורים היא תופעה מכוערת הגורמת נזק רב לשלטון בישראל ולאמינות השלטון. על בית המשפט לפעול באופן נחרץ ביותר למגר תופעה רעה זו".

עוד טען צור כי לא היועצת המשפטית של העירייה ולא המבקר שלה השתתפו במרכז. לדברי צור, יש למכרז זה רק ברירה אחת: "דין המכרז להתבטל – המכרז תפור למידותיו של הזוכה ארז שטרית משום קרבתו למשפחת ראש העירייה מר תומר גלאם, והוא נחשב למישהו משלו, בו בזמן שלא היה צורך כלל לצאת למכרז, כאשר הקב"ט הקיים ממלא תפקידו נאמנה ובמקצועיות", נכתב.

"לדחות את העתירה"

בתגובתה לעתירה כתבה העירייה כי היא דוחה מכול וכול את טענותיו של צור על כך שהמכרז תפור וכי מדובר רק בעדויות שמיעה. עוד טענה כי צור השתהה עד שהגיש את העתירה. בנוגע לשיחה שעליה סיפר צור שקיים עם ארמו וקנין, צורף תצהיר של וקנין ובו הוא הכחיש כי שוחח עם צור על כך.

ארמו וקנין

הגיש תצהיר לבית המשפט. ארמו וקנין

עוד מסרה העירייה בתגובתה כי אין חובה שהיועמ"ש או המבקר ישתתפו במכרז, אך יחד עם זאת, נכתב כי המבקר זומן אך בחר שלא להגיע. בנוגע לטענה כי המכרז מיותר כתבה העירייה, "המשיבה מסכימה כי הקב״ט יוסי גרינפלד עושה עבודתו נאמנה, אולם אין מדובר במכרז על תפקידו של יוסי גרינפלד, אלא בתפקיד הנוסף על התפקיד אותו הוא ממלא, ועל כן שגויה ביסודה הטענה כי לא היה צורך לצאת למכרז".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




בנוגע לטענה כי לשטרית קרבה משפחתית לגלאם טענה העירייה כי מדובר בשמועה וכי שטרית, כפי שמתחייב, חתם על מסמך שלפיו אין לו בני משפחה בעירייה. על פי המסמך שעליו חתם שטרית למושג "בן משפחה" יש הגדרה מסוימת שכוללת בני משפחה עד רמה של קרבה משפחתית כמו סבים ובני זוג של דודים.

לבסוף דרשה העירייה כי בית המשפט ידחה את העתידה ויחייב את צור בהוצאות.

השופט צבי פרנקל קבע דיון בעניין ביום שני הקרוב בשעה 10:00 בבוקר.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר