ד"ר ריקי שי. צילום: דוד לוי

תביעת דיבה: ריקי שי תפצה את חיים סופר ב-25,000 שקלים

תביעת הדיבה שהגיש סופר נגד שי הסתיימה בניצחון לסופר. טענות ההגנה של שי נדחו בזה אחר זה. שי בתגובה: "הניצחון האמיתי זה שסופר כבר לא מנכ"ל העירייה. בכוונתי להגיש ערעור לבית המשפט ולהוכיח את מחדליו"

פורסם בתאריך: 20.6.18 18:43

     

הם עבדו זה לצד זה בתחילת הקדנציה אך במהרה החלה בין השניים מערכת יחסים עכורה שאחד מתוצריה נפסק בתביעת דיבה בבית משפט השלום בהרצליה.

חברת המועצה ומי בתחילת הקדנציה נשאה באחד מהתפקידים הבכירים בעירייה, ריקי שי הפסידה בתביעת דיבה שהגיש נגדה מנכ"ל העירייה לשעבר חיים סופר.

סיבה לשמוח. חיים סופר

באותה תקופה שימשה שי כיו"ר רשת המתנ"סים. היא פוטרה על ידי ראש העיר ולאחר מכן הוחזרה לתפקידה. אלא שהחלטה שקיבלה למנות את האיש הכי קרוב אליה מבחינה פוליטית, איציק ספוקוייני למנהל הרכש של רשת המתנ"סים העלתה את חמתו של מנכ"ל העירייה סופר.

האחרון ביקש לזמן את הדירקטוריון כדי לדון במינוי ובחוקיותו. עוד באותו היום החלו האמירות של שי שעליהן נסובה התביעה. בכתב התביעה מפורטות שש אמירות פוגעניות שאמרה או פרסמה שי נגד סופר: במכתב ששלחה לו והתפרסם באותו יום בכתבה באתר אינטרנט, בפוסט שכתבה ופרסמה ברשת הפייסבוק בדברים שאמרה במסיבת עיתונאים ובראיון ברדיו.

לאחר המכתב של סופר כתבה לו שי מכתב תגובה ושלחה אותו בין היתר גם למקומון 'אשקלון 10' שכבר באותו יום פרסם כתבה על המכתב תחת הכותרת "ד"ר ריקי שי: חיים סופר מאיים ומסלף פרוטוקולים" ובגוף הכתבה ציטוטים מהמכתב שכתבה לו "השתמשת בכוחניות ואיומים שאתה הפעלת ומפעיל נגדי בניגוד לנהלים" וכן "המכתב מדבר בעד עצמו והוא מגיע בהמשך לכל ההתנהלות והפרוטוקול שהוצאתי וכל הדברים הלא חוקיים שעושה מנכ"ל העירייה חיים סופר".

למחרת כינסה שי מסיבת עיתונאים בה טענה: "חיים ביטל לי את הדירקטורים, בשיא החוצפה, משהו שהוא לא חוקי לעשות". אחד העיתונאים שאל האם חיים סופר איים עליה, השיבה: "מה זה איים עלי, הוא איים על כל אלה שלא יגיעו לדירקטוריון שאני הקמתי". הוא אמר להם לא להגיע.. חסר להם שיגיעו".

ד"ר ריקי שי. צילום: דוד לוי

גם לאחר חודש לא הרפתה שי מלדבר סרה על מנכ"ל העירייה. "…אני כן מאשימה את חיים סופר ספציפית… זו לא התנהלות תקנית… כשאתה זורע פחד, כן, באמצעים שהם לא כשרים, בצורה שפוגעת בזכויות אדם". אמרה במהלך ריאיון ברדיו ולאחר שנשאלה ביחס לטענותיה לפעילות לא חוקית השיבה: "להוציא, להכפיש… מנכ"ל צריך להבין את תפקידו והוא לא יכול לעשות ככל העולה על רוחו. יש כאן נהלים, יש כאן תקנים, לא כל אחד יכול לעשות מה שהוא רוצה בתפקיד שלו…".

הצדדים כאמור הגיעו לבית המשפט לא לפני שסופר מגיע להסכמות עם בעלי אתר האינטרנט שהיו בהתחלה גם צד בתביעה. בשל כך נמחק שמם מרשימת הנתבעים ושי נותרה לבדה להתמודד בבית המשפט מול אמירותיה.

סופר טען כי הפרסומים פגעו בשמו הטוב כאיש ציבור. לטענתו, האשמתו כמנכ"ל בהתנהגות פלילית אשר שי יודעת כי היא אינה נכונה, בוודאי אינה מהווה פרסום בתום לב.

שי טענה מצידה כי הדברים שנאמרו על ידה אינם דברים המהווים פרסום אסור מכוח חוק איסור לשון הרע. עוד טענה כי מה שאמרה היא אמת ולכל הפחות מדובר בהבעת דעה לגיטימית.

בית המשפט שלל את טענת 'אמת בפרסום' שבו החזיקה וקבע שאכן מדובר בלשון הרע. "מתיאור הדברים בתצהיר הנתבעת ומהמסמכים שצרפה ברור כי הנתבעת כשלה מלהראות "כוחנות", "איומים" או מעשים לא חוקיים של התובע" כתב השופט גלעד הס בהחלטתו.

עוד הוסיף השופט להסביר כי "התובע לא פיטר ולא הדיח את הנתבעת (מעשה שאולי יכול היה להיחשב כלא חוקי), אלא רק דרש את העלאת הנושא בישיבת דירקטוריון, דרישה שאף אם אינה מקובלת על הנתבעת אינה בלתי חוקית".

חיים סופר. צילום: דוד לוי

"עובד ציבור איננו שק חבטות". סופר

במהלך המשפט שאל השופט את סופר מה מפריע לו בפרסומים נגדו. "שאני מואשם בפלילים, התנהלתי כפליליסט. כל התנהלותי האגרסיבית היא אכזרית. אני רע לעובדים. אני רע לאנשים" ענה סופר לשופט והוסיף "כל רגע שמצאה לנכון במה תקשורתית לתקוף את מנכ"ל העירייה באופן אישי, על לא עוול בכפי. אני מנהל את העירייה באיזון תקציבי זה כבר השנה הרביעית…"

בזה אחר זה פוסל השופט את טענות ההגנה של שי ומגיע לבסוף למסקנה שאכן אמרה ופרסמה דבר לשון הרע ולא עומדת לה כל חסינות או הגנה.

סופר עתר לפיצוי בסך 250,000 שקלים אך לא הוכיח כי נגרם לו נזק.

לפני שגזר השפוט את הדין כתב גם כמה מילים לטובתה של שי. "בית המשפט התרשם כי הנתבעת לא עשתה את הפרסומים לצורך רווח אישי, מנקמנות או מרצון לפגוע בתובע, אלא מתוך סברה כי יש בהם תרומה לטוהר השלטון ולניקיון כפיים" כתב ובהמשך הדברים ציין גם כי "יש להביא בחשבון במסגרת השיקולים לטובת הנתבעת, כי אף שהנתבעת לא הוכיחה את דבריה כנגד התובע ואף כי יש בדברים לשון הרע במדרג גבוה כנגד התובע, הרי יש בדברים שפרסמה אספקט ציבורי משמעותי ויש בהם לתרום לשיח הציבורי. כאמור, איני סבור כי הנתבעת פעלה ממניעים אישיים ונראה כי רשת המתנ"סים והמתרחש בה קרובים מאוד לליבה. מכאן כי ההתבטאויות שלה, על אף חומרתן, הן התבטאויות במישור הציבורי שמטרתן אינה זדונית".

קרובים ללבה. מתנ"ס נווה אילן. צילום: אלירם משה

לבסוף קבע בית המשפט כי על שי לפצות את סופר בעשירית מסכום התביעה: סך הכל 25,000 שקלים.

אגב, שי כבר הוחזרה לתפקידה כיו"ר רשת המתנ"סים באשקלון בעוד סופר כבר אינו משמש כמנכ"ל העירייה ובימים אלה מחשב את צעדיו לקראת הבחירות הקרבות לראשות העירייה.

תגובתה של ד"ר ריקי שי: "לאור המחירים האישיים ששילמתי ואני משלמת למען טובת התושבים בנושא השקיפות והדמוקרטיה אני יכולה לומר שהתנהלתי בשקיפות, ביושרה ובצדק בזמן ש"הצדיק" הלבין פניי ברבים התנכל לי באופן אישי ולרבים נוספים. ולמרות שהתנהלתי מול סוללת עורכי דין שנרכשו בממון רב אני שמחה על דבריו של השופט כפי שהובאו בפסק הדין: "יש להביא בחשבון כנסיבה מרכזית את העובדה כי בית המשפט התרשם כי הנתבעת לא עשתה את הפרסומים לצורך רווח אישי, מנקמנות או מרצון לפגוע בתובע, אלא מתוך סברה כי יש בהם תרומה לטוהר השלטון ולניקיון כפיים".

עוד ציין השופט בפסיקתו: "הרי שבדברים שפרסמה ישנו אספקט ציבורי משמעותי ויש בהם לתרום לשיח הציבורי. כאמור, אני סבור כי הנתבעת פעלה ממניעים אישיים ונראה כי רשת המתנסים והמתרחש בה קרובים מאוד לליבה. מכאן כי ההתבטאויות שלה על אף חומרתן, הן התבטאויות במישור הציבורי שמטרתן אינן זדונית". עוד ציין כבוד השופט הס: לעניין ההוצאות הבאתי בחשבון את אופן ניהול ההליך על ידי הצדדים וכן כי הנתבעת לא היתה מיוצגת על ידי עורך דין החל משלב ההוכחות, כך שחלק ארי של ההליך נוהל כאשר זו אינה מיוצגת וכאשר אין לה השכלה משפטית. כמו כן יש להביא בחשבון את העובדה כי התביעה הוגשה על סכום משמעותי של 250,000 ומתוכם הכרתי רק ב25,000 ₪".

עוד הוסיפה חברת המועצה שי "בסופו של דבר אני חייבת לציין כי הניצחון האמיתי הוא בכך שחיים סופר אינו משמש כמנכ"ל העירייה וכל מחדליו מתגלים ועוד יתגלו בהמשך. בכל אופן, בכוונתי להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי בימים הקרובים כולל עשרות העדויות והעדים שיגיעו להוכיח את מחדליו וזאת על מנת להוכיח את צדקתי ולתת השראה וביטחון לאנשים נוספים לשמש שומרי הסף של החברה הישראלית".

בהתייחסותו של חיים סופר לפסק הדין הוא מסר: "צר לי שחברת המועצה עשתה דרור ללשונה. עובד ציבור איננו שק חבטות של אף אחד! ברוך השם מי שנוהג ביושרה, בהגינות ולטובת הציבור אין לו ממה לחשוש וכל מי שישמיץ ויוציא לשון הרע ידע כי יש דין ויש דיין בישראל. זו הזכייה השנייה שלי בתביעות דיבה ובתהליך נמצאות עוד שלוש תביעות נוספות. הגיע הזמן לנהל דו-שיח תרבותי ומכבד, ככה ציפיתי מחברת המועצה ריקי שי".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר