אולם הדיונים במשפט שמעוני. צילום: דוד לוי

לאחר הפסקה קצרה: משפט שמעוני יתחדש בשבוע הבא

בתגובה להליך השלמת החקירה בפרקליטות הטילו את האשמה על כתפי צוות ההגנה במשפט. בתוך כך, השבוע אמורים לעלות לדוכן העדים שוטרים במסגרת דיוני ההוכחות שנפסקו לפני כשבועיים

פורסם בתאריך: 2.3.18 11:43

     

באחרונה הודיעה הפרקליטות כי היא תקיים השלמת חקירה במשפטו של ראש העירייה המושעה איתמר שמעוני. צוות ההגנה במשפט נסער מכך וטען כי מדובר ב”חקירה בהמשכים” ומתח ביקורת על הליך זה. הצוות אף הודיע לבית המשפט כי הוא מביע התנגדות להליך זה.

השבוע מסרה הפרקליטות את תגובתה לעניין. את התגובה פתחו הפרקליטות עורכות הדין הילה גבאי וקרן צבירן בכך שהשלמת חקירה היא החלטה בלעדית שלהם וכי הסנגורים אינם יכולים בכלל להתנגד להליך זה והוסיפו: “התנגדותה של ההגנה לקיומה של השלמת חקירה נעדרת כל בסיס חוקי. לפיכך בית המשפט הנכבד אינו מוסמך ליתן כל סעד בעניין”.

התובעות עורכות הדין קרן צבירן והילה גבאי

התובעות אף הוסיפו כי הבקשה של הסנגורים לנמק את ההליך הזה היא גם נטולת בסיס כלשהו, “לאור העובדה שהשלמת החקירה איננה מחייבת את אישורו של בית המשפט הנכבד, הרי שאין כל הכרח לנמק את הטעמים לביצוע השלמת החקירה”, נכתב. יחד עם זאת, הפרקליטות כן הסכימה לנמק את ההחלטה.

“מדובר בחומר חקירה לכל דבר”

תיק החקירה, כך נמסר מהפרקליטות, מכיל חומרי מדיה, אשר הופקו, בין היתר, ממכשירי הטלפון של הנאשמים ומהמחשבים שלהם. לאחר הגשת כתב האישום הועברה לידי ההגנה רשימת חומר חקירה הכוללת את כל חומרי החקירה הקיימים בתיק. רשימה זו כללה, בין היתר, את כל חומרי המדיה אשר הוגדרו על ידי הפרקליטות כרלוונטיים.

 

תיק ראיות

ברשימת חומר החקירה מצויים חומרים אשר לגביהם לא ניתנה זכות עיון בשל שיקולים של צנעת הפרט, חוסר רלוונטיות או כי מדובר בתרשומות פנימיות. וקיומם של פריטים אלו צוין ברשימת חומרי החקירה ככזה שלא יועבר לעיון הסנגורים. אלא שבכל הנוגע לחומרי המדיה, “לא נרשמה כל הסתייגות בעמודה של סיווג המסמך”, כתבו התובעות.

במהלך חודש מרץ 2017 נמסר לסנגורים חומר החקירה בתיק, כאשר במקביל התקיים דיאלוג בנוגע לחומרי חקירה שונים, כאשר חלקם נמסרו, ואילו לגבי חלק אחר התנהלו דיונים בבתי המשפט.

בפרקליטות אמרו עוד כי כאשר עברו כשלושה חודשים מאז הגשת כתב האישום, והסנגורים כלל לא פנו ולא ביקשו להעתיק את חומרי המדיה, הם עצמם החליטו לעשות מעשה. הפרקליטות פנתה בעצמה לסנגורים וביקשה לדעת אילו פריטים הם צריכים מחומרי המדיה ומה ברצונם להעתיק. “עצם הפנייה בשלב כה מוקדם להגנה בשאלה אילו חומרי מדיה ברצונם להעתיק, מעידה אף היא על כך כי המאשימה סברה שמדובר בחומר חקירה לכל דבר ועניין”, נכתב.

עו”ד נוית נגב מתנגדת

חלק מהסנגורים הגיבו לבקשה וביקשו להעתיק תיבות מייל ותוכן של טלפונים סלולריים, והחומרים אף נמסרו. בהמשך, בחודש דצמבר 2017, לאור הסכמה שנתגבשה עם הסנגורית של יואל דוידי, עו”ד נוית נגב, בוצע חיפוש על ידי היחידה החוקרת בתיבות המייל של עדי התביעה, באמצעות מילות חיפוש שהועברו למאשימה על ידי נגב. במסגרת הסכמה זו הודיעה הפרקליטות כי בכוונתה להוסיף מילות חיפוש מטעמה.

דוידי עם צוות ההגנה שלו בראשות עו"ד נוית נגב

"על אף התעלמות צוות ההגנה מן חומרי המדיה הנמצאים בתיק ומן הפנייה הראשונה, פנתה המאשימה בשנית בחודש ינואר השנה וביקשה לברר האם קיימת הסכמה להעברת חומרי המדיה מנאשם אחד לאחר”.

בתגובה לפנייה השנייה, כך טוענים בפרקליטות, ביקש סנגורו של עופר שמעוני, עו"ד אשר אוחיון, לקבל את החומר שהיה בטלפון של עופר, ואילו סנגורו של איתמר ביקש להעתיק את תיבת המייל ששימשה את איתמר.

התפנית חלה לקראת עדותו של דרור אלמלם, כאשר הפרקליטות ביקשה להגיש חומר מתוך חומרי המדיה, ואילו הסנגורית של יואל דוידי התנגדה וטענה כי לא מדובר בחומר חקירה. לאור ההתנגדות של נגב, החליטה הפרקליטות לבצע השלמת חקירה ובעצם לכלול את חומרי המדיה.

הסנגורים לא משתפים פעולה עם ההליך

ההחלטה על השלמת החקירה, כך לדברי התובעות, ניתנה בהתאם להנחיית פרקליט המדינה ואושרה על ידי פרקליטת המחוז, “אשר מצאה כי השלמת החקירה חיונית להמשך ניהול המשפט ודרושה לצורך מיצוי חקר האמת”.

עוד הוסיפו התובעות: “על אף שאין זו מחובתה של המאשימה להודיע על השלמת החקירה להגנה או לבית המשפט, שכן לא מדובר על חקירת נאשם או עד הגנה, מצאה לנכון המאשימה, בנסיבות העניין, להודיע על השלמת החקירה. ויודגש, השלמת החקירה לאחר כתב אישום הינה בסמכות התביעה ותתקבל על פי ההחלטה של הגורם המוסמך, והתנגדות הסנגור להשלמה אינה יכולה למנוע את ביצועה”.

 

אז איך תתקיים אותה השלמת חקירה? בפרקליטות מסבירים כי היא תיעשה בשני שלבים. בשלב הראשון הפרקליטות תעביר מילות חיפוש לחוקרי המשטרה שיבצעו חיפוש בחומרים ויעבירו לפרקליטות את החומר שיתקבל כתוצאה מהחיפוש. בשלב השני, הפרקליטות תעשה סינון של החומרים ורק החומר הרלוונטי ייחשב כחומר חקירה.

בפרקליטות גם אומרים כי הם פנו לסנגורים שיעבירו בעצמם מילות חיפוש שניתן יהיה לחפש בהם בתוך חומרי המדיה, אך סנגורו של עופר שמעוני כבר הודיע כי אינם מתכוונים להעביר.

“מאחר ומדובר בהליך שיכול ויימשך זמן מה, הציעה המאשימה להעיד מטעמה חוקרים ועדים אשר אינם קשורים לחומרי המדיה”, כתבו בפרקליטות. “בימים אלה, מתגבשת הסכמה בין המאשימה לבין צוות ההגנה להעדה של מספר חוקרים. המאשימה שבה ומצהירה כי היא תעשה את מרב המאמצים להבאת העדים אשר אינם קשורים בחומרי המדיה בתוך ‘תקופת הביניים’, וכי היא תנסה לקדם את השלמת החקירה כך שתבוצע בזמן הקצר ביותר”.

נכון לעכשיו הועברו לידי הסנגורים שמות של שוטרים יחד עם חומר רלוונטי. כבר ביום שני הקרוב צפויים לעלות השוטרים ולמסור עדות ובעצם להחזיר את ההליך המשפטי שנעצר למסלול.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר