אילוסטרציה: דוברות כב"ה מחוז דרום

מוכה גורל: הצית את בית אימו ויישב שנתיים בכלא

בית המשפט התחשב במצבו הבעייתי של האיש שסוחב אחריו קופת שרצים ואף נראה כי בכלא יטופל טוב יותר מאשר מחוץ לו

פורסם בתאריך: 1.1.18 14:46

     

בית משפט המחוזי בבאר שבע גזר על גבר תושב אשקלון שנתיים מאסר בפועל לאחר שזה הצית לפני שנה את ביתה של אימו. הוא לקח מצת והצית את אחד הבגדים בבית, לאחר שהאש אחזה בבגד הוא שילח אותו אל עוד רהיטים שבבית. כשהבית החל לעלות בלהבות הוא נמלט ממנו. השכנים שהבחינו באש החלו לבצע פעולת כיבוי ראשונות ובהמשך הגיעו לוחמי האש למקום והשתלטו על השריפה. לבית נגרם נזק כבד.

שריפה בדירה. צילום: דוברות כב"ה מחוז דרום

הצתת הבית והעלאתו בלהבות היא רק אירוע בודד מתוך שורה של אירועים בעייתיים שעליהם אחראי האיש המסכן. מדובר בגבר שבית המשפט הטיב לייחס לו את הביטוי "מוכה גורל": בן 50, מעולם לא התחתן, מוכר מזה שנים רבות למערכת בריאות הנפש, לוקה בסכיזופרניה. ברקע, כותב בית המשפט, תחלואה כפולה בשל שימוש בסמים ובנייס גאי. במהלך חייו אושפז יותר מארבעים פעמים באשפוז פסיכיאטרי.

הפרקליטות דרשה במסגרת עסקת טיעון כי בית המשפט יטיל עליו עונש של שנתיים וחצי מאסר בפועל ופיצוי כספי לבעל הדירה. אלא שבית המשפט נאלץ להתחשב במצבו הבעייתי והחריג של האיש. "משפחתו קשת יום וכוללת 12 אחים ואחיות. הוא גדל במצוקה קשה, חברתית וכלכלית. כיום הוא ערירי. אחיו שעמו התגורר בדירה נפטר לפני כחודש" כתב בגזר הדין סגן נשיאת בית המשפט המחוזי בבאר שבע, השופט אליהו ביתן "לאחר שחרורו מהכלא, הוא צפוי לשוב לאותה הדירה ולהתגורר בה בגפו. אמו שוהה במוסד סיעודי. יש לנאשם שני אחים נוספים, האחד עבריין הנכנס ויוצא מבתי כלא, ועם השני הוא איננו מסתדר. הנאשם מתקיים מקצבת נכות של המוסד לביטוח לאומי. בעברו הפלילי עבירות רכוש ואלימות, ועבירות מין בעבר הרחוק. בשנים האחרונות הוא הורשע בעבירות שוד בנק על ידי הצגת פתק. טען, כי תסקירי שירות המבחן שניתנו על הנאשם לאורך השנים התייחסו אליו כאדם בעל מיומנויות נמוכות לפתרון משברים, עם נטייה למצוא פתרונות מיידים מבלי לבחון את השלכות מעשיו. הפנה לפסיקה, במסגרתה נקבע מתחם עונש הולם הנע בין שנה לשלוש שנות מאסר. עוד טען, כי אין הסבר למעשה ההצתה של הנאשם, ובסופו של יום לא נגרם נזק לאחרים או לרכוש של אחרים". אשר לפיצוי, טען, כי אין לנאשם כל רכוש ואין לו יכולת לשלם". כל הצרות, כך נראה, בבן אדם אחד.

העונש הקבוע בחוק על עבירת הצתה היא 15 שנות מאסר ומדיניות בתי המשפט היא להחמיר במקרה של הצתת בתי מגורים. אלא שהפעם בית המשפט פרט שורה של נסיבות שעשויות להקל על עונשו: לא השתמש בחומרים מאיצי בעירה, ביצע את העבירה לבדו, מדובר בדירת קרקע ולא בבניין דירות שההצתה מסכנת את חייהם של שכנים אחרים. עוד ציין בית המשפט את בעיותיו הנפשיות והתחשב בנסיבותיו האישיות והקשות של האיש. "התביעה מקבלת את ההנחה שמצבו הנפשי של הנאשם פגע ביכולתו להבין את הפסול שבמעשהו וטוענת כי נסיבה זו מצדיקה להטיל על הנאשם עונש החורג לקולא ממתחם העונש ההולם הנטען על ידה".

עצור. צילום דוברות המשטרה

השופט אף הניח וכתב בהחלטתו כי מלבד הפגיעה במצבו הבריאותי שתיגרם כתוצאה מהמאסר "מבחינות שונות הוא מטופל בכלא טוב יותר מאשר בביתו, שם הוא חי כערירי והוא די מוזנח". לאחר בחינת מכלול הנתונים והשיקולים גזר השופט ביתן על האיש 24 חודשי מאסר בפועל מיום מעצרו ועוד 6 חודשי מאסר בפועל על תנאי שלא יעבור עבירת הצתה.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר