שלב ההוכחות במשפטו של ראש עיריית אשקלון איתמר שמעוני בית משפט מחוזי תל אביב. צילום: מוטי מילרוד
שלב ההוכחות במשפטו של ראש עיריית אשקלון איתמר שמעוני בית משפט מחוזי תל אביב. צילום: מוטי מילרוד

"אבא, לא יגידו יותר שאתה אנס?"

רגע אחרי שהתבשר כי תיק עבירות המין בעניינו נסגר מחוסר ראיות, מתפנה ראש העירייה המושעה איתמר שמעוני לדבר על החיים תחת עננת עבירות המין, על המשך ניהול תיק השוחד, שיהפוך בקרוב לאינטנסיבי, וגם על כמה דמויות מפתח, כמו ראש העירייה בפועל תומר גלאם ("אני מאוד רוצה שיצליח"), מנכ"ל העירייה חיים סופר ("לא בגד בי") והשותף לשעבר אפי מור ("פצע פתוח")

פורסם בתאריך: 15.12.17 08:10

     

"זה תפס אותי בדרך כשיצאתי מתפילת ערבית ונחנקתי", משחזר איתמר שמעוני את הרגע שבו התבשר על סגירת תיק עבירות המין שבהן היה חשוד במשך זמן רב. "הודעתי לרויטל. היה שקט, והיא התחילה לבכות בטלפון. אמרתי לה, ‘אני מביא את הילדים’. הבאתי אותם ואמרתי להם, ‘יש הודעה משמחת, ואני אספר לכם בבית’. כשבאתי לבית אמרתי להם, ואז יגל התחיל לקפוץ ולרקוד, ועילאי שאל, ‘אבא, זהו? לא יגידו יותר שאתה אנס?’ אמרתי לו, ‘לא, זהו, לא יגידו’. הוא שאל, ‘אתה יכול לחזור לעירייה?' הסברתי שלא, שזה עוד לא שם, הסברתי לו את המשמעות של זה, וזה קורע אותך דבר כזה".

נראה שסגירת התיק הזה חשובה לך יותר מאשר אם היו סוגרים את תיק השוחד.
"נכון. סגירת התיק הזה זה היה הכי חשוב לי. זה הדבר שהיה הכי חשוב לי מול אשתי והילדים שלי. כדי שבין הקירות וגם כשהיא יוצאת החוצה שלא תרגיש מה שהיא הרגישה, זהו".

החשד הזה ליווה אותך ביום-יום?
"איך לא? אתה ישן עם זה, אתה קם עם זה, ואשתי, שידעה את כל האמת ושמעה את כל ההקלטות (הקלטות ששמעוני טוען שזיכו אותו מעבירות המין, ד"ל), אמרה לי, ‘תצא עם זה ותגיב’. קשה היה לראות איך אני נושך שפתיים. ידעתי אני אקבל, אבל באיזשהו שלב חשבתי שאני נמצא במשחק לא הוגן. לא ידעתי למה לצפות".

משפחת שמעוני בהרכב מלא. מתוך פייסבוק

כל הזמן הייתה אמירה שכאילו יש רדיפה כלפיך, ופתאום נסגר תיק. אז אולי הפרקליטות כן מתנהלת באופן ישר?
"מדובר על שתי פרקליטויות שונות. התיק שלי חולק לשניים: פרקליטות תל אביב, שבחנה את עבירות מין, ומיסוי וכלכלה, שבחנה את השוחד. אני יכול לומר לך שמיסוי וכלכלה בוודאי לא שמחה על כך שהתיק נסגר. זה לא שפרקליטות אחת בדקה את הכול. הרי נאמר אז שלא יוגש כתב אישום בעבירות מין, ומישהו פה לחץ, ואותה הבחורה שהתלוננה בעבר כנגד איש ציבור, וחברו אליה מי שחברו אליה, התחילה באמצעות עו"ד לשלוח מכתבים — מה אתם סוגרים בצורה אובססיבית? ואז רצו לחקור אותי עוד פעם. אז רובינשטיין שלח את ההקלטות שלנו שמדברות בעד עצמן שמגלות למי זה קשור ואיך, זה נשמע מחריד מאוד, ואז קיבלנו את האישור שזה נסגר ונגנז".

היה בניכם עימות…
"נכון. צריך להבין שלא היה סיפור של מתלוננות, היו שני מכתבים ועימתו אותי עם מכתב. אף אחד לא ניגש להגיש תלונה, וכשנחקרתי אמרו לי המכתב אומר ככה. עניתי על מכתב. ביקשתי פוליגרף, אמרתי, 'תביאי את מי שכתבה את המכתב'. הטעות היחידה שעשיתי היא ששילמתי כדי לשמור על השם הטוב שלי, זו טעות קשה. לכן הייתי רגוע שלא עשיתי כלום, ולכן זה לא יגיע למשטרה, ולכן התלונה היחידה הייתה ממי ששילמו לה כסף, שעשתה דברים דומים עם אישי ציבור, ואחרי שהגישה תלונה וסגרו, היא הגישה ערעורים ושלחה מכתב סחיטה לתשלום. ואני למדתי את הלקח, וענינו בתשובה חריפה. פשוט הובילו אותה. ותודה לאל, העברנו את החומר לפרקליטות, החומר קשה מאוד, גם נגד שולחיה. אנחנו מתלבטים מה לעשות עם זה. קודם להסיר את העננה הזו, זו הקלה והתפרקות. אם לא היו עבירות מין שחשבו, לא היו עוצרים ופותחים את שוחד. אם לא היה למשטרה מכתב עם אונס ועבירות מין, זה לא היה דוחף אותה לעצור אותי. ושאני נמצא 18 יום במעצר ואחרי שמונה ימים אומר השופט, 'אני מאריך ומאריך, אבל אין חקירה על אונס, אולי תחקרו אותו'.

שמעוני על ספסל הנאשמים. צילום: מוטי מילרוד

"זה שהם עשו את זה, זה עוד מילא, אבל איך אני נשאר ימים שלמים וחודשים שלמים של כותרות בכל מהדורות החדשות: ‘ראש העיר אנס’? זה משחק כל כך לא הוגן שמשטרה יכולה לעשות מה שהיא רוצה, לפרסם חשדות לפני בדיקה, לחרוץ גורל בכל הארץ כשאתה חשוד באונס, שיש ראיות ומתלוננות, ובסוף לסגור את התיק, זה משחק הוגן? אין לי ילדים לומדים בבית ספר? הם לא קיבלו טיפולים פסיכולוגיים? אין אישה בבית? ומה יוצא לאותם אנשים שעושים את זה? אני אומר: פוליטיקה, תעשה פוליטיקה, אבל עזוב את הבית, לא אישה ולא ילדים".

מה מעשיך בתשעת החודשים מאז תחילת ההשעיה?
"קשה. אתה מתמקד במשפחה, אתה יודע שהעננה קיימת, ואתה לא יודע מה יעשו עם זה, וזה מתח. אתה עובר על החומרים במשפט ומתכונן, וכל פעם שאתה קורא, אתה מתעצבן, אתה רואה אנשים הכי קרובים ששיקרו ומוציא חומר הגנה שמוכיח ההפך. זה לא פשוט, זו מלחמה בחיים. יש דבר אחד שאני לא מבין איך להגדיר אותו, שזה ממש נס: החיבוק של התושבים עוזר לך. זה חיבוק שרק אחד שמגיע לתהום שאני הגעתי מבין כמה זה עוזר".

שלוש תפילות ביום. שמעוני עם הכיפה שכבר לא יורדת מהראש.

כל בוקר מתעורר שמעוני בשעה ארבע וחצי בבוקר, הוא מתפלל שלוש פעמים ביום, אחת מהן בהנץ החמה. שלוש פעמים בשבוע הוא נוסע לתל אביב ויושב שם עם עו"ד מנחם רובינשטיין ובעיקר נמצא הרבה יותר עם הילדים עם האישה. "חיים אחרים לגמרי", הוא אומר.

אתה עלול להתאהב בזה ולא תרצה לחזור לפוליטיקה.
"אחד הדברים שלמדתי זה קודם כול שתמיד תעשה טוב לאנשים. גם אם עושים לך רע, אל תחזיר רע. לא תיקום ולא תיטור. תבטח בבורא עולם. אתה תעשה טוב, ויחזירו לך טוב. והדבר שני, לדעת לא לקבל את הדברים כברורים מאליו, לא את הזמן עם המשפחה, לא את המצוקות של האנשים ולא לסמן את היריבים שלך, ‘זהו איקס’. תעשה טוב, תהיה בביטחון בבורא עולם. תעשה טוב, לא יחזיר לך טוב, לא תיפגע.

"שנתיים אני שותק בנושא עבירות המין, לא תקפתי ולא הגשתי, ובסוף זה נהיה טוב. אם אתה הולך בכוונות טובות, ולכן אתה מתאהב במה שקורה בבית, ואתה יודע שצריך לדעת לשלב את הזמן שיש לבית והילדים, וצריך לדעת לשלב את זה ולהבין שאי אפשר לעשות הכול, ולכן עדיף לעשות פחות, אבל לעשות כל דבר הכי טוב ומכל הלב".

"אור ירוק". רויטל ואיתמר

יש סבירות גבוהה שאתה מתכוון להתמודד.
"אומר לך את האמת, לא כפוליטיקאי, זה מאוד מאוד מורכב. אני חושב שלפני שאני מדבר על זה, יש אחת שיש לה זכות בלעדית, וזו רויטל אשתי שאחרי מה שעברה היא צריכה קודם לחשוב על זה ולהגיד, 'יש לך אור ירוק'. כשהיא תעשה את זה, אני אתחיל לחשוב ברצינות. יש לי הקלה שהעננה הוסרה, ואני פנוי לחשוב על זה בכובד ראש. יש לזה הרבה השלכות, קודם שרויטל תיתן אור ירוק, ואחר כך אני לא יודע אם מבחינה חוקית, אם היה תקדים כזה. אני מאמין ש'אוהביי', שהקב"ה יחזיר אותם בתשובה, ינסו לטרפד זאת באמצעות פניות לבית המשפט".

בחודש פברואר הקרוב תסתיים השעייתו של שמעוני, והוא אומר כי הוא עדיין שוקל את צעדיו, "יש עוד משוכה שאין לי ממנה ציפייה, ההשעיה שלי מסתיימת בפברואר, וצריך להגיש בקשה להאריך. אני מתלבט אם להסכים או להתנגד, זו גם שאלה. אחד הנימוקים שהיו אז כשהגישו את הבקשה להשעיה שנימקו שיש עובדות שאולי הטרדתי אותן ושיחקו עם זה על המצפון. אני לא יודע. אני שוקל להגיש התנגדות לוועדה שהנה, תיק אחד נסגר, ואם נשאר אישום בשוחד, אז אני מוכן להדיר את רגליי מענייני מינהל הנדסה ולהגיש התנגדות. זו התלבטות שאני צריך להתלבט עם עורכי הדין שלי. זו גם משוכה שצריך לעבור אותה".

שמעוני כותב אות בספר תורה לעילוי נשמת סבו וסבתו. מתוך פייסבוק

יש פניות להיות מספר שתיים שלך?
"אם אתמודד ואם המשפט ימשיך, אז מי שיהיה מספר שתיים ברשימה, אז הוא ינהל את העיר עד שאני שאסיים. אנשים לוקחים את זה בחשבון".

באותו עניין:

מה אומר עורך דין שלך על זה, אולי זה לא נכון משפטית להתמודד.
"רובינשטיין אמר לי דבר כזה: הוא קרא בפעם הראשונה את התיק לעומק, דפק על השולחן, אמר לי, 'איתמר, לא היה צריך להגיש כתב אישום. אין פה עבירות מין, לא היה צריך להגיש את כתב האישום, עשו מהר והגישו. היו צריכים להשקיע עוד מחשבה'. זה מה שאמר לי. הוא חוזר וטוען שהוא מוציא זיכוי בתיק הזה. לא הכנסתי אותו לעניין הזה של ההתמודדות, לא הגענו לזה. המצב גם שונה מאשר מה שהיה לפני שבע שנים, זה לא המצב שאני צריך להשקיע בקמפיין, שלטי חוצות וחוגי בית, הסיפור שונה. אבל האור הירוק צריך להיות מרויטל".

איתמר שמעוני וסנגורו עו"ד מנחם רובינשטיין

תיק השוחד ממשיך

שמעוני כאמור נוקה בינתיים מעבירות המין, אך עדיין ממשיך לנהל את התיק של עבירות השוחד, הפרת האמונים והלבנת הון בבית המשפט המחוזי בתל אביב. החל מתחילת החודש הבא יהפוך התיק הזה למאוד אינטנסיבי, עם דיוני הוכחות פעמיים בשבוע, שבהם יעלו על הדוכן עשרות עדים, שבאמצעותם תנסה הפרקליטות להוכיח כי שמעוני אכן עשה את מה שהוא מואשם בו. "מבחינתי זה מצוין", הוא אומר. "כי אני רוצה לסיים עם זה מהר. אין בתיק הזה משהו שאני רוצה להרוויח את הזמן, מאיצים כדי שיהיה יותר מהר, צריך לסיים את זה. אני לא חושש.

"אתה קראת את התיק, וראית שלא לקחתי שוחד. קשה גם להאשים אותי בהפרת אמונים, אין עצימת עיניים, שמרתי על שמי הטוב. רוב הכסף מהמשפחה, יש שם בסך הכול באישומים שוחד מדוידי דרך עופר, שאלו עסקאות חוקיות, והכסף משרון מילר שעבר למשה, ואני לא יודע עליו, ולכן אני גם לא יודע על הכסף ממגנזי. משה פונטה היה חוצץ, והוא יאמר בעדות שאיתמר לא ידע. עצרו אותנו חודש, חודש וחצי אחרי התשלום האחרון, ולא הספקנו לדבר על כלום. מה שרציתי: שהעסק ירד למטה ויירגע, ואז נלך לבנק, ניקח הלוואה ונחזיר לכולם, הרוב בני משפחה שלי".

מימין: יואל דוידי, עופר שמעוני, משה פונטה ואיתמר שמעוני.

שמעוני מציג טיעונים ומסביר מדוע לדעתו גם תיק השוחד אינו מבוסס, "כשאתה בתוכך מבין שלא עשית עבירות מין, אתה לא אומר, ‘אז אני אקח שוחד’. כשראיתי את הרשימה שמה שמשה לקח את הכסף, כל כך הרבה: זה נתן 10, זה נתן 20, זה נתן 30, זה 40. אחד כזה שלוקח שוחד, לוקח כסף מכל כך הרבה? אם באמת היה לי משהו עם דוידי, אז אני קורא לו הביתה, אומר לו, ‘דוידי, תן לי מיליון שקל’, הכול בשקט והכול עובר. מה צריך את כל כאב הראש הזה? ולפרוס את זה במשך שנה כי לא היה לי את הכול. בתיק הזה אין שוחד".

הפתק המפליל

נכון לעכשיו אחת הראיות שקושרות את שמעוני לנותני הכסף היא פתק, ובו רשימת השמות של הכסף. את הפתק טוענים במשטרה הציג משה פונטה לשמעוני. "אף אחד לא אומר שקראתי את הפתק, אין עדות כזו. אולמרט זיכו אותו אחרי שהכניסו לחשבון של אחיו חצי מיליון שקל, והשופט אמר שאין הוכחה מעבר לכל ספק שהוא ידע. אז הפתק הוא כל כך רחוק מזה. אני גם בחקירות שלי לא ידעתי על הפתק. כתב יד לא שלי, ואי אפשר להרשיע על בסיס ראיה כזו. זו הראיה היחידה, וגם היא על כרעי תרנגולת. אין מי שאומר, 'איתמר ראה וקרא'".

אתה חוגג את סגירת התיק?
"אני לא רוצה להתרברב ולהניף דגלים. זה מאחורינו, ותודה לבורא עולם. אני מקווה שמי שהייתה לו יד בזה לא יחזור על המעשים. גם אני למדתי את הלקחים שלי: לא להגיד 'אני גיבור'. אני אומר תודה לתושבים על כל החיבוק הזה, כי כשיש עננה כזו, הציבור לא חייב להתגייס עבורך. אני מקבל תגובות מכל הארץ, אנשים כועסים על מה שנעשה לי".

מה דעתך על גלעד אורן? מדובר על כך שהוא קרוב אליך ועשוי לרוץ איתך.
"גלעד אורן הוא בחור טוב, מוכשר מאוד, אדם צעיר, שאני מאוד מעריך אותו. אם אני אתמודד, כל מי שירצה, אני אחבק אותו. ספציפית לגבי מספר שתיים, כשיגיע הזמן, נבדוק את זה לעומק. אני באמת מפרגן לו, ואני יכול לפרגן לאחרים".

איתמר שמעוני, גלעד אורן וחיים סופר

גם לתומר גלאם?
"הוא גם בחור טוב, סך הכול הוא בחור טוב. אני מאוד רוצה שיצליח, ואני לא אומר את זה סתם. תמכתי בו ומאוד רציתי ומאוד רוצה, אבל לפעמים דברים באים אליך ככה, ולא בבחירות כנדרש, זה נופל עליך. הוא צריך להתחשל עוד קצת. אני רוצה שיצליח, הלוואי שהיה מוכן יותר".

אתה רואה בהתנהלות של סופר, שהולך עם גלאם, בגידה?
"אני לא רואה את זה כבגידה. את חיים אני מכיר מקרוב הרבה שנים. משפחה נהדרת, הוא אדם טוב, והוא יודע לעבוד ועובד יפה. הוא יכול לבחור בכל דרך. אם הוא בוחר את הדרך של תומר, אני אחבק; ואם אני אתמודד ואנצח, אני לא אשמור לו נקמה בגלל העניין הזה".

חיים סופר ואפי מור

אם תיבחר, אז תשאיר אותו מנכ"ל?
"אני עוד לא יודע אם אתמודד, אז אתה רוצה שאדבר על אם אבחר? אני תמיד עשיתי את זה שאנשים טובים, גם אם לא יתמכו בי, להשאיר אותם. אם חיים ימשיך, אני לא יודע מה לומר לך. ואולי חיים לא ירצה להמשיך? בסך הכול הוא איש מקצוע מצוין".

אפי מור נשאר פצע פתוח.
"אפי הוא אדם מדהים, הוא בהחלט פצע פתוח, שאני כל כך רוצה שהוא יגליד. אני כל כך אוהב אותו ואת יפה אשתו, שתהיה בריאה. כל כך רציתי שהוא ייבחר, אבל לא הצלחתי, לא היה לי את הרוב. אם הוא היה היום, העסק היה נראה הרבה יותר טוב. טעיתי איתו, ואני מבקש ממנו סליחה, ואני מחבק אותו ואת יפה, שיהיה לה המון בריאות, ומי יודע, הקב"ה יעשה את מה שצריך לעשות".

נפגשתם?
"לא, אני רואה אותו באירועים. לא נפגשנו לשבת ולדבר, כי הוא קודם כול הוא צריך להיות עד תביעה אצלי בתיק, ונגיש בקשה בתיק, כי אפי אמר אמת בחקירה, ומבחינתנו האמת הזאת יש לה רגליים, ואין לנו בעיה עם העדות שלו, ואנחנו לא צריכים לחקור אותו. הפגישה שלי עם אפי תלויה היום בפרקליטות: אני רוצה להיפגש, הוא רוצה להיפגש אבל אי אפשר".

תגובה: "נגיש תביעה אזרחית נגד שמעוני"

סנגורה של אחת המתלוננות עו"ד רון לוינטל מסר בתגובה: "עכשיו כשהתיק נסגר מחוסר ראיות, אז אפשר לצלם את התיק ולקבל מהמשטרה את ההקלטות שבהן מדובר על הפלה ועל היריון ויתר הדברים. אנחנו סבורים שניתן לגבש פה תביעה אזרחית בגין קיום יחסים תוך יחסי מרות. היא ממש נחושה ורוצה ובטוחה שבית המשפט יכיר בעניין הזה. עצם העובדה שהם קיימו יחסים, אפילו לשיטתו בהסכמה, אפילו מרצון, אפילו חד פעמיים, לדבריו, ראש עיר שמקיים יחסים עם אחת הכפופות לו, זה גובל לכל הפחות בהטרדה מינית עם יחסי מרות ואפילו יותר מזה".

לוינטל אומר כי לא ידוע לו מדוע נסגר התיק, "עד שלא נראה את החומרים לא נוכל לדעת בוודאות. אולי הם חשבו שמבחינה פלילית הם לא יצליחו לגבש את אותה הטענה. אולי הם חשבו שזה לא עומד ברף הפלילי. ברף האזרחי נוכל לעמוד, יש הקלטה שהם מדברים על היחסים ביניהם. אני חושב שאנחנו מוכיחים את היחסים. ברגע שמוכיחים יחסים בין ראש העיר לכפופה שלו, מגיע פיצוי".

לוינטל לא פוסל אף הגשת ערעור על סגירת התיק. "זו בהחלט אפשרות. יש לנו כעת זכות עיון בחומר. נצלם את החומר, וייתכן ונגיש ערר. היא נחושה להוכיח את צדקתה. למרות שהמדינה צריכה לרצות בהליך הפלילי, הקורבנות מתעניינות יותר בהליך האזרחי, כי הן רוצות פיצוי שיאפשר להן להתחיל ולהשתקם בחיים".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר