יעקב מבקש מלבן את בתו, רחל. צ'ארלס פוסטר, 1897
יעקב מבקש מלבן את בתו, רחל. צ'ארלס פוסטר, 1897

פרשת ויצא: על חלומות, אהבה ודמויות "אפורות"

מדוע הניח יעקב את ראשו דווקא על אבנים? ולמה לאה היא הגיבורה האמיתית של הפרשה? אייל חסאן עם פרשת השבוע מזווית קצת אחרת

פורסם בתאריך: 2.12.22 12:38

     

פרשת ויצא מתארת את קורותיו של יעקב, עם יציאתו את ארץ כנען, מפחד נקמתו של עשיו וכדי למלא את הוראת אביו ולמצוא לו אשה מבנות לבן. הפרשה עוסקת בנושאים רבים ומיוחדים: מצד אחד החלום ובו המלאכים, הסולם והבטחת האל, מצד שני אהבתן המופלאה של יעקב לרחל , ובנוסף לבן הרמאי "עובד" עליו, נשותיו, שתיהן לא "מלקקות דבש" ועוד.

בהתחלה מופיע חלום יעקב בחלומו הוא רואה סולם המוצב על הארץ, ראשו מגיע השמימה, ומלאכים עולים ויורדים בו. האלוקים מתגלה אליו ומבטיח לו כי יהיה עמו בכל אשר ילך, וכי הארץ עליה הוא שוכב תינתן לזרעו אחריו. חלום יעקב מציין מרכיבי מנהיגות הכרחיים: מנהיג חייב לחלום, להתעלות מעל ל'כאן ועכשיו' ולהפליג מעלה והרחק כפי שיעקב חלם "סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה". זרעי החלום ושורשיו עולים מהאדם אל השמים. האדם הוא מקור הרעיון והוא שינהיג את מימושו, הראש בחלום ובשמיים, אבל הרגליים היטב על הקרקע. כל מנהיג, בבית, בעבודה חייב לחלום אבל להיות נטוע בקרקע, לצאת מסביבת הנוחות ואז לזהות את החסר, להעז לשנות, ולהגשים, זו תמצית המתכון למנהיגות דגולה וזה אחד המסרים בחלום יעקב. זאת אף זאת, האדם הוא הסולם בעצמו. הוא מוכרח לעמוד יציב על הארץ על פי צרכיו הקיומיים, ומצד שני ראשו של האדם בשמיים, בענייני רוח, שכל ורגש. כדי שהאדם יוכל לממש את ייעודו הוא חייב להיות כמו הסולם במצב של שיפוע, מלשון השפעה. גם משפיע וגם מושפע.

אייל חסאן. צילום: איריס חסאן

אייל חסאן. צילום: איריס חסאן

מפקד חיל האוויר ה-17, האלוף אמיר אשל טען, שיעקב בוחר להניח למראשותיו אבנים קשות וקרות, ולא מצע נוח, כי רק קושי ואתגר יובילו שינוי. נינוחות איננה מעודדת הנהגה לגיוס תעצומות נפש. רק הבנת הקושי והחוסר תצמיח שינוי. לכן, כל יצירת שינוי משמעותי תלווה בקשיים, והנרי פורד (1947-1863, ארה"ב) קבע "כישלון הוא בסך הכל הזדמנות להתחיל שוב, הפעם בצורה חכמה יותר", בדיוק כמו אצל יעקב שמכל קושי נבנה.

ומכאן, לנישואי יעקב אבינו ללאה ולרחל. הפרשה מספרת כיצד עובד יעקב שבע שנים בבית לבן כדי לשאת את רחל אהובתו. אבל אז, ברגע האחרון, מרמה אותו לבן, אביה של רחל, ובמקומה שולח לחופה את אחותה הגדולה – לאה, תחת מסווה הינומת הכלולות. יעקב נדהם לגלות שרימו אותו, וכאשר הוא פונה ללבן, מסביר לו לבן שזה פשוט 'דבר שלא ייעשה במקומותינו'. איך אפשר להשיא קודם את רחל – האחות הצעירה?

כמה אירוני – ללבן מגדולי הרמאים חשובים ה"נימוסים" ו"מנהגי המקום", האמנם הם תירוץ להצדקת מעשיו ?! בוודאי שלא !!. לבן הנוכל דורש מיעקב עוד שבע שנים בעבור רחל, ויעקב, שרומה עושה זאת. אבל גם, יעקב אבינו ש"קנה את בכורתו וברכתו" מאחיו לא יוצא נקי כאן – המדרש (תנחומא, ישן, פרשת ויצא) אומר שזה מידה כנגד מידה – הוא, בפרשה הקודמת (תולדות) רימה את יצחק אביו כשטען שהוא עשו כדי לקבל את ברכתו הגדולה ולכן רומה חזרה וקיבל את לאה במקום רחל. לאה בבוקר שלאחר הכלולות משיבה לו מידה כנגד מידה: שיקרת לאביך… הכל חוזר אליך (ממש כך…לפי המדרש). במילים פשוטות אדם צריך לפשפש כל העת בדרכו ובמעשיו שכן הכל יחזור אליו.

ולא רק זאת, מהסיפור למדים שלפעמים הציפיות רחוקות מהמציאות אבל גם בוויתור יש עוצמה: יעקב נכנס למערכת זוגית עם ציפיות גבוהות מאוד ואלה מטבען אינן ניתנות להשגה. בבוקר שלאחר ליל הכלולות הוא מגלה שהאישה שלצדו אינה מי שייחל לה. אבל גם כשהוא מקבל את זו שייחל לה, רחל איננה יכולה להעמיד לו צאצאים. ויש הלומדים מכך, שזוגיות, כדי שתצלח, מחייבת עבודה קשה. לא רק בתחילת הנישואין, לא רק ארבע עשרה שנה. אלא כל החיים. יעקב מלמד אותנו כמה השקעה ומחוייבות נושאים פרי גם אם קשה הדרך. הפרשה שכולה טלנובלה לא פשוטה מראה לנו את גדולת נפשם של אבינו ואמותינו. את יכולת ועוצמת הוויתור: רחל מניחה לאחותה לתפוס את מקומה, יעקב מכיל את לאה, ועוצמת הסבלנות והסובלנות של יעקב ונשותיו מהוות לנו סמן להתמקדות במטרה.

ולבסוף, כולנו מתעלמים מאנשים פשוטים ואפורים, (בעבודה ובכל מקום) שלא זוכים לכבוד הראוי. אין להם באז או כריזמה והם נדחקים הצידה. הסיפור העצוב של לאה אמור ללמד אותנו לפעול אחרת: לאה אמנו היא תחליף אפור לרחל היפה והאהובה. לאה המקראית נלחמת על אהבת בעלה ונכשלת שוב ושוב. היא מעמידה שבעה ילדים ושישה שבטים, דווקא היא האישה השנואה, הדחויה, מקבלת את הכוח האלוקי של הילודה, רק כשלאה מרגישה שלמה ורחמיה נכמרים על אחותה המוצלחת, רחל מצליחה להרות וללדת. כל חייה הם מאבק להשגת האהבה, כפי שעולה מהשמות שנתנה לבניה, וממש כואב הלב איך כל בן שנולד והשם שמקבל מבליטים כמה היא סובלת מחוסר אהבת יעקב אליה.

עצוב? בהחלט. הוגן? – לא ולא! אבל, דווקא לאה היא הגיבורה כאן לטעמי. רק שתי דמויות מקראיות זכו לתיאור שהתעכב לרגע על עיניהן, דוד המלך שמתואר כאדמוני ויפה עיניים, ולאה אימנו, בעלת העיניים הרכות, (זו המחמאה היחידה שקיבלה, למה?). חייה כעלמה לא קלים לאחר שהיא משמשת ככלי במזימות אביה לבן, המנסה לנצל את יעקב המאוהב באחותה הצעירה והיפה, נתוני הפתיחה שלה קשים אך למרות זאת היא לא מוותרת. רגע השיא של לאה מתגלה בהולדת הבן הרביעי כשהיא קוראת לו בשם יהודה, שאיננו מבטא געגוע לאהבת בעלה, אלא הודיה לאלוהים:"וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר הַפַּעַם אוֹדֶה אֶת ה' עַל כֵּן קָרְאָה שְׁמוֹ יְהוּדָה וַתַּעֲמֹד מִלֶּדֶת" (כט, לה). המדרש מסביר שלאה גילתה בבן הרביעי שהיא אדם עצמאי, לא רק אשת יעקב, אלא אישה שגילתה חירות פנימית, שעומדת בזכות עצמה לפני האלוהים ומודה לו. אימנו לאה מלמדת אותנו את סוד האיפוק והמחוייבות בזוגיות, בעבודה ובחיים בכלל. לא לחינם התנ"ך עושה עם לאה חסד: העז הופך למתוק, היא ולא רחל, תיקבר לצד בעלה, ממנה יצא שבט המנהיגות יהודה ובית מלכות דוד ואפילו אהוד מנור וצביקה פיק "מתקנים מעט" מן העוול שנגרם ללאה וקובעים בשירם הנפלא "אני אוהב אותך לאה".

אני אוהב אותך לאה
מילים: אהוד מנור

את אותו הבוקר לא אשכח
כשטמנת ראשך בתוך הכר
אור השמש על האוהל נח
וראשי הלום שיכר.
כשלחשתי באוזנך את שמה
את ידי אספת ביד קרה
ודמעה אחת חמה
אל כפות ידי נשרה.

הנה ימים רבים חלפו ושתי ידי עייפו
ועינייך מה יפו כעיני רחל.
אני אוהב אותך לאה
אוהב אותך גאה
אם אשכח אותך לאה
שמי לא ישראל.

אל ימר ליבך על אחותך
הן בנייך לצידך יושבים
אל תפני אישה את מבטך
כל חלומותי קרובים.
מה בקשתך אמרי לאה
שבע השנים חלפו מזמן
ונותרה רק עוד שעה


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר