מתנות כהונה. מתוך ויקיפדיה
מתנות כהונה. מתוך ויקיפדיה

פרשת בחוקותי: על ההליכה וההתקדמות, צדק חברתי ושקיפות

למה הציווי הוא ללכת בחוקות התורה ולא לעמוד בהן? ומדוע העם כולו נחשף לעבודת הכהנים לפרטי פרטים? אייל חסאן עם פרשת השבוע מזווית קצת אחרת

פורסם בתאריך: 23.5.19 14:32

רוב הפרשה לא נעימה לקריאה. היא מתחילה בקמפיין חיובי קצר ומספרת את מה שבני ישראל יכולים להרוויח אם ילכו בדרכי האל. והיא ממשיכה בתיאור ארוך יותר, המפרט את הצרות שעלולות להתרגש על ראשם של בני ישראל אם יבחרו בדרך הרע. הקללות הנוראיות נראות כסרט (אימה) נע, רודפות זו את זו.

בהמשך המבנה הדיכוטומי – שבו ציות יוביל לשלום ולרווחה ואי-ציות יוביל לגלות ולמצוקה – נשבר, ואיומי החורבן מתחלפים בנבואת נחמה: “וְאַף גַּם זֹאת… וְזָכַרְתִּי לָהֶם בְּרִית רִאשֹׁנִים”. למרות כל הזוועות שתוארו (ושחלקן התרחשו), מודגש כי גם אחרי אסונות האל שב ומרחם על עמו. הקשר בין ה’ לעם ישראל אינו יכול להינתק, והוא חשוב לאלוהים לא פחות משהוא חשוב לישראל.

אייל חסאן. צילום: אורי קריספין

אייל חסאן. צילום: אורי קריספין

האמונה החשובה הזו הוסיפה ללוות את העם היהודי ולנחם אותו בימי החורבן והגלות הנוראים: למרות אסונות ופרעות, דורות של יהודים לא חדלו לבטוח בנאמנותו של אלוהים, ובכך ביטאו הם את נאמנותם כלפיו. אהבתם של אלוהים וישראל אינה תלויה בדבר, ומשום כך אינה בטלה לעולם, ואסור לשכוח זאת. באותה מידה אם ההורה או המורה מעניש ילד, לעולם חייבים להבהיר לילד שאולי לא אוהבים את התנהגותו, אבל אוהבים אותו. חשוב שמשוואה זו תישמר.

ומכאן לביטוי הפותח “בחוקותיי תלכו”. ראשית, למה הכוונה ב“תֵּלֵכוּ”?

“האור החיים”, רבי חיים בן עטר (נולד בשנת 1696 במרוקו, עלה לארץ תוך שהוא קורא לכל מי שהוא פוגש בדרכו לעלות איתו ונפטר כאן בשנת 1743 בגיל 47 בלבד), הציע לא פחות מ-42 פירושים ל”תלכו”. ברשותכם נביא את הפירוש ה-18 שאותו רבים אוהבים: “ככל שתלמדו – תלכו, תקבלו עצמאות. לכאורה, התורה לא מגבילה, ולא מצמצמת, יש רמות שונות של הליכה בשבילי התורה, וככל שתלמדו יותר, כך תקבלו יותר עצמאות, חופש, חירות והתפתחות”.

ושנית, מדוע בחרה התורה בַּפועל “תֵּלֵכוּ” לצוות על נאמנות לחוקי התורה ולא “תעמדו”?

ההליכה מלמדת שכל דבר בחיים מחייב תהליך והתקדמות, כמו קיום המצוות. הטבע האנושי הנכון שלנו הינו להתהלך ולהתקדם (כמו בשירו של אריק לביא – “יש ללכת ללכת”).

הירשמו עכשיו לקבלת עדכונים על הנושאים שמעניינים אתכם

לא לחינם נקראת מערכת המשפט העברי בשם “הלכה”. בעצם הגדרתה מלמדת ההלכה על הדינמיות שלה, ועל כך שאסור לה לקפוא על השמרים. יהדות שאינה “מתהלכת” ובוחרת היא יהדות קפואה וחסרת חיים. ארגון שקופא על שמריו עומד במקום ולא מתקדם.

ומעט אקטואליה – המילה “קוממיות” המופיעה בפרשה הינה מילה יחידאית (רק פעם אחת בתנ”ך): “אֲנִי ה’ אֱלהֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִהְיֹת לָהֶם עֲבָדִים וָאֶשְׁבֹּר מֹטֹת עֻלְּכֶם וָאוֹלֵךְ אֶתְכֶם קוֹמְמִיּוּת”. אלפי שנים אחר כך במגילת העצמאות נכתב: “בארץ ישראל קם העם היהודי, בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית, בה חי חיי קוממיות ממלכתית".


קבוצת ה-WhatsApp של "כאן דרום"

רק חדשות ועדכונים, בלי דיבורים ובלי חפירות. הקליקו להצטרפות: https://bit.ly/2VfetxJ


באותה מגילת עצמאות הזכיר בן גוריון את המילה היחידאית הזו (קוממיות), ושם דיבר על צדק חברתי וחברת מופת ברוח חזון הנביאים. והנה, הפרשה שלנו מבהירה כי כל העונשים הקשים והמפחידים זה בעיקר בגלל מה? בגלל השמיטה שלא שמרנו ובגלל חטאים מוסריים כבדים.

לא לימוד תורה שהינו ערך עליון, לא שמירת שבת, אלא שמיטת האדמה, שמיטת חובות ומצוות היובל הן שהכי חשובות לאל.  היש יותר צדק חברתי מזה?!

ולסיום, הפרשה חותמת את ספר ויקרא – תורת הכהנים. 196 פעמים בספר מופיעה המילה "כהן" (כמעט 20 פעמים בממוצע בכל פרשה). הכהנים הם אלה שמנהלים את חיי הדת ובמובנים רבים גם את חיי החקלאות והכספים. אבל תורת הכהנים היא הספר של כל העם. העם מפקיד בידי הכהנים את הדברים החשובים לו ביותר – את המאוויים וגם הפחדים, את הקשר עם אלוהים, את התפילות ואת הקורבן. לכאורה, סביר לתהות:  לשם מה אנו צריכים להיות חשופים בצורה מדוקדקת כל כך לפעולות הכוהנים? מה לנו ולפעולות הביתור, הניתוח, הרחיצה ושיקולי הדעת של הכהנים? ואולם מאחר שהכהנים עוסקים בכל נושאי החיים, נדרשת שקיפות מלאה במעשיהם. הפרוטוקול שקוף בפני הציבור, כשם שהיום כל דוחות הוועדות כמעט. אף דוחות גופי הביקורת חשופים, וראוי שנקרא בהם. ומכך נלמד שגם היום מנהיגי העם והציבור חייבים באמירת אמת ובשקיפות. הם עובדי הציבור שלנו, הם ממומנים מכיסנו. אנחנו חייבים לדרוש מהם אמת, יושרה, שקיפות ודין וחשבון. יתר על כן, תפקיד הכהונה עובר בירושה. הכהנים אינם נבחרים מתוקף אישיותם או מרצון העם ואפילו לא מרצון האלוהים. סכנת השחיתות לפתחם רובצת.

השקיפות והפיקוח הכרחיים אז וגם היום. שקיפות היא הצעד הראשון להבטחת טוהר המידות של כל ממשלה, ארגון או רשות, וכמה יפה שכלל זה נקבע לפני אלפי שנים.

הכותב הוא מנהל בית הספר בית יחזקאל, מרצה לתנ"ך ויו"ר הסתדרות המורים מרחב אשקלון

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר