פרשת תרומה: חמשת כללי התרומה

הרב ערן טמיר, ראש ישיבת "אורות אשקלון", מסביר כי מפרשת השבוע אנו למדים כיצד יש לנהוג בעת מתן תרומה כדי שהיא תהיה תרומה שלמה, ולמה לעתים תרומה של פרוטה אחת עדיפה על פני תרומה של מיליונים

פורסם בתאריך: 16.2.18 11:28

     

כולנו תורמים באופן כזה או אחר למטרות שונות: לעניים ולנזקקים, למפעלי צדקה וחסד או למוסדות תורה ותפילה כבתי מדרש ובתי־כנסת וכדומה. פעמים רבות תרומתנו אינה דווקא תרומה כספית, אלא תרומה הבאה לידי ביטוי בנתינתו של האדם ממעלותיו, כחוכמה וניסיון חייו לאחרים, על ידי לימוד, עצה טובה ותמיכה בזולת בעת הצורך.

הרב ערן טמיר

מה הם הכללים הנדרשים לנתינת תרומה על כלל סוגיה וגווניה כדי שתופיע במלוא הדרה ושלמותה?
מבאר המלבי“ם שישנם חמישה עקרונות יסוד בנתינת תרומה הנרמזים בפסוק שנאמר בתחילת פרשתנו (שמות כ"ה, ב'): ”דבר אל בני ישראל ויקחו לי תרומה, מאת כל איש אשר ידבנו לבו, תקחו את תרומתי“.

א. ויקחו – תרומה מתוך נדיבות לב ורצון חופשי ללא הכרח וכפייה גלויה או סמויה כלחץ חברתי וכדומה – ”לא אמר ויתנו לי תרומה (אלא ויקחו), שאז היה מצות עשה וחיוב לכל אחד ליתן, וה‘ רצה שתרומה זו תהא מנדבת לבו ורצון חופשי, לא על־ידי שום הכרח… שיכריחוהו אחרים או מפני הבושה וכדומה, לכן ביאר שאינו מצווה שיתנו, רק שימנו גבאים לקבל ממי שרוצה ליתן“.

ב. לי – תרומה לשם שמים, ללא שום אינטרס, ככבוד, פרסום, פרס וכדומה – ”לי – לשמי שלא יערב ברוחו שום פנייה חיצונית להתכבד או להתפאר בנדבתו או על מנת לקבל פרס, רק לשם ה‘ בלבד“.

ג. תרומה – ”שהנותן יתן תרומה שהיא חלק מרכושו ולא את כל רכושו, כמו שאמרו, ’המבזבז אל יבזבז יותר מחומש‘“. דבר זה מלמד שהתרומה נובעת משיקול דעת שכלי והשקפת עולם אמיתית ונכונה, הרואה ערך גדול מאוד בנדיבות הלב ובתרומה, ולא תרומה הנובעת מהתפרצות רגשית בלתי נשלטת ומהתלהבות חד פעמית המביאה נזק בעקבותיה.

ד. מאת כל איש – שיקבלו התרומה מכל אדם באשר הוא ולא מהחשובים והמיוחסים בלבד – ”שלא יחשבו שלא יקחו נדבה (אלא) רק מן העשירים וראשי העדה (לכן) אמר ’מאת כל איש‘".

ה. אשר ידבנו לבו – לקבל כל תרומה ואף פחותה ביותר, לא לזלזל בשום תרומה – ”שלא יחשבו שאין לקבל (אלא) רק נדבה גדולה ודבר חשוב, (לכן) אמר ’אשר ידבנו לבו‘, כל מה שיתנדב אף חוט אחד“.

אם כן, תרומה אמתית היא תרומה הנובעת מרצון טוב ומנדיבות לב, ללא הכרח וכפייה חיצונית. תרומה זו היא לשם שמים ללא מטרה של רווח חיצוני ככבוד, פרסום וכולי. נובעת היא מהשקפת עולם מעמיקה הרואה אידיאל גדול בנתינה, ועל כן יש לקבלה מכל אדם אף אם איננו אדם חשוב, ולכן גם אין לזלזל בשום תרומה ואפילו הפעוטה ביותר.

רק בחיבורם יחד של חמשת עקרונות אלו נתרומם מן התרומה, נרומם את עצמנו ואת האחרים, ובכך תגלה את מטרתה האמיתית, אשר למענה ניתנה.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר