המחסן והחביות. צילום: המשרד להגנת הסביבה
המחסן והחביות. צילום: המשרד להגנת הסביבה

מושב הודיה: 100 טונות של חומר מסוכן ודליק בתוך לול בקרבת בתים

החזיקו חומרים מסוכנים ללא היתרים בלול במרחק של עשרות מטרים מבתי מגורים במושב הודיה - ונתפסו. המשרד להגנת הסביבה הוציא לגורמים המעורבים צו לפינוי מידי לאתר פסולת רעילה, במטרה להסיר את הסיכון לבריאות הציבור ופתח בחקירה פלילית

פורסם בתאריך: 10.5.21 11:22

     

המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה פשטה על משק במושב הודיה שבחבל לכיש, שבו הוחזקו באופן בלתי תקין וללא אישורים חומרים מסוכנים במבנה לול ישן, מרחק של עשרות מטרים מבתי מגורים. במסגרת הפעילות, איתרו הכוחות יותר מ-100 טונות שהוחזקו בחביות ובקוביות, שהכילו על-פי החשד ממיסים הידועים כחומרים דליקים.

הפעילות בוצעה בהובלת המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה, ובהשתתפות מחוז דרום של המשרד להגנת הסביבה וגורמי מטה, וכן בליווי צוותי דיגום של החברה לשירותי איכות הסביבה, שוטרי המדור להגנת הסביבה במשטרת ישראל, רשות הטבע והגנים ואיגוד ערים נפת אשקלון.

החומרים המסוכנים הוחזקו ללא היתרים ורישיונות, ללא תשתיות מתאימות ואמצעי כיבוי, בסמוך לבתי מגורים. האריזות סגורות, אך מדידת ריכוזי VOC שנערכה בשטח מעידה על נוכחות מובהקת של חומרים מסוג ממסים אורגניים.

במשרד להגנת הסביבה אומרים כי אחסנה של רעלים וחומרים מסוכנים דליקים באתר שאינו מוסדר, ללא אמצעי תשתית ואחסון מינימליים הנדרשים להגנה על הסביבה והאדם, עלולה לסכן את תושבי האזור והסביבה, ובפרט לנוכח הקרבה הרבה לבתי מגורים.

על פי הכיתוב אשר נמצא על גבי התוויות השונות של החומרים, קיים חשש כי עלול היה להתרחש במקום אירוע חומרים מסוכנים כתוצאה מהתלקחות תכולת האריזות באופן ספונטני ובפרט בימי הקיץ החמים, או חלילה, מכל אירוע בטיחותי אחר.

המחסן והחביות. צילום: המשרד להגנת הסביבה

המחסן והחביות. צילום: המשרד להגנת הסביבה

בפעילות, שבוצעה באמצעות צו חיפוש של בית המשפט, עוכב לחקירה חשוד אחד. בנוסף, פתחה המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה בחקירה פלילית כנגד מספר מעורבים. מנהל מחוז דרום, ברוך ובר, הוציא לגורמים המעורבים צו פינוי רעלים. על פי הצו, יש לפנות את כלל החומרים הרעילים להשמדה באתר פסולת רעילה ביעד שיאושר על ידי המשרד, באופן מידי. הפעולות לפינוי החומרים המסוכנים החלו.

באיגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון קורא לאזרחים להגביר ערנות ולדווח על מקרים דומים במקרה הצורך.

תופעה נרחבת

התופעה של שטחי אחסנה לא חוקיים במושבים ובישובים היא תופעה כלל ארצית, כך אומר עו"ד אורן אבלה, המתמחה בין השאר במקרקעין ובמשקים חקלאיים, ומציין כי "על מנת להפעיל עסקים לא חקלאיים במושב יש לקבל היתר בניה כדין. נוכח המצב כי בעלי הקרקע הינה רשות מקרקעי ישראל, הרי שיש לקבל את הסכמתה לשימוש. במידה והחומרים הנ"ל מאוחסנים בהיתר, מדובר ככל הנראה בהיתר חקלאי".

המחסן והחביות. צילום: המשרד להגנת הסביבה

המחסן והחביות. צילום: המשרד להגנת הסביבה

לדברי עו"ד אבלה, במידה ואין אישור לאחסנת החומרים במבנה חקלאי והמבנה והשימוש לא בהיתר הסיכונים הם רבים: "אכיפה מצד יחידת האכיפה של משרד האוצר – אכיפה על פי תיקון 116 לחוק התכנון והבניה, אשר יכולים להגיע לקנסות בגובה מאות אלפי שקלים. גם הוועדה לתכנון ובניה רשאית להגיש כתב אישום, הן בגין השימוש ללא היתר והן בגין הבניה ללא היתר ובנוסף לקנס גם לבקש את הסילוק של השימוש והריסת המבנה".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




"מעבר לכך", אמר עו"ד אבלה, "גם רשות מקרקעי ישראל יכולה לתבוע דמי שימוש עד שבע שנים אחורה להריסת המבנה ולגביית קנסות כבדים מאוד. בנוסף, הנושא מגיע לכל רשויות הגנת והשמירה על הסביבה ועל רישוי עסקים הארציות והמקומיות".

עו"ד אבלה אמר כי העונשים הקבועים בחוק עלולים לחול גם על מי ששוכר מחסן, לא רק על המשכיר. המדינה יכולה לדרוש דמי שימוש, התראה לקנס מנהלי מטעם משרד האוצר ואף כתב אישום בגין שימוש שלא כחוק.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר