מפעיל הכתמ"ם תושב חוף אשקלון. צילום: דו"צ
מפעיל הכתמ"ם תושב חוף אשקלון. צילום: דו"צ

גאווה: אחד ממסיימי קורס כטמ"ם הוא תושב חוף אשקלון

בוגר אחד הישובים במועצה סיים היום את אחד מהקורסים היוקרתיים בצה"ל ובקרוב יהפוך לטייס המפעיל מטוס בלתי מאוייש מהקרקע. את פרטיו לא ניתן לפרסם בשל הסיווג הביטחוני הגבוה של התפקיד

פורסם בתאריך: 17.6.20 19:25

     

בסיס חיל האוויר בפלמחים לבש היום חג. לפני שעה קלה הסתיים טקס הסיום של קורס מספר 35 של מפעילי כטמ״ם בבסיס. כטמ"ם הוא ראשי תיבות של "כלי טייס מאויש מרחוק", כך שמדובר במטוס לכל דבר שנשלט על ידי טייס שיושב בבסיס ההפעלה על הקרקע. פעם עוד היינו יכולים לראות מטוסים כאלה בסרטי מדע בדיוני אבל היום זו כבר המציאות.

את הקורס סיימו 23 חניכים כאשר ביניהם גם סג"מ א', אשר מתגורר באחד מישובים המועצה האזורית חוף אשקלון ובשל הסיווג הבטחוני פרטי הזיהוי שלו אסורים לפרסום ממש כמו טייס קרב אמיתי. הוא וחבריו עמדו על רחבת המסדרים בטקס המרגש ובימים הקרובים להשתלב במערך שנחשב בין המובילים בעולם בתחומו.

מסיימי קורב מפעילי כתמ"ם מספר 35 מול אחד מהמטוסים. צילום: דו"צ

מסיימי קורב מפעילי כתמ"ם מספר 35 מול אחד מהמטוסים. צילום: דו"צ

סג"ם א', בן 21, מתגורר כאמור במועצה האזורית חוף אשקלון. הוא למד בישיבה התיכונית במועצה ובמגמות פיזיקה, תושב"ע ואקולוגיה. מתחביביו: רכיבת אופניי הרים, צלילה ותכנות. הוא גם למד בישיבת הסדר וכשהיה קטן חלם להיות חבר כנסת.
א' בחר להיכנס לקורס מפעילי כטמ"ם כיוון שרצה להיות חלק ממערך שיש לו עוד עתיד מזהיר בהתפתחות ובעל צד משימתי משמעותי מאוד בהגנה על מדינת ישראל.

לדעתו, הקורס הוא אינטנסיבי, הכול מדויק לפרטים הקטנים ודורשים בו רמה גבוהה.

דרישות ברמה גבוהה. מפעילי כתמ"ם בפעולה. צילום: דו"צ

דרישות ברמה גבוהה. מפעילי כתמ"ם בפעולה. צילום: דו"צ

רגע משמעותי בשביל א' בקורס הוא יום שהיה עמוס במשימות שהגיעו בדקה ה90. אחרי שעבר את היום הוא הרגיש תחושת מסוגלות, דבר שביגר אותו ולימד אותו.

א' מספר שהשיח המבצעי ויכולות המערך מועברות כבר בקורס כדרך הלמידה על מקצוע המפעיל. "טסים על פלטפורמות מבצעיות". לצד דגש משמעותי על עיצוב דמות המפעיל שדורשת יכולות קבלת החלטות, מקצועיות ואחריות ברמה מאוד גבוהה.

מטוס הרון ללא טייס. צילום: דו"צ

מטוס הרון ללא טייס. צילום: דו"צ

 

 

גם קורס מספר 35 הושפע רבות, כמו כולנו בגלל נגיף הקורונה והתחלק לשלוש מגמות שלא יכלו לבוא במגע אחת עם השנייה. החלוקה גרמה לגיבוש מיוחד בקבוצה הקטנה.

מצה"ל נמסר כי מערך הכטמ"ם מפעיל כלים אסטרטגיים ומבצעיים והוא גדל ומתפתח בכל עת, המערך מהווה כ-80% משעות הטיסה בחיל האוויר בשגרה ובחירום.

סיום קורס מפעילי כטמ"ם בבסיס פלמחים. צילום: דו"צ

סיום קורס מפעילי כטמ"ם בבסיס פלמחים. צילום: דו"צ

למערך הכטמ״ם שיתוף פעולה יחודי ביו חיל האוויר לזרוע היבשה ומשמש בין היתר לצרכי איסוף מודיעין, לליווי וסיוע לכוחות קרקעיים ואוויריים ולליווי תקיפות של מסוקי ומטוסי קרב.

בוגרי הקורס עברו הכשרה בת 2 שלבים במשך שישה חודשים במהלכה החניכים למדו על כלי הטיס המאוישים מרחוק, יסודות ההטסה ועברו קורס פענוח מתקדם ונשימתי. מלבד לימודי המקצוע, החניכים עברו הכשרת פיקוד והוענקו להם דרגות הקצונה.

בסיום הקורס, ממשיכים הבוגרים לקורס אימון מבצעי, האורך שלושה חודשים ומתקיים בבית הספר לכטמ״ם בפלמחים, שלאחריו ישובצו בטייסות חיל האוויר וחמישה מתוכן ביחידת ״זיק״ של חיל התותחנים כחלק מהשילוביות עם זרוע היבשה.


צילום: דו"צ

״אנו משרתים בתקופה מיוחדת. פעילות מבצעית, רב-זירתית, רחבת היקף. מגפה עולמית המשנה סדרי בראשית. אתגרים כלכליים שילוו אותנו עוד זמן. בתוך כל אלו חיל-האוויר פועל ביתר שאת ומערך הכטמ״ם, נושא על כתפיו נתחים הולכים וגדלים בפעילות זו" אמר מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין והוסיף "השנה לראשונה הצטרפתי למבחנים המסכמים ופגשתי אתכם בחדר התדריכים והקרון. ראיתי את המקצוענות וחשתי בתחושת השליחות והמחויבות. אני יודע שיש על מי לסמוך״.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




מדברי מפקד בסיס "פלמחים", תת-אלוף יואב עמירם: ״מוכנות והשתנות הינן בסיסו של מערך כלי הטיס המאוישים מרחוק. מערך המהווה מרכיב מרכזי בכל פעילות ביטחונית, בכל זירה, פועל ומשמר מוכנות בכל שעה. מערך שרגליו על הקרקע, בקרון הפעלה ובהיקפי פעילות מבצעית חסרי תקדים; וראשו באוויר- מעל זירות הפעולה, צופה אל העתיד, מנווט את מסלולו בדרך לא סלולה. אתם בוגרי קורס 35, מלאו את החזה בגאווה וחושו את כובד האחריות על כתפיכם, האחריות לספק ביטחון לאזרחי ישראל בכל נתון ולמול כל תרחיש. עלו והצליחו".

מדברי ראש מטה זרוע היבשה וקצין תותחנים ראשי, תת-אלוף אבירם סלע: "מעמד סיום הכשרת מפעיל הוא מעמד ייחודי מאוד ומרגש מאוד- בחיל התותחנים ובזרוע היבשה כולה. יותר מכל, הוא מסמל עבורנו את משקלו של שיתוף פעולה בין זרועי, שלא ידע יעילות גבוהה יותר. שמנו בתכנית הרב-שנתית 'תנופה' את התפיסה הרב-מימדית. ארסנל היכולות מציב את מערך כלי הטיס המופעלים מרחוק בחזית הקדמה הטכנולוגית של הצבאות המתקדמים בעולם״.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר