דמויות החיילים בשחזור הקרב ביד מרדכי. צילום: חנה מורג

אחרי 70 שנה: אותר מקום קבורתה של נעדרת ממלחמת העצמאות

בקיבוץ יד מרדכי ובמחלקת הנפגעים של צה"ל סגרו מעגל. החובשת ליבקה שפר הי"ד שנהרגה בקרבות סמוך ליד מרדכי במלחמת העצמאות ומקום קבורתה לא נודע, אותרה לאחר חקירה מאומצת כקבורה בקבר אחים בקיבוץ אחר

פורסם בתאריך: 8.5.18 00:20

     

הפצע הפתוח של קיבוץ יד מרדכי נסגר. 70 שנים היתה טוראית ליבקה שפר ז"ל חלל שמקום קבורתו לא נודע. אלא שלפני מספר שבועות הצליחו אנשי הענף לאיתור נעדרים בצה"ל לאתר את מקומם קבורתה.

שפר נולדה בפולין בשנת 1914, ועלתה לארץ בשנת 1939. היא הצטרפה לגרעין קיבוץ יד מרדכי והייתה מבין מגניו במלחמת העצמאות. במהלך ההפגזות וההסתערות המצרית על הקיבוץ, שירתה כמקשרת בין העמדות השונות. עד כה היה ידוע כי שפר נפלה במהלך חילוץ פצוע, יחד עם חבר הקיבוץ טוראי יצחק רובינשטיין ז"ל, תחת הפגזה מצרית.

טור' ליבקה שפר ז"ל, היתה חללת צה"ל היחידה שמקום קבורתה לא נודע. תאריך נפילתה היה בלילה שבין ה-23 ל-24 במאי 1948, ימים ספורים לאחר ההכרזה על הקמת המדינה. במהלך הלחימה נפלו טוראי בנימין אייזנברג ז"ל וטוראי יצחק רובינשטיין ז"ל. אלא שמקום קבורתה של שפר שנפלה באותם ימים לא נודע וחברי הקיבוץ שעמלו רבות כדי לנסות ולהבין מה עלה בגורל גופתה ולא הצליחו, נאלצו להסתפק במצבה לזכרה שהוקמה בבית-הקברות הצבאי ביד מרדכי.

ליבקה שפר. המעגל נסגר. צילום: דו"צ

במשך שנים רבות היתה הנחה שהיא נקברה בעזה על ידי הכוחות המצרים אך הנחה זו נזנחה על ידי ענף איתור נעדרים בצה"ל. עיון באלפי מסמכים מצהיבים בארכיון קיבוץ ניצנים וארכיון צה"ל הצליחו לאחר 7 עשורים לפצח את התעלומה.

מסתבר שלאחר מספר ימים חיפשו חברי קיבוץ ניצנים את גופות חבריהם שנפלו בלחימה. בין הגופות הם מצאו גם גופה בשטח הדיונות בין קיבוץ יד מרדכי לאשקלון. הגופה הושחתה על ידי המצרים ואנשי ניצנים, בהעדר נוהל מסודר של זיהוי חללים וחברא קדישא, סברו משום מה כי מדובר בלוחמת חברת קיבוצם בשם שלומית דורצ'ן. הגופה נאספה ונקברה כדורצ'ן בקבר אחים בסמוך לקיבוץ ניצנים.

טקס השחזור הקרב ביד מרדכי. צילום: חנה מורג

לאחר שבוע התגלו שתי גופות נוספות. הגופות לא הושחתו והפעם הצליחו לזהות בקלות כי מדובר בשתי לוחמות: דבורה אפשטיין ושלומית דורצ'ן. אלא שכזכור, דורצ'ן כבר נקברה לכאורה שבוע מוקדם יותר. הגופות של דורצ'ן ואפשטיין נקברו ובקיבוץ ניצנים הבינו את הטעות, אבל משום מה לא קישרו את הגופה שקברו בתחילה כנעדרת מיד מרדכי. שנים ועשרות שנים חלפו מבלי שבקיבוץ ניצנים ינסו לברר את מי קברו בראשונה כשלומית דורצ'ן. הם קישרו את הדבר עם העדרותה של שפר.

באגף איתור הנעדרים עיינו באלפי מסמכים ומצאו מכתב שהוציא באותם ימים מזכיר קיבוץ ניצנים למערכות העיתונים ובו בקשה לא לסקר יותר את מציאת גופות נעדרים בני הקיבוץ כדי שהסיפור לא יוודע למשפחת דורצ'ן.

היות ולשפר לא היו בני משפחה לא ניתן לבצע בדיקת DNA שתקשור את הגופה עם ילדיה או נכדיה. אבל המסמכים דיברו בעד עצמם.

"איתור נעדרי מלחמות העבר אינו מלאכה של מה בכך, אנשי הענף נדרשים לגילוי יוזמה, דבקות במשימה ומקצועיות רבה, והם באים מתחומי ידע רבים ומגוונים" מסר ראש הענף לאיור נעדרים, סא"ל ניר ישראלי "אנחנו עושים הכול על מנת להביא כל חלל באשר הוא לקבורה ראויה, זו מחויבותו של צה"ל לחללים ולבני משפחותיהם . כל חקירה שמגיעה לידי סיום, משמעותית מאוד עבור המשפחה, עבור אנשי הענף העוסקים במלאכה ועבור צה"ל בכלל. זה נותן לנו את הכוח להמשיך הלאה, לפעול ולחקור ללא לאות, בשביל לסגור את החקירות של כמה שיותר חללים שמקום קבורתם לא נודע".

בשבועות הקרובים יתקיים טקס גילוי מצבה במהלכו, לאחר 70 שנים, יתווסף שמה של ליבקה שפר ז״ל לקבר האחים בקיבוץ ניצנים. הטקס יתקיים בראשות ראש אגף כוח אדם, אלוף מוטי אלמוז.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר