ציון יצחק. צילום: אדי ישראל

ציון יצחק מדבר: "יאיר פרג'ון מיצה את עצמו"

לאחר שפוטר מתפקידו ושמר על שתיקה במשך חודשיים, ציון יצחק מסביר איך קרה שהפך מיד ימינו של ראש המועצה ליריבו הפוליטי והחליט להתמודד מולו בבחירות, מדוע התבצר בעבר עם נשק ואיים בהתאבדות ומה הוא חושב על שאר המתמודדים

פורסם בתאריך: 26.1.18 15:10

     

המתח סביב הבחירות לרשויות המקומיות שיערכו בסוף חודש אוקטובר 2018 מתחיל לתת את אותותיו גם במועצה האזורית חוף אשקלון. לפני כחודשיים וחצי, בתום חודשים ארוכים של מתיחות, עלתה מערכת היחסים בין ראש המועצה יאיר פרג’ון לסגנו ציון יצחק על שרטון, ופרג’ון שיגר אליו מכתב ובו הודיע לו על שלילת כל סמכויותיו ולמעשה פיטר אותו מתפקידו.

למהלך הזה קדמו שמועות על כך שיצחק מתכנן להתמודד מול פרג’ון בבחירות. פרג’ון זימן אותו ללשכתו, ביקש שיבהיר שלא כך הדבר ודרש שיוציא הודעה רשמית ובה הוא מצהיר על נאמנותו. יצחק סירב, ויומיים לאחר מכן, רגע לפני כניסת השבת, התייצב בביתו שליח ובידו מכתב המבשר לו על פיטוריו.

המועצה אזורית חוף אשקלון. צילום: אלירם משה

פרג’ון ציין במכתבו כי הבסיס למינויו של יצחק כסגן היה אמינות, נאמנות, שיתוף פעולה, שקיפות ועבודה משותפת. לטענת ראש המועצה, לאחר שלתחושתו כל אלה התערערו, לא נותרה לו ברירה אלא לפטר את יצחק.

“אני נוכח כי בסיס האמון בינינו הופר ונהרס על ידך לחלוטין, באופן ברור, חד, בוטה, קשה וחמור”, כתב לו פרג’ון. “פעילותך וחתרנותך נגדי ומאחורי גבי במשך תקופה ארוכה מהוות מעילה קשה באמון שרחשתי כלפיך. במעשיך בקעת ושברת את הבסיס לכל מערכת היחסים בינינו. מעתה איני סומך עלייך לשמש כסגני”. בהמשך כתב: “מתוך אחריות ציבורית עמוקה הריני להודיעך, בכאב רב, בתעוקה ובאכזבה, כי הנני מבטל לאלתר את כל הסמכויות שהאצלתי לך והנני שולל ממך את כל הסמכויות הנובעות או הכרוכות מאותה האצלה”. בסופו של המכתב הורה פרג’ון ליצחק שלא להגיע למשרד לאלתר, ואם ירצה לקחת משם את הציוד האישי שלו, הוא מתבקש לתאם הגעה עם המזכירה.

יאיר פרג'ון. צילום: אליהו הרשקוביץ

יצחק לא נשאר חייב וכבר ביום ראשון שלאחר מכן הודיע באופן רשמי על התמודדותו לראשות המועצה האזורית חוף אשקלון. הוא הודיע על כך לפרג’ון באמצעות מכתב חריף לא פחות, ובו כתב בין היתר: “המכתב שלך מדבר בעד עצמו ומבליט לעיני כול התנהגות פרנואידית, שלא מוסיפה לך כל כבוד. מכתבך הוכיח לא רק שאני צריך להתמודד, אלא שאני חייב להתמודד, וזאת למען עתידה של המועצה ותושביה. למען המועצה ותושביה אני מצפה שתודיע על כוונתך שלא להתמודד בבחירות הבאות לראשות המועצה. מי כמוך יודע שזה הדבר הנכון לעשותו”.

“במבט לאחור בוודאי שזאת הייתה טעות”

יצחק (57) נבחר בשנת 2008 למליאת המועצה האזורית חוף אשקלון וכיהן כשבע שנים כסגן ראש המועצה בתשלום. במסגרת תפקידו היה ממונה על הוועדה לתכנון ובנייה, על אגף איכות הסביבה, על מחלקת התחבורה ועל המתנ”ס. בנוסף, הוא כיהן כדירקטור בחברה הכלכלית של המועצה וכיו”ר ועדת מכרזים. יצחק הוא תושב מבקיעים, נשוי לנורית, אב לשלושה וסבא לנכדה. במקור הוא מאשדוד, אך בשנת 1984 עבר להתגורר ביישוב פאת שדה שבגוש קטיף. יצחק שירת 12 שנה בקבע בחיל האוויר, השתחרר ב-1991 והחל לעבוד בחקלאות, במקביל עסק כל העת גם בעבודה הציבורית. היה יו"ר ועד פאת שדה וחבר מועצה במועצת חוף עזה. ערב הפינוי מגוש קטיף היה יצחק זה שהוביל את ההסכם עם המדינה שאפשר לכל 25 המשפחות לעבור יחד כמקשה אחת למבקיעים ודאג לכך שכולם יקבלו תנאים שווים. גם כשהגיע למבקיעים הוא המשיך בעבודה הציבורית והיה יו"ר ועד המושב וחבר אגודה.

ציון יצחק. צילום אדי ישראל

בשנת 2010 עלה שמו לכותרות לאחר שהתבצר כשברשותו נשק ואיים לפגוע בעצמו. בכלי התקשורת דובר אז על כך שהוא נקלע למצב כלכלי עגום בעקבות הפינוי והחליט לשים קץ לחייו. היום מודה יצחק שזאת הייתה סוג של פרובוקציה במטרה להעלות לסדר היום הציבורי את מצוקת החקלאים מפוני הגוש וכי לא הייתה לו שום כוונה לשלוח יד בנפשו. “המצב של החקלאים המפונים היה קשה מאוד, המדינה לא טיפלה בהם נכון, והגענו למבוי סתום. המצב הזה הכאיב לי והתחלתי לחשוב עם עצמי מה אני יכול לעשות כדי לעלות את הנושא הזה על סדר היום, וזאת הדרך שבה בחרתי. יידעתי כמובן את אשתי, והיא אמרה לי שהיא עומדת מאחורי כל החלטה שאקבל”.

מה אתה חושב היום על הצעד הזה?
“במבט לאחור בוודאי שזאת הייתה טעות, אבל זה אני, כשאני רואה מטרה — אני עושה הכול כדי להשיג אותה. אגב, המהלך הזה הצליח, ואכן הנושא עלה, והיו שינויים והסתדרו הרבה דברים. לתקופה ההיא זה השיג את המטרה, ועובדה שהושגו פתרונות. למרות זאת, בדיעבד, הייתי עושה את זה בדרך שונה”.

כיבוי שריפות

בשנת 2008 חבר יצחק לפרג’ון וסייע לו להיבחר לרשות מועצת חוף אשקלון. השניים צעדו יחד דרך ארוכה, ומהר מאוד הוא הפך ליד ימינו. אך לפני כשנתיים וחצי החלה מערכת היחסים ביניהם להתערער, פרג’ון איבד את אמונו בו, ולמרות שהקשר ביניהם ידע בעיקר מורדות עד לפיצוץ הבלתי נמנע, יצחק חושב שהדרך שבה בחר פרג’ון לפטר אותו לא הייתה ראויה. “אנשים פנו אליי וביקשו שאני אתמודד, אבל בהתחלה אפילו לא שקלתי את זה. יאיר כנראה נכנס ללחץ וביקש שאכתוב לו את זה בכתב. אני ביקשתי מנגד שיכתוב לי שהוא מתחייב לתקן את כל הדברים שאני מתריע עליהם כבר שנתיים וחצי, והוא סירב, אז גם אני סירבתי. המכתב הזה היה סוג של השפלה, לא התעמתי, לקחתי את הדברים שלי ומאותו רגע אני מרוכז רק בבחירות. מה אצה לו הדרך לשלוח לי את המכתב ביום שישי עם שליח רגע לפני כניסת שבת?! זאת נטו התנהלות נקמנית. זה לא היה נעים ולא היה נחמד, וכן, אני חושב שלמרות הכול, הוא היה צריך לעשות את זה בצורה מכובדת, כזאת שמכבדת בעיקר אותו”.

יכול להיות שהוא הרגיש שתקעת לו סכין בגב?
“במשך שנתיים וחצי דיברתי, התרעתי, ביקשתי ואפילו התחננתי שדברים ישתנו. באמת שלא תכננתי להתמודד מולו, בסך הכול רציתי שדברים ייראו אחרת ואפילו עירבתי חברים שידברו איתו וינסו להשפיע עליו, אבל זה לא עזר. אם הייתי מתכנן להתמודד או לבגוד בו, לא הייתי מנסה לתקן ולשפר את ההתנהלות שלו, אבל עשיתי את זה כי אני מעריך אותו ומוקיר אותו. אם הייתי אדם שאכפת לו רק מעצמו, הייתי מוציא את המכתב שהוא ביקש, יושב בשקט ומקבל את המשכורת שלי, אבל הנאמנות שלי כלפי תושבי המועצה גברה על הנאמנות כלפיו וויתרתי גם על התועלת האישית שלי”.

על מה התרעת? מה לדעתך לא התנהל כראוי?
“דברים לא התנהלו על פי מינהל תקין. למעשה, אין ראש מועצה לחוף אשקלון, וככה זה נראה. שנה ושמונה חודשים אין ישיבות מטה במועצה, אין ישיבות מנהלי אגפים ומנהלי מחלקות, אין תכניות עבודה, ולא ברור בכלל לאן הולכים. יאיר פרג’ון לא מנהל את מועצת חוף אשקלון, הוא מכבה שריפות. העוזרת שלו היא זאת שמתווה את הדרך ומושכת בחוטים. במשך כל הזמן הזה אני מעיר ומאיר את עיניו, הוא אומר, ‘אתה צודק’, וככה זה נשאר. זה הגיע למצב שהחליטו למדר אותי, היה להם נוח שאני לא אהיה שם ולא אראה, כי מבחינתם הפכתי לסוג של מטרידן סדרתי”.

ציון יצחק. צילום אדי ישראל

יש לך הסבר למה זה מתנהל ככה?
“יאיר פרג’ון מיצה את עצמו. אני מחבב אותו באופן אישי, מעריך את כל מה שעשה עד כה, אבל זה מספיק. הוא איש טוב, אבל כמנהל הוא לא טוב, ושתי קדנציות הן מעל ומעבר”.

מה תקוע מבחינתך?
“כשעובדים בשיטה של כיבוי שריפות, אז הכול תקוע. כשאין יעדים ואין מטרות והכול מתנהל בכוח האנרציה, אז קשה מאוד לעבוד ככה. ברגע שיש בעיה מטפלים בה נקודתית וזהו, ככה יום מושך יום, יש הרבה מה לעשות ולא נעשה דבר. במקביל יש ניתוב תקציבים למקומות לא נכונים, שלא לטובת המועצה והתושבים, אלא לטובת אנשים ספציפיים והאינטרסים האישיים שלהם”.

למשל?
“למשל בחינוך. ישיבת בני יששכר תוקצבה בסכום של ארבעה וחצי מיליון שקלים. יש בה כ-100 תלמידים, כ-60 אחוז מהם תושבי המועצה, וזה התקציב שהמועצה העמידה לרשותם. לצורך ההשוואה בבתי הספר האחרים יש פי חמישה תלמידים, והתקציב הוא כ-40 אחוז מתקציב בני
יששכר, זה לא סביר. אז יגידו שזה בהקמה, וכשמשהו בהקמה הוא עולה יותר, וזה נכון; אבל כמה זמן בהקמה, חמש שנים וזה עדיין בהקמה?!”

מה הדבר הראשון שתעשה אם תשב על כיסא ראש המועצה?
“הדבר הראשון הוא לאסוף את כל העובדים ולהציג בפניהם את התכניות שלי, היעדים ואת איך שאני רואה את חוף אשקלון בחמש השנים הקרובות. כולם מבחינתי שותפים לדרך ושישכחו את כל מה שהיה או לא היה. אין שום סיבה בעולם שהחינוך במועצה לא יהיה מהטובים ביותר בארץ, וכבר התחלתי לדבר עם אנשי חינוך מהשורה הראשונה ולבנות תכניות. יש כאן תשתיות של לפני 50 שנה ושירות לתושב כמו לפני 30 שנה. אנחנו חיים באזור נהדר שמשלב נוף חקלאי ועירוני, ואין שום סיבה שאיכות החיים כאן לא תהיה מהגבוהות במדינה. אני יודע בדיוק איך עושים את זה ואיך משפרים את איכות החיים מקצה לקצה. עוד כשהייתי יו”ר ועד מבקיעים זיהינו את הפוטנציאל שיש לשטח שלידינו ופעלנו לטובת שינוי ייעוד הקרקע לאזור מסחר. במשך שמונה שנים קידמנו עם הוועד ועם האגודה את המתחם שבנייתו מסתיימת בימים אלה ממש. אנשים צחקו עליי ואמרו שאני פנטזיונר, שלא יצא מזה כלום, ועובדה, המתחם הזה ייפתח בקרוב והוא אחד הפרויקטים היפים בארץ. מגיע לתושבי מועצת חוף אשקלון יותר, והמועצה נמדדת בשירות שהיא נותנת לתושב, לאף אחד אין זכות לפעול אחרת”.

מה מייחד אותך משאר המועמדים?
“קודם כול, אני שמח מאוד שיש חבר’ה צעירים ואכפתיים שמצטרפים לפוליטיקה ורוצים לשנות. יחד עם זאת, בתחום הזה אין קפיצות ואין קיצורי דרך, ואני מציע להם קודם כול להתחיל מהיישוב שלהם, להיות יו”ר ועד, ללמוד איך דברים מתנהלים, מה הם הצרכים של התושבים, איך משיגים תקציבים. זאת לא תורה מסיני, אבל זה משהו שלוקח זמן ללמוד אותו, ולנו כבר אין זמן לבזבז. ברגע שאני נכנס לתפקיד אני לא מבזבז דקה אחת ללמידה ומתחיל לעבוד באופן מיידי. אני בא מבפנים ויודע היטב מה הצרכים של המועצה והתושבים, ויש לי את הקשרים הנכונים. כל מי שעבד איתי יודע שיכולת הניהול שלי מביאה תוצאות, גם הציבור מכיר היטב את העשייה שלי”.

תגובה: “פרג’ון הוביל מהפכה בכל תחום"

מהמועצה האזורית חוף אשקלון נמסר בתגובה לדברים שאמר יצחק: “המועצה האזורית חוף אשקלון מתנהלת בשקיפות ובמקצועיות לאורך שנים. עדות לכך היא שב-10 השנים האחרונות, מאז מונה יאיר פרג’ון לראש מועצה, שנה אחר שנה, המועצה מקבלת פרס לניהול תקין. פרג’ון הוביל תכנית אסטרטגית מרשימה למיצוב מערכת החינוך של המועצה. במהלך כהונתו נבנתה קריית החינוך חופי-שיקמה, ובימים אלה בונים שם אגפים נוספים. נבנה בית הספר ניצני קטיף, השנה הקמנו בבאר גנים עוד בית הספר חדש, הוקם בית ספר חדש שדות סילבר, הוקמה ישיבת בני יששכר לבנים ואולפנה לבנות, הוקם בית הספר לקידום נוער, אגף חדש נבנה לבית הספר ניצן, וכן נבנו 38 כיתות גן חדשות. פעילות ענפה זו יחד עם דגש על התוכן הערכי זיכו את המועצה האזורית לפני שנתיים בפרס החינוך הארצי. לפני ארבע שנים פרג’ון זכה להיכלל בין 10 ראשי הרשויות המשפעים ביותר בחינוך.

בהיבטי התכנון הוביל פרג’ון מהפכה בכל קנה מידה בכך שהקים במועצה את הוועדה המקומית אותה הוא מוביל אישית, הוביל תכנית פל’’ח: (פעילות לא חקלאית) בנחלת המושבניק. תכנית זו תזרים חמצן למשק החקלאי, תאפשר פיתוח עסקי שישנה באופן משמעותי את מעמדו של המושבניק כאשר גם ערכו יעלה באופן ניכר וגם יכולות הפרנסה, תגדיל את ההכנסות לבעליו.

בכל תחום מתחומי החיים פרג’ון מוביל תוכניות חומש, אשר מתעדכנות מחדש כל שנה בתשתיות ברווחה בחינוך הבלתי פורמלי ועוד. פרג’ון מוביל תכנית אסטרטגית שכותרתה 'הדרך לעצמאות כלכלית'. זה החל בקידום אזור תעסוקה בצומת מבקעים, אשר ייפתח בסוף חודש פברואר, קידום אזור הקרווילות בניצן כאזור תעסוקה, קידום פרויקט להפרדת פסולת יבשה. כל אלה ישנו את פני המועצה ללא הכר. יעידו על הכול הטרקטורים הנראים ברחבי יישובי המועצה ובמוסדות הציבור והחינוך. כל אלה נעשים תוך התמודדות עם אתגרים לאומיים, כמו שיקום מפוני גוש קטיף בצפון המועצה ומורכבות ביטחונית בדרום המועצה, עוטף עזה. על כל אלה ועוד קיבל פרג’ון את אות אביר השלטון המקומי על ניהול מערכת שירותים מוניציפלית ברמה גבוהה בתנאי מלחמה”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר