עשרות ההורים בהרצאה בסקובר. צילום: אלירם משה

"המבוגר של היום הוא נוכח נפקד"

ההרצאה הראשונה בשבוע הבריאות של ערי ישראל באשקלון התקיימה וריתקה עשרות הורים שלמדו עד כמה המסכים שהשתלטו על חיינו וחיי ילדינו מזיקים להתפתחותם התקינה ועלולים להפוך אותם לילדים בסיכון. הערב הרצאה נוספת: הפעם דווקא כיצד הטכנולוגיה החדשה משפיעה על בני גיל הזהב

פורסם בתאריך: 19.11.19 14:50

     

עשרות הורים הגיעו אמש לפאב הסקובר במרינה באשקלון ושמעו הרצאה מרתקת מאסתר אמון והילה עמיחי, קלינאיות תקשורת של שירותי בריאות כללית באשקלון.

אסתר אמון והילה עמיחי בהרצאה. צילום: אלירם משה

ההרצאה עסקה בהשפעות השליליות שיש למסכים על התנהגות ילדים מתבגרים ואפילו מבוגרים.

תחילה פתח רן קליין, מנהל קשרי לקוחות של הכללית באזור הדרום את הערב. אחריו הציגה שוש בוזחיש, מנהלת המרכז לרפואה יועצת באשקלון את השירותים המגוונים והמתקדמים שמציעה שירותי בריאות כללית למבוטחיה באשקלון.

הנתונים של הכללית באשקלון

לאחר מכן החלה ההרצאה שאותה פתחה אסתר אמון תחילה עם נתונים על מחקרים שהראו כמה ההתמכרות של ילדים למסכים פוגעת בהם ואף הציגה סרטונים הממחישים כיצד תינוקות מגיבים בזמן שאמם נותנת להם את תשומת הלב הנכונה ומה קורה כשהיא עסוקה בסמארטפון ומתעלמת מהם ולו לרגעים בודדים.

"כל הורה רוצה שהילד שלו יהיה הכי חכם, הכי רגיש, שיהיו לו חברים ושהוא יצליח בכל תחום שהוא יעשה ומה הורה ממוצע חושב? אוקיי, אז אני אקח אותו לחוגים, אני אשלח אותו לבית הספר הכי טוב, אני אחשוב איך לפתח את המתמטיקה שלו ואת האנגלית שלו וכך הוא יצליח – אבל באמת באמת, הסוד טמון באינטראקציה בין אמא לתינוק, בין אמא לילד. זה המפתח. אינטראקציה תגרום לילד שלנו להיות חכם יותר, רגיש יותר, חברותי יותר" אמרה קלינאית התקשורת הילה עמיחי.

אחד הנושאים שבהם עסקה ההרצאה היתה ההתמכרות גם של מבוגרים למסכים. "יש היום ציפייה להיות זמינים כל הזמן, כולל בארוחות משפחתיות, כולל באירועים, חוזרים מהעבודה ועדיין צריך לענות למיילים ולהיות זמינים ואפילו אם אני בטיול עם הבן שלי ואם אני חולה עם הבן שלי בבית, או אני בעצמי חולה, זה לא משנה אני צריכה להיות זמינה. כמה אנחנו נזהרים שלא יראו את הוי הכחול הזה בוואטסאפ, כדי שלא יראו שראיתי אבל בסוף אני לא מתאפקת אני פותחת את ההודעה ואז ראו, ואז אני חייבת לענות וזו ציפייה חברתית שמזינה את עצמה" אמרה עמיחי והסבירה "ההתמכרות שלנו פועלת על המוח כמו התמכרויות אחרות, תחשבו סמים, אלכוהול, הימורים – אותו מרכז במוח שמופעל מופעל במוח גם סביב השימוש בסמארטפונים, למה זה קורה? יש לנו תחושת דחף כשאנחנו מקבלים הודעה וזה מתגמל לנו את ההתמכרות הזו. ולמה? פעם ההודעה באמת מעניינת ופעם ההודעה היא מאיזה קבוצה לא מעניינת. ה'פעם כן ופעם לא', ה'אולי כן אולי לא' גורם לי להיות חייב לבדוק את ההודעה. זה כמו במכונת מזל כאשר המכור מדמיין את הצליל של הזכייה הגדולה שאולי הוא ישמע והוא מכניס עוד ועוד אסימונים. אז כולנו מכורים וכולנו יודעים שאנחנו מכורים ואנחנו גם יודעים שזה לא טוב".

שקופית מתוך ההרצאה

"המבוגר של היום הוא נוכח נפקד. הוא נוכח פיזית אבל הוא שם ולא שם" אמרה עמיחי ונראה שכל ההורים הסכימו שגם הם לא פעם לא נמצאים פיזית אבל בחסות הטלפון החכם הם לא ממש מחוברים למה שקורה סביבם באותם רגעים.

 

אמון דיברה על נייר העמדה שהוציא משרד הבריאות בנושא והביאה נתונים על הרגלי שימוש בסמארטפונים בקרב פעוטות וילדים בעולם המערבי.

עוד הסבירה כמה דברים חשובים להתפתחותם מפספסים הילדים כשהם עסוקים כיום בסמארטפונים. "בהמתנה בקופת חולים הילד אמור לראות את האחות יוצאת עם המזרקים, והיא לובשת חלוק לבן, והנה הרופא קורא, הילדים מחכים והוא קורא להם בתור, ורגע הוא נכנס לפניי, והוא יוצא, והילד בוכה, למה הוא בוכה? יכול להיות שהוא קיבל זריקה, והוא קיבל גם מדבקה והמון המון דברים שעוברים לנו בראש שאחר כך הילדים האלה ילכו לגן המשחקים, ישחקו רופא וחולה וישחזרו את מה שראו ולמדו. אבל כיום הם בטלפון, וגם כשהם נוסעים לגן הם בטלפון וגם שם כל כך הרבה דברים קורים בדרך, ובסופר הילד יושב בעגלה ויכול ללמוד על פירות ועל ירקות ועל צבעים ועל הקופאית שמעבירה את המצרכים בקופה. אבל היום הילדים מפספסים את זה כי הם תקועים מול המסך".

ילד משתמש בסמארטפון. אילוסטרציה: אלירם משה

לקראת סיום ההרצאה שריתקה את עשרות ההורים ביקשו השתיים לתת המלצות וטיפים מעשיים להורים:

  • להימנע כמה שיותר מחשיפה למסכים לפני גיל שנתיים. "זה לא מלמד אותם כלום. זה גורם להפרעות קשב וריכוז וזה מפריע להם בשינה".
  • במידה וצופים, יש לבחור בתכנים המתאימים לגיל ולשוחח על התכנים.
  • אין להאכיל תינוקות תוך צפייה במדיה. "האכלה מול המדיה פוגעת בתחושת שובע ושליטה על מה שאני עושה, אני מהופנט".
  • אין להרדים תינוקות וילדים תוך כדי צפייה במדיה.
  • להימנע מחשיפה למדית רקע. "אנחנו משחקים? מכבים את הטלוויזיה. פשוט ככה".
  • קבלה ופרידה מהילדים בלי הטלפון ביד.
  • כשהילד פונה אלינו, אנחנו נוריד את הטלפון וניצור איתו קשר עין. "דבר כל כך בסיסי ואנושי ועדיין צריך לזכור לעשות אותו".
  • בזמן שאתם עם הילדים נטרלו כמה שיותר את ההתראות מהטלפון. לא צריך את הרעש הזה.
  • ליצור זמנים שהם סטריליים ממסכים: אמבטיה, ארוחה משפחתית, נסיעה, טיול בחצר ועוד…
  • הרחקה פיזית של הטלפונים לחדר אחר. "כשרוצים לנטרל את זה, זה לא מספיק שהטלפון בתיק או בארון, צריך להוציא אותו מהחדר".

 

ההרצאה אמש היתה המפגש הראשון שהתקיים השבוע במסגרת שבוע הבריאות של ערי ישראל שיזמה הכללית בשיתוף רשת שוקן.

גם הערב תתקיים הרצאה מרתקת נוספת והפעם על הטכנולוגיה והרשתות החברתיות בקרב מבוגרים. ההרצאה תתקיים במתנ"ס נווה אילן. להרשמה לחצו כאן

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר