מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר; השר לשעבר, יובל שטייניץ; שר האנרגיה, ישראל כ"ץ ויו"ר חברת החשמל, שלמה ארביב - מפעילים את הזרמת הגז. צילום: יוסי וייס
מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר; השר לשעבר, יובל שטייניץ; שר האנרגיה, ישראל כ"ץ ויו"ר חברת החשמל, שלמה ארביב - מפעילים את הזרמת הגז. צילום: יוסי וייס

יום היסטורי לאיכות הסביבה באשקלון: היום החלה הזרמת הגז הטבעי לתחנת הכוח רוטנברג

היום, החלה יחידת הייצור הראשונה בתחנת הכח 'רוטנברג' שבאשקלון את תהליך ייצור החשמל בגז טבעי, זאת לאחר שעברה הסבה מייצור בפחם. כבר בחודש הבא תושבת יחידה 2 לצורך הסבתה לגז ובכך יפחת זיהום האוויר הפחמי בחצי. בהתאם למדיניות שר האנרגיה, עד תום שנת 2025 כלל היחידות תעבורנה הסבה כשהתוצאה - אפס שימוש בפחם

פורסם בתאריך: 9.8.23 19:53

     

חברת החשמל נמצאת בעיצומו של תהליך חדשני וייחודי להסבת יחידות הייצור שלה מפחם לגז טבעי, והיום החלה יחידת הייצור 1 בתחנת הכוח רוטנברג שבאשקלון, את תהליך ייצור החשמל בגז טבעי.

תהליך ההסבה החל משלב טכנולוגיות מתקדמות ביחידות הייצור הפחמיות הוותיקות. מדובר בפרויקט מורכב שחייב רכישת ידע ומערכות מיוחדות מספק בחו"ל והנחת צינור גז טבעי לתחנות הכוח רוטנברג שבאשקלון ולאורות רבין בחדרה. באורות רבין תתבצע הסבה לשתי יחידות ייצור, 5 ו- 6.

פרויקט ההסבה לגז טבעי התחיל, כאמור, ביחידה מספר 1 בתחנת הכוח רוטנברג. מדובר בהסבה, ראשונה מסוגה של יחידה הפועלת בפחם אשר עוברת לעבודה בגז טבעי. ההסבה הצריכה גם שינוי בשיטות העבודה שעד כה התאימו לעידן הפחם ואינן מתאימות לעבודה בגז טבעי. למשל, היה הכרח להתאים את מבערי הגז הטבעי למערכת השריפה הקיימת, שינויים במערכות הבקרה, התאמת מערכות האוויר, הוספות צנרת ושסתומים, רכישת ציוד ייעודי, התאמת ציוד ומכשירים קיימים ושינוי נהלי עבודה בתחום הבטיחות.

על פי התכנון באמצע החודש הבא, בתאריך 15 בספטמבר, תושבת יחידת יצור מספר 2 וזאת לצורך הסבתה להפעלה בגז מה שיפחית את זיהום האוויר הפחמי בחצי.

תחנת הכוח רוטנברג

תחנת הכוח רוטנברג

מועד ההכנסה לפעולה של היחידות נדחה ביחס ללו"ז המקורי, בעיקר בשל מגפת הקורונה שהשפיעה על כלל המשק בישראל ובעולם, ניהול הליך משפטי שעיכב את קבלת ההיתר להנחת צנרת לחץ נמוך של גז טבעי לתחנה, מלחמת רוסיה אוקראינה שפגעה משמעותית בזמינות שרשרת האספקה לציוד העיקרי וכן, אי התאמות רבות בציוד שכבר הגיע מהספק.

כפי שקבעה הממשלה ביולי 2018, עת התקבלה הרפורמה במשק החשמל, הוחלט שיחידות 1-4 הפחמיות באורות רבין, תישארנה כגיבוי בלבד, לעת חרום.

שר האנרגיה לשעבר, יובל שטייניץ

שר האנרגיה לשעבר, יובל שטייניץ

שבתאי צור, עו"ד חן חג'ג' וישניה, השר כץ וחבר המועצה יעקב חוטובלי

שבתאי צור, עו"ד חן חג'ג' וישניה, השר כץ וחבר המועצה יעקב חוטובלי

כאמור, חברת החשמל עושה כל שניתן על מנת לקדם את הפרויקט הסבת היחידות לגז טבעי ובנוסף, בצעד חסר תקדים, דירקטוריון החברה החליט אד הוק, לאשר את הסבת שאר היחידות, עוד בטרם קבלת האישור מהרגולטורים וזאת כדי לעמוד ביעד החלטת הממשלה שבסוף שנת 2025 חברת החשמל תייצר חשמל בגז טבעי בלבד.

ישראל כ"ץ, שר האנרגיה והתשתיות: "תחילת ייצור החשמל באמצעות גז טבעי בתחנת הכוח רוטנברג, בשנת המאה להקמתה של חברת החשמל, מסמנת מעבר היסטורי ומשמעותי שמעיד על המחויבות שלנו להפחית את זיהום האוויר ולהתקדם אל עבר היעדים הלאומיים שעליהם התחייבנו. היכולת שלנו לרתום את המשאב הלאומי לטובתנו יקדם את המשק הישראלי, יפחית עלויות, כלכליות וסביבתיות, ויחזק את הביטחון האנרגטי של ישראל. היום הפכנו את אשקלון לירוקה יותר – ונעבוד קשה במטרה להשלים בהצלחה עד סוף שנת 2025 את הסבת יתר יחידות הייצור מפחם לגז טבעי. אני מודה לכלל העוסקים במלאכה, ומברך את חברת החשמל על ההישג".

טקס הזרמת הגז לתחנת הכוח רוטנברג. צילום: יוסי וייס

השר כץ ועו"ד חג'ג וישניה

השר כץ ועו"ד חג'ג וישניה

מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל: "חברת החשמל הובילה את מהפיכת הייצור של החשמל באמצעות גז טבעי כבר בשנת 2004 כשהסבה תחנות כוח ממזוט לגז טבעי ולאחר מכן היא הקימה לראשונה בארץ יחידות ייצור חשמל באמצעות גז טבעי. חברת החשמל ממשיכה במהפיכה נוספת, גז טבעי במקום פחם – כל זאת לטובת שיפור איכות החיים והסביבה. המחוייבות שלנו היא לסיים את מעשה המרכבה שאנו מובילים להאצת עבודות ההסבה בייתר יחידות הייצור שעדיין צורכות פחם, בכוונה לסיימן בשנת 2025. במקביל, טיפלנו בהפחתה דרמטית של הפליטות מהשימוש בפחם ע״י התקנת סולקנים מתקדמים באיכות בין לאומית באותן תחנות שטרם הוסבו לעבוד בגז טבעי. מדובר בפרוייקט תשתית לאומי מורכב המנוהל ומפוקח ע"י מהנדסי חברת החשמל ועובדיה המקצועיים, הבקיאים בחומר ובעלי ניסיון נצבר רב ערך. אני מודה לנתג"ז על שתוף פעולה פורה, כמי שהיתה אחראית על בניית צנרת והולכת הגז לתחנה".

סגנית ראש העיר אשקלון, מיריי אלטיט: "זהו יום חשוב לאיכות הסביבה באשקלון ובעיקר – יום חשוב לתושבות ותושבי אשקלון. כבר ב-2019 במסגרת פגישה של ראש העיר עם שר האנרגיה דאז הוחלט לשים סוף לתחנת הכוח הפחמית והיום – אנחנו עושים את הצעד הראשון והמשמעותי בדרך לשם. לאורך כל הדרך הצלחנו להביא לבשורות בתחום – עצרנו את אחסון הפטקוק בעיר ופעלנו להתקנת הסולקנים בתחנת הכוח, על מנת להפחית את פליטת המזהמים בעיר. בשמי ובשם ראש העיר אני רוצה להודות לכל השותפים למעמד החשוב הזה, לשר האנרגיה, ישראל כץ, שר האנרגיה דאז ויו"ר רפאל כיום, ד"ר יובל שטייניץ, חברת החשמל ואיגוד ערים לאיכות הסביבה. נמשיך לפעול למען העקרון היחיד שמנחה אותנו – טובת תושבי אשקלון, בריאותם ואיכות חייהם".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר