חוות המכלים של קצא"א. צילום: קצא"א
חוות המכלים של קצא"א. צילום: קצא"א

"זו פצצה מתקתקת": היום תתקיים באשקלון הפגנה נגד הרחבת פעילות קצא"א

במסגרת המחאה נגד הרחבת פעילות קצא"א שחתמה על הסכם שינוע נפט עם איחוד האמירויות, תתקיים היום הפגנה הקוראת לבטל את ההסכם כדי למנוע סיכונים בטיחותיים וסביבתיים באשקלון. "קצא"א מחויבת לשמירה על בטיחות תושבי האזור והגנה על ערכי הטבע, הים ואיכות הסביבה", נמסר מהחברה

פורסם בתאריך: 17.6.21 13:04

     

הערב בשעה 18:00 צפויים להתייצב מפגינים רבים, חלקם תושבי אשקלון וחלקם פעילים סביבתיים מארגונים שונים כמו "אנשי הים התיכון", "צלול" ועוד ולמחות על הרחבת פעילות חברת קצא"א. ההפגנה צפויה להתקיים ברחבת החנייה של קניון גירון מול בניין העירייה.

בין הדוברים בהפגנה צפויים להיות: ח"כ מוסי רז, מאיה יעקבס (מנכ"לית צלול), יורם שפר (סגן ראש העירייה לשעבר), מייקל רפאל (אנשי הים התיכון) ועוד.

כזכור, כפי שפורסם בכלי התקשורת השונים, חברת קצא"א אשר מפעילה קו צינור נפט מאילת לאשקלון, חתמה על חוזה עם איחוד האמירויות לשינוע נפט לאירופה דרך הצינור בכמות של עשרות מיליוני חביות נפט בכל שנה. החוזה נחתם וקודם במסגרת הסכמי אברהם, אך על פי תחקיר של "זמן אמת" שרי הממשלה לא ידעו על כך.

מיכל נפט במתחם קצא"א

מיכל נפט במתחם קצא"א

הארגונים הסביבתיים טוענים כי הדבר מגביר את  הסיכונים הסביבתיים, הבריאותיים והביטחוניים ובכללם: סיכונים סביבתיים: תושבי אשקלון סובלים ריח קשים, זיהום אויר וים, כפי שאירע בסוף השנה שעברה. סיכונים לתשתיות אנרגיה חיוניות כגון אספקת חשמל כדוגמת פגיעת הטיל בצובר נפט בתש"ן. סיכון למשק המים הישראלי ולמפעלי ההתפלה, כפי שהושבת מפעל ההתפלה בסוף השנה שעברה (2020) לאור תקלה בפעילות קצא"א.

אתמול התקיימה פגישה בין ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם, ובין מארגני המחאה. במפגש נכח גם חבר המועצה לשעבר, יורם שפר; מנכ"לית איגוד ערים לאיכות סביבה, מיטל אמיתי והמארגנים, מייקל רפאל, מנכ"ל אנשי הים התיכון; שני טובול, רכזת אזור דרום באנשי הים התיכון ואורה לוי, תושבת העיר.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




גלאם פירט את הפעולות שביצעה העירייה בשנים האחרונות, מאז כניסתו לתפקיד ראש העיר ויו"ר האיגוד שכללו, בין היתר, את הגברת הפיקוח על הפעילות של קצא"א, הוספת תחנת ניטור לתחנת אשקלון, ביצוע ניטור 24/7 וסיורי פיקוח באופן שוטף ודרישה לעדכון תנאי רישיון העסק כדי להחמיר את הדרישות לפעילות של החברה. כמו כן, הוא הבטיח להמשיך ולפעול גם מול השרה להגנת הסביבה הנכנסת, תמר זנדברג, על מנת לפעול יחד, בשיתוף פעולה בין המשרד לעירייה ולאיגוד, למנוע את ההסכם.

גלאם ומארגני המחאה. צילום: דוברות עיריית אשקלון

גלאם ומארגני המחאה. צילום: דוברות עיריית אשקלון

"עיריית אשקלון תעשה הכל כדי לשמור ולהגן על בריאות התושבים ותיאבק במקומות הנכונים ומול הגורמים הרלוונטיים כדי למנוע הסכם כלשהו שעלול לפגוע בכך", מסר גלאם לאחר הפגישה, "יתרה מכך, בין השנים 2014-2016 ניתנו לקצא"א אישורים לבניית תשעה מיכלים נוספים ואנחנו עושים הכל בימים אלו כדי למנוע או לצמצם את הקמתם. בריאות הציבור היא המטרה העיקרית שלנו ואנחנו נמשיך לפעול כדי לוודא זאת*.

מיכאל רפאל, מנכ"ל ארגון "אנשי הים התיכון" וחבר בקואליציית הרד-מד הוסיף כי "התנהלותה של קצא"א בכל הקשור לסקרי סביבה וסקר סיכונים, לתכניות ההרחבה והגדלת הפעילות, תוך התעלמות מופגנת היא פגיעה קשה בבריאות הציבור. אין צורך שנראה נפט זורם בשכונות בעיר, כמו שראינו בעברונה, כדי להבין שקצא"א והסכם הרד-מד זו פצצה מתקתקת".

קצא"א

בחברת קצא"א התייחסו לטענות נגד ההסכם שנחתם: "קצא"א חברה ממשלתית מפוקחת ומבוקרת, הפועלת בכפוף להנחיות גורמי המדינה, בייחוד המשרד להגנת הסביבה. ההתקשרות בהסכם היא חלק ממהלך העסקים הרגיל של החברה, ואין כל שינוי בפעילות המתוכננת שלה. מדובר בפעילות שגרתית, כפי שמבוצעת עשרות שנים וההסכם אינו שונה ממאות הסכמים שחתמה החברה. קצא"א מחויבת לשמירה על בטיחות תושבי האזור והגנה על ערכי הטבע, הים ואיכות הסביבה.

"קצא"א מצוידת בציוד החדיש ביותר, מבצעת תרגולים והיערכויות באופן תדיר, ערוכה לכל פעילות ועומדת בתקנים בין-לאומיים מחמירים ביותר (API) בכל הנוגע לתחזוקת מתקניה. כפי שהיא נוהגת בשוטף, החברה ניהלה דיאלוג מול הגורמים הרלוונטיים וביצעה פעולות ביוזמתה ובהתאם לדרישות שהתבקשה למלא.

"גם פנייתם של הארגונים לבית המשפט למתן צו ביניים נגד קצא"א להפסקת הפעילות נדחתה ובית המשפט לא מצא כל סיבה להתערב ודחה את הבקשה. מדינת ישראל צפויה להרוויח רבות מההסכם, אשר יחזק את הכלכלה הישראלית ואת מעמדה הבין-לאומי וכן יבטיח עצמאות וביטחון אנרגטי, בשגרה ובחירום".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר