מיכלית בקצא"א. צילום: קצא"א.
מיכלית בקצא"א. צילום: קצא"א.

"זו שערוריה": כך הופכת אשקלון לתחנת מעבר של עשרות מיליוני חביות נפט

תחקיר של התוכנית "זמן אמת" חושף את עסקת הנפט הסודית בין ישראל לאמירויות שעלולה להוביל לנזקים חמורים לישראל. העסקה שנחתמה מאחורי גבם של שרי הממשלה, תהפוך את אשקלון לתחנת מעבר של עשרות מיליוני חביות נפט שלא ישמשו את ישראל

פורסם בתאריך: 1.6.21 17:35

     

מאחורי הקלעים של הסכם השלום שנחתם בין ישראל לאיחוד האמירויות, מסתתרת עסקת נפט ענקית וסודית שהוסתרה אפילו משרי הממשלה, כך חושף תחקיר של אבי עמית שישודר היום בשעה 21:00 בכאן 11.

במסגרת העסקה, שבה מעורבות חברות ישראליות ואמירתיות פרטיות, וכן איש העסקים היהודי-מרוקאי יריב אלבז, שסייע ללשכת ראש הממשלה בעבר ואף ניסה לרכוש את ערוץ 10, הסכימה חברת קצא"א (קו צינור נפט אסיה-אירופה) הממשלתית להעביר דרך הצינורות שלה את הנפט שמוכרים למדינות אירופה חברות הנפט מהמפרץ הפרסי.

משק האנרגיה של ישראל אינו זקוק לנפט הזה, וישראל תשמש צינור תעבורה עבור עשרות מיליוני חביות של נפט שכלל אינו מיועד לשימוש בארץ. אלא שהמעבר של כמויות אדירות וחסרות תקדים של נפט הכלול בעסקה טומנת בחובה סכנות רבות לדליפת נפט ולאסונות אקולוגיים וכלכליים, הן בנקודות הקצה שאליהן מגיעות מכליות הענק במפרץ אילת ובאשקלון, והן לאורך צינור הנפט שעובר דרך מאות קילומטרים משטח מדינת ישראל וכבר גרם בעבר לאסון הסביבתי הגדול ביותר בתולדות ישראל – אסון עברונה.

צפו בקטע מהתחקיר בו מודים שרי הממשלה שלא היו מודעים לעסקה:

התחקיר מעלה כי הסכנה הזו, שעלולה לעלות למשלם המיסים מיליארדי שקלים לו תתממש, אינה תיאורטית בלבד. בין היתר נחשף בתחקיר דו"ח מטריד של המשרד לאיכות הסביבה על מצבם המדאיג של הצינורות של קצא"א שסובלים מהתיישנות ומשחיקה מתקדמת. כמו כן, מתברר שהמשרד לאיכות הסביבה שאמור להתריע ולטפל בדליפה אפשרית כזו של נפט, לא ידע על העסקה ולא נערך לה וכי הציוד שקיים ברשותו לשם כך אינו יכול לעמוד באתגרים החדשים.

עוד חושף התחקיר את תעשיית ההשתקה והחיסיון התמוהים שסביב עסקת הנפט ובעיקר סביב חברת קצא"א: כך למשל מודים  כל שרי הממשלה הרלוונטיים כי לא ידעו על העסקה וכי היו מתנגדים לה לו ידעו על קיומה או נדרשים לאשרה. כמו כן נחשפים מסמכים המצביעים על הדרך שבה קצא"א נאחזת מזה שנים רבות בחיסיון היסטורי הקיים סביבה על מנת להשתיק גופים ומוסדות שמנסים לבקר את פעילותה או להצביע על הסכנות הכרוכות בה.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר