קצא"א

גלאם על מטרדי הריח באשקלון: "לעצור את ההפקרות של קצא"א"

באיגוד ערים לאיכות סביבה טוענים למטרדי ריח בדרום העיר ובקיבוץ זיקים. פקחי האיגוד בדקו וקבעו כי הריח מגיע בשל פעילות של קצא"א שמעלה השערה כי מדובר בריח שיוצא ממפעלים אחרים באזור התעשייה

פורסם בתאריך: 13.5.20 13:02

     

בימים האחרונים למרות ההנחיות מרגישים תושבים רבים בישראל כי פחת הצורך לענוד מסיכות על האף והפה אלא שבדרום העיר אשקלון ובקיבוץ זיקים המציאות היא דווקא הפוכה. בשבועות האחרונים התקבלו באיגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון, תלונות של תושבי קיבוץ זיקים בעניין ריחות חריפים של אדי דלק.

בעקבות כך, יצאו פקחי האיגוד למקום בכדי לאתר את מקור הריח. הפקחים שסיירו בקיבוץ עצמו ולאחר מכן באזור התעשייה הדרומי של אשקלון כדי להבין מה מקור ריח הגז החריף. בהמשך הגיעו לשער הכניסה של מתחם קצא"א, חשו בריח חריף בעוצמה 5, בעל מאפיינים של דלק בדומה לריח אותו חשו כשסיירו בקיבוץ זיקים, המגיעים באופן ברור וחד משמעי מחוות המיכלים של קצא"א.

מיכל נפט במתחם קצא"א

באותו היום, כך דווח, קצא"א ביצעה פעולות טעינה במקשר ימי, שעלול להיות מקור משמעותי לפליטות לאוויר של אדי הדלק המצטברים בבטן האנייה.

הנהלת איגוד ערים לאיכות הסביבה בנפת אשקלון ביקשו מקצא"א לקבל את פירוט הפעילות במקשרים הימיים – כמו שהם מחויבים בתנאי רישיון העסק שלהם אך לפי דברי אנשי האיגוד עדיין לא התקבלה שום התייחסות לבקשתם.

עוד טוענים באיגוד כי בהתאם לתנאי רישיון העסק, נדרשת קצא"א להפעיל את המסוף הימי בהתאם לנהלים לפיהם נאסרה פעילות טעינה בנמל הימי שלה כאשר כיווני הרוח הינם בין דרום מערבית 250 מעלות לצפון מערבית 330 מעלות. קצא"א, כך מסרו השבוע באיגוד, ביצעה פעולות פריקה וטעינה בניגוד לנהלים ובכך גרמה על פי החשד ליצירת מטרדי ריח ואף לפגיעה באיכות האוויר היות ומדובר בחומרים כגון בנזן העלולים להיות מסרטנים כלפי תושבי קיבוץ זיקים.

פורקים גזים ופוגעים בתושבי אשקלון. צילום: קצא"א.

באיגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון, ביקשו להזכיר כי כבר לפני מספר שנים הם עסקו בעמידתה של קצא"א בתנאי רישיון העסק שלה ובעקבות אותה התערבות, נדרשה קצא"א והתקינה מערכת למישוב אדים בנמל הימי. לפי המידע המצוי ברשות האיגוד, מערכת זו החלה את שלב ההרצה בחודש מאי 2018, ולמיטב ידיעת האיגוד, מערכת זו אינה פועלת באופן שגרתי על כל מתקני המסוף הימי של קצא"א.

תומר גלאם. צילום: פבל

תומר גלאם. צילום: פבל

"בריאות ציבור התושבים בנפה עומדת בראש מעיינינו, ולכן אנו מפעילים את כל הכלים העומדים לרשותנו על מנת למנוע סיכונים סביבתיים הכרוכים בפעילות של קצא"א", אמר יו"ר האיגוד וראש עיריית אשקלון, תומר גלאם והוסיף: "קצא"א ממשיכה להתנהל כאילו היא ריבון העומד בפני עצמו, תוך זלזול מפגיע ברשויות ובתושביהן. כאשר גילינו לאחרונה שפעילות החברה לא עומדת בנהלים אליהם היא מחויבת על פי רישיון העסק שלה, פנינו ללא דיחוי למנהל המחוז של המשרד להגנת הסביבה בדרישה לפתוח בהליכי חקירה ואכיפה. את ההפקרות הכוללת של מנהלי קצא״א צריך לעצור".

מיטל אמיתי. יש לשים לזה סוף. צילום: נטלי כהן קדוש

מנכ"לית האיגוד, מיטל אמיתי הוסיפה "בסיור פיקוח שביצע כונן האיגוד בעקבות תלונות ציבור, עלה חשד כי קצא"א לא עמדו בתנאי רישיון העסק שלהם וכתוצאה מכך נגרמו המטרדים הסביבתיים נשוא התלונות. לאור זאת פנינו למנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה לפעול בהקדם, על מנת לבדוק את ממצאי הפיקוח החמורים וככל שיידרש אף למצות את הדין עם האחראים למחדלים לרבות פתיחה בחקירה פלילית. בנוסף, אנו מבקשים להורות על עדכון הנהלים החלים על קצא"א בעניין הפעלת המסוף הימי, אשר יכללו: התייחסות לכל הנושאים הנדרשים בתנאי רישיון העסק, חיוב חיבור מרכז הבקרה של האיגוד און ליין למערכת מישוב אדי הדלק (VCU) של קצא"א, וחיוב חיבור מערכת הבקרה של האיגוד למערכת חיווי ההפעלה של המסוף הימי של קצא"א. כל זאת על מנת שיהיו בידי פקחי האיגוד כלים מקצועיים הכרחיים כדי להבטיח עמידה מלאה של קצא"א בדרישות הסביבתיות המחייבות אותה".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




קצא"א: יכול להיות שהריח ממפעל אחר

בחברת קצא"א אומרים כי הם פועלים בשקיפות מלאה ובהתאם לתקנים המחמירים ביותר שנקבעו על ידי המשרד להגנת הסביבה, "שהינם מחמירים מאלו שנקבעו במדינות אחרות בעולם, תוך דאגה לביטחון ובטיחות הציבור באשקלון".

עוד טוענים בחברה כי העובדות הנכונות הן:

  1. כל פעולות קצא"א, ובכלל זה פריקה וטעינה מבוצעות בהתאם לנהלים והסטנדרטים המחמירים ביותר.
  2. לא נרשמה ולו חריגה אחת במהלך החודשים המתוארים ונמדדו ערכים נמוכים מאוד מהתקן, וכך גם יעיד המשרד לאיכות הסביבה.
  3. יודגש, כי קצא"א פועלת בתיאום מלא והדוק עם המשרד להגנת הסביבה בכל הנוגע לניטור האוויר באזור מתקניה וכן משקיעה משאבים רבים בנושא. כך, על אף שהיא לא נדרשה בשום שלב להתקין את מערכת המישוב האמורה, היא הגדילה להתקינה, והמערכת פועלת בשגרה במתקני החברה.
  4. מתוקף מדיניות החברה, טרם ביצוע של עבודה בה עלולים להיות מטרדי ריח, קצא"א נוהגת להעביר הודעה מסודרת לרשויות הרלוונטיות.
  5. מלבד קצא"א קיימים באזור המדובר מפעלים נוספים, רובם אף קרובים יותר לקיבוץ, אשר יכולים לגרום למטרדי ריח. התלונות של תושבי זיקים על מטרדי ריח יכולים להיות משויכים לכל אחד מהמפעלים הללו, ובמרבית המקרים בהם נבדקו תלונות על ריחות, שהתקבלו מהתושבים, נמצא כי מקור הריח לא משויך לקצא"א.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר