רצועת החוף שאמורה להיווצר בעוד מספר חודשים מול המצוק באשקלון
רצועת החוף שאמורה להיווצר בעוד מספר חודשים מול המצוק באשקלון

הפתרון התקדימי לקריסת המצוק: הגדלת חוף הים לרוחב של מאה מטרים

בעוד שבועיים תחל תנועת משאיות ערה מדימונה לאשקלון ותשנע כמויות חול אדירות לחוף הים של אשקלון. המטרה: מניעת התמוטטות המצוק ואולי גם יצירת חוף מוכרז חדש באשקלון

פורסם בתאריך: 30.7.19 21:08

     

עיריית אשקלון יחד עם החברה הממשלתית להגנה על המצוקים יוצאים בימים הקרובים לפרוייקט שעדיין לא נראה כמוהו בארץ. מדובר במיזם יומרני שמטרתו להגן על המצוק העלול לקרוס.

במרכז הרעיון שבוצע כבר בכמה וכמה אתרים ברחבי העולם, עומדת הבאתם של 400,000 טונות של חול ממחצבה ליד דימונה ושפיכתם לתוך הים ב-100 מטרים הסמוכים למצוק. בתוך מספר חודשים, מעריכים ראשי הפרויקט, צפויה להיווצר יבשה חדשה והים יתרחק מהמצוק במאה מטרים דבר שיסייע לבלימת הסכנה להתמוטטות המצוק.

מצאו את ההבדלים. רצועת החוף החדשה שנוצרה מהחול הרב שבו הוזנה מול ים שהיה במקומו

בעוד שבועיים יחלו להגיע לעיר משאיות עמוסות חול. הן תפרוקנה את החול במתחם שהוקם מצפון למלון הרלינגטון ובקצב ההתקדמות יועבר החול למסוע שיוביל אותו אל החוף עצמו. החול יפוזר במים בקרבת החוף וכאמור ייצור מתחם יבשה חדש.

"אחת הערים שמתקדמות בצורה הכי מהותית מבחינת ההגנה על המצוק זו העיר שלנו אשקלון. בישיבה שנערכה לאחרונה בין כל ראשי הרשויות שנושקות לקו החוף היו הרבה אמוציות וגם העלו את הדברים בצורה שהדברים עוד מתקדמים. נכון שהיו חילוקי דעות בינינו למשרדי הממשלה והחברה להגנה על מצוקים אבל בסופו של דבר כולנו התיישרנו לטובת התקדמות של הפרויקט" אמר השבוע ראש העירייה, תומר גלאם כשהציג את הפרויקט לתקשורת והוסיף "השלב הנוכחי שאנחנו מדברים עליו הוא שלב הטלת החול. השלב השני זו השלב של שיקום שובר הגלים שניזוק בצורה מהותית ושם יש מחלוקת קטנה האם זה יהיה שיקום דרך הים או דרך החוף, אבל גם זה יפתר ואנחנו נראה בחודשים הקרובים הלכה למעשה את השובר גלים שנפגע משוקם".

גלאם וראשי הפרויקט על המצוק במתחם החול שהוקם, סמוך למסוע המוכן להפעלה. צילום: דוברות עיריית אשקלון

סכנת המצוק הוא אחד מהנושאים הבוערים בתחום הגנת הסביבה באשקלון. בעבר כבר הגו אנשי מקצוע פתרונות למניעת קריסת המצוק אלא שכל הפתרונות לא צלחו. בשנה האחרונה הונח שובר גלים שהתפרק וניזוק ובשנה האחרונה הונחו גיאוטיובים, שהם שרוולים ענקיים של חול כדי להיות שוברי גלים תת קרקעיים וימנעו את המשך הסחף משפת הים אשר מול המצוק.

המצוק באשקלון

המצוק באשקלון

כעת מדובר בפרויקט נוסף שמצטרף לגיאוטיובים. "הזנת החול המאסיבית זהו פרויקט שהוא דיי חדשני בארץ. זה שונה מהזנות חול הקודמות שבוצעו, מדובר בהזנת חול מאסיבית של כמות של 400,000 טון חול על פני 700 מטר" אומרת הילה ארנרייך, היועצת המשפטית של הפרויקט מטעם החברה הממשלתית להגנה על המצוקים ומספרת על כך שהפעם גרגירי החול יותר גדולים מאלו שהוזנו בעבר.

הילה ארנרייך, תומר גלאם ויוסי דיין במפגש עם עיתונאים. צילום: סיוון מטודי

את הפרויקט, שעלותו מסתכמת בכ-50 מיליון שקלים, מלווים המשרד להגנת הסביבה, היחידה הארצית לאכיפת חופים, איגוד ערים לאיכות הסביבה ורשות הטבע והגנים.

"אנחנו מצפים שהגיאוטיוב יחד עם הזנת החול יתנו מענה טוב להגן על המצוק החופי וגם להרחיב בעצם את החופים" אומרת ארנרייך ומסבירה את העיכוב היחיד והאחרון "אנחנו מתואמים עם עונת הטלת הצבים. אנחנו כולנו כבר ערוכים אנחנו מחכים לאוקיי, שהצבות תסיימנה להטיל בחוף ואז אנחנו מסתערים".

הכל כבר מוכן. מתחת למסוע החול. צילום: סיוון מטודי

בסך הכל בסופו של התהליך עשויה לצוץ רצועת חוף בסדר גודל של בין 55 ל-100 מטרים. "אנחנו מאמינים שהזנת החול הנוכחית תשמור על שרידות של החוף שיהיה רחב" מסבירה ארנרייך "בגלל שהחול הוא מאוד עבה וגם בגלל שיש פה כמות משמעותית אנחנו מקווים שהפרויקט הזה יצליח ושתהיה איזו שהיא תחזוקה מינורית".


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




מדובר בפרויקט שעבד בהצלחה במקומות רבים בעולם כבר לפני עשרות שנים, אז זו עדיין אינה ערובה להצלחתו באשקלון ולראשונה בישראל. "כולנו תקווה שהגיאוטיוב יתן את המענה בצורה מהותית. מה שאמור להשלים את הפרויקט זו הטלת החול" הסביר השבוע גלאם והוסיף "גם אני יש לי ספק בעניין הגיאוטיוב, כי לא מחייב שמה שמתאים לימים אחרים בעולם יכול להתאים לים התיכון. במידה וחלילה זה לא ילך אז לא יהיה מנוס מלבנות את אותם שוברים שבנו כמו שבנו בעבר".

העירייה חושפת את הפתרון החדש לבעיית המצוק. 100 מטר משטח הים מול המצוק ייובש על ידי מאות אלפי טונות של חול

Geplaatst door ‎כאן דרום אשקלון‎ op Dinsdag 30 juli 2019

גלאם אף ציין כי לאחר השלמת הפרויקט ויצירת רצועת חוף חדשה הוא שוקל לפנות למשרד הפנים ולבקש להפוך את המקום לחוף מוכרז, שיהיה בעצם החוף המוכרז החמישי בתחום העיר אשקלון.

עם תחילת העבודות תיסגר רצועת החוף למעבר ממלון הרלינגטון ו-700 מטר צפונה וזאת עד להשלמת הפרויקט בינואר 2020.

למעלה, על המצוק יוכלו עדיין תושבים ללכת ואף לנסוע באופניים בשביל המיועד לכך שעובר מתחת למסוע החול.

הנה סרטון על פרוייקטים דומים שנעשו בשנים האחרונות בארצות הברית:

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר