תנועות ראשונות בתוך המים. צילום: ורד רהט רוט, רשות הטבע והגנים

חוף דלילה: צבות הים נוס ונסיה שוחררו לטבע

צבות הים נפלטו לחוף בסערות החורף ושוקמו במרכז להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים. היום נפרדו מהם המטפלים בדמעות בחזרה אל סביבת החיים הטבעית שלהן

פורסם בתאריך: 10.7.19 14:16

     

מרגש: נוס ונסיה, שתי צבות ים חומות בוגרות, שבו הבוקר חזרה לטבע בחוף דלילה באשקלון, לאחר שנפלטו בסערות החורף האחרון לחוף הים באשקלון ולחוף הבונים בדרום הכרמל כשהן פצועות ותשושות. השתיים טופלו ושוקמו במרכז הארצי להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים. הבוקר, לאחר שנמצאו כשירות על ידי צוות המטפלים המסור הן זכו לרגע המיוחל והמרגש לשוב לטבע, לסביבת החיים הטבעית שלהן  בים הפתוח.

צפו בשחרור של הצבות למים:

נסיה היא למעשה אשקלונית. היא נפלטה לחוף דלילה באשקלון בדצמבר 2018 ונמצאה כשהיא הפוכה על גבה. בזכות ערנותו של תושב העיר, אדי ישראל, שדיווח על כך מיד כנדרש למוקד רשות הטבע והגנים, היא נאספה על ידי פקח היחידה הימית של הרשות והובאה למרכז ההצלה הארצי לצבי ים של הרשות במכמורת. עם הגעתה היא נבדקה וקיבלה טיפול ראשוני ע"י צוות מרכז ההצלה ובהמשך גם עברה בדיקה מקיפה כולל צילום רנטגן ו-CT אצל הווטרינר ד"ר צחי אייזנברג ממרפאת "כל חי" ברחובות ושם נמצא כי היא סובלת מדלקת ריאות, כנראה עקב טביעה. היא טופלה באנטיביוטיקה, שהתה בטיפול נמרץ ולאחר שהתחזקה הועברה לחצר הטיפולים להמשך התאוששות ומעקב של הצוות המטפל עד להתאוששותה המלאה והשבתה לטבע.

צב ים מת בחוף ניצנים. צילום: אלירם משה

צב ים שנפלט ולא זכה להצלה. אילוסטרציה: אלירם משה

נוס נמצאה בחוף הבונים בסערה הגדולה בינואר השנה והובאה למרכז ההצלה על ידי פקח רשות הטבע והגנים כשהיא רזה ותשושה מאד, מכוסה באצות וטפילים וכן עם גרון מלא בליחה. היא טופלה באנטיביוטיקה ונוזלים ולאחר שהתחזקה נוקתה מכל הטפילים והאצות ונשארה בטיפול נמרץ. לאחר בדיקה מקיפה יותר הכוללת בדיקת CT במרפאתו של ד"ר אייזנברג התברר כי נוס סובלת מפגיעה באוזן התיכונה ובשתי הריאות. כיום לאחר תהליך טיפול ושיקום התאוששה ונמצאה כשירה אף היא לחזור לטבע.

נוס משוחררת לטבע. צילום: ורד רהט רוט, רשות הטבע והגנים

אדי ישראל עצמו השתתף בטקס המרגש,"הבוקר שוחררה נסיה, צבת הים המקסימה בריאה חזקה מתמיד ושלמה אל הים הפתוח בחוף דלילה. בדיוק באותו המקום בו מצאתי אותה בחורף האחרון הפוכה חבולה שבורה ופצועה קשה במצב גסיסה על הגב בסערה קשה לאחר שנחבטה לילה שלם על הסלעים ועפה אל החוף, פונתה על ידי רט"ג למרכז להצלת צבי ים ושם טופלה במסירות ונחישות. היום 8 חודשים אחרי, שוחררה עם צ'יפ זיהוי שצמוד אליה, תודה לרשות הטבע והגנים תודה ליוחאי האלוף" כתב ישראל והוסיף פניה לציבור, "בבקשה בואו נשמור על החופים צבי הים הטבע והחי בכלל..אל תלכלכו את החופים והמים בשקיות ומוצרים חד פעמיים..נתקלתם בשקית במים תוציאו אותה אל הפחים בחוף אחרת הצבים אוכלים אותם (חושבים שזו מדוזה) ונחנקים למוות".

בימים אלו מציינים ברשות הטבע והגנים כי תקופת ההטלות של צבות הים נמצאת בעיצומה ואלו עולות לחופי ישראל בשעות החשכה כדי להטיל ביציהן. במקרה שנתקלים בצב/ת ים על החוף יש לעדכן בכך באופן מיידי את רשות הטבע והגנים במוקד הפעיל 24 שעות ומספרו 3639*.

ברכת הדרך האחרונה בין הצבה והמטפלים. צילום: ורד רהט רוט, רשות הטבע והגנים

יש להימנע מכל מגע עם הצבה שעלתה לחוף כדי להטיל את ביציה, לא להחזירה לים, לא להאיר עליה ולסנוורה וגם לא להרעיש בעוצמה בסביבתה. זאת על מנת שצבת הים תוכל להשלים את מלאכת הטלת הביצים ולשוב בבטחה לים.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר