אסדת גז. צילום: תומר אפלבאום

“הפעלת האסדה פוגעת בבריאותם של 350 אלף תושבים”

כך טוען ראש עיריית אשקלון, תומר גלאם המכהן גם כיו”ר איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון. במכתב לשרי הממשלה דורש גלאם כי האיגוד יקבל סמכויות פיקוח על אסדת הגז "תמר" הפועלת מול חופי אשקלון

פורסם בתאריך: 25.5.19 21:59

     

יו”ר איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון וראש עיריית אשקלון תומר גלאם פנה לשרי הפנים, הגנת הסביבה והאנרגיה כי יפעילו את סמכותם החוקית למתן סמכויות פיקוח לאיגוד כל אחד בתחומו על אסדת הגז תמר הפועלת מול חופי אשקלון.

בפנייתו מציין גלאם כי יש להשלים בהקדם את הליכי הנפקת ההיתרים והרישיונות הסביבתיים הנדרשים לפעילות האסדה לנוכח העובדה כי הפעלת האסדה כיום ללא היתרים ורישיונות סביבתיים הנדרשים הינה בניגוד לחוק, מהווה פגיעה בשלטון החוק ועלולה לסכן את בריאות הציבור בשטח נפת אשקלון שבו כ-350 אלף תושבים.

אסדת ההפקה של מאגר הגז תמר ממוקמת במרחק של כ-25 ק”מ מערבית לחופי אשקלון. האסדה החלה בפעילותה לפני כשבע שנים, בשנת 2012. במהלך החודשים האחרונים חלה עלייה משמעותית במספר תלונות הציבור המתקבלות באיגוד בגין מפגעי זיהום אוויר של אדי דלק בכלל וחשש מפעילותה של אסדת תמר בפרט.

תומר גלאם. צילום: אדי ישראל

תומר גלאם. צילום: אדי ישראל

תחום השיפוט של האיגוד בים התיכון (המבוסס על תחום השיפוט של עיריית אשקלון) משתרע מקו החוף של אשקלון עד למרחק של כ-500 מטרים לכיוון מערב. לפיכך האזורים הימיים, המשתרעים ממערב לתחומי השיפוט של האיגוד ובהם ממוקמת אסדת ההפקה וחלק מתשתיותיה, הינם שטחים חסרי מעמד מוניציפאלי.

לאור זאת, האיגוד נעדר היום סמכות להפעלת הכלים לפיקוח רגולטורי שברשותו על אסדת תמר (דוגמת תנאי רישיון עסק, היתר פליטה, היתר רעלים, היתר הזרמה לים וכיוצא בזאת). משמעות הדבר היא שאין ביכולת האיגוד לתת מענה לפניות הציבור לגבי מטרדים שמקורם באסדת תמר הסמוכה לחוף אשקלון.

יצוין כי בחודש ספטמבר 2017, כחמש שנים לאחר תחילת פעילות אסדת תמר, פורסמו על ידי המשרד להגנת הסביבה נתוני מרשם הפליטות של המפעלים בישראל (מפל”ס) לשנת 2016. מהנתונים עולה שנמצא לגבי אסדת תמר כי כמויות הפליטה המעודכנות של חומרים אורגניים נדיפים, לרבות חומרים חשודים או מוכרים כמסרטנים, גבוהות פי 30 מהכמויות שדווחו בשנים קודמות. בנוסף, לפי המשרד להגנת הסביבה, בשנת 2017 חלה עלייה נוספת בפליטת חומרים אורגניים נדיפים מאסדת תמר.

יו”ר האיגוד גלאם מסר כי חברת נובל אנרג’י, המפעילה את אסדת תמר, מחזיקה כיום רק בהיתר הזרמה לים ובהיתר רעלים לצורך פעילותה. משמעות הדבר היא שהאסדה פועלת בהיעדר היתר פליטה לאוויר ובהיעדר תנאים סביבתיים ברישיון עסק, דבר המהווה כשל חמור בכל הקשור לאכיפת הוראות הדין וההנחיות המחייבות בנושאי הגנת הסביבה המקובלים לגבי מתקנים תעשייתיים בעלי פוטנציאל סיכון סביבתי בהיקף דומה.


רוצים להישאר מעודכנים?
הורידו את אפליקציית "כאן דרום – אשקלון"




מנכ”לית איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון מיטל אמיתי מסרה כי בשל המצב הנוכחי אין באפשרות האיגוד לנקוט פעולות פיקוח סביבתי כמצופה ממנו בזמן שאסדת תמר ממשיכה לפעול כסדרה.

עוד הוסיפה אמיתי כי נוכח העובדה כי תשתיות המחוברות לאסדת תמר ממוקמות בתוך השטחים המוניציפאליים שבתחום השיפוט של עיריית אשקלון ושל איגוד הערים ולנוכח חשיפתם הרבה של תושבי נפת אשקלון להשפעות הבריאותיות והסביבתיות הנובעות מהפעילות באסדת תמר, יש להסדיר את מעמדם של איגוד הערים והעירייה כך שיוכר כמעמד של “רשות מוסמכת”, שמשמעותו כי אסדת תמר תהיה מחויבת לפעול לפי הוראותיהם.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשקלון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר